Tuomas Pirttimäki

Aero Airlinesin toiminnan loppumisesta.

28 viestiä aiheessa

Moi!

 

Takuulla ollut jo juttua tästä, mutta haulla en toistaiseksi löytänyt mitään... :-\

 

Eli kysymykseni koskee Aeron toiminnan lopettamista:

 

Loppuuko Aeron toiminta vielä tämän vuoden puolella?

Ja jos tarkempaa tietoa on, niin mikä on tämä viimeinen lento?

 

Kyselen ihan kiinnostuksesta.  :)

 

Kiitos

 

--Tuomas---

 

Edit: Itse varaan liput heti viimeiselle lennolle, on se pakko testata ensimmäisen ja viimeisen kerran...  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään muuta tietoa (esim. pörssitiedotetta) ei ole kuin Finnairin tuoreimmasta osavuosikatsauksesta löytyvä kappale:

 

Virolainen tytäryhtiö Aero Airlines AS operoi kolmella ATR 72 -lentokoneella aiemman seitsemän asemasta. Päätös neljän koneen myynnistä on tehty. Koneet pyritään myymään vuoden 2007 kevään aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on fantastista, että Aeron ATR:t häipyvät eikä niihin ole enää vaara joutua tammikuun jälkeen.

 

Tulevana lauantaina HEL-VNO piti olla koneena E70 niin nyt se onkin AT7.

Ou jeah, sanoinkuvaamattoman hienoa ja mukavaa matkantekoa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on fantastista, että Aeron ATR:t häipyvät eikä niihin ole enää vaara joutua tammikuun jälkeen.

 

 

Eikö ole yhtään hienoa. Kivaa niillä on ollu lentää. Ja sai niitä aikanaan ruuvatakin. Maaliman ensimmäistä 72-heavyä joskus tehtiin ja TCAS-modifikaatioita ja kaikkia kivoja. Noisssa on vähän vielä lentämisen makua mukana.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rupeeko reitillä EFTU - EFHK lentämään Airbus ja Embraer / Finncomm ATR... nii joo  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huono homma, kun vanhemmat ATR72:t poistuvat, niissä on todella oikean lentämisen tuntua ja kuuluuhan se osaltaan Suomen ilmailuhistoriaan. ATR72 on vähän kuin pienemmän yleisilmailukoneen ja suuremman matkustajakoneen yhdistelmä, no jäähän sentään Finncommille ATR 72-500 ja ATR 42-500.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATR72-500 poikkeaa vanhoista 200-sarjan koneista erittäin vähän. Merkittävin ulkoinen ero on potkuri. Ohjaamot ovat pääpiirteittäin samanlaisia. Vasta malli 600 tuo uuden ohjaamon ja lisää automatiikkaa.

 

Alkuperäiseen ATR42 koneeseen verrattuna pituuden lisäksi suuri yksittäinen ero on koneiden automatiossa. Vanhimmissa koneissa on käytetty paljon relelogiikkoja kun uudemmissa ne on korvattu ns. multifunction computerilla (kahdella prosessorikortilla varustettu 8-bittinen peli, kallen osa on peräliitin jossa on noin 700 kullattua liitinpinnaa). Tämäkin ero on aika näkymätön. Ohjaamossa MFC näkyy pienenä näyttölaitteena perämiehen oikean kyynerpään kieppeillä.

 

Koneiden moottoreiden eri versioissa on teho saatu kasvamaan mutta ne ovat kuitenkin perussuunnittelultaan ja säätötekniikaltaan varsin samanlaisia.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän viikon perjantaina näyttäisi olevan Joensuuhun viimeinen Aeron ATR:rrän reissu. ATR:rrät lentivät arkipäivinä viimeisen iltavuoron tänne ja viikonloppuna sunnuntai-illan iltavuoron. Nyt paikan korvaa Finncomm ATR kalustollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän viikon perjantaina näyttäisi olevan Joensuuhun viimeinen Aeron ATR:rrän reissu.

 

Kyllä ainakin 16.12.07 AY 3490 ilmoitetaan Aeron ATR:ksi.

 

LENTO: AY3490 

 

Liikennöi AERO AIRLINES 

Lähtö: Joensuu

   

Päivämäärä: su 16.12.2007

Aika: 17:35

 

Saapuminen: Helsinki

  Helsinki-Vantaa - Terminaali 1 

Päivämäärä: su 16.12.2007

Aika: 18:40

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ainakin 16.12.07 AY 3490 ilmoitetaan Aeron ATR:ksi.

 

LENTO: AY3490 

 

Liikennöi AERO AIRLINES 

Lähtö: Joensuu

 

Päivämäärä: su 16.12.2007

Aika: 17:35

 

Saapuminen: Helsinki

  Helsinki-Vantaa - Terminaali 1 

Päivämäärä: su 16.12.2007

Aika: 18:40

 

 

 

Niimpä näyttäisikin olevan. Mikäköhän vuoro tuo on kun pääasiassa taitaa muuttua tämän viikon jälkeen Finncommiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Ohjaamoiden osalta uudet ATR:t eroavat melko vähän kuten Jarmo aiemmin kirjoittikin. Hiukan on tullut lisää automatiikkaa, esimerkiksi potkurien kierroslukuja ei tarvitse enää manuaalisesti säätää , sillä condition leverit ovat käynnistyksen jälkeen "auto"-asennossa.

 

Yhtenä merkittävimmistä eroista mainittakoon kuitenkin dual FMS, eli molemmilla lentäjillä on omansa, joka mahdollistaa P-RNAV- tuloreitit sekä RNAV ja GPS- lähestymiset. Finncomm oli ensimmäinen yhtiö jonka koneisiin nämä tulivat, nykyään ovat standardina kaikissa uusissa koneissa. Lisäksi FC oli ensimmäinen operaattori jonka koneisiin asennettiin MPC, joka tarkkailee koneen todellista suorituskykyä siihen mitä sen teoriassa tulisi olla kyseisellä painolla.

 

Näkyvin ulkoinen ero ovat potkurit... Lisäksi uudemmissa malleissa on huomattavasti enemmän tehoa. ATR42-500- koneessa on jopa hiukan enemmän tehoa kuin ATR72-200 koneessa, huomioiden koneen pienemmän massan se on varsinainen sporttimalli. ATR72-500 sarjassa on myös selvästi enemmän tehoa kuin aiemmissa versioissa, mutta sen teho-painosuhde on huonompi kuin AT45:n.

 

Kaikista suurimmat erot koneessa löytyvät matkustamosta sekä matkustusmukavuudesta. 500-sarjan koneissa on kokonaan uusittu matkustamo ja lisäksi ne ovat huomattavasti hiljaisempia ja täysin värinättömiä verrattuna vanhempiin ATR malleihin. Äänieristykseen on tosiaan panostettu ja tämä on huomioitu passiivisilla menetelmillä muuttamalla koneen rakenteita, sekä suurena tekijänä tietysti uusi potkuri. Lisäksi ATG:ssä sekä kaikista siinä uudemmissa koneissa on täysin uusittu valaistus, sillä se on toteutettu ledi-valoilla. Tämäkin on nykyään standardi kaikissa tehtaalta tulevissa koneissa.

 

Kaiken kaikkiaan ATR on mielestäni oikein mukava työkalu, äärimmäisen luotettava sekä erittäin taloudellinen verrattuna mihin tahansa suihkariin.

 

Niimpä näyttäisikin olevan. Mikäköhän vuoro tuo on kun pääasiassa taitaa muuttua tämän viikon jälkeen Finncommiksi.

 

Tuo kyseinen vuoro lennetään joka sunnuntai aina joulukuun 30. päivään asti... Se on tämän viikon jälkeen ainoa Aeron vuoro Joensuuhun, lähtee Helsingistä klo 16.10 lennonnumerolla AY3489.

 

Nämä aikataulut selviävät aika hyvin Finnairin PDF-aikatauluista, päivitetään kerran kuussa ja lennot näkyvät vuodeksi eteenpäin. Kovin moni ei ole tainnut niitä löytää, kun täällä aika usein noita aikatauluja kysellään?

 

linkki

 

 

Terveisin,

-L

 

edit, mk: linkki korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas, lisää tuttuja ;)

Pitäis varmaan ihan tarkoituksella käydä kokeilemassa tuollaista vanhempaa "atikkaa" niin sais jotain vertailukohtaa.

Mukavia pelejä tosiaan nämä xx-500 -sarjalaiset.

Koskahan Suomeen saadaan eka 600 -sarjalainen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, terveisiä vaan kotkanpesään, Riku...  ;D

 

Kyllähän tuo 600-sarjalainen olisi "ihan kiva"! ;) Joku jäähyväis reissu täytyy vanhoilla ranskattarilla järjestää vielä ennen tammikuuta, sen verran noihinkin muistoja liittyy edellisestä elämästä. Kaikki mitkä eivät ole A32x-sarjalaisia tai B737-ia tuntuvat eksoottisilta ja erikoisilta kokemuksilta nykyään, sen verran noihin on jo ehtinyt turtua...

 

-L 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuossa noista eroista puhuttiin niin eikös Aeron ja Finncommin yks iso ulkoinen ero ole se että Aeron ATR matkustajat menee etuovesta kun taasen Finncomilla kuljetaan takaovesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuossa noista eroista puhuttiin niin eikös Aeron ja Finncommin yks iso ulkoinen ero ole se että Aeron ATR matkustajat menee etuovesta kun taasen Finncomilla kuljetaan takaovesta?

 

Niin FinnCommin koneissa on edessä rahtiovi, jota ei Aeron koneissa ole, vaan tilalla on pienempi "matkustajaovi". Aeron koneisiin kuljetaan molemmista ovista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Sami Puro olisi ainakin täällä oikea mies vastaamaan näihin kysymyksiin, vai ovatko tietoni tästä päivittämättä. Ainakin ennen hän lensi Atrainta Aeron väreissä(näin muistaisin)!!

Jukka :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuossa noista eroista puhuttiin niin eikös Aeron ja Finncommin yks iso ulkoinen ero ole se että Aeron ATR matkustajat menee etuovesta kun taasen Finncomilla kuljetaan takaovesta?

 

Joo, molemmista ovista mennään Aerolla. Käytännössä kesällä edestä (ja takaa) ja talvella takaa sikäli kun maakalusto antaa myöden. Syy on lämpötekninen, eli kun ei APUa ole tuottamassa lämpöä niin koetetaan saada pidettyä mahdollisimman vähän läpivetoa talvella koneessa. Kesällä tilanne on luonnollisesti päinvastoin.

 

Nuo ei-standardi etuovet noihin aateeärriin asennettiin muistaakseni sen takia että voidaan ajaa kone putkeen kun taas FC:lla ovikonfiguraatio on standardi, eli periaatteessa käännöllä voidaan käyttää kakkosmoottoria hotel-moodissa lastauksen ja boardauksen aikana ja saada sieltä sähköä ja lämpöä/kylmää. Tosin meteli hotellimoodissa ei ole ihan pieni matkustajien sisäänkävelymukavuutta (tää oli varmasti uusi sana! ;D) ajatellen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentää tulevaisuudessa emppua tai bussia.

 

Bussia Sami nykyään lentelee, tuossa perjantaina törmäsin kyseiseen henkilöön pienen sattuman kautta.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervicko!

 

Näin äkkiseltään en haulla löytänyt, joten kysyn..

 

Mitkä olivatkaan jäljellä olevat aeron atikat rekkareiltaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään