Guest Masa

iPhone (Apple osaa markkinoinnin / hypetyksen)

384 viestiä aiheessa

Joo, taas olivat odotukset kovemmat kuin toteutuma.

Uutisessa pisti silmään mm. tuo seuraava:

Tammikuussa valtavalla kohulla lanseeratun iPhonen merkitys Applen tämän hetkisessä tuloksessa on käytännössä olematon, mutta puhelin hallitsee yhtiön julkisuuskuvaa ja yhtiöön kohdistuvia odotuksia. iPhone on kirittänyt Applen osakekurssin noin 60 prosentin nousuun vuoden alusta.

Kuvaavaa onkin, että yhtiön kolmannen vuosineljänneksen tuloksesta eniten odotettiin lisätietoja iPhonen kahden päivän myynnistä.

Eli tuo varsin mitäänsanomaton laite Applen omankin kassavirran kannalta on kirittänyt kurssin 60% nousuun. Ja nyt se kurssi sitten putosi sen 6%.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

jaa jaa... silti tää mun N95 hakkaa tuon mennen tullen ;)

Ja teikäläisen N95 varaa loppusijoituspaikkaa kaatopaikalta meikäläisen HTC TyTN:n rinnalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja teikäläisen N95 varaa loppusijoituspaikkaa kaatopaikalta meikäläisen HTC TyTN:n rinnalla.

joku luottaa näemmä mikkisoftan tuotoksiin :D :D kyl tää ainakin iLuurin hakkaa mennen tullen :D hyvin katoin leffaa taannoin kun mökille menin ja sieltä tulin :D en tarttee qwerty näppistä :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Myöhemmin tässä kuussa iPhonen on tarkoitus vallata Ranska. Siellä Apple voi tosin kohdata ongelmia, sillä Ranskan lait kieltävät liittymän ja puhelimen kytkykaupan. Tähän saakka iPhonea on myyty vain lukittuna tietyn operaattorin verkkoon."

Eli ranskaan sitten ostamaan.. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa, että vaikka kuuluisi siihen väestöryhmään, jota Applen saama julkisuus ei viihdytä, ei tämä hypetykseksikin kutsuttu ilmiö tee Applen tuotteista yhtään parempia tai huonompia. Parempi siis perustella arviointi jollakin muulla. Minulle Applen tuotteet kelpaavat kuitenkin mainiosti. Sekä tietokoneita että MP3-soittimia olen räpläillyt tietokoneliikkeissä aikani työskenneltyäni ihan tarpeeksi, enkä ollut kovin vakuuttunut esimerkiksi Acerin, Fujitsu-Siemensin ja Creativen osaavuuteen laaduntarkkailussa, ergonomiassa tai käyttäjäkeskeisessä tuotekehityksessä.

Pari vuotta päivittäin mäkkiä käyttäneenä en haluaisi vaihtaa pois mistään hinnasta, ja iPod on täydellinen kumppani sekä minulle että tietokoneelleni. Applen mainonta on erilaista ja virkistävää, eikä tietynlainen yhteisöllisyys mäkistien välillä ole ollenkaan ikävä asia. Pari kertaa päivääni on piristänyt kummasti, kun joku tuntematon on kävellyt kadulla vastaan, huomannut kainalossani olevan läppärini ja kommentoinut sitä reilun hymyn kera sanoen "aika jees tietokone sulla". Eipä siinä ole auttanut kuin hymyillä ja todeta, että niinpä on. WWDC:hen pitäisi joskus päästä käymään.. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muista en tiedä mutta ainakin minun kohdalla kysymys ei ole mistään tarkoituksellisesta omenan poljennasta vaan siitä että kyllähän nyt puhelimessa pitää 3g olla. Applen mainonta on aina ollut mukavaa katseltavaa, mutta jotenkin ainakin minulla tässä iphonessa on sellainen fiilis että ollaan tehty tuote sen takia kun "meidän täytyy olla bisneksessä mukana" ja annetaan markkinoinnin hoitaa myyminen. Esim. nokialla taas puhelimet myyvät itse itseään.

Se että apple ei ole ollut mikään massatuote vaan tiettyjen innokkaiden kiinnostuksen kohde on varmasti tiivistänyt käyttäjien rivejä ihan niin kuin linux käyttäjissäkin. Itse käytän päivittäin omena tuotteita ja varmasti jatkossa enemmänkin, hyviä vehkeitä ainakin toistaiseksi. Nykyisin on trendikästä kannella mäkkiä mutta monella taitaa kuitenkin se windows jyllätä kuorien sisällä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esim. nokialla taas puhelimet myyvät itse itseään.

Miksi mä sitten näen Nokian mainoksia lähes päivittäin?  ;)

MikkO

jota applen tuote houkuttelisi, mutta hinnoittelu ei (tämän hetkiseen tarpeeseen)...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

iPod on täydellinen kumppani minulle.

iPod:issa on se yksi ominasuus joka saa minut karttamaan sitä. iTunes. iPodin suurin riesa on se että se on aina täytettävä iTunesin kautta ja lisäksi se on vielä kytketty aina yhteen iTunes:iin kerralla, joten en pysty lataamaan musiikkia iPodilleni toiselta tietokoneelta ilman kaiken sisällön tuhoamista ja iTunesin lataamista.

Minusta on PALJON helpompaa vain avata kansio ja click&drag niinkuin muissa soittimissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

iPod:issa on se yksi ominasuus joka saa minut karttamaan sitä. iTunes. iPodin suurin riesa on se että se on aina täytettävä iTunesin kautta ja lisäksi se on vielä kytketty aina yhteen iTunes:iin kerralla, joten en pysty lataamaan musiikkia iPodilleni toiselta tietokoneelta ilman kaiken sisällön tuhoamista ja iTunesin lataamista.

Minusta on PALJON helpompaa vain avata kansio ja click&drag niinkuin muissa soittimissa.

http://www.vonnieda.org/vPod/  :thmbup: myös winamppiin on plugini

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

Nostetaanpa tämä ikivanha ketju ylös uudestaan. Kävin Singaporessa, ja heräteostoksena (osin kyllä synttärilahjaksi itselleni) ostin tuon iPhonen. Nyt sitä pari päivää käyttäneenä en voi muuta, kuin kehua. :thmbup: Käyttölogiikka on todella selkeä, kuuluvuus hyvä, samoin äänenlaatu. Verkkotoiminnot toimivat loistavasti. 3G:tä ei tosiaan ole käytössä, mutta tuo EDGE-yhteyskin vaikuttaa pelaavan huomattavan ripeästi.

Suosittelen !

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse ajattelin ostaa kesän jenkkilän reissulta iPod touchin joka maksaisi paikallisissa liikkeissä 299 $ eli nykyisellä taalan kurssilla 189 €. Tuohon hintaan kesällä saa jo varmasti sen 16 Gigaisen version kun on tullut tuo 100$ hinnanalennus. Verkkokaupassa tuo näemmä kustantaa saman 299 euroissa eli 110€ halvemmalla tuon saa lätäkön toisella puolella...  :thmbup:

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse ajattelin ostaa kesän jenkkilän reissulta iPod touchin joka maksaisi paikallisissa liikkeissä 299 $ eli nykyisellä taalan kurssilla 189 €. Tuohon hintaan kesällä saa jo varmasti sen 16 Gigaisen version kun on tullut tuo 100$ hinnanalennus. Verkkokaupassa tuo näemmä kustantaa saman 299 euroissa eli 110€ halvemmalla tuon saa lätäkön toisella puolella...  :thmbup:

Jani

Paitsi että 299+verot ellet osta toiseen osavaltioon postimyynnillä. Eli jotain 330 dollaria.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Verkkokaupassa tuo näemmä kustantaa saman 299 euroissa eli 110€ halvemmalla tuon saa lätäkön toisella puolella...  :thmbup:

Kaveri muulasi minulle jenkeistä 32GB Touchin ja hintaa tuli €uroissa mitattuna 345€.

Mielestäni ei kannata ostaa vajaamuistisia versioita, jäävät vaan nopeammin pieniksi :) Tämä tulee korvaamaan 2GB Nanon jota ostaessani en hennonut hankkia 4GB versiota. Virhe oli se.

On muuten aika riittoisasti erilaista softaa saatavilla iPhoneen/Touchiin, ja onhan se omalla tavallaan myös aika hauska kokemus ottaa ssh-yhteys puhelimeen tai mp3-soittimeen :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On muuten aika riittoisasti erilaista softaa saatavilla iPhoneen/Touchiin, ja onhan se omalla tavallaan myös aika hauska kokemus ottaa ssh-yhteys puhelimeen tai mp3-soittimeen :)

Eh... Kerropa minulle, mitä tuolla SSH-yhteydellä tehdään/voi tehdä ? :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eh... Kerropa minulle, mitä tuolla SSH-yhteydellä tehdään/voi tehdä ? :-[

Wiki osaa selittää minua paremmin...

Mutta siis, Touch ja iPhone ajavat käyttöjärjestelmänään samaa käyttistä kuin Applen varsinaiset tietokoneet, toki melko paljon kutistettuna. Siksipä puhelimeen saa vaikka www-serverin pyörimään ja kaikkea muutakin kivaa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu, että saadaan suomeenkin ensimmäisten joukossa tuo 3G versio. Jännä nähdä käytännössä, mitä tuo keynotessa mainittu "The maximum price around the world is $199 USD" meinaa. 16 gigan versio lähtee kyllä hankintaan jos Teliasoneran hinnat pysyvät järkevissä lukemissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu, että saadaan suomeenkin ensimmäisten joukossa tuo 3G versio. Jännä nähdä käytännössä, mitä tuo keynotessa mainittu "The maximum price around the world is $199 USD" meinaa. 16 gigan versio lähtee kyllä hankintaan jos Teliasoneran hinnat pysyvät järkevissä lukemissa.

Niinpä. Jännää on myös nähdä, miten Nokia tähän vastaa. Ennusmerkeistä voi päätellä, että he yrittävät jotain samaa mutta mahtaako niistä ensimmäisen sukupolven vehkeistä olla mihinkään. Veikkaan, että vanhaa tuttua jähmeyttä ja jäykistelyä on luvassa. Onko muuten muiden valmistajien "iPhonen tappajissa" vain yhden sormen kosketusnäyttö vai ymmärtävätkö ne useamman sormen yhtäaikaisia ohjausliikkeitä? Mietin, että onko käyttöä rajoittavana tekijänä paneelin patentit, hinta, softa vai joku muu. Monen sovelluksen kannalta multi-touch on suorastaan välttämättömyys, jotta kosketusnäytöstä saadaan kaikki hyöty irti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko muuten muiden valmistajien "iPhonen tappajissa" vain yhden sormen kosketusnäyttö vai ymmärtävätkö ne useamman sormen yhtäaikaisia ohjausliikkeitä? Mietin, että onko käyttöä rajoittavana tekijänä paneelin patentit, hinta, softa vai joku muu. Monen sovelluksen kannalta multi-touch on suorastaan välttämättömyys, jotta kosketusnäytöstä saadaan kaikki hyöty irti.

HTC:n TyTN:ssä on ainakin multi-touch

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Jännää on myös nähdä, miten Nokia tähän vastaa. Ennusmerkeistä voi päätellä, että he yrittävät jotain samaa mutta mahtaako niistä ensimmäisen sukupolven vehkeistä olla mihinkään. Veikkaan, että vanhaa tuttua jähmeyttä ja jäykistelyä on luvassa. Onko muuten muiden valmistajien "iPhonen tappajissa" vain yhden sormen kosketusnäyttö vai ymmärtävätkö ne useamman sormen yhtäaikaisia ohjausliikkeitä? Mietin, että onko käyttöä rajoittavana tekijänä paneelin patentit, hinta, softa vai joku muu. Monen sovelluksen kannalta multi-touch on suorastaan välttämättömyys, jotta kosketusnäytöstä saadaan kaikki hyöty irti.

Ei kait se ongelma niinkään ole se multitouch tekniikan osalta vaan käyttikset. Kuitenkin kaikki muut kosketuslaitteet on pohjimmiltaan käyttiksellä joka on tehty jollekkin muulle osoitinlaittelle. iPhone taitaa olla ainoa jossa on UI tehty ihan alusta alkaen käytettäväksi kosketusnäytöllä+sormilla..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kait se ongelma niinkään ole se multitouch tekniikan osalta vaan käyttikset. Kuitenkin kaikki muut kosketuslaitteet on pohjimmiltaan käyttiksellä joka on tehty jollekkin muulle osoitinlaittelle. iPhone taitaa olla ainoa jossa on UI tehty ihan alusta alkaen käytettäväksi kosketusnäytöllä+sormilla..

Näin voi olla, en ole vielä ehtinyt perehtyä aiheeseen. Eli ainakin jotkut laitteet voisi ehkä tulevaisuudessa päivittää ohjelmallisesti mono-touchista multi-touchiin ja näin myös lisätä laitteeseen uusia ohjausliikkeitä. Tai sitten ei. Eikös nytkin iPhonen, iPod Touchin ja uusien MacBook Airin ja Pron kosketuslevyissä ole enemmän älyä, kuin vanhemmissa ja halvemmissa malleissa? Multi-touch-tekniikan nerokkuus [* Apple MacBook Air]. Kaikkien uudenlaisten liikkeiden tunnistusta ei taida saada vanhoihin laitteisiin mitenkään. No tämä sormin hipelöinti on vielä niin uutta ja kehitys on alussa, että eri laitesukupolvien välillä voi olla tällaisiakin eroja. Mutta kun on kerran hyvän multi-touch toiminnon makuun päässyt, ilman on hankala olla...

Samsung’s Instinct Doesn’t Ring True as an iPhone Clone [* Walt Mossberg's blog].

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.