Guest Turvamies

Lyhytikäinen Convair

12 viestiä aiheessa

Joo, eikä onnettomuus lisäksi suinkaan tapahtunut Kanadassa vaan lähestymisen yhteydessä Shannonissa Irlannissa. Muuten kyllä ihan oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olette täysin oikeassa. Neljä siinä menehtyi, tuossa Irlannissa tapahtuneessa onnettomuudessa :-[

 

Mainitaan nyt tässä sekin, että keskikoulutodistuksessani englanti on vitonen, mutta onneksi huolellisuus ja tarkkaavaisuus on kutonen :'(

 

Edit. Virheet on korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletan, että Matti tarkoittaa kirjoitettavaksi tänne siviilimatkustajakoneiden siirtolentoja. Ne taitavat olla harvinaisempia. Militääripuolella noita on sattunut paljon enemmän, Suomessakin sattunut aina alkaen Ilmavoimiemme alkuajoista. Väinö Mikkola & co. Savoia-lentoveneturmat Alpeilla -20-luvulla, Hurricanet Englannista v.-40 (Pohjanmeri, Norja), taisi joku Fiatkin kadota matkalla, Iljushin Il-4 pommikone (DF-22) putosi Baltiassa v.-42 siirtolennolla Ukrainasta Suomeen ym., 2 lentäjää kuoli, onhan noita.

 

Pysytäänkö vaan siviilipuolen koneissa, vai mitä meinaat Matti?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pysytäänkö vaan siviilipuolen koneissa, vai mitä meinaat Matti?

 

Enpä minä nyt ala rajaamaan sitä, minkä tyyppisistä koneista tänne kukin kirjoittaa. Ainahan tuollainen uuden koneen kukistuminen ensimmäisellä siirtolennolla, oli tyyppi mikä hyvänsä, on eri syistä johtuvaa huonoa tuuria. Syyt tässä eniten kiinnostaa, syylliset ei yhtään.

 

Siviilipuolella tuo huono tuuri on ollut kuitenkin harvemmassa kuin sotilaspuolella, joten siksi minulla on aiheeseen kiinnostus.

 

Orvokki Kuortti siirtolensi aikanaan Amerikasta Lake Buccaneer koneita Suomeen. Eräällä siirtolennolla hän joutui, muistaakseni teknisen vian vuoksi laskeutumaan mereen. Orvokki pelastettiin johonkin alukseen mutta miten sen koneen kävi. Joku varmaankin muistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, koitetaan löytää enemmän noita siviilipuolen juttuja. Ainakin nämä em. ja muutkin vanhat suomalaiset sotilaskonetapaukset on jo vuosien mittaan kaluttukin kirjallisuudessa aika tarkasti aina sabotaasista huonon sään kautta moottorihäiriöihin ym.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iljushin Il-4 pommikone (DF-22) putosi Baltiassa v.-42 siirtolennolla Ukrainasta Suomeen ym., 2 lentäjää kuoli, onhan noita.

 

Asiantuntevalta lähteeltä tarkennusta tuohon tapaukseen, että DF-22 ei tuhoutunut Baltiassa, vaan Ukrainassa. Esim. Hyvösen Kohtalokkaissa lennoissa tämä on oikein, kun vertaa tapausta Sota-arkiston papereihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä minä nyt ala rajaamaan sitä, minkä tyyppisistä koneista tänne kukin kirjoittaa. Ainahan tuollainen uuden koneen kukistuminen ensimmäisellä siirtolennolla, oli tyyppi mikä hyvänsä, on eri syistä johtuvaa huonoa tuuria. Syyt tässä eniten kiinnostaa, syylliset ei yhtään.

 

Siviilipuolella tuo huono tuuri on ollut kuitenkin harvemmassa kuin sotilaspuolella, joten siksi minulla on aiheeseen kiinnostus.

 

Orvokki Kuortti siirtolensi aikanaan Amerikasta Lake Buccaneer koneita Suomeen. Eräällä siirtolennolla hän joutui, muistaakseni teknisen vian vuoksi laskeutumaan mereen. Orvokki pelastettiin johonkin alukseen mutta miten sen koneen kävi. Joku varmaankin muistaa.

 

Kone nostettiin vesilastissa jonkun sotalaivan kannelle. jolloin sen siivet niksahtia. Romuksi meni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiantuntevalta lähteeltä tarkennusta tuohon tapaukseen, että DF-22 ei tuhoutunut Baltiassa, vaan Ukrainassa. Esim. Hyvösen Kohtalokkaissa lennoissa tämä on oikein, kun vertaa tapausta Sota-arkiston papereihin.

 

Suomen Siivet-lehdessä (Ossi Anttosen ja Olavi Siirilän artikkelit) vuosilta 1971-1972 on seuraava maininta DF-22:sta:

 

"Koneen tuhoutuminenhan sattui 14.10.1942 Sestschinskajan lentokentän lähellä Dubrofkan kylässä Smolensin ja Brjanskin välillä."

 

http://www.virtualpilots.fi/en/hist/ukraina/suomensiivet/index.html

 

Kapteeni Olavi Siirilän kertomus:

 

http://www.virtualpilots.fi/en/hist/ukraina/suomensiivet/index.html#1-1972

 

Mainitsin tuosta DF-22:n onnettomuudesta Feeniks-artikkelissani 2/2007 "Sotasaalispommarin viimeinen lento", joka kertoo DF-25:n tarinan. Siinä mainitsen DF-22:n onnettomuuspaikaksi myös Sestschinskajan, näihin edellisiin tietoihin tukeutuen (myös Jaakko Hyvösen kirjaan. edit)

 

Tuo Baltia taisi tulla kirjoitettua puolivahingossa tänne. Kiitti oikaisusta, Harri.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletan, että Matti tarkoittaa kirjoitettavaksi tänne siviilimatkustajakoneiden siirtolentoja. Ne taitavat olla harvinaisempia. Militääripuolella noita on sattunut paljon enemmän, Suomessakin sattunut aina alkaen Ilmavoimiemme alkuajoista. Väinö Mikkola & co. Savoia-lentoveneturmat Alpeilla -20-luvulla, Hurricanet Englannista v.-40 (Pohjanmeri, Norja), taisi joku Fiatkin kadota matkalla, Iljushin Il-4 pommikone (DF-22) putosi Baltiassa v.-42 siirtolennolla Ukrainasta Suomeen ym., 2 lentäjää kuoli, onhan noita.

 

Pysytäänkö vaan siviilipuolen koneissa, vai mitä meinaat Matti?

 

Jukka

 

Kyllä siviilpuolella on vastaavia tapauksia jotka on ollut siirtolennolla Suomeen, tulee hakematta mieleen esim.

Beech. Musketeer OH-BMW,jonka "alkuperäinen" kone jäi matkalle,kyllä niitä on muitakin jokunen muukin,tämä vain esimerkkinä.

Onnistuneita kuitenkin eniten,mm.ex, AEROn Ilmaluopiston Beech. Debonair OH-BDAja BDB.

Paljon on koneita myös tuotu laatikossa ja täällä koottu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siviilpuolella on vastaavia tapauksia jotka on ollut siirtolennolla Suomeen, tulee hakematta mieleen esim.

Beech. Musketeer OH-BMW,jonka "alkuperäinen" kone jäi matkalle,kyllä niitä on muitakin jokunen muukin,tämä vain esimerkkinä.

Onnistuneita kuitenkin eniten,mm.ex, AEROn Ilmaluopiston Beech. Debonair OH-BDAja BDB.

Paljon on koneita myös tuotu laatikossa ja täällä koottu.

 

Yksi Ilmavoimien Hanrioteista tuhoutui startissa Saksassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään