Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2014 Air India on avannut tänään 787:llä lennettävän uuden kolmioreitin Delhi - Rooma - Milano - Delhi, joka lennetään näin päin 4 x viikossa, ja joka toinen päivä (siis 3 x viikossa) reitti lennetään "toiseen suuntaan" eli Delhi - Milano - Rooma -Delhi. Ei nyt juuri tule mieleen vastaavaa järjestelyä... Economic Times Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 7, 2014 Arkefly on vastaanottanut ensimmäisen 787:n. Twitteristä löytyy pari hienoa kuvaa. https://twitter.com/UK_Patrick/status/474980674722869248/photo/1 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2014 Hainan Airlines'in Boeing 787-800, rekisteri B-2723, joutui 3.6. palaamaan Torontoon sen jälkeen, kun oikean puolen hydraulijärjestelmän öljymäärä väheni nopeasti ja putosi lopulta nollaan. Syynä oli rikkoutunut hydraulipumppu. Koneen ensilento oli ollut 27.4.2013. http://avherald.com/h?article=4759f626&opt=0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2014 Ethiopianin 787:lle Lontoossa 12.7. 2013 tapahtuneen tulipalon syy on saatu selvitettyä. AAIB:n mukaan Honeywellin toimittaman ELT:n kotelon kuoren ja rungon väliin oli jäänyt puristuksiin kaksi ristikkäin kulkevaa sähköjohtoa, mistä aiheutui lopulta oikosulku, ELT:n litiumakun kennojen "thermal runaway", eli ylikuumenemis- ja sulamisreaktio ja palon syttyminen ja leviäminen. Raportissa olevat kuvat selittävät asian hyvin. - ELT-valmistaja Honeywell oli havainnut johtojen ja kotelon asennuksessa olevan ongelman jo huhtikuussa 2013 ja muuttanut asennustapaa, muttei ollut ilmoittanut ongelmasta ulkopuolisille vastaavien ELT:iden käyttäjille. - Ethiopianin vakuutusyhtiö, Boeingin valuutusyhtiö ja Honeywellin vakuutusyhtiö oletettavasti joutuvat tappelemaan keskenään siitä, kuka maksaa viulut? http://www.aaib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/S4-2014%20ET-AOP.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2014 Air Indialla on edelleen ongelmia 787:ien kanssa. Kolmessa koneessa isompaa vikaa viikon sisällä: laskuteline ei mene sisään Sydneyssä, mistä syystä kone on jumissa 2-3 päivää; öljyvuoto Hong Kongissa ja kone jumissa siellä, sekä jarruvika Delhissä. Economic Times Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 29, 2014 ANA, joka oli 787:n ensitilaaja, on ottanut käyttöön ensimmäisen suuremman 787-9 -koneen. Kone aloittaa ensi kuussa Japanin kotimaan lennot, ja sen myötä firmalla on jo 29 787:aa käytössään. http://atwonline.com/airframes/ana-receives-first-boeing-787-9 Boeingin toimitustilastot: http://active.boeing.com/commercial/orders/displaystandardreport.cfm?cboCurrentModel=787&optReportType=AllModels&cboAllModel=787&ViewReportF=View+Report Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2014 United on vaihtanut seitsemän 787-8:n tilausta isompaan 787-10:aan. Toimitukset alkavat v.2018. http://www.flightglobal.com/news/articles/united-converts-majority-of-787-8-orders-to-10-variant-402363/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 7, 2014 http://www.reuters.com/article/2013/01/16/us-boeing-ana-idUSBRE90F01820130116 ANA (ja ilmeisesti myös JAL?) ovat nyt maadottaneet 787 laivastonsa. ANA:lle sattui tänään uusin ongelma 787:n kanssa kun lennon aikana alkoi tunkea savua/savun hajua matkustamoon/ohjaamoon, tuo lento päätyi hätälaskuun Takamatsuun ja koneen evakuointiin. Tutkimuksissa kerrotaan selvinneen, että matalat talviset lämpötilat aiheuttivat tai vähintäänkin myötävaikuttivat litiumakun sulamisilmiöön. Kyseinen akku sijaitsi paineistamattomassa ja lämmittämättömässä tilassa. The battery meltdown on the ANA Holdings Inc-owned plane prompted authorities to ground the global fleet of Dreamliners for more than three months. It followed an incident less than two weeks earlier at Boston Airport when a battery on a parked Japan Airlines 787 overheated and emitted white gases. Low temperatures can cause a lithium ion battery to deteriorate, resulting in the risk of a short circuit, Kyodo News reported separately. The battery is located in an unpressurized, unheated part of the plane. http://www.reuters.com/article/2014/08/05/us-boeing-787-battery-idUSKBN0G505C20140805?feedType=RSS&feedName=topNews Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2014 AZAL Azerbaijan Airlines on siirtänyt tilaamiensa kahden B787-koneen vastaanottamista vuoteen 2015. Heinäkuussa valmistunut kone on varastossa USAssa. Joulukuussa valmistuvan koneen rakentaminen alkanee aikataulun mukaisesti ch-aviation Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2014 Tutkimuksissa kerrotaan selvinneen, että matalat talviset lämpötilat aiheuttivat tai vähintäänkin myötävaikuttivat litiumakun sulamisilmiöön. Kyseinen akku sijaitsi paineistamattomassa ja lämmittämättömässä tilassa. http://www.reuters.com/article/2014/08/05/us-boeing-787-battery-idUSKBN0G505C20140805?feedType=RSS&feedName=topNews Reutersin uutinen on hieman väärässä, molemmat akut on painerungon sisällä/lämpimässä. E: Reutersiakin informoitu: http://www.reuters.com/article/2014/08/08/us-boeing-787-battery-idUSKBN0G803P20140808 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 21, 2014 Air Indian 787-ongelmille jälleen jatkoa: yksi kone joutui kääntymään takaisin Delhiin ohjaamon ikkunaan tulleen särön takia, yksi kone on maadoitettuna Etelä-Koreassa odottamassa, että GE:n insinöörit käyvät tarkastamassa moottorit, jotka ovat samaa valmistussarjaa kuin jonkin muun lentoyhtiön moottori, jossa esiintyi uutisen mukaan äskettäin toimintahäiriö, ja yksi kone on ilmeisesti maadoitettuna Intiassa samasta syystä. Moottorihäiriössä lienee kyse jäätämisestä, mikä on aiheuttanut ongelmia aikaisemminkin. Moottoreiden tarkastus on USA:n FAA:n määräys. Troubles with Boeing’s 787 Dreamliner continue to dog Air India with one returning here midway after its windshield suffered a crack and two grounded as their GE engines belonged to the same series as the ones ordered to be examined by the US Federal Aviation Administration. http://www.thehindu.com/business/Industry/boeings-787-dreamliner-continues-to-dog-air-india/article6339015.ece Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 21, 2014 Täytyyhän tuon ikkunavian olla jo Air Indian mekaanikkojen vika jos vaan kyseisellä yhtiöllä niitä laseja rikki menee jatkuvasti... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 21, 2014 Täytyyhän tuon ikkunavian olla jo Air Indian mekaanikkojen vika jos vaan kyseisellä yhtiöllä niitä laseja rikki menee jatkuvasti... Niin, ettei vaan Technical Log Book majailisi turhan usein Glareshieldillä... Meilläpäin tuo on kielletty juuri sen takia että 787:n ohjaamon ikkunoiden kanssa saa itsensä melko nopeasti melko isoihin vaikeuksiin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 21, 2014 Niin, ettei vaan Technical Log Book majailisi turhan usein Glareshieldillä... Meilläpäin tuon on kielletty juuri sen takia että 787:n ohjaamon ikkunoiden kanssa saa itsensä melko nopeasti melko isoihin vaikeuksiin... Mitäs pierunkuorta nämä seiskakasin lasit on, vai minkäs takia ne on herkempiä ulkosille osumille, kun muiden konetyyppien ohjaamon ikkunat? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 21, 2014 Mitäs pierunkuorta nämä seiskakasin lasit on, vai minkäs takia ne on herkempiä ulkosille osumille, kun muiden konetyyppien ohjaamon ikkunat? ??? Suurempi pinta-ala ja suurempi paine-ero eli näistä johtuen pienemmät toleranssit delaminaatiolle/muille vauriolle. Ei ole ei "pierunkuorta". En tiedä mitä materiaalia air intiaanien TLB:t on, mutta esimerkiksi eräs rahtilentoyhtiö, joka operoi varsin perinteisellä kalustolla, joutui muutama vuosi sitten vaihtamaan käytössä kestäviksi ja hyväksi koetut alumiiniset TLB:t huomattavasti lyhyempi-ikäisiin sekä kalliimpiin muovisiin koska lentäjät ja engineerit rikkoivat/vaurioittivat liikaa ikkunoita glareshieldin päällä makaavalla kirjalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 22, 2014 Flightglobalin artikkeli kertoo, miksi Air Indian koneen GeneralElectric-moottoreita tarkastetaan. Thomson Airwaysin 787:n miehistö sammutti 5. elokuuta koneen moottorin (jonkinlaisen) vaihteistohäiriön takia ja teki hätälaskun. Kyseessä on 8 moottorin valmistuserä, joissa saattaa olla sellainen ao. vaihteisto, joka on saanut vääränlaisen lämpökäsittelyn. Vaihteistot vaihdetaan tarvittaessa uuteen. GE recently discovered that eight accessory gearboxes could have been made using an improper heat-treating process during production. The discovery was made after an accessory gearbox failed on a 5 August flight by a Thomson Airways 787-8, the GE spokesman says. The flightcrew commanded an engine shutdown and made an emergency landing. The Air India 787-8 is the only such aircraft in service that is equipped with both engines that are among the population of eight with the potential heat treatment problem, the spokesman says. http://www.flightglobal.com/news/articles/air-india-787-grounded-for-engine-inspection-repair-402922/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2014 Intialaiset haluavat Boeingilta "lisää" korvausta 787:ien ongelmien takia. Air Indian edustajan mukaan yhtiölle tulee tappiota ja matkustajat kaikkoavat koneiden ongelmista johtuvan negatiivisen julkisuuden takia, ja Air India esittikin Boeingin edustajalle nipun asiaa koskevia lehtileikkeitä todisteeksi... "The faults with Dreamliners are just refusing to die and we are facing a lot of losses due to aircraft on the ground, adverse publicity in media that takes away a lot of our passengers. We have asked Boeing to compensate us for the same," said a senior AI official. He added that an executive representing the AI management, in its meeting with Keskar, showed him a file that was a compilation of media reportage over Dreamliner glitches in India. "Every media report over Dreamliner glitches is adverse publicity for us, as we are trying to market Dreamliner as a product. Adverse publicity of the product discourages passengers from booking with us," the official said. http://articles.economictimes.indiatimes.com/2014-08-28/news/53324876_1_dreamliner-glitches-boeing-india-air-india Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2014 Venäläinen Transaero on peruuttanut neljän 787:n tilauksensa sanoen keskittyvänsä muihin tilattuihin konetyyppeihin. Yhtiöllä on kieltämättä jo ennestään varsin kirjava konelaivasto, johon on tulossa vielä lisää uusia konetyyppejä Airbusilta (A380 ja A330). The Moscow-based carrier plans to focus on its order for four 747-8I aircraft. The carrier also has four Airbus A380s on order. CEO Olga Pleshakova said the latter two aircraft types would replace older 747s and expand the carrier’s fleet from 2015. In July, Transaero signed a letter of intent with Airbus for 12 A330neos and eight A330ceos at the Farnborough Airshow. Transaero’s current fleet includes 102 aircraft, comprising 20 Boeing 747s, 14 777s, 18 767s, 45 737s, three Tupolev Tu-214s and two Tu-204-100Cs. http://atwonline.com/airframes/russia-s-transaero-cancels-boeing-787-order Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 6, 2014 Venäläinen Transaero on peruuttanut neljän 787:n tilauksensa sanoen keskittyvänsä muihin tilattuihin konetyyppeihin. Yhtiöllä on kieltämättä jo ennestään varsin kirjava konelaivasto, johon on tulossa vielä lisää uusia konetyyppejä Airbusilta (A380 ja A330). http://atwonline.com/airframes/russia-s-transaero-cancels-boeing-787-order Lieneekö talouspakoteilla osuutta asiaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2014 Lieneekö talouspakoteilla osuutta asiaan? Nama lienevat niita ensimmaisia rakennettuja koneita, joita kukaan ei halua ostaa. Ovat painavampia kuin myohemmin rakennetut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 11, 2014 Qatarin hallitsijaperheen omistama Al Jazeera-TV-asema on koonnut kasaan kohu- ja törkydokkarin nimeltä "Broken Dreams - The 787", jossa kritisoidaan mm. Boeingin laadunvalvontaa Etelä-Carolinan 787-kokoomalinjoilla, on kuvattu piilokameran avulla kuinka 10 työntekijää 15:sta "ei lentäisi itse 787:llä" ja väitetään, että asentajat polttavat pilveä ja vetävät kamaa ja särkylääkkeitä... normipäivä tehtaalla? 3 minuutin trailerissa taitaa olla suurin piirtein se, mitä itse 49 minuutin dokkarilta voi odottaa. http://www.aljazeera.com/investigations/boeing787/2014/09/investigation-safety-concerns-dog-boeing-787-dreamliner-20149391617796902.html Boeing kiistää esitetyt väitteet: http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2024508567_boeingaljazeeraxml.html EDIT: Koko 48 minuutin ohjelman voi halutessaan katsoa YouTubesta: Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2014 LOTin 787, joka oli matkalla Chicagosta Puolaan, joutui tekemään hätälaskun Glasgowiin matkatavararuumasta tulleen palohälytyksen takia. Kyseessä oli kuitenkin väärä hälytys. - FAA kehoitti Boeingia muutama päivä sitten tekemään joitakin parannuksia koneiden palontorjuntajärjestelmiin, mikä ei kuitenkaan ilmeisesti liity tämänpäiväiseen ongelmaan. A LOT Boeing 787 Dreamliner flying from Chicago to Poland with 248 passengers on board made an emergency landing in Glasgow after crew received an alert from the fire protection system in the baggage hold. The plane was cleared as safe and the passengers allowed to disembark, an airport spokesman said. More checks on the fire alarm were being carried out. "We are aware of the LOT diversion of a 787 into Glasgow," a Boeing spokesman said in a statement. "We are working with our customer to assess the situation. At this time we have no further details." The diversion of the LOT flight comes just days after the US Federal Aviation Administration called for parts upgrades on the 787 to ensure better fire suppression in its cargo hold and an electrical equipment bay. Boeing said the FAA action did not involve the battery. The FAA called for improving foam-like plugs in the area of the battery to prevent Halon, a fire-fighting chemical, from escaping in the event of a fire. Boeing said it agreed with the plan to install the upgraded parts on about 88 787-8s, which posed no immediate safety concern. http://news.airwise.com/story/view/1411752323.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2014 Air Indialla paloitellaan jo yhta konetta syystä että...? http://www.bangaloreaviation.com/2014/10/exclusive-photos-air-india-stripping-new-boeing-787-8-dreamliner-for-parts.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2014 Air Indialla paloitellaan jo yhta konetta syystä että...? http://www.bangaloreaviation.com/2014/10/exclusive-photos-air-india-stripping-new-boeing-787-8-dreamliner-for-parts.html Update: Oct. 14, 2014. 21:00 IST An Air India spokesperson sent us an e-mail and said “Aircraft VT-ANI is currently undergoing reliability improvement retrofit (modification) and will resume operations in November.” This is nice to hear. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2014 Kun on kyseessä Intian ihmemaan valtionyhtiö Air India, niin saattaa olla niinkin, että koneita välillä seisotetaan, koska seisottaminen tulee halvemmaksi kuin lentäminen. Air India tekee näet edelleen tappiota 57:llä 59:stä kansainvälisestä reitistään. Esim. Australian Melbourne-Sydney-kolmioreitistä, joka onkin aikamoinen erikoisuus koska Melbourne-Sydney-välillä ei ole oikeuksia, on tullut tappiota yhden vuoden aikana 19 miljoonaa euroa, ihan siitä riippumatta, kuinka paljon 787:t nyt säästävätkään polttoainekuluissa. Siis pelkästään yhdestä reitistä. Air India (AI) may curtail flights on the India-Australia sector to five days a week from seven currently after posting a loss of about Rs 150 crore in the first year of operations. Air India lost money on 57 of its 59 international routes in 2013-14, with 32 of them generating enough money to meet operational costs. http://economictimes.indiatimes.com/industry/transportation/airlines-/-aviation/loss-making-air-india-may-cut-flights-to-australia-from-7-to-5-per-week/articleshow/43573354.cms Muitakin syitä toki voi olla; mm. tilatut mutta toimittamattomat 787:t pitäisi maksaa, mutta Exim Bankistä haetut lainatakuut ovat ilmeisesti jäissä Delta Airlinesin valituksen takia. Air Indian kassassa ei välttämättä ole rahaa varaosiinkaan, joten on hyvinkin mahdollista, että yhdestä koneesta lainataan moottoreita toisiin (moottorit maksavat todella paljon). - Joka tapauksessa uudenkarhean koneyksilön makuuttaminen yli 6 kuukautta olisi hyvin erikoista - ELLEI kyseessä olisi Air India, missä asioilla ei aina ole niin väliä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla