Guest kallepakkari

A-Piste perjantaina kello 21.00

22 viestiä aiheessa

TV1:ssä kello 21.00 alkavassa A-Piste-ohjelmassa aiheena "Finnairin lentäjien väsymys uhkaa lentoturvallisuutta". Pitänee katsoa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäslainen ohjelma oli kyseessä, kerrottiinko hyvinkin tiukkaa faktaa vai mitä?

Itse ehtinyt katsomaan töiden vuoksi, mutta onkohan tuo kenties tulossa uusintanakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjelmassa yksi aihe oli huoli siitä, että Finnairilla lennettäisiin esimerkiksi pitkiä lentoja liian pienellä miehityksellä ja siitä aiheutuisi lentäjien liiallista väsymistä. Ihan asiaa siinä sinänsä oli, mutta minkäänlaista faktaa ei kuitenkaan pystytty esittämään esimerkiksi siitä, että jotkut vaaratilanteet olisivat johtuneet lentäjien väsymyksestä.

 

Esimerkkinä oli yksi Finnairin MD11-lento joskus alkuvuodesta Miamiin, jossa lentäjä oli vahingossa laskeutunut väärälle (=viereiselle) kiitotielle keskityttyään johonkin varoitusvaloon kojetaulussa.

 

Olen sitä mieltä, että tuo A-Piste on yleensäkin vähän sensaatiohakuinen ohjelma, eli asioita paisutellaan telkkarissa, vaikka välttämättä ei ole mitään faktaa tueksi.

 

Eli summa summarum, ainkaan minua tuo ei mitenkään vakuuttanut, vaikka asia sinänsä onkin tärkeä. Minusta juttua vain pitäisi tehdä vasta sitten, jos on esittääkin jotain näyttöä asiasta. No se hyvä puoli tuossa ehkä oli, että aihe oli esillä ja tuli todetuksi, että ainakaan mitään näyttöä turvallisuuden heikentymisestä Finskillä ei ole.

 

- Ville -

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on toi juttu MPEG muodossa YLE24:n uusinnasta. Koko on 127Mb ja kesto 9 min, eli aika iso mutta jos löytyy serveri mistä sen voi kaikki halukkaat hakea voin uppia sinne. Tähän hätään en saa kokoa pienennettyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli summa summarum, ainkaan minua tuo ei mitenkään vakuuttanut, vaikka asia sinänsä onkin tärkeä. Minusta juttua vain pitäisi tehdä vasta sitten, jos on esittääkin jotain näyttöä asiasta. No se hyvä puoli tuossa ehkä oli, että aihe oli esillä ja tuli todetuksi, että ainakaan mitään näyttöä turvallisuuden heikentymisestä Finskillä ei ole.

 

No ei finskillä tietenkään itseään vastaan näyttöä ole. Ja johtajahan kielsi kaiken muttei se todista kyllä mitään - jos sinulta pankkiryöstön jälkeen toimittaja kysyisi että oletko ollut osallisena ryöstöön niin tuskin myöntäisit. Eli eipä toi Finskin osuus paljoa ainakaan todistanut päin vastoin kun yhtiö kielsi haastattelemasta sitä lentäjää joka Miamissa oli lentänyt. Kyseessä oli vielä joku koulutuspäällikkö tai vastaava. Luulisi että jos ohjaamossa on KAKSI lentäjää niin TOINEN silloin keskittyisi siihen lentämiseen. Mutta hyvä että edes kiitoteielle pääty eikä johonkin jorpakkoon.

 

Toimittajien näyttö tuntui olevan pitkälti em. tapahtumassa ja sitten siinä lentäjien ammattiyhdistyslehden artikkelissa (tai mikä olikaan) joka käsitteli lentäjien työuupumusta Finnairilla. Oudointa oli että lehtijutun kirjoittaja sitten vähätteli juttua kun puhelimessa haastattelivat. Ensin lentäjät ovat sitä mieltä että työuupumusta tulee ja sitten sitä vähätellään ja jopa Finnairin lahjottua lentäjiä paremmilla työsuhdeautoilla suostuvat huonotamaan ehtojaan (tuo ilmeisesti tapahtui ennen tuota insidenttiä ja lehtikirjoitusta).. Ihmeellistä takinkääntelyä koko touhu.

 

Ylen "tutkivat" ohjelmat, kuten tuo ja M.O.T. ovat sävyltään aika hyökkääviä. Kyllä itse sain entistä enemmän negatiivista kuvaa Finnairista. Nyt kun on ollut tuossa ohjelmassa mainitun työuupumusjutun lisäksi toi mekaanikkojen lakko (mistä toisessa ketjussa) ja sitten siirretään toimintaa Viroon halvan työvoiman takia (siitäkin ketju - Aero) niin ei tässä nyt ainakaan tyytyväinen voi olla Finnairiin.

 

Mutta jos ulkomaille lennän niin menisin todennäkösesti sillä mikä kätevin ja halvin olisi, olisi sitten Finnair tai mikä sitten olisi. Finnairia en suosi enään mitenkään erikoisemmin. Kotimaassa tyydyn VR:n palveluihin kun eräs rahastusyhtiö pitää lentolippujen hinnat sikamaisena :P

 

EDIT: Tarkensin paria lausetta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä itselläni on aika hyvä luotto Finskin turvallisuuskulttuuria kohtaan, mutta pitää myös muistaa että siellä työskentelee ihan samanlaisia ihmisiä kuin muuallakin.

 

Vaarallisinta olisi tuudittautua siihen ajatukseen, että Suomalaisuus tai Finskiläisyys antaisi automaattisesti lisää turvallisuutta lentotoimintaankin.

Turvallisuusrecordit ovat huippuluokkaa, mutta tilastot on aina historiaa ja ei merkitse mitään tulevaisuudessa itse turvallisuuteen, vaan se mitä- ja miten toimitaan tänään ja huomenna.

 

Kuten mainitsin, oma käsitykseni on, että Finnairilla on erittäin vahva kulttuuri turvallisuusasioissa, mutta tottakai se arveluttaa, että jos nykyisenkaltainen yritysten tehokas saneeraaminen osakkeen tuoton takia, rupeaa vaikuttamaan itse lentotoimintaankin(?).

 

Ehkä tuossa dokumentissa oli joku asian siemen, mutta hieman maalailevalta sen tyyli tuntui kokonaisuudessaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei finskillä tietenkään itseään vastaan näyttöä ole. Ja johtajahan kielsi kaiken muttei se todista kyllä mitään - jos sinulta pankkiryöstön jälkeen toimittaja kysyisi että oletko ollut osallisena ryöstöön niin tuskin myöntäisit. Eli eipä toi Finskin osuus paljoa ainakaan todistanut päin vastoin kun yhtiö kielsi haastattelemasta sitä lentäjää joka Miamissa oli lentänyt. Kyseessä oli vielä joku koulutuspäällikkö tai vastaava. Luulisi että jos ohjaamossa on KAKSI lentäjää niin TOINEN silloin keskittyisi siihen lentämiseen. Mutta hyvä että edes kiitoteielle pääty eikä johonkin jorpakkoon.

 

Itse jäin ihmettelemään, miksi väärälle baanalle laskeutumista ei tutkittu ulkopuolisen tahon toimesta. Tällöin olisi saatu luotettava selvyys siitä, oliko lentäjien väsymys osasyy tapahtumaan vai ei. Nythän selvitys tehtiin sisäisesti ja pääohjaajan mukaan uusi ohjeistus on selvityksen pohjalta jo annettu.

 

Muuten pätkä oli ihan ok. Erityisesti plussaa tuli siitä, että sapiskaa sai työnantajan lisäksi myös etujärjestö, joka suostui edellisellä neuvottelukierroksella pidempiin työaikoihin saadakseen jäsenilleen (lentäjille) paremmat työsuhdeautot. Valitettavan useinhan tämänkaltaiset pätkät tehdään vain yhdestä näkökulmasta. Nyt toimittaja tarkasteli tilannetta enemmän ulkopuolisen silmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse jäin ihmettelemään, miksi väärälle baanalle laskeutumista ei tutkittu ulkopuolisen tahon toimesta.

Sanon vain sen verran, että Miamissa uusi rata (26) ja sen vierekkäinen rata (25R?) ovat niin lähekkäin, että tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun näin oli sattunut.

 

Taas vähän turhaan tehtiin kärpäsestä härkästä, kun tuosta jutusta aamulla Teksti-TV:ssäkin "uutisoitiin".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanon vain sen verran, että Miamissa uusi rata (26) ja sen vierekkäinen rata (25R?) ovat niin lähekkäin, että tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun näin oli sattunut.

 

Taas vähän turhaan tehtiin kärpäsestä härkästä, kun tuosta jutusta aamulla Teksti-TV:ssäkin "uutisoitiin".

 

En halua vaikuttaa jankuttajalta, mutta mutta... Jos on tapahtunut inhimillinen erehdys, eikö olisi järkevä selvittää syyt erehdykseen ilman, että ketään osapuolia erikseen syyllistetään. Kiitoratojen läheisyys on varmasti merkittävä tekijä tapahtumaan, mutta tuskin ainoa.

 

Mitä asian uutisointiin tulee, niin teksti-tv:n sähke oli turha. Sen sijaan pätkä ohjelmassa oli aivan asiallinen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanon vain sen verran, että Miamissa uusi rata (26) ja sen vierekkäinen rata (25R?) ovat niin lähekkäin, että tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun näin oli sattunut.

 

Taas vähän turhaan tehtiin kärpäsestä härkästä, kun tuosta jutusta aamulla Teksti-TV:ssäkin "uutisoitiin".

 

26R/8L on uusi ja 26L/8R on wanha 8/26 tai 27R/9L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En halua vaikuttaa jankuttajalta, mutta mutta... Jos on tapahtunut inhimillinen erehdys, eikö olisi järkevä selvittää syyt erehdykseen ilman, että ketään osapuolia erikseen syyllistetään. Kiitoratojen läheisyys on varmasti merkittävä tekijä tapahtumaan, mutta tuskin ainoa.

Kyllä, jos samankaltainen tilanne voisi jatkossa aiheuttaa vaaratilanteen. Toin vain esille pointin, että kahden niin vierekkäisen radan sekoittaminen ei ole ihan epätavallisimmasta päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lääkäreiltä :P :-X :-X :-X

 

T: nimim. "4 vrk päivystystä viikon sisällä"

 

No niin

 

Jos työväsymyksestä on kyse pitäis varmaan kysyä ekaks rahtareilta eli rekkakuskeilta.

Hs

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lääkäreiltä :P :-X :-X :-X

 

T: nimim. "4 vrk päivystystä viikon sisällä"

 

Hyvä Arttu

Lääkärit ja sairaanhoitajat ovat oikeasti kovilla. Jos liikennelentäjät hakuavat listalle on heillä vielä tekemistä.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vaarallisinta olisi tuudittautua siihen ajatukseen, että Suomalaisuus tai Finskiläisyys antaisi automaattisesti lisää turvallisuutta lentotoimintaankin.

Turvallisuusrecordit ovat huippuluokkaa, mutta tilastot on aina historiaa ja ei merkitse mitään tulevaisuudessa itse turvallisuuteen, vaan se mitä- ja miten toimitaan tänään ja huomenna.

 

Työ/matkustusturvallisuus (laatu laajemminkin) luodaan joka päivä uudelleen, tilastoista ei todellakaan ole apua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Päivän iltalehdessä hirveän kokoinen lööppi "Finnairin kone laskeutui väärälle kiitoradalle" Juttu on se sama helmikuinen Miamin juttu kuin mikä oli MOT ohjelmassa. Pikkusen on iltalehti myöhässä.

 

Nyt näköjään alkaa julkisuudessa pyörimään lentoturvallisuus kun jutut rekka-autoista loppu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Päivän iltalehdessä hirveän kokoinen lööppi "Finnairin kone laskeutui väärälle kiitoradalle" Juttu on se sama helmikuinen Miamin juttu kuin mikä oli MOT ohjelmassa. Pikkusen on iltalehti myöhässä.

 

Nyt näköjään alkaa julkisuudessa pyörimään lentoturvallisuus kun jutut rekka-autoista loppu.

 

Eikös se A-Pisteessä ollu se juttu tosta väärälle kiitotielle laskeutumisesta? En nähnyt MOT:a mutta sielä kai aiheena oli enemmän lentokoneen osiin liittyvää "epäselvyyttä".

 

Mä aloin tässä miettii että tossa WTC-iskujen jälkeen oli pitkään semmonen aika että koneita tuli tasaseen tahtiin tonttiin. Nyt on (ONNEKSI) ollut hiljasta niin kai sit sen takii pitää taas lentoturvallisuudella hehkuttaa.

 

Mitä nyt yleisesti oon noita iltapäivälehtiä lukenut niin niissä on asiaa 10% ja roskaa 90%. :D Eikö niitä voisi "roskalehdiksi" alkaa kutsumaan? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt osittain aihetta sivuavat kysymykset: minkälaisia työsuhdeautoja finskin lentäjät saavat? Onko muilla suomalaisilla yhtiöillä vastaavaa työsuhdeautotoimintaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään