Guest Alix

Oulunmatka - Eli sinne ja takaisin

32 viestiä aiheessa

Päivän reissu Ouluun sujui aika mukavasti huonosta säästä huolimatta. Pieni tihkusade haittasi jatkuvasti, joten kuvat ovat hieman harmaita, mutta koettakaa kestää.  :-[

 

 

Siinä kone, joka tulisi kuljettamaan meidät Ouluun. (OH-SAK)

[ attachment removed ]

 

Juuri ennen koneeseen astumista viimeinen kuva kyljestä.

[ attachment removed ]

 

Koneen noustua alkoi tämä siipikuvien räpsiminen. Näitä tuli otettua varmaan lähemmäs kymmenen.

[ attachment removed ]

 

Tällaista juotavana. Huomatkaa mukin takana näkyvät polvet, jotka ovat kiilautuneet epämukavasti penkkien väliin. Pituudestani johtuen (202cm) tämä lentomatkailu ei ole kovin terveellistä jaloille.

[ attachment removed ]

 

Perillä Oulussa.

[ attachment removed ]

 

Ja vähän kauempaa. (edelleen OH-SAK)

[ attachment removed ]

 

Sitten oli edessä pitkä ja tuskainen kävelymatka kohti kentän toista päätä.

[ attachment removed ]

 

Viimein odotuksemme palkittiin. (OH-LVB)

[ attachment removed ]

 

Seuraavaksi laskuun kaarsi Avro. (OH-SAP)

[ attachment removed ]

 

Piti saada nuo lamput mukaan edes yhteen kuvaan, ehkä huono rajaus. (OH-SAP)

[ attachment removed ]

 

A321 rullailee kohti kiitotien päätä. (OH-LZC)

[ attachment removed ]

 

Mukavasti pöllysi nesteitä kiihdytyksessä :o (OH-LZC)

[ attachment removed ]

 

Tätä oli odotettu yli tunti kannonnokassa istuen jatkuvassa tihkusateessa. Viimein odotus oli ohi ja Avro rullasi kohti kiitotien päätä. (OH-SAJ)

[ attachment removed ]

 

Tämän koneen jälkeen siirryimme takaisin terminaalin lämpöön kuivattelemaan itseämme.

[ attachment removed ]

 

Sitten olikin jo aika lähteä takaisin Helsinkiin. Tällä kertaa koneena oli MD-90. (OH-BLC)

[ attachment removed ]

 

Ja taas siipikuvaa. Tällä kertaa aurinko paistoi pahasti vastaan, joten kuvista tuli aika tummia.

[ attachment removed ]

 

Paluumatkan antimia.

[ attachment removed ]

 

Vielä mehevä pippuripihti Fly Inn-ravintolassa ennen kotiinlähtöä.

[ attachment removed ]

 

Viimeiseksi tälläinen "kaunis" pilvikuva terminaalin ikkunasta kaameiden heijastusten kera.

[ attachment removed ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisia matkakertomuksia on aina hauska lukea ja noita erinomaisia kuvia katsella. Kävelyvaivasi Oulun kentän tuntumassa kannatti!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pituudestani johtuen (202cm) tämä lentomatkailu ei ole kovin terveellistä jaloille.

 

VAROITUS! Pahasti OT:

Jätkä on 15 ja 202cm pitkä, WOW. :o

 

Ja vielä vähän asiaakin(ainakin omasta mielestäni):

Mukava katella kuvia näiltä kotimaan lennoiltakin, kun niitä vähän harvemmin näkee. Mikä kamera sulla muuten oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omia kuvia samaiselta spottausreissulta. Kyllä on muuten harrastus venynyt aika pitkälle, kun Ouluun asti pitää lähteä lentokoneita spottaamaan...  :laugh:  No mutta vaihteluahan se on tylsään arkeen, kun kesätöitäkin on vasta heinäkuussa.

 

Kuviin:

 

 

Lähtöportti 13 ja lento Ouluun 07:30 KF201 Ikävä ilma kuvaamiseen...  :( (Koneena siis OH-SAK)

[ attachment removed ]

 

Sitten korkealla ilmassa, jossa oli parempi sää, kun alhaalla.  :P

[ attachment removed ]

 

Aamiaiseksi Snack Bag.

[ attachment removed ]

 

Yleisnäkymää koneesta.

[ attachment removed ]

 

Laskussa ei saanut kuvata, joten tämä kuva on sitten jo Oulun asematasolta.

[ attachment removed ]

 

Siinä vielä koko kone komeudessaan.

[ attachment removed ]

 

Oulun lennonjohtotorni.

[ attachment removed ]

 

Sitten suuntasimme rwy12 kynnykselle.

[ attachment removed ]

 

Piiitkä odottelumme palkittiin viimeinkin, kun Finnairin A320 tuli laskuun. (OH-LVB)

[ attachment removed ]

 

Hetken odottelun jälkeen myös Blue1 avro RJ85 uskalsi tulla laskuun. (OH-SAP)

[ attachment removed ]

 

Nälkä alkoi painaa päälle, kun oltiin syöty pelkkiä ankeita eväitä. Tämä kuva on sitten lounaan jälkeen kiitotie30 vierestä, kun Finnairin A321 lähti Helsinkiin. (OH-LZC)

[ attachment removed ]

 

Siirryimme lähemmäs, aivan rullaustien varteen. Tämä taitaa olla sitä Oulunkentän yleistä kuvakulmaa.  :laugh: (OH-SAJ)

[ attachment removed ]

 

Yleisnäkymää kentästä.

[ attachment removed ]

 

Paluu alkaa.

[ attachment removed ]

 

Koneena paluussa toimi Blue1 MD-90 (OH-BLC)

[ attachment removed ]

 

Koneen ikkunan läpi otettu kuva Finnairin B757:sta. Ilmeisesti jotain lomalentolaisia. (OH-BLO)

[ attachment removed ]

 

Nousussa ei saanut taaskaan ottaa kuvia. Tämä kuva on otettu hetki nousun jälkeen.

[ attachment removed ]

 

Yleisnäkymää jälleen.

[ attachment removed ]

 

Pientä välipalaa.

[ attachment removed ]

 

Kone on tässä kuvassa jo lentokorkeudessaan.

[ attachment removed ]

 

Laskussa ei (yllätys, yllätys) saanut kuvata, joten tämä on jo Helsingistä.

[ attachment removed ]

 

Parkkiin jälleen portille 13.

[ attachment removed ]

 

Toivottavasti piditte. Osa kuvista on nuhruisen ikkunan läpi otettuja, joten kuvan laatu ei ole päätä huimaava.

Tomin kanssa pidimme ainakin spottausreissua erittäin mukavana, vaikka Oulussa satoi iltapäivällä.

 

Kiitos.

 

Edit. Ai niin ja suuret kiitokset Niko Auerille, joka opasti muutamassa asiassa tämän matkanteon suhteen!  :thmbup:

 

--Tuomas--

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskussa ei saanut kuvata, joten tämä kuva on sitten jo Oulun asematasolta.

Oisit kuvannut vaan. ;) Ei se lentoemäntä siinä vieressä kumminkaan istunut vahtimassa laskun aikana. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat edellisen kaveriltakin! - Mitä?: Nousuissa ja laskuissa ei ollut lupa kuvata?... Ilmoitettiinko siitä oikein, ja jos, niin kuka? Enpä itse kuvauskieltoja lentojeni missään vaiheissa ole kohdannut. (Paitsi tietenkin joskus "pysähtyneisyyden aikoihin" eräissä maissa parikymmentä vuotta sitten...) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oisit kuvannut vaan. ;) Ei se lentoemäntä siinä vieressä kumminkaan istunut vahtimassa laskun aikana. ;D

 

Näin minäkin ajattelin, mutta kun lentoemäntä tuli vartavasten tarkistaessaan matkustamoa sanomaan meille: "Ja pojilla on varmaan kameroista virrat pois?!" Se oli ensimmäinen kerta, kun minulle on kuvauksesta huomautettu.

 

Hyvät kuvat edellisen kaveriltakin! - Mitä?: Nousuissa ja laskuissa ei ollut lupa kuvata?... Ilmoitettiinko siitä oikein, ja jos, niin kuka? Enpä itse kuvauskieltoja lentojeni missään vaiheissa ole kohdannut. (Paitsi tietenkin joskus "pysähtyneisyyden aikoihin" eräissä maissa parikymmentä vuotta sitten...)   

 

Tiedätkö kuulutuksen?: "Kaikkien elektronisten laitteiden tulee olla suljettuna..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä vähän asiaakin(ainakin omasta mielestäni):

Mukava katella kuvia näiltä kotimaan lennoiltakin, kun niitä vähän harvemmin näkee. Mikä kamera sulla muuten oli?

 

Kameran virkaa toimittaa fujin finepix s9600

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin minäkin ajattelin, mutta kun lentoemäntä tuli vartavasten tarkistaessaan matkustamoa sanomaan meille: "Ja pojilla on varmaan kameroista virrat pois?!" Se oli ensimmäinen kerta, kun minulle on kuvauksesta huomautettu.

 

Tiedätkö kuulutuksen?: "Kaikkien elektronisten laitteiden tulee olla suljettuna..."

 

Niinpä, elektronisten laitteiden kielto... Mutta entäpä "vanhat" = kinofilmikamerat - ei siis digitaaliset...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee todella hyvälle tuulelle kun näkee poikien matkustavan puolen Suomen poikki kuvaamaan! Hyvä matkaraportti ja se kuva, jossa samassa ruudussa koneen kanssa oli lamppuhökötys: se oli piristävä ja jopa luova näkemys.

 

Näin sitä pitää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista katseltavaa. :thmbup: Muistakaa ensi kerralla näpsiä niitä nousu/laskukuvia. Ei kai ne lentoemot hyppää penkeiltään kuvaamista kieltämään, siis nousukiidossa/aivan finaalissa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nälkä alkoi painaa päälle, kun oltiin syöty pelkkiä ankeita eväitä. Tämä kuva on sitten lounaan jälkeen kiitotie30 vierestä, kun Finnairin A321 lähti Helsinkiin. (OH-LZC)

[ attachment removed / expired ]

Olikos tämä se AY366 Helsiinkiin kello 14.10? Olin itse sillä lennolla.

 

-Niko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee todella hyvälle tuulelle kun näkee poikien matkustavan puolen Suomen poikki kuvaamaan!

 

Aivan niin!

Lisäksi vielä kävellen rwy 12 päähän koneita bongaamaan, whoaaa... Jokatapauksessa, aivan upeita kuvia kummaltakin kaverilta, mielenkiintoisten kuvatekstien kera. Itselleni aina nuo siipikuvat tuo "fiivistelyn" tunteen kuvasarjoihin. Upeata!

 

-Kari-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista katseltavaa. :thmbup: Muistakaa ensi kerralla näpsiä niitä nousu/laskukuvia. Ei kai ne lentoemot hyppää penkeiltään kuvaamista kieltämään, siis nousukiidossa/aivan finaalissa. ;)

 

Minä kyllä neuvoisin noudattamaan turvaohjeita, ei niitä ihan pelkästään spotterien kiusaksi ole keksitty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omia kuvia samaiselta spottausreissulta. Kyllä on muuten harrastus venynyt aika pitkälle, kun Ouluun asti pitää lähteä lentokoneita spottaamaan...  :laugh:  No mutta vaihteluahan se on tylsään arkeen, kun kesätöitäkin on vasta heinakuussa.

 

En halua valittaa mutta samalla rahalla kävis mm. dusselissä kuvaamassa jotain muutakin kuin finskiä ja blue1:stä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia on pojat näpsineet.  ;) Näitä matkakertomuksia on erityisen mukava katsella. Laitanpa vaikka tähän perään kysymyksen, että minkälaisia nuo ikärajat yksinmatkustaville lapsille tms. on? Kotimaan lennot/Ulkomaan lennot? Finnair/Blue1? Minkä ikäisenä voi siis matkustaa yksin lentokoneella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos tämä se AY366 Helsiinkiin kello 14.10? Olin itse sillä lennolla.

 

-Niko

 

Kyseessä on juurikin se lento. Muita A321 tyyppisiä koneita ei edes käynyt meidän visiittimme aikana Oulussa.

 

 

Hienoja kuvia on pojat näpsineet.  ;) Näitä matkakertomuksia on erityisen mukava katsella. Laitanpa vaikka tähän perään kysymyksen, että minkälaisia nuo ikärajat yksinmatkustaville lapsille tms. on? Kotimaan lennot/Ulkomaan lennot? Finnair/Blue1? Minkä ikäisenä voi siis matkustaa yksin lentokoneella?

 

Ulkomaanlennoilla pitänee olla vastaanottaja ja lähettäjä, mutta niin kuin Niko minua valaisi ennen tätä matkaa, niin kotimaassa pääsee matkustamaan ihan yksin jo 13 vuotiaana.  :o Tämä oli suuri käännäös minulle, sillä ennen toivoin vaan, että lähdettäisiin vanhempien kanssa jonnekkin. Nyt kun tiedän, että kotimaassa saa mennä näin, niin tilannetta hyödynnetään myös jatkossa...  :laugh:

 

En halua valittaa mutta samalla rahalla kävis mm. dusselissä kuvaamassa jotain muutakin kuin finskiä ja blue1:stä.  ;)

 

Niin mutta sitten tarvitaankin jo huoltaja mukaan/vastaan. Ja sehän on tärkeintä, että pääsee lentämään.  ;)

 

 

Itselleni aina nuo siipikuvat tuo "fiivistelyn" tunteen kuvasarjoihin. Upeata!

 

-Kari-

 

Sama täällä, muiden siipikuvia on kuvasarjoissa aivan mahtava katsella ja jos niitä on itse kuvaamassa, niin se vasta hienoa onkin.  :thmbup:

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat edellisen kaveriltakin! - Mitä?: Nousuissa ja laskuissa ei ollut lupa kuvata?... Ilmoitettiinko siitä oikein, ja jos, niin kuka? Enpä itse kuvauskieltoja lentojeni missään vaiheissa ole kohdannut. (Paitsi tietenkin joskus "pysähtyneisyyden aikoihin" eräissä maissa parikymmentä vuotta sitten...) 

 

Terve...

 

EDIT: Meinasi unohtua pääasia, mukavia kuvia molemmilla. Tosi spotterit lentävät joskus merta/ mannerta edemmäs kuvaamaan 8)!

 

Itselläni oli samankaltainen kielto Osloon päin mennessä. Finnairin koneessa. Mutta syy oli emon mukaan se, että jos jotain sattuu niin kamera on kuulemma nokassani. No, ei siinä mitään. Käsky on kasku, siis käsky.

 

Noista digikameroistahan ei ilmeisesti ole mitään haittaa koneen elektroniikalle, kun ei niissä itsessään mitään lähetintä ole. Näin ainakin erään kipparin puheista kerran ymmärsin. Korjatkaa jos minulla väärää tietoa.

 

Niin takaisin tullessa sitten ei tuosta kamerasta ollut haittaa vaikka se kaulassani roikkui. Olin tietysti niin vahvan näköinen, kun oli ollut vuorilla virkistäytymässä ;)...

 

Kyllähän noissa joku linja voisi noissa asioissa olla. Ettei vaan mene niuhotuksen puolelle...Ja unohdetaan se itse asia...

 

Niin, eli mukavat oli nuo molemmat lennot ja emothan toimii ohjeidensa mukaan. Kiitos vaan  :thmbup:!

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Niin mutta sitten tarvitaankin jo huoltaja mukaan/vastaan. Ja sehän on tärkeintä, että pääsee lentämään.  ;)

 

 

Kai nyt 15v kaverit osaa jo itsekseen liikkua kun osaavat kaljapullotkin avata?  ;D

 

Tottakai ehdottomasti lentäminen on se pääasia.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai nyt 15v kaverit osaa jo itsekseen liikkua kun osaavat kaljapullotkin avata?  ;D

 

Tottakai ehdottomasti lentäminen on se pääasia.  :thmbup:

 

Mukavahan se olisi ulkomaillekin päästä lentämään ja kuvailemaan, vaikka vain Tukholmaankin asti!  :thmbup:

Miiitkä kaljapullot?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta niin kuin Niko minua valaisi ennen tätä matkaa, niin kotimaassa pääsee matkustamaan ihan yksin jo 13 vuotiaana.

Eikös se ole niin että vanhemmat voivat lapsensa tuupata yksin koneeseen kun ovat 5 vuotta täyttäneet?  ;)

Mikähän se on se tarkka ikä milloin ei tarvi enää olla saattajaa/vastaanottajaa?

 

-Niko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole niin että vanhemmat voivat lapsensa tuupata yksin koneeseen kun ovat 5 vuotta täyttäneet?

Mikähän se on se tarkka ikä milloin ei tarvi enää olla saattajaa/vastaanottajaa?

 

 

En tiedä onko tässä yhtiökohtaisia eroja mutta ainakin Finnairilla, Finncommilla ja Aerolla säännöt ovat yhteneväiset. Eli alle 5 vuotias lapsi hyväksytään matkustamaan vain yli 16 vuotiaan perheenjäsenen tai yli 18 vuotiaan muun huoltajan kanssa ja 5-11 vuotiaat yksinmatkustavat vain UM-palvelun(Unaccompanied Minor) kautta. SAS:llä taas voidaan hyödyntää samaa UM  palvelua myös kaikkiin 5-15 vuotiaisiin ja Finnairilla jopa alle 17 vuotiaisiin. Pakollinen se on siis 5-11 vuotiaille.

 

Tuota jos yrittää tulkita, niin yli 12 vuotias ei enää tarvitse virallista vastaanottajaa UM-säännöstön mukaan. Eli periaatteessa ainakin jo 12 vuotias voi itse hoitaa kaikki lentoon liittyvät muodollisuudet ja matkustaa kuin kuka tahansa muukin matkustaja. Säännöt ovat varmaan vuosien varrella muuttuneet ja eikö jopa (SAS?) joku lentoyhtiö miettinyt yksinmatkustavien lapsien matkustuksen lopettamista kokonaan kustannussyistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla