Martti Kujansuu

Onnistuuko suunnistus ilmassa ilman elektroniikaa?


86 viestiä aiheessa

Lentäessä voi tulla vastaan kaikenlaisia tilanteita missä sähköt voivat kadota koneesta tai yhteys ulkomaailman ei onnistu. Hallitsetko "vanhanaikaisen" suunnistuksen ja paikanmäärityksen vai tuleeko käytettyä vain radiosuunnistusta tai satelliitteja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee kyllä käytettyä pääasiassa karttaa ja radiosuunnistuslaitteita. Silloin tällöin sattuu mukaan myös GPS. Mutta ei sitä suunnistamista opi, jos GPS:ää vain koko ajan tuijottelee :thmbdn: Hyvä apuväline se on :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän asti on lennetty kartan ja kompassin mukaan ja vähän VORrilla, jos on sattunut majakoita suunnilleen reitin varrelle, mutta haksahdin juuri ostamaan Garminin GPSMAP 196:n. Se on toistaiseksi ollut lennolla vain kerran ja silloinkin siksi, että tutustuin sen käyttöön. Kaksi viimeistä lentoa olen lentänyt perinteisesti kartan avulla, edellisellä lennolla kokeilin GT-karttaa, koska sellaista tarkkuuslentäjätkin käyttävät. Täydentää hyvin ilmailukarttaa.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veneillessä teen reittisuunnitelman aina paperikartoilla. Jostain syystä en pysty hahmottamaan koko reittiä tietokonenäytöllä. Tarkkaan suunnistamiseen käytän GPS vastanottimeen kytkettyä läppäriäni, jonka kovalevyllä on merikartat. Minusta eksyminen on vaikeaa. Silti ammattilaisetkin eksyvät. Minullakin on karilleajovakuutus.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off topic, mutta veneillessä saaristossa on tullut huomattua, kuinka GPS helposti orjuuttaa suunnistuksessa. Merikartta GPS:ssä on niin helppo tapa pysyä reitillä, että helposti unohtaa sen muun suunnistuksen. Kun sitten yrittää saarten seassa paikantaa itsensä kartalta tai muistin varaisesti, on useammankin kerran tullut tunne, että tuskin kotiin osaisin, jos paristo loppuisi gepsistä.

 

Tiedän tutun pienkonelentäjän kyydissä useammankin kerran istuneena, että kirkot, tehtaanpiiput, mastot ja lammet/järvet sun muut "VFR-maamerkit" ovat verraton apu oman sijaintinsa päättelemisessä. Ja niitähän meillä Suomessa riittää. Toki jos keli yllättäisi, joutuisi sitä sitten kaivamaan kartan sieltä jostain.

Miten mahtaa olla esim. Ilmojen Kuninkaan, MD-11:n kanssa, kun hyvässä kelissä lennetään esim. Agamosta kotia kohti; kuinka usein ne pilotit lentävät maamerkkien, esim. maanteiden mukaan ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän tutun pienkonelentäjän kyydissä useammankin kerran istuneena, että kirkot, tehtaanpiiput, mastot ja lammet/järvet sun muut "VFR-maamerkit" ovat verraton apu oman sijaintinsa päättelemisessä. Ja niitähän meillä Suomessa riittää. Toki jos keli yllättäisi, joutuisi sitä sitten kaivamaan kartan sieltä jostain.

 

Kyllä se sormi on silti hyvä pitää kartalla koko ajan, vaikka kuinka lennettäisiinkin tyyliin "tuttua savupiippua kohti". Vaikka se savupiippu siellä 20km päässä selkeästi siintääkin, et sinä sen perusteella kuitenkaan sen hetkistä paikkaasi pysty tietämään, ellet ole kartalla... Tai entäs, jos lennetään vaikka jossain säärintamien välissä ja lennät sitä tuttua piippua kohti "kotiin", ja yhtäkkiä se piippu häviääkin sadepilveen? Jos et ole pitänyt itseäsi kartalla, voi itsesi paikantamiseen mennä hyvä tovi aikaa...

 

Miten mahtaa olla esim. Ilmojen Kuninkaan, MD-11:n kanssa, kun hyvässä kelissä lennetään esim. Agamosta kotia kohti; kuinka usein ne pilotit lentävät maamerkkien, esim. maanteiden mukaan ?

 

Ei varmasti koskaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai entäs, jos lennetään vaikka jossain säärintamien välissä ja lennät sitä tuttua piippua kohti "kotiin", ja yhtäkkiä se piippu häviääkin sadepilveen? Jos et ole pitänyt itseäsi kartalla, voi itsesi paikantamiseen mennä hyvä tovi aikaa...

 

 

Parahin Mikko, puhuin nyt asiansa osaavasta VFR-pilotista enkä mistään wannabelentäjästä.

Ensin mainituilla on erinomainen taito lukea keliä ja sään muutoksia. Meillä Suomessa ei sellaista kaveria sään muutos sillä tavalla pääse yllättämään, etteikö sitä ehtisi ennakoida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se sormi on silti hyvä pitää kartalla koko ajan, vaikka kuinka lennettäisiinkin tyyliin "tuttua savupiippua kohti". Vaikka se savupiippu siellä 20km päässä selkeästi siintääkin, et sinä sen perusteella kuitenkaan sen hetkistä paikkaasi pysty tietämään, ellet ole kartalla... Tai entäs, jos lennetään vaikka jossain säärintamien välissä ja lennät sitä tuttua piippua kohti "kotiin", ja yhtäkkiä se piippu häviääkin sadepilveen? Jos et ole pitänyt itseäsi kartalla, voi itsesi paikantamiseen mennä hyvä tovi aikaa...

 

 

Tai jos lennonjohto johto käskee antamaan paikkailmoituksen. Joskus, kun lennonjohtaja pyytää koneen paikkatietoja, voi melkein kuulla kuinka sormi yrittää etsiä konetta kartalta. 20 sekunnin hiljaisuus, ja sitten kuuluu epävarma ääni paikkatietoineen ;D  :)

 

Olen kyllä sitä mieltä, että ei ole paperikarttaa ja etusormea voittanutta :thmbup: Kaikki tallaa tavallaan...

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parahin Mikko, puhuin nyt asiansa osaavasta VFR-pilotista enkä mistään wannabelentäjästä.

Ensin mainituilla on erinomainen taito lukea keliä ja sään muutoksia. Meillä Suomessa ei sellaista kaveria sään muutos sillä tavalla pääse yllättämään, etteikö sitä ehtisi ennakoida.

 

Niinpä niin  ::)

 

Tai jos lennonjohto johto käskee antamaan paikkailmoituksen.

 

Erittäin hyvin sanottu siellä takarivissä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parahin Mikko, puhuin nyt asiansa osaavasta VFR-pilotista enkä mistään wannabelentäjästä.

 

Asiansa osaava VFR-pilotti suunnistaa kyllä aina kartan kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiansa osaava VFR-pilotti suunnistaa kyllä aina kartan kanssa.

 

Pitihän se arvata, kun tällä foorumilla ollaan, että eipäs-juupakseksi tämäkin sitten meni.

Asiansa osaava VFR-pilotti tietää missä lentää, osaa lukea keliä ja muutenkin käyttää päätään. Kuten sanottua, olen useamman kerran sellaisen kyydissä lentänyt ja tiedän, että kun esim. mennään Ilmajoelta Vaasaan, ei siinä karttaa tarvita, riittää kun lentää "maamerkistä" toiseen.

Huomatkaa kaikki wannabepilotit, että ei se maamerkkien perusteella lentäminen tarkoita, etteikö tietäisi missä lentäisi. Se on varmaan yksi asia, mikä erottaa osaavan pilotin jostain saatanan pojanklopista joka vasta opettelee sitä lentämistä [hetkellistä kiihtymystä]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitihän se arvata, kun tällä foorumilla ollaan, että eipäs-juupakseksi tämäkin sitten meni.

Asiansa osaava VFR-pilotti tietää missä lentää, osaa lukea keliä ja muutenkin käyttää päätään. Kuten sanottua, olen useamman kerran sellaisen kyydissä lentänyt ja tiedän, että kun esim. mennään Ilmajoelta Vaasaan, ei siinä karttaa tarvita, riittää kun lentää "maamerkistä" toiseen.

Huomatkaa kaikki wannabepilotit, että ei se maamerkkien perusteella lentäminen tarkoita, etteikö tietäisi missä lentäisi. Se on varmaan yksi asia, mikä erottaa osaavan pilotin jostain saatanan pojanklopista joka vasta opettelee sitä lentämistä [hetkellistä kiihtymystä]

 

Niinpä niin  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän on niin että tutut reitit vedetään muistista maamerkkien mukaan ja oudot legit tsiigataan kepsusta ja kuka muuta väittää on auktoriteetin p....n nuolija (vertaa poliisin nähdessään hidastava autoilija). :P

Ja jos se kepsu jostain aivan käsittämättömästä syystä hyytyy, ( ne molemmat) niin samaan suuntaan jatkamalla niin kauan kuin viimeisin gps näyttö ennusti niin siellä se määränpää on ja siinä välillä ehtii kyllä paperikartallekin.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitihän se arvata, kun tällä foorumilla ollaan, että eipäs-juupakseksi tämäkin sitten meni.

Asiansa osaava VFR-pilotti tietää missä lentää, osaa lukea keliä ja muutenkin käyttää päätään. Kuten sanottua, olen useamman kerran sellaisen kyydissä lentänyt ja tiedän, että kun esim. mennään Ilmajoelta Vaasaan, ei siinä karttaa tarvita, riittää kun lentää "maamerkistä" toiseen.

Huomatkaa kaikki wannabepilotit, että ei se maamerkkien perusteella lentäminen tarkoita, etteikö tietäisi missä lentäisi. Se on varmaan yksi asia, mikä erottaa osaavan pilotin jostain saatanan pojanklopista joka vasta opettelee sitä lentämistä [hetkellistä kiihtymystä]

 

Ja paljonkos sulle sitä tiimaa on taas kertynyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman GPS:ää ei voi lentää. Kilpa- ja suorituslennot ovat automaattisesti pilalla, jos lennontallentimista eli suunnistuslaitteista menee sähköt. Sittenhän voi lähteä saman tien kotiin. Ja sinnehän aina osaa ilman gepsua, ja ilman karttaakin.

 

Ahtaassa paikassa suunnistaminen, esim Nummelan ympäristö, on mahdottoman vaikeaa ilman kämmykkäkarttaa. Viime kesänä jouduttiin ajamaan välillä nostossa niin että kaarto meni 50 metrin päähän TMA:sta. Saa nähdä miten tiukkaa on ensi viikolla.

 

Tehtävälappu on hyvä paperikartta lennolla, siitä saa kivan yleiskäsityksen lentoalueesta, kts.

http://www.rayskala.com/jannenkisat/tulokset/76O_openjanne_tsk.htm

 

Tämä nyt oli tietysti vain purjelentäjän näkökulma.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän on niin että tutut reitit vedetään muistista maamerkkien mukaan ja oudot legit tsiigataan kepsusta ja kuka muuta väittää on auktoriteetin p....n nuolija (vertaa poliisin nähdessään hidastava autoilija). :P

Ja jos se kepsu jostain aivan käsittämättömästä syystä hyytyy, ( ne molemmat) niin samaan suuntaan jatkamalla niin kauan kuin viimeisin gps näyttö ennusti niin siellä se määränpää on ja siinä välillä ehtii kyllä paperikartallekin.

 

M Arkku

No niin, puhuuhan täällä joku muukin ihan asiaa  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomatkaa kaikki wannabepilotit, että ei se maamerkkien perusteella lentäminen tarkoita, etteikö tietäisi missä lentäisi. Se on varmaan yksi asia, mikä erottaa osaavan pilotin jostain saatanan pojanklopista joka vasta opettelee sitä lentämistä [hetkellistä kiihtymystä]

 

Voisitko, Matti, valistaa mikä se semmoinen wannabepilotti on? Noh, oli mikä oli, taidankin heti ilmoittautua ensimmäisten joukossa semmoiseksi... ;)

 

Musta kun on paljon rentouttavampaa lentää Eaglellä siirtolentoja GPSiä töllistellen, niin ettei tarvi koko ajan yrittää kurkkia siitä nokan yli, että missä ne maamerkit siellä edessä oikein olivatkaan. Se nokka kun peittää sen verran ikävästi, että pitäis ajaa semmoista pientä mutkaa koko ajan. Ai, mutta voihan sitä lentää selälläänkin...  Toiset kuulemma harrastaa sitä, mutta mä kyllä luulen, että joku tunnin roikkuminen vöissä voisi vähän ruveta risoo.

 

Niin, ja on mulla kyllä peukalo kartallakin. Kaiken varalta, jos vaikka gepsu sanoo poks.

 

Tuomo

 

PS. Matti, kerros vielä, paljonko sulla on matkalentokokemusta yksipaikkaisella Pittsillä? Ei mullakaan oikeasti kymmentä enempää ole, ja ne tulivat silloin, kun ei ollu vielä gepsiä. Eikä siinä meidän yksilössä ollu mitään turhia radiohinkkejä, ja kompassikin oli oikean olkapään takana... et se siitä senkin avusta. Mutta kun koneessa pitää olla määräysten mukaan kompassi, eikä se mahtunu mittaritauluun... Siinä suunnattoman tilavassa ohjaamossa olikin sitten helppo levitellä kaikennäköisiä karttoja sinne sun tänne... Onneksi kone osasi aina perille, sillä silloin olin nimittäin vielä yks saatanan pojankloppi. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä niin, Matti. Et kyllä vastannut kumpaankaan kysymykseeni...

 

Oli miten oli, mielestäni täällä foorumilla on turha esittää kärkeviä mielipiteitä, jos omaa rajallisen kokemuspohjan. Yleensä ne, joille sitä kokemuspohjaa on laajemmalti siunaantunut, eivät semmoiseen sorru, koska ymmärtävät, ettei esim. pelkkä hyvä suunnistustaito tee lentäjästä top gunia. Ilmailun saralla on niin monia asioita, joissa toiset voivat olla ja ovat hyviä, ja toiset heikompia. Meillä kullakin on omat vahvuutemme ja heikkoutemme.

 

Vaikka en olekaan Sakaria (Pyörrettä) koskaan tietääkseni tavannutkaan, niin uskon, että hän purjelentäjänä arvostaa hinauslentäjää, joka toimittaa hänet 500 metriin noston oikealle puolelle, jotta hän voi irrottaa ja kaartaa vasemmalle nostoon... Ei Sakari varmaan mieti, että osaakohan toi kaveri tuolla langan toisessa päässä suunnistaa peukalo kartalla. Eikä se ole edes relevanttia. Siirtohinaukset ovat tietysti oma lukunsa.

 

Tai oli sitten kyse hyppylentämisestä, vesilentämisestä, matkalentämisestä purjekoneella (tai moottorikoneella), taitolentämisestä tai vaikkapa lennonopetuksesta, jne. Kaikki ne vaativat hieman eri asioita, eikä mikään ole ylitse muiden. Toiset vain tykkäävät tehdä yhtä ja toiset toista. Ja yleensä sitä kehittyy siinä, mitä tekee.

 

Kannattaa siis miettiä vielä toinenkin kerta, ennenkuin avaa sanaisen arkkunsa ja kirjoittaa wannabelentäjistä.

 

Tuomo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdyn Tuomoon(mutta en fyysisesti ;D)

 

Vielä jos jatketaan asian märehtimistä "wannabepiloteista", "oikeista lentäjistä" ja "ja "pojanklopeista" jotka vasta opettelevat lentämään. Uskon, että joka ikinen lupakirjan omistaja tulee olemaan kaikkia näistä, ainakin omasta mielestään, jossain vaiheessa lentäjän uraansa/harrastustaan. Ensin ollaan wannabe-pilotteja= haluan olla pilotti, unelma lentolupakirjasta. Seuraavaksi tulee pojankloppi, joka vasta opettelee lentämään. Loppujen lopuksi hänestä tulee superhypermegaluokan lentäjä, joka tietää paljon ja osaa paljon. Siis ainakin omasta mielestään.

 

Niinkuin kaikki sen tietävätkin, koskaan ei tule täydelliseksi, hyväksi voi tulla kylläkin. Aina oppii jotain uutta.

 

Itse tunnustan olevani pojankloppi joka vasta opettelee asioita ilmailun saralla. Minulle voi vaikka lisätä lempinimeksi nimeni alle "pojankloppi". Olen siitä ylpeä.

 

Ja ymmärrän kyllä Matin (Virtasen) mielipiteet. Kaikilla on oikeus omiin mielipiteisiin tässä maassa :thmbup: Jotkut vain ovat toista mieltä, kuin toiset.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään