Ilkka Mäkelä

Brittipilotit huolissaan työväsymyksen takia

20 viestiä aiheessa

BBC on julkaissut tutkimuksen, jonka mukaan 81 % yli viidestäsadasta haastatellusta liikennelentäjästä kertoo toimintakykynsä alentuneen työtehtävien aikana väsymyksen takia. Haastatellut kuuluvat liikennelentäjien liittoon, BALPA:an.

 

Jutussa mainitaan muutama tapaus, joissa pilotti on nukahtanut kesken lennon kriittisten vaiheiden. Yhtä incidenttiä on tutkinut myös Air Accident Investigation Branch.

 

Viranomaisen määräämiä maksimityöaikoja ei mainita ylitetyn, mutta herää kysymys, onko tahti nykyisin liian tiukka vai onko jossain muussa asiassa jotain korjaamista. Pilottien liitto on ilmiselvästi sitä mieltä, että asiassa piilee turvallisuusriski, joka on pyrittävä korjaamaan ennenkuin jotain ikävää tapahtuu.

 

http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2007/06_june/25/pilots.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jopas !! :o

 

Olen aina pitänyt lentäjien työaikoja sellaisina, joita muidenkin kannattaisi tavoitella. Max 16 tunnin yhtämittainen töissäolo ei ole kovin kummoinen koitos. Ja kun vielä muistaa, että sen jälkeen on säädetty lailla tietty määrä vapaata. Kun joskus itsekin pääsisi tuommoiseen tilanteeseen... :P

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jopas !! :o

 

Olen aina pitänyt lentäjien työaikoja sellaisina, joita muidenkin kannattaisi tavoitella. Max 16 tunnin yhtämittainen töissäolo ei ole kovin kummoinen koitos. Ja kun vielä muistaa, että sen jälkeen on säädetty lailla tietty määrä vapaata. Kun joskus itsekin pääsisi tuommoiseen tilanteeseen... :P

 

Arttu

 

Noh...kyllä se 16h työpäivä on suht kummoinen koitos, varsinkin yöllä ja useampia aikavyöhykkeitä ylitettäessä.

Tämä ihan ilmoitusluontoisena asiana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Varmasti väsyttää kun BA:n pilotit bailaavat pikku tunneille asti ja aamulla kentälle

 

Kyllähän se on aika monella alalla tämä väsymys ongelma esim. tuolla Artun alalla. Meikäläinen nostaa hattua 3 vuorotyötä tekeville joilla ruletti pyörii kokoajan ja koko elämä on yhtä jetlagia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläinen nostaa hattua 3 vuorotyötä tekeville joilla ruletti pyörii kokoajan ja koko elämä on yhtä jetlagia

 

 

Kiitos, kiitos, Omassakin työssä kun ei ole esim. viikonloppua, on vain työpäiviä ja vapaapäiviä, Welcome to my life... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti väsyttää kun BA:n pilotit bailaavat pikku tunneille asti ja aamulla kentälle

 

Joskus aamusella nuita Speedbirdin porukoita nähneenä, ovat melko väsyneeen oloisia ja punasilmäisiä, verrattuna muiden yhtiöiden kollegoihinsa, no näin vain huomiona ja heillä varmasti vain Helsingissä huonosti nukuttu yö ja myöhäinen saapumisaika HK:lle...?

 

No, Britit ovat täysin oma rotunsa, mielestäni Lontoosta ei tule muuta kuin Teetä, Sumua, ja vieläpä British Airways... :o

 

Sorry, taisi mennä jo OT.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkki tämän päiväisestä työpäivästä:

 

Heräsin aamulla 06.15 Gatwickissä hotellissa ja menimme aulasta kipparin ja obsaajaperämiehen kanssa 0800 toimistolle ja sitä kautta turvan läpi koneelle. Lähdimme liikkeelle traktorin avustuksella 10.35 ja Lagosiin putkelle 17.25, josta 10 kilometrin matka hotelliin kesti (täydellisessä kaaoksessa) 3 tuntia, eli hotellilla 20.30. Päivälento sinänsä on aivan eri kuin yölento ja me olemme onnekkaita, kun reitti on viivasuora samalla aikavyöhykkeellä. Lähestymisen aikana ollessani PNF jouduin skarppaamaan melkoisesti, kun paikallinen englanninkieli ei oikein kuulosta korvaan aina kovin ymmärrettävältä. Lisäksi lennonjohto selvittää miten sattuu! Olimme Lagosin Vorrilla holdissa ja saimme selvityksen uloslentolinjalla kaartaa ILS 18 R:ään. Jos olisimme noudattaneet sitä, olisimme olleet melko lähellä AF:ää, joten varmistuskyselyn jälkeen jatkoimme ulos ja vasta uuden selvityksen jälkeen kaarto ILSiin.

 

Tällä hetkellä kirjoitan tätä tässä Sheratonin aulassa ja olo on ihan ok, eli normaali väsymys, mutta ei ihan kauhea fyysinen väsymyksestä johtuva olo. Täällä kuluu pari päivää ja vasta lauantai-iltana takaisin Lontooseen. Silloin lähtö hotellilta 2000 ja hirveä kaaosmatka edessä kentälle. Lähtö tuolla 2300 kieppeillä ja kuuden tunnin lento Gatwickiin. On erittäin vaikeaa nukkua ns. varastoon iltapäivällä, joten väsymys alkaa iskeä tuolla kello yhden jälkeen yöllä Afrikan taivaalla, jossa on vielä erittäin hiljaista radiossa. Pahimmillaan tietysti väsymys on pimeällä noin kahden ja neljän välillä, jossa ihmisen on tarkoitettu nukkua, koska siten meidät on suunniteltu. Tuossa vaiheessa on pakko nukkua noin 20-30 min. vuorotellen tai paremminkin sulkea silmät hetkeksi, koska sellaista horrosta se on kuitenkin. Auringonnousu ja valo yleensä auttaa hieman, mutta aamulla lähestymistä tehdessä toivoo aina suoraa selvitystä ja hyvää säätä, koska suorituskyky ei ole normaali. Lennon jälkeen hotellissa on taas vaikeaa heti saada unta, koska on aamu ja sis. kello ei halua antaa unelle valtaa. Kyseinen päivä on hankala joka tapauksessa ja parasta on nollata tilanne mahd. hyvin nukkumalla seuraava yö mahdollisimman hyvin. Iän lisääntymisen myötä tilanne pahenee, ainakin minulla.

 

Tässä työssä joutuu välillä todella taistelemaan väsymystä vastaan, mutta niin tietysti muissakin. Hankalaa lentämisessä on tietysti se, että lähestymisen tai laskun aikana ei voi lopettaa työtä tai siirtää sitä eteenpäin, kuten ehkä joskus muissa töissä voi, jos oikein väsymys iskee. Liikunnanopettajana ja jääkiekkovalmentajana olen ollut aika paljon tekemisissä oman kunnon ja hyvinvoinnin huolehtimisesta, mutta tässä työssä tuo kaikki korostuu moninkertaiseksi johtuen väsymyksen ja aikaeron lisäksi lentokoneen fyysisistä olosuhteista, kuten ilmankuivuus, pitkäaikainen istuminen ja tavallaan liikkumattomuus ja siihen liittyvä jalkojen turpoaminen. Näiden vuoksi liikunnan ja ravinnon merkitys korostuu entisestään. Onneksi sitten esimerkiksi huomenna ja lauantaina voi olla "päätoiminen urheilija" ja suunnitella kaksi päivää ihan liikunnan ehdoilla, varsinkaan kun muutakaan esim. täällä ei voi tehdä. On tuo hotellin ulkopuolinen maailma sen verran täyttä kaaosta, ettei tulisi mieleenkään lähteä pois hotellin muurien sisältä.

 

Kuten noissa aikaisemmissa kirjoituksissa on todettu, on turhaa lähteä kilpailemaan, mikä työ on rankinta. Onneksi kaikissa on hyvät puolensa ja valitettavasti myös huonot puolensa. Ainakin tämän illan tapahtumat kasvattivat taas pitkäjänteisyyttä, kun istui lähes kolme tuntia Toyota Hiacessa ja matkaa oli kymmenen kilometriä. Kävellen/juosten olisi tullut nopeammin, mutta todennäköisesti ei olisi taas selvinnyt hengissä? Noilla Lagosin keskustan kapeilla kujilla autosaattueen jouduttua monta kertaa jumiin tuli mieleen, että jos jokin rosvojoukko päättää nyt ryöstää meidät, ei ole paljoa tehtävissä, vaikka kuljettajillamme/vartijoillamme onkin muutamia aseita. Oli hieman ns orpo olo ja pelottikin. Joten tuon fiiliksen todennäköisesti voit jättää pois huomenna aamulla ajaessasi ruuhkaista Mäkelänkatua töihin.

 

 

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille täältä Lagosista!

 

Jyke

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, vastaillaanpa maailmalta vasyneena... :) Herasin torstaiaamuna Helsingissa klo 6 jalkeen ja klo 9 olimme koneessa EFHK:lla matkalla kohti Pariisia. Pariisissa useamman tunnin odottelun jalkeen matka jatkui kohti Kairoa, jonne saavuimme klo 22 aikoihin illalla. Suoraan lentokentalta taksiin ja kohti sairaalaa Kairon kaaosmaisessa liikenteessa. Potilas mukaan sairaalasta, ja takaisin lentokentalle. Pitkan odotetlun jalkeen paasimme omaan koneeseemme (potilaalla ei ollut passia... :P) ja jalleen matkaan. Kairosta pomppu Prahaan, tankkaus, vessassakaynti, jalkojen oikominen ja sitten kohti Keflavikia. Siella nopea vessassakaynti jalleen + koneen tankkaus ja jalleen ilmaan. Seuraavana vuorossa Goose Bay ja tutut kuviot. Lopulta paasimme tanne Torontoon. Tunteja kertynyt siihen mennessa 40 mittariin ilman hetkeakaan unta. Jostain syysta vasytti kovasti, kun vihdoin paasin hotelliin eilen illalla.

 

Rehellisyyden nimessa sanottakoon, etta potilaamme ei loppumatkasta ollut enaa turvallisissa kasissa.

 

Tanaan onneksi vapaapaiva, terveisia vaan Niagaran putouksilta ! 8) Huomenna viela paiva vapaalla, mutta illasta pitaisi taas istahtaa lentsikkaan, ja Amsterdamin kautta kotiin.

 

Cheers !

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Ja taas väsyneenä, mutta onnellisena - tällä kertaa kuitenkin kotona jo. Juu, enhän mie rattiin koske tuolla koneessa, joten ne säädökset eivät minua (valitettavasti :'( ) koske. Mammanpojat (=lentäjät) vaihtoivat vuoroa Prahassa, joten heilläkään ei mennyt ylitöiksi. Johan se nyt olisi ennenkuulumatonta, jos lentäjä tulisi VÄSYNEENÄ töistä kotiin... :P

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan se nyt olisi ennenkuulumatonta, jos lentäjä tulisi VÄSYNEENÄ töistä kotiin... :P

 

Arttu

 

Minä olen usein tullut väsyneenä töistä kotiin, mutta väsymys on aina iskenyt matkalla kentältä kotiin. Lentäjähän ei määräysten mukaan saa suorittaa työtehtäviään väsyneenä.

Ehkä tämän keskustelun voisi kääntää niin päin, että minkä himputin takia lääkäreillä, joilla ymmärtääkseni on myös ihmisten hengissä pitämisen kanssa tekemistä, ei tunnu olevan minkäänlaista työaikalakia? Mutta se vissiin on jonkun toisen foorumin asioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tämän keskustelun voisi kääntää niin päin, että minkä himputin takia lääkäreillä, joilla ymmärtääkseni on myös ihmisten hengissä pitämisen kanssa tekemistä, ei tunnu olevan minkäänlaista työaikalakia? Mutta se vissiin on jonkun toisen foorumin asioita.

 

Heh... Elä ota vakavasti tuota heittoani :D Joo, onhan meillä hieno ja fiksu työaikalaki, joka tuli käyttöön muutama vuosi sitten. Se määrää, ettemme saa tehdä ylitöitä (=päivystää) yli 300 tuntia vuodessa. Mutta tuon 300 tuntia saa kyllä tehdä putkeen vaikka heti ensimmäisen kuukauden aikana. Tämä on johtanut siihen, että pienet päivystysyksiköt, missä siis on vähän päivystäjiä, ovat pulassa, kun loppuvuonna ei enää saisi päivystää. Lakia on pakko rikkoa, ja toimia kuten ennen lain voimaan tuloa.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös suhun, Arttu pitäisi lentohommissa soveltaa matkustamohenkilökunnan työaikamääräyksiä. Sähän olet siellä eräänlainen "cabin attendant", vaikka tarjoiletkin nesteitä myös tajuttomille matkustajille  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus aamusella nuita Speedbirdin porukoita nähneenä, ovat melko väsyneeen oloisia ja punasilmäisiä, verrattuna muiden yhtiöiden kollegoihinsa, no näin vain huomiona ja heillä varmasti vain Helsingissä huonosti nukuttu yö ja myöhäinen saapumisaika HK:lle...?

 

No, Britit ovat täysin oma rotunsa, mielestäni Lontoosta ei tule muuta kuin Teetä, Sumua, ja vieläpä British Airways... :o

 

Sorry, taisi mennä jo OT.?

 

No johan alkoi pomppimaan...

 

Aikamoista yleistystä tuo Briteistä tuolla tavalla puhuminen  :thmbdn: !

 

Eikä ole 17 t työpäivätkään ihan iisejä. Juuri la-su kaksi sellaista tehneenä tiedän mistä puhun. Jos on vaikka 8-01 töissä ja seuraavan päivän 14-07 ,niin väsyttäähän se. Eikä siellä nukuta välillä.

 

Ja varmasti esim. lentäjillä painaa takaraivossa tuo vastuu aikalailla. Jos ei tietoisesti, niin tiedostamatta.

 

Hyvä kun ovat havahtuneet Briteissä tähän ongelmaan ja haluavat hoitaa asiaa ennen incidenttejä. Osoittaa rautaista ammattitaitoa  :thmbup:!

 

-Jukka :D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös suhun, Arttu pitäisi lentohommissa soveltaa matkustamohenkilökunnan työaikamääräyksiä. Sähän olet siellä eräänlainen "cabin attendant", vaikka tarjoiletkin nesteitä myös tajuttomille matkustajille  ;D

 

Niin, tuossa itse asiassa on myös asiaa. En tiedä, voidaanko "medical crew" -statuksella matkustaviin soveltaa jotain ilmailulainsäädännön työaikapykälää.

 

Anyone ??

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tuossa itse asiassa on myös asiaa. En tiedä, voidaanko "medical crew" -statuksella matkustaviin soveltaa jotain ilmailulainsäädännön työaikapykälää.

 

Anyone ??

 

Arttu

 

Ei voida soveltaa, koska työaikamääräykset koskevat vain koneen miehistöä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monessa työssä väsymys mielestäni aiheuttaa vaaratilanteita, ja hitaasti harkittuja päätöksiä. Luettuani muiden mielipiteitä haluaisin hiukan avata ajatuksiani  myös. En ole lentäjä enkä koulutukseltaan millään lailla sidottu tilanteisiin, missä pitäisi omata mahdottoman hyvät paineensietokyvyt. Väsymyksestä mieleeni vain juolahti omakokemus jonkakoin autolla ajaessani.

 

Kaverini kanssa oltiin saksasta matkalla ruotsiin ja oli todella kiire. Yhtämittaista ajoa tuli noin 28tuntia asuntoautoilla, jotka ei mitään hirveitä vauhtihirmuja ollut. Kun noin 20tuntia oli ajettu alkoi väsymys painamaan silmiä niin paljon että oli avattava ikkuna ja laitettava jotain ruumiinosaa pihalle virkistyäkseen.

 

Yritän sanoa vain että pakko on nostaa hattua todella korkealle ihmisille, jotka tietävät omat rajansa väsyneenä. :thmbup: Paineen alaisena työskentely tietenkin auttaa skarppaamaan, mutta on todella nopeasti väsyttävää. On ala mikä tahansa siellä ei mielestäni saisi työskennellä väsyneenä.

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään