Guest ohjvg

Boeing 787 Dreamliner uutisia

1 216 viestiä aiheessa

Kyseinen JAL:in koneyksilö pysyy maassa, kunnes Japanin viranomainen tutkii akkuongelman ja päättää, milloin kone voidaan ottaa uudelleen liikenteeseen. Kyseessä oli paineen nousu yhdessä pääakun kennoista.

 

http://news.airwise.com/story/view/1389736755.html

 

Akkuongelman kohdannut JAL:n 787, JA834J, on nyt taas liikenteessä 2 viikon tauon jälkeen. Koneeseen vaihdettiin uusi akku ja suoritettiin tarkastuksia.

 

aviationwire.jp käännös (japani-englanti-käännös, hieman ontuva mutta kyllä siitä selvän saa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOT joutui eilen vaihtamaan konetta 787:n tietokoneongelman takia. Koko järjestelmä piti uudelleenkäynnistää, minkä jälkeiset tarkastukset vievät kuulemma useita tunteja, joten matkustajat siirrettiin toiseen koneeseen.

 

A computer malfunction on a Boeing 787 Dreamliner forced LOT to abort a scheduled transatlantic flight from Warsaw late on Monday, the Polish airline said.

 

In the latest in a series of operational problems that have dogged the aircraft, the carrier was forced to switch passengers on the Toronto-bound flight to another aircraft, delaying their departure by a few hours.

 

"We had to restart the on-board computer just before take-off," broadcaster TVN24 quoted a LOT spokeswoman as saying.

 

"Since such a restart and a consequent check-up of all systems takes a few hours... We changed the plane."

 

http://news.airwise.com/story/view/1391517661.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Indian 787, joka oli matkalla Sydneystä Delhiin, joutui diverttaamaan Kuala Lumpuriin tietokoneongelmien takia. Joidenkin lähteiden mukaan kaikki näytöt pimenivät. Koska Kuala Lumpurista ei löydy 787-mekaanikkoja, kone jäi sinne yöksi ja korjaajia lähetettiin paikalle Hong Kongista. Varamiehistöä lähetettiin Intiasta.

 

An Air India Dreamliner, flying non-stop from Sydney to Delhi, with 215 people on board, today landed in Kuala Lumpur under emergency conditions after its cockpit panels suffered a software malfunction.

 

The pilots of the Boeing 787 who spotted the glitch on their panel while the aircraft was overflying Malaysia, immediately informed the Kuala Lumpur air traffic control and sought permission to land, airline sources said.

 

The aircraft landed under emergency conditions at the airport, they said, adding it was a "normal" landing.

 

http://news.outlookindia.com/items.aspx?artid=827741#.UvJnvgMx9lk.facebook

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.lentoposti.fi/uutiset/seattle_times_boeing_vaikeuksissa_dreamliner_tuotannon_kanssa

 

Boeing on isoissa vaikeuksissa Dreamlinerin runkotuotannon kanssa North Charlestonin tehtaillaan Etelä-Carolinassa, kertoi Seattle Times helmikuun alussa. Lehden mukaan rungon osat saapuvat Everettin tehtaille viimeistelemättöminä ja puutteellisina.

 

Seattle Timesin mukaan Everettiin saapuneissa Dreamlinerin rungon osissa on ollut puutteita johdotuksissa ja hydrauliputkistoissa. Charlestonissa tehty huono työnlaatu uhkaa jo Dreamlinerin uutta kymmenen koneen kuukausittaista tuotantovauhtia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ANA:n 787:ien lähtöluotettavuus on ollut kotimaan lennoilla 99.63% ja ulkomaan lennoilla 98.51%. Korkeita numeroita, mutta silti vähemmän kuin heidän koko yhtiön keskiarvot. Luotettavuuden odotetaan kasvavan, kunhan lastentaudit saadaan kuriin..

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/2014-02-19/ana-gains-wisdom-it-tackles-dreamliner-issues

 

Boeing 787 launch customer ANA reports dispatch reliability of 99.63 percent and 98.51 percent, respectively for its domestic-service and international Dreamliners, less in each case than its fleet average. The carrier said that it expects 787 reliability will improve as it gains more knowledge of the airplane, which continues to present technical issues.

 

“It’s not so bad,” Kohei Tsuji, ANA director of network planning, said of the Dreamliner’s dispatch reliability rate, the percentage of flights that depart within a specified time of their scheduled departure. “Of course it remains below the average of our whole fleet, but it’s improving.” Tsuji, who AIN interviewed at ANA’s offices in Tokyo, said the carrier’s overall domestic fleet reliability averages 99.80 while its international fleet averages 99.54. ANA operated 227 total aircraft as of February 1.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

787-akkuongelma pitkästä aikaa, Japan Airlinesin koneessa. Akku savusi ja nestettä pursuili.

 

http://www.reuters.com/article/2014/01/14/us-japanairlines-787-battery-idUSBREA0D11820140114

 

Japanilaiset tutkijat kertovat, että kuumenneen kennon lämpötila ilmeisesti nousi 660 Celsiusasteeseen, koska alumiininen elektrodi oli sulanut. 660 astetta on alumiinin sulamislämpötila. Tutkimukset jatkuvat.

 

http://uk.finance.yahoo.com/news/overheating-dreamliner-battery-hit-660-114100213.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing on palkannut Charlestoniin 1100 uutta työntekijää ja lupaa bonuksen, mikäli Charlestonin tuotanto-ongelmat saadaan kuriin ja tuotanto takaisin aikatauluun.

 

Boeing is offering a one-time bonus of 8 percent of a year’s pay to workers at the 787 Dreamliner plant in North Charleston, S.C., if they can fix the production problems there within the next few months.

 

To reduce the deluge of work that has been flowing unfinished to Everett’s final-assembly plant, managers in Charleston also are reorganizing the myriad jobs involved in assembling the jet’s mid-fuselage, where the worst bottleneck is.

 

And Boeing says it has completed the first step in its campaign to control Charleston’s production problems: rapidly hiring 1,100 workers, many of them skilled contractors, in the past three months.

 

However, a big backlog has built up. Last week, the mid-fuselage build teams were just shy of 8,000 jobs behind schedule. At recent rates, that’s about 10 days of work.

 

http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2022948300_boeingscxml.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingilla on vaikeuksia löytää ostajat 11:lle tuotantolinjalta sarjan alkupäässä valmistuneille 787-koneyksilöille, joille jouduttiin tekemään muutos- ja korjaustöitä, jotka lisäsivät niiden painoa. Mm. ANA ei niitä huolinut ja Transaero on peruuttanut äskettäin 4 koneen oston sekä indonesialainen PT Lion Mentari Airlines 5 koneyksilön oston.

 

Russia’s Transaero Airlines opted out of an order for four of the jets in December, three people said, while Indonesia’s PT Lion Mentari Airlines said in January it was switching to Boeing 737s instead of taking five Dreamliners. The sales push also includes two 787s for which RwandAir signed a letter of intent in 2012 and for which no firm agreement has been reached, one person said.

 

http://www.bloomberg.com/news/2014-02-25/boeing-said-to-seek-buyers-for-1-1-billion-of-early-787s.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intialaiset ovat tyytymättömiä Air Indian 787-yksilöissä esiintyneiden vikojen johdosta ja varoittavat Boeingia, että jollei vikoja saada kuriin, "Intia ryhtyy toimenpiteisiin" - mikä saattaa tarkoittaa 787:ien maadoittamista tai jopa vielä toimittamattomien koneyksilöiden peruuttamista. Vaatimuksen esitti Intian ilmailuviranomainen. Artikkelissa listataan 44 "suurempaa" vikaa, sen lisäksi, että aikaisemmin on kerrottu pikkuvioista.

 

The directorate general of civil aviation (DGCA) summoned a Boeing team and told them to either fix the problems or India would take any "action in interest of flight safety" — including grounding the Dreamliners.

 

The regulator told the US team that India had grounded erstwhile Indian Airlines' fleet of brand new Airbus A-320s in the early 1990s due to "teething troubles" while other countries using this plane did not do so. Air India has so far taken delivery of 12 of the 27 ordered 12 Dreamliners.

 

DGCA joint director general in charge of safety, Lalit Gupta, on Friday told the Boeing team that AI's Dreamliners have from induction in 2o12 to February 24, 2014, suffered 44 major engineering snags that are direct manufacturing issues. There have been nine equipment failures; six landing gear troubles; seven flight control issues; four navigation snags and three windshield cracks. While 2012, when Dreamliners were inducted in AI fleet, saw one of these problems, 2013 saw 30 and this year till February 24, there have been 13 major engineering snags.

 

http://timesofindia.indiatimes.com/india/Dreamliner-snags-DGCA-warns-Boeing-of-any-action-even-grounding-if-issues-not-resolved/articleshow/31192142.cms

 

Intian viranomaisen vaatimus Boeingille tulee noin kuukausi sen jälkeen, kun USA:n viranomainen FAA laski Intian lentoturvallisuusluokitusta kategoriaan 2 eli samaan luokkaan Bangladeshin ja Ghanan kanssa, mikä perustui nimenomaan Intian viranomaisen toiminnassa havaittuihin puutteisiin (esim. ramppitarkastusten suorittamiseen ei Intiassa ole tarpeeksi henkilökuntaa), mikä mahdollisesti suututti intialaiset?

 

http://bigstory.ap.org/article/india-says-faa-downgrades-aviation-safety-rating

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudenlaista ongelmaa: Boeing joutuu tarkastamaan yli neljänkymmenen 787-yksilön siivet niiden valmistajan, Mitsubishi Heavy Industriesin ilmoitettua heidän tuotantoprosessistaan löydetystä ongelmasta, jonka takia siivissä saattaa olla halkeamia. Tarkastukset ja ongelman korjaus vie viikon tai pari per kone. Kyseessä ovat valmistuslinjan yksilönumerot 151-193, mikä saattaa myös selittää Norwegianin neljännen koneen toimituksen viivästymisen, koska sen (EI-LND:n) numero on L/N 153. Jo toimitetuissa yksilöissä tätä valmistusvikaa ei kuulemma ole.

 

Boeing says a manufacturing problem has caused hairline cracks in some of its 787 Dreamliner jets, leading to inspections of 42 airplanes and delaying some deliveries, The Wall Street Journal reported Friday.

 

A Boeing spokesman said the wingmaker, Mitsubishi Heavy Industries Ltd., told Boeing that its manufacturing process may have caused hairline cracks in the wings it produces on soon-to-be-delivered jets.

 

Following inspections revealed cracks on some jets, said the spokesman.

 

Boeing said none of the 123 787s delivered so far are affected by the issue, reported The Wall Street Journal. A person familiar with the inspections said Mitsubishi told Boeing about the issue in the second half of February after its routine quality checks.

 

Boeing expects each airplane will take one to two weeks to inspect and correct any cracks found.

 

Boeing and its partner are inspecting 787s with line numbers running from 151 to 193, about a fifth of all Dreamliners built since 2007, according to the same person familiar with the issue.

 

http://www.king5.com/news/aerospace/Report-Boeing-to-inspect-wings-of-undelivered-787s-for-cracks-249050071.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JAL:in B787 on tehnyt lauantaina hätälaskun öljyvuodon vuoksi Honoluluun, reitillä Tokiosta San Fransiskoon.

 

Lainaus Airlinegeeks:

According to released air traffic control recordings, JAL2 requested go-around instructions prior to landing, in the case of a go-around. The aircraft also requested an oil leak check after landing, and permission to stop on the runway. The aircraft was subsequently surrounded by rescue equipment.

 

   http://www.airlinegeeks.com/blog/item/japan-airlines-787-makes-emergency-landing-in-honolulu

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JAL:in B787 on tehnyt lauantaina hätälaskun öljyvuodon vuoksi Honoluluun, reitillä Tokiosta San Fransiskoon.

 

Lainaus Airlinegeeks:

   http://www.airlinegeeks.com/blog/item/japan-airlines-787-makes-emergency-landing-in-honolulu

 

   8)

seiska kasi seiskan tekniikka toimii 2022>>> ehken ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudenlaista ongelmaa: Boeing joutuu tarkastamaan yli neljänkymmenen 787-yksilön siivet niiden valmistajan, Mitsubishi Heavy Industriesin ilmoitettua heidän tuotantoprosessistaan löydetystä ongelmasta, jonka takia siivissä saattaa olla halkeamia. Tarkastukset ja ongelman korjaus vie viikon tai pari per kone. Kyseessä ovat valmistuslinjan yksilönumerot 151-193, mikä saattaa myös selittää Norwegianin neljännen koneen toimituksen viivästymisen, koska sen (EI-LND:n) numero on L/N 153. Jo toimitetuissa yksilöissä tätä valmistusvikaa ei kuulemma ole.

 

http://www.king5.com/news/aerospace/Report-Boeing-to-inspect-wings-of-undelivered-787s-for-cracks-249050071.html

 

Everettissä Norwegianille luovutusta ja siis siipihalkeamien tarkastusta/korjausta jo yli 3 viikkoa odottanut EI-LND on vihdoin lentänyt yhden edestakaisen lennon eilen tunnuksella BOE578.

 

http://flightaware.com/live/flight/BOE578

 

Koneen piti alunperin olla toimitettuna ennen helmikuun loppua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Akkuongelmien syytä on tutkittu ja Boeing sekä FAA ottavat molemmat syytä niskoilleen.

 

Boeing and the US Federal Aviation Administration (FAA) on 19 March jointly blamed the 787’s “teething issues” and battery crisis on a failure of both parties to monitor and communicate with a newly-empowered supply chain.

 

But the aircraft’s “novel” technologies – a more-electric architecture and composite structures – escaped direct fault a sweeping report report commissioned by former Secretary of Transportation Ray LaHood on 11 January 2011, or four days after a battery fire erupted on a parked Japan Airlines 787 at Boston Logan airport.

 

The report – signed by seven Boeing and six FAA employees – describes the FAA certification model for the 787 as “antiquated”, applying the same certification rules for the 787 as for a less complex, small aircraft lacking a globalised supply chain.

 

The FAA’s certification system also fails to account for Boeing’s move to a distributed supply chain on the 787, which assigned design authority for components to Tier 1 suppliers and moved manufacturing to Tier 2 suppliers and below, the report says.

 

As a result, the FAA is changing how it overseas the commercial aircraft manufacturing process, using risk-based tools to focus resources on areas with the greatest risk rather than a “one-size-fits-all” approach.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-faa-share-blame-for-787-reliability-issues-397213/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen B787-9 luovutettaneen aikataulussa Air New Zealandille vuoden puolivälissä.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-nears-entry-into-service-for-787-9-398773/

 

Boeing’s 787-9 is nearing entry into service with launch customer Air New Zealand, and is on schedule for a mid-year start of operations.

 

So far the programme has been seemingly unscathed by the developmental and testing breakdowns that plagued the introduction of the 787-8 – more than three years late – in 2011.

 

Functional and reliability testing – the last step in the certification process – has started on a 787-9 in All Nippon Airways livery, after the flight-test team accumulated 550 flights and 1,300 flight hours since first flight in September 2013.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB suosittelee FAA:lle lisätutkimuksia 787:n (ja myös muiden konetyyppien) litium-ioniakkujen turvallisuuden varmistamiseksi, muttei kuitenkaan esitä niiden olevan tällä hetkellä epäturvallisia. Loppuraporttia JAL:in 787:n akkupalosta Bostonissa saadaan vielä odottaa.

 

The US NTSB on Thursday called for lithium-ion batteries on Boeing 787 Dreamliners to undergo more testing to ensure they are safe.

 

The National Transportation Safety Board urged the Federal Aviation Administration to develop better tests for the uncontrolled overheating that led to a battery fire on a 787 in 2013, require the tests for future aircraft designs and check whether 787s and other aircraft that have the batteries need more testing.

 

The NTSB stopped short of calling lithium-ion batteries or planes flying with them unsafe. The batteries are widely used in cars, laptops and smartphones and have a tendency to overheat through processes that are not well understood by scientists.

 

The NTSB has not yet determined a root cause for the 787 fire in Boston in January 2013. No one was injured in the fire, or in two other 787 battery incidents, one in January 2014. Regulators grounded the 787 fleet for three months last year while Boeing designed a steel containment box and other measures to stifle battery fires on the jet.

 

Boeing said it supports efforts to improve certification

 

http://news.airwise.com/story/view/1400806188.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

787 on saanut hyväksynnän laajennettuihin ETOPS-operaatioihin.

 

FAA has approved additional extended operations (ETOPS) for the Boeing 787 Dreamliner. According to a Boeing statement, the move will “allow 787s to be operated up to 330 minutes from a landing field and signals continued confidence in the airplane’s technical capabilities.”

 

Boeing said the Dreamliners have been allowed to operate “up to 180 minutes away from a landing field since they were introduced into service in 2011. Granting of the expanded operational permission will allow airlines to introduce additional routes after they meet the proof of capabilities requirements and receive approval from their own regulatory agencies for such operations.”

 

http://atwonline.com/airframes/faa-grants-etops-approval-boeing-787

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään