Kirjoitettu Joulukuu 7, 2013 Spoilerit 4,5,10 ja 11 toimii sähköllä. Veikkaisin että tässä on kyseessä jonkun edellämainitun spoilerin aktuaattorin vikaantuminen, niiden kanssa on joskus ongelmia. Load alleviation function käyttää lennolla automaattisesti spoilereita, gust suppression tapahtuu etunenässä flaperoneilla ja korkeus- sekä sivuperäsimellä. Tuo tuulinen sää kuulostaa sepitykseltä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2013 LOT vaatii Boeingilta korvauksia (aina akkuongelmien aiheuttamasta maailmanlaajuisesta maadoituksesta alkaen) vuoden loppuun mennessä, tai muuten LOT haastaa Boeingin oikeuteen, kertoo uutistoimisto Reuters: http://news.airwise.com/story/view/1380186288.html LOT ja Boeing ovat sopineet LOT:in 787-ongelmista aiheutuvista korvauksesta. Mitään summia tai muita yksityiskohtia ei kerrota. http://news.airwise.com/story/view/1386687524.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2013 Air Indian 787-koneisiin asennetaan ohjelmistopäivitys. Asennukseen menee 10 päivää konetta kohti. India’s minister for civil aviation Ajit Singh said Air India’s Boeing 787 Dreamliner fleet will receive a software update, which will ground each aircraft for 10 days. Speaking in parliament, Singh said the 787s had experienced 136 “minor” technical problems since their delivery began in September 2012. http://atwonline.com/components/air-india-upgrade-software-boeing-787s Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2013 Air Indian 787-koneisiin asennetaan ohjelmistopäivitys. Asennukseen menee 10 päivää konetta kohti. http://atwonline.com/components/air-india-upgrade-software-boeing-787s Aika hidas USB-portti... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2013 Aika hidas USB-portti... Ei se ole USB portti vaan vanha kunnon COM portti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2013 Air Indian 787-koneisiin asennetaan ohjelmistopäivitys. Asennukseen menee 10 päivää konetta kohti. http://atwonline.com/components/air-india-upgrade-software-boeing-787s Air India tarkentaa, että ohjelmiston päivitykseen meneekin vain 3-4 päivää, ja se tehdään kunkin koneen ollessa huollossa 10 päivän ajan. http://www.flightglobal.com/news/articles/air-india-dismisses-787-grounding-reports-394046/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2013 Ethiopian Airlinesin tulipalossa vaurioitunut 787 saadaan todennäköisesti lentokuntoon ennen joulua. Ethiopian Airlines expects to have completed by Christmas the repair of a Boeing 787 damaged in a fire incident at London Heathrow airport in July. The aircraft (ET-AOP) is to be used for a flight from Heathrow around 22 December, the carrier’s chief executive Tewolde Gebremariam told Flightglobal during a meeting of the heads of Star Alliance’s member airlines in Vienna. http://www.flightglobal.com/news/articles/ethiopian-787-damaged-in-fire-to-fly-before-christmas-394089/ Onnettomuustutkinta ja koneen korjaus vei siis 5 ½ kuukautta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 16, 2013 Nyt rikkoutuvat Dreamlinereiden tuulilasit. http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2013/12/16/nyt-rikkoutuvat-dreamlinereiden-tuulilasit/201317382/12 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2013 Ethiopian Airlinesin tulipalossa vaurioitunut 787 saadaan todennäköisesti lentokuntoon ennen joulua. http://www.flightglobal.com/news/articles/ethiopian-787-damaged-in-fire-to-fly-before-christmas-394089/ Onnettomuustutkinta ja koneen korjaus vei siis 5 ½ kuukautta. Ethiopianin koneella on eilen lennetty koelento. Aviation Week arvelee, että rungon korjauksen lisäksi pitää uusia koneen sisustus käytännössä kokonaan. Matkustajaliikenteen aloittamiseen koneella arvioidaan menevän joitakin viikkoja. As well as the major structural repair, which is understood to be one of the largest and most significant ever undertaken on a composite fuselage primary structure, the refurbishment is also believed to involve complete replacement of the interior paneling, sidewalls, overhead fixtures, lining, seats and other fittings. http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_12_21_2013_p0-649841.xml Air Indian 787:n transponderissa häikkää koneen lähestyessä Pariisia: http://articles.timesofindia.indiatimes.com/2013-12-20/india/45416827_1_air-india-dreamliner-ai-dreamliner-aircraft Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2013 Ethiopianin koneella on eilen lennetty koelento. Aviation Week arvelee, että rungon korjauksen lisäksi pitää uusia koneen sisustus käytännössä kokonaan. Matkustajaliikenteen aloittamiseen koneella arvioidaan menevän joitakin viikkoja. http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_12_21_2013_p0-649841.xml Ilmeisesti Ethiopianin koneen sisustus uusittiin samanaikaisesti rungon korjauksen kanssa, koska FR24:n mukaan ET-AOP on tehnyt ensimmäiset reittilentonsa jo ennen joulua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 2, 2014 787-9:n koelento-ohjelman yksilö ZB002 käy näyttäytymässä Uudessa Seelannissa ensimmäiselle asiakkaalle Air New Zealandille tässä kuussa. Sieltä kone jatkaa Australian Alice Springsiin kuuman ilmanlan testejä varten. Lämpötila siellä näyttää olevan tällä hetkellä 40 asteen kieppeillä. - ZB002 luovutetaan lopulta sisustettuna yksilönä Air New Zealandille http://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-787-9-to-visit-auckland-undergo-testing-in-australia-394490/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2014 NTSB on tänään tiedottanut, että lopulliset tutkimustulokset 787:n akkuongelmista tullaan saamaan "tämän vuoden aikana" .. Varsinainen tutkimustyö päättynee maaliskuussa, ja syksymmällä itse raportin pitäisi valmistua. JAL:n ensimmäisistä ongelmista on nyt tasan vuosi. Linkkien takana vähän aikajanaa ja koontia ongelmista: http://www.flightglobal.com/news/articles/one-year-later-no-issues-for-boeing-787-battery-redesign-394664/ http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_01_08_2014_p0-652746.xml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2014 787-akkuongelma pitkästä aikaa, Japan Airlinesin koneessa. Akku savusi ja nestettä pursuili. Japan Airlines said on Wednesday a maintenance crew at Narita Airport discovered smoke coming from the main battery of one of its Boeing 787 jets, two hours before the plane was due to fly to Bangkok from Tokyo. Maintenance workers found smoke and unidentified liquid coming from the main battery, and alarms in the cockpit indicated faults with the power pack and its charger. http://www.reuters.com/article/2014/01/14/us-japanairlines-787-battery-idUSBREA0D11820140114 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2014 Kyseinen JAL:in koneyksilö pysyy maassa, kunnes Japanin viranomainen tutkii akkuongelman ja päättää, milloin kone voidaan ottaa uudelleen liikenteeseen. Kyseessä oli paineen nousu yhdessä pääakun kennoista. JAL said maintenance engineers who were in the cockpit preparing the aircraft to fly to Bangkok on Tuesday, saw white smoke outside the plane. Warning lights in the cockpit later alerted them to possible faults with the main battery and charger. On checking the battery, encased in a steel containment box, they found one of eight cells had leaked a liquid. A relief valve designed to open when pressure rises inside a cell had opened, JAL said. The liquid that leaked did not appear to breach the containment box, said a person familiar with the matter, who was not authorised to speak publicly, and it appears that any fumes vented through a port that is part of the containment system - a sign that the system likely worked properly. http://news.airwise.com/story/view/1389736755.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2014 Lentoposti.fi:n uutinen JAL:n akkuongelmasta, mukana myös kuvia uudesta akkukotelosta: http://www.lentoposti.fi/uutiset/japan_airlinesin_dreamlinerin_akku_savusi_ja_vuoti_nestetta_naritassa Japan Airlinesin Boeing 787 Dreamliner -matkustajakoneen litiumioni-akusta tuli savua 14. tammikuuta Naritan lentoasemalla. Reutersin mukaan tilanteen havainneet mekaanikot huomasivat akusta vuotaneen myös tunnistamatonta nestettä. Koneen oli tarkoitus lähteä kaksi tuntia myöhemmin lennolle Bangkokiin. Siinä ei ollut vielä matkustajia ja vaaraa ei aiheutunut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2014 JAL tiedotti aiemmin tänään, että kone ei tästä kärähdyksestä kärsinyt. http://www.flightglobal.com/news/articles/no-damage-to-jal-787-in-battery-incident-394850/ Japan Airlines says that the Boeing 787-8 at the centre of a lithium ion battery overheating event on 14 January suffered no damage. A spokesman for the Oneworld carrier says that the aircraft, registered JA834J, was undergoing pre-departure maintenance at Tokyo Narita airport when maintenance staff looked through a cockpit window and saw white smoke rising from the bottom of the fuselage. Technicians then checked the outside of the aircraft but did not observe any smoke, however there was an indication of a “Main Battery & Main Battery Charger” failure. The main battery enclosure was then opened, and the maintenance staff found that a safety pressure relief valve connected to one battery cell had opened and liquid had dispersed into the enclosure. Pressure relief valves for the other seven cells did not open, and no other damage was found in the equipment bay where the battery enclosure is located. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2014 Akkuvalmistaja GS Yuasa näköjään röntgenkuvaa kaikki akut ennen niiden lähtöä tehtaalta, joten tutkijat yrittävät niitä kuvia katsomalla selvittää, oliko kyseisessä akussa jotain valmistusvikaa tai poikkeamia jo alunperin. Lisäksi akun sensorien kokoamaa dataa tutkitaan siltä varalta, että ennen tapahtumaa olisi esiintynyt jännitepiikkejä. Investigators in Japan are studying x-ray images of a lithium-ion battery from when it left the factory, hoping these may shed some light on why it appeared to overheat on a Boeing 787 Dreamliner earlier this week. They will be looking for possible anomalies in the battery, which was made by Japanese firm GS Yuasa, and hope this could also help them resolve two similar battery incidents on separate 787s a year ago. The battery damaged on a Japan Airlines 787 this week could provide more clues to investigators if it has survived in better condition than the ones scorched in incidents on a JAL 787 in Boston last year and an ANA 787 in Japan a few days later. GS Yuasa scans the eight-cell batteries with an x-ray-like system before they are shipped, and the images are checked for a list of potential problems to ensure the batteries are not flawed, said John Goglia, a former National Transportation Safety Board member. http://news.airwise.com/story/view/1389874650.html Sinänsä mielenkiintoista on myös se, että ongelman ilmetessä Japan Airlinesilla oli myös valmius vetää pakasta heti toinen, korvaava 787 ko. reitille, joka ehti lähteä A.netin mukaan vain 7 minuuttia myöhässä, tjsp. Varakoneita siis löytyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2014 Hyvä, että tuo uusi kotelointi ja suojausmekanismi toimi niinkuin piti, muuten olisi ollut kärähdys taas lähellä. Mutta ei tuo muuta sitä tosiasiaa, että tuollaista ei pitäisi ollenkaan päästä tapahtumaan. Joko akkujen laadussa on jotain ongelmia, tai sitten niiden lataus/purkuelektroniikka on suunniteltu pahasti väärin. Toivottavasti vika löytyy, tähän asti on lähinnä koitettu minimoida vahinkoja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2014 Tikusta asiaa .. LOT:n 787-lento oli myöhässä, koska huolto viivästyi (ei mitään erityistä syytä) .. Ja tällä pääsee jo "lööppiin" ... http://news.airwise.com/story/view/1389964927.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2014 Hyvä, että tuo uusi kotelointi ja suojausmekanismi toimi niinkuin piti, muuten olisi ollut kärähdys taas lähellä. Mutta ei tuo muuta sitä tosiasiaa, että tuollaista ei pitäisi ollenkaan päästä tapahtumaan. Joko akkujen laadussa on jotain ongelmia, tai sitten niiden lataus/purkuelektroniikka on suunniteltu pahasti väärin. Toivottavasti vika löytyy, tähän asti on lähinnä koitettu minimoida vahinkoja. Boeing hankki alkuperäisen sertifikaatin eri firman akulle kuin nyt on käytössä. Boeing säästi päättämällä, että akusto ei vaadi jäähdytystä. Pelkän akuston hinta on luokkaa $1500. Sen sijaan kaiken sen ohjelmointiin, miten akusto toimii ja vaikuttaa, tarvitaan on noin vuoden työ… Vuoden käyttökielto ei ilmeisesti ollut optio. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2014 Nyt meni Air Indialta transponderit. Sama kuin LOTilla syksyllä... http://avherald.com/h?article=46ecf9c3&opt=0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2014 Norwegianin Dreamlinerissa oli polttoainevuoto. Matkustaja kuvasi videon, jossa polttoainetta valuu (koneen ollessa maassa) lorisemalla asfaltille. (Videolinkki nettisivun keskellä) http://ing.dk/artikel/braendstof-fossede-ud-af-vingen-paa-dreamliner-fly-165732 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2014 China Southernilla 787:n tietokoneen kanssa kädenvääntöä lennon aikana: A China Southern Boeing 787-800, registration B-2737 performing flight CZ-304 (dep Jan 18th) from London Heathrow,EN (UK) to Guangzhou (China), was descending towards Ghuangzhou when the crew received multiple system failure messages, amongst them flaps, nose gear steering, nose gear position, doors and brakes. http://avherald.com/h?article=46ed08cf&opt=0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2014 Norwegianin Dreamlinerissa oli polttoainevuoto. Toisessa ketjussa oli jo aikaisemmin keskustelua: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,106850.msg1466061.html#msg1466061 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2014 Yhdysvaltalainen lentokonevalmistaja Boeing kertoo, ettei yhtiön mannertenvälisille lennoille suunnitellun Dreamliner-koneen luotettavuus ole vieläkään tyydyttävällä tasolla. www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/-boeing--dreamlinerit-eivat-ole-tarpeeksi-luotettavia/2769916 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla