Guest drpain

Mitä tämä bulletin käytännössä tarkoittaa?

8 viestiä aiheessa

Terve,

 

osaisitteko viisaampana vastata kahteen kysymykseen bulletiineista (alla oleva EFHF tänään):

 

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa (varsinkin tuo minun alleviivaama osuus):

 

+   RWY18/36 JA RWY27 HYVÄKSYTTY LYHENNETYT

    KIITOTIEPORRASTUSMINIMIT. ATC-YKSIKKÖ VOI KÄYTTÄÄ MENETELMIÄ

    VUOROKAUDENAJAN, SÄÄN, KIITOTIE- OLOSUHTEIDEN, ACFT TYYPIN JA

    KENTÄN MUUN TOIMINNAN SALLIESSA. MENETELMÄT MAHDOLLISTAVAT

    KIITOTIEN JOUSTAVAMMAN KÄYTÖN SEKÄ LYHYEMMÄN

    KIITOTIE-ETÄISYYDEN KAHDEN OPERAATION VÄLILLÄ.

    25JUN07 1310 - PERM (EFHK/1/K3003/07)

 

 

Toinen kysymys koskee noita dokumentointi viitteitä(?), jos haluan katsella jostain tuota kyseistä muutosdokumenttia "EFHK/1/K3003/07" -mistä sen löytää? Yleensä soissa on viittaus joko "SUP" tai esim.  "AMDT"  tms (mikä on ihan selvä tapaus), mutta tässä ei ole mitään... AIP:ta yritin kahlata (luulen että tuo vika 07 kertoo AIP:sta, mutta mites nuo muut kirjain numeroyhdistelmät)?

 

Huh, olisi vissiin pitänyt pysyä hereillä teoriakurssin aikana ;-)

- Kiitos avusta jo näin etukäteen!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin, että tuo ei tarkoita mitään muuta kuin että Malmin lennonjohto voi tästä eteenpäin käyttää pienempiä porrastuksia koneiden välillä.

 

Tuosta viitteestä ainakin K3003/07 tarkoittaa notamia numero K3003 vuodelta 2007. Lienee EFHK:n (notam-toimisto?) julkaisema. Numeron 1 merkitystä en osaa sanoa. PERM viittaa pysyvään muutokseen. Käsittääkseni alkuperäistä notamia ei pääse lukemaan muualta kuin briefingien kautta. Tosin alkuperäisen lukeminen ei juurikaan mieltä lämmitä, se kun on vain kasa koodeja, josta tuo selväkielinen osuus on otettu irti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ei siis muuta käytännön muutosta kuin että ei määrätä ympyrää niin herkästi kuin aiemmin ruuhkatilanteissa...?

 

Ja noista koodeistakaan ei siis tarvitse välittää (ei käytännön merkitystä), ainoastaan jos niihin liittyy jokin AIP suplementti, uusi kartta tai Amendment, tms...

 

- Kyllähän tämä näköjään selviää aina kun viisammiltaan kyselee ;-) :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ei siis muuta käytännön muutosta kuin että ei määrätä ympyrää niin herkästi kuin aiemmin ruuhkatilanteissa...?

 

Ja noista koodeistakaan ei siis tarvitse välittää (ei käytännön merkitystä), ainoastaan jos niihin liittyy jokin AIP suplementti, uusi kartta tai Amendment, tms...

 

- Kyllähän tämä näköjään selviää aina kun viisammiltaan kyselee ;-) :thmbup:

 

 

Tai sitten niitä ympyröitä saa tehdä vain lähempänä toista konetta ;D

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyväksyntä tarkoittaa nimenomaan kiitotieporrastusten pienentämistä kahden operaation välillä tiettyjen kriteerien (ml. näkyvyys, kiitotieolosuhteet jne) täyttyessä, pl. lentoonlähtevän ja edellä laskeneen välillä. Nykysäännösten mukaan sovellettavalle kiitotielle pitää olla suoritettu erityinen turvallisuustarkastelu ja asiaan kuuluvat menetelmät julkaistaan ilmailukäsikirjassa eli AIP:ssa.

 

Koko menetelmä on liian pitkä tässä selvitettäväksi, mutta periaate on, että kun hyväksyntä on, ei kiitotien tarvitse enää tietyissä tapauksissa olla kokonaan vapaa, jotta ilma-alus voisi saada lasku- tai lentoonlähtöselvityksen. Tämä taas luonnostaan lisää kiitotiekapasiteettia, ja erityisesti vaikutus näkyy varmasti juuri Malmilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

25JUN07 1310 - PERM (EFHK/1/K3003/07)

 

Toinen kysymys koskee noita dokumentointi viitteitä(?), jos haluan katsella jostain tuota kyseistä muutosdokumenttia "EFHK/1/K3003/07" -mistä sen löytää? Yleensä soissa on viittaus joko "SUP" tai esim.  "AMDT"  tms (mikä on ihan selvä tapaus), mutta tässä ei ole mitään... AIP:ta yritin kahlata (luulen että tuo vika 07 kertoo AIP:sta, mutta mites nuo muut kirjain numeroyhdistelmät)?

 

Pekka tuossa jo hyvin vastasi 2. kysymykseen. Joten mulla ei muuta kuin pientä lisäfiilistelyä aiheen ympäriltä:

 

EFHK ilmaisee notamin julkaisseen lentopaikan, joskus ennen Wanhaan kun tosiaan ne puolikarkeat vehnäjauhotkin olivat puolikarkeampia niin joka kenttä julkaisi omat notaminsa jolloin tuosta koodista tiesi mistä tieto on peräisin. Nykyään kaikki suomalaiset notamit julkaisee kansainvälinen Notam-toimisto ja koodina siis vain EFHK.

 

1 viittaa vanhaan notam jaotteluun ns. I- ja II-luokan notameihin, I-luokka vastaisi nykyisen kaltaista "sähkötettävää" notamia ja II-luokka vastaisi suurin piirtein AIP:n Supplementteja eli oli paperiversio karttoineen etc.

 

Seuraavaksi on notamin juokseva numerointi jonka edessä oleva kirjain kertoo Notam-sarjan jossa tieto on julkaistu, K= kotimaan jakelu, sisältää suomea. A, B, C ja D ovat ulkomaan jakelua, sarja määräytyy notamin aiheesta ja julkaistaan pelkästään englanniksi. A-sarja jolla on laajin levikki käsittää mm EFHK:n, EFTP:n, EFTU:n ja EFIN FIR:iä koskevat asiat ja D-sarjassa julkaistaan pelkästään korpikenttien notamit. Näistä sarjoista ja niiden erilaisista levityksistä johtuen ei esim jenkkien netti notam-palvelussa ole Suomesta kuin A-sarjan notamit. Joten kannattaa olla varovainen mistä ne notaminsa kaivaa!

 

Ja sitten vikaksi toi 07 ilmaisee vuosiluvun.

 

Huh huh, miten noin lyhyestä rivistä saakin näin paljon kirjoitettavaa!  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
EFHK ilmaisee notamin julkaisseen lentopaikan, joskus ennen Wanhaan kun tosiaan ne puolikarkeat vehnäjauhotkin olivat puolikarkeampia niin joka kenttä julkaisi omat notaminsa jolloin tuosta koodista tiesi mistä tieto on peräisin. Nykyään kaikki suomalaiset notamit julkaisee kansainvälinen Notam-toimisto ja koodina siis vain EFHK.

 

1 viittaa vanhaan notam jaotteluun ns. I- ja II-luokan notameihin, I-luokka vastaisi nykyisen kaltaista "sähkötettävää" notamia ja II-luokka vastaisi suurin piirtein AIP:n Supplementteja eli oli paperiversio karttoineen etc.

 

Seuraavaksi on notamin juokseva numerointi jonka edessä oleva kirjain kertoo Notam-sarjan jossa tieto on julkaistu, K= kotimaan jakelu, sisältää suomea. A, B, C ja D ovat ulkomaan jakelua, sarja määräytyy notamin aiheesta ja julkaistaan pelkästään englanniksi. A-sarja jolla on laajin levikki käsittää mm EFHK:n, EFTP:n, EFTU:n ja EFIN FIR:iä koskevat asiat ja D-sarjassa julkaistaan pelkästään korpikenttien notamit. Näistä sarjoista ja niiden erilaisista levityksistä johtuen ei esim jenkkien netti notam-palvelussa ole Suomesta kuin A-sarjan notamit. Joten kannattaa olla varovainen mistä ne notaminsa kaivaa!

 

Ja sitten vikaksi toi 07 ilmaisee vuosiluvun.

 

Heh, tiedättehän sen tunteen vastauksen saamisen jälkeen kun miettii että miksi ihmeessä ylipäätään kysyin?  ;D

- Ei vainenkaan, mahtavaa että jaksoit nähdä vaivaa tuon kirjoittamiseen, kyllähän se niin on että tieto se miehen (miksei naisenkin) tiellä pitää... :thmbup:

 

Mutta tuo kiitotien käyttäminen, kyseessä on siis enempi tai vähempi erityistilanteesta? Ei kai edelleenkään anneta lupaa tulla esim laskuun kiitotielle mikä on osittain varattu? -Ainakin itselle tulee varmasti lennonjohdon ohjeista riippumatta hirvittävä tarve tehdä ylösveto jos tällainen tilanne tulee eteen?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tuo kiitotien käyttäminen, kyseessä on siis enempi tai vähempi erityistilanteesta? Ei kai edelleenkään anneta lupaa tulla esim laskuun kiitotielle mikä on osittain varattu? -Ainakin itselle tulee varmasti lennonjohdon ohjeista riippumatta hirvittävä tarve tehdä ylösveto jos tällainen tilanne tulee eteen?

 

 

Juuri tätä se tarkoittaa - voit saada laskuselvityksen, vaikka kiitotie ei olisikaan kokonaan tyhjä. Tällöin ilma-alusluokista riippuvaisten etäisyyksien SEKÄ muiden tarkasti määriteltyjen kriteerien tulee täyttyä. Periaate on, että kiitotietä voidaan tietyillä edellytyksillä käyttää tehokkaammin, esim. hitaiden yksimoottoristen ilma-alusten välillä läpilaskuissa ei tarvita samanlaisia etäisyyksiä kuin nopeiden jettien välillä. Kyllä se lennonjohto edelleen ylösvetoon käskee, elleivät laskuselvityksen edellytykset täyty, huoli pois!  8)

 

Menetelmä oli poissa käytöstä väliaikaisesti parisen vuotta johtuen nimenomaan tiukennetuista kriteereistä turvallisuustarkasteluineen, ja käyttöön tullessaan mm. ilma-alusten väliset etäisyysarvot hieman muuttuivat.

 

Jotta asia ei menisi turhan yksinkertaiseksi, kiitotien käyttöön vaikuttavat myös muut asiat, kuten esimerkiksi pyörrevanaporrastukset, joita ei saa alittaa - käytettiin lyhennettyjä kiitotieporrastuksia tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään