Guest Masa

iPhone (Apple osaa markkinoinnin / hypetyksen)

384 viestiä aiheessa

Moikka !

Pari lyhyttä kommenttia...

iPhone tosiaan eroaa Nokian käyttölogiikasta melkoisesti. Siihen tottuminen (ja riippuvuuden muodostuminen) tapahtuu kuitenkin varsin äkkiä.

- Soitto vaimolle sujuu nopeammin, kun merkitsee vaimon suosikiksi. Sen jälkeen riittää Home -näppäimen tuplaklikkaus, ja Suosikit -"kansio" aukeaa. Sieltä sitten vaan tökkää vaimon nimeä. Ok. Edelleen 3 klikkausta, joista tosin ensimmäinen on nopea tuplaklikkaus.

- Luurin saa lyötyä puhelinmyyjän korvaan tuplaklikkaamalla on/off -näppäintä. Tärkeä ominaisuus ! Kertaklikkaus siitä mykistää puhelimen soiton.

- Tuo kahden rivin tekstarinäkymä on tosiaan hiukan outo ratkaisu. Mtta kyllä scrollaaminen siinä onnistuu - ainakin minulla. Ja sehän laajenee, kun rivejä tulee lisää.

- Fyysinen näppäimistö on tosiaan ihan hyvä juttu, mutta tuskin varmaan koskaan Appleen tulee.

Ai juu... Noita widgettejä ei ole, mutta monet pikkuohjelmat AppStoresta ajavat saman asian. Ja JailBreikkaamalla luurin saa tuohon LockScreen -näyttöön kalenterin ym. tärkeää tietoa. Minulla näkyy siinä kalenteri, uudet viestit ja vastaamattomat puhelut sekä automaagisesti päivittyvät säätiedot. LockInfo on ohjelman nimi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En omista yhtäkään pörssiosaketta, joten pörssikurssien seuraaminen ei ole mitenkään ykkösprioriteetilla. YouTube on myös aika harvoin auki. Voisin mielelläni heittää nuo ikonit jonnekin syrjään ja laittaa niiden tilalle jotain hyödyllisempää. Se vain ei onnistu, koska Apple haluaa itse määrätä, miltä se työpöytä näyttää. Miksi ihmeessä sitä ei voi itse kustomoida? Jos ostan AppStoresta jonkun hyödyllisen softan, miten saan sen ikonin pörssikurssien tilalle?

App-ikonit saa haluamaansa järjestykseen seuraavasti:

- pidä sormea jonkun ikonin päällä hetken, niin ikonit alkavat "täristä"

- vedä ja pudota ikonit haluamaasi järjestykseen

- lisä"sivuja" tai -näkymiä saat, kun raahaat ikonin näytön oikeaan reunaan

- "tärinämoodista" pääset pois painamalla Home-näppäintä kerran.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai vielä helpommin muokkaamalla niiden sijainti haluamakseen iTunesissa. Kätevä, varsinkin, jos "siivottavaa" on enemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasin tämän ominaisuuden ihan vahingossa, kun olin kirjoittanut tuon ylläolevan.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka !

Pari lyhyttä kommenttia...

iPhone tosiaan eroaa Nokian käyttölogiikasta melkoisesti. Siihen tottuminen (ja riippuvuuden muodostuminen) tapahtuu kuitenkin varsin äkkiä.

Onhan tämä ihan jees, mutta en minä ihan riippuvuuteen usko. Ei tämä nyt niin ihmeellinen ole.

- Soitto vaimolle sujuu nopeammin, kun merkitsee vaimon suosikiksi. Sen jälkeen riittää Home -näppäimen tuplaklikkaus, ja Suosikit -"kansio" aukeaa. Sieltä sitten vaan tökkää vaimon nimeä. Ok. Edelleen 3 klikkausta, joista tosin ensimmäinen on nopea tuplaklikkaus.

- Luurin saa lyötyä puhelinmyyjän korvaan tuplaklikkaamalla on/off -näppäintä. Tärkeä ominaisuus ! Kertaklikkaus siitä mykistää puhelimen soiton.

No en olisi ihan heti osannut tuommoista edes kokeilla. Tuo tuplaklikkaushan on ollut Applen filosofian vastaista jo 80-luvulta lähtien. Pitäisi varmaan lukea käyttöohje, jotta ei tarvitsisi kysellä perusasioita.

Nuo punainen ja vihreä luuri kuuluivat vielä jokin vuosi sitten GSM standardiin. En ole ihan varma, vieläkö ne siellä roikkuvat. Nykyään kun puhelinten ei käsittääkseni ole pakko olla tyyppihyväksyttyjä päästäkseen myyntiin, valmistajilla on mahdollisuus ottaa käyttöön tämmöisiä "luovia" ratkaisuja. Eri asia on sitten se, mitä lisäarvoa ne tuolle tuotteelle tuovat.

- Tuo kahden rivin tekstarinäkymä on tosiaan hiukan outo ratkaisu. Mtta kyllä scrollaaminen siinä onnistuu - ainakin minulla. Ja sehän laajenee, kun rivejä tulee lisää.

No nyt siihen sitten tuli jopa neljä riviä, kun kokeilin vielä kerran. Minkähän takia se ei viimeksi toiminut noin.

- Fyysinen näppäimistö on tosiaan ihan hyvä juttu, mutta tuskin varmaan koskaan Appleen tulee.

Ei varmaan. Sehän olisi kilpailijoiden matkimista :)

Ai juu... Noita widgettejä ei ole, mutta monet pikkuohjelmat AppStoresta ajavat saman asian. Ja JailBreikkaamalla luurin saa tuohon LockScreen -näyttöön kalenterin ym. tärkeää tietoa. Minulla näkyy siinä kalenteri, uudet viestit ja vastaamattomat puhelut sekä automaagisesti päivittyvät säätiedot. LockInfo on ohjelman nimi.

Tämähän on hyvä idea. Murra puhelimen suojaukset, niin saat siihen tarvitsemasi ominaisuudet  :P

Minä muuten väitän, että jos Nokia tekisi puhelimeen yhtä huonon SIMmilukituksen, kuin tuossa on, niin operaattorit repisivät peliverkkarinsa. Nyt ne kilpailevat siitä, kuka tuon saa myyntiin.

Ai niin. Yksi juttu joka tuosta pitkästä vuodatuksesta unohtui, on ns. "out of the box experiense". Se mitä käyttäjä kokee otettuaan laitteen ensimmäistä kertaa ulos laatikosta. Siihen ainakin Nokialla panostetaan huomattavasti. Pyrkimyksenä on se, että puhelimen ostaja tuntee tehneensä hyvät kaupat.

Itse ainakin olen semmoinen, että ostettuani jonkun vempaimen ryntään autoon ja revin paketin auki. Sen jälkeen painetaan heti virtanappia. Tähän mennessä paras itse kokemani oli Sony PSPgo. Ensimmäinen sana oli yksin autossa lausuttu kovaääninen VAU! Hymy ei ole haihtunut vieläkään. Tuo iPhone ilmoitti ensimmäiseksi, että se pitää yhdistää piuhalla iTunesilla varustettuun tietokoneeseen. WTF, mikä ihmeen juttu semmoinen on. V-käyrä on melko korkealla, kun ajelet toimimattoman puhelimen kanssa kotiin. Käynnistät tietokoneen (jossa toivottavasti on Windows tai MAC OS). Asennat sen iTunes-softan ja sen jälkeen vasta pääset käyttämään sitä puhelintasi. Linux käyttäjät voivat unohtaa tuon oitis, sillä individualistit eivät kuulu Applen maailmaan.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olet monessa kohtaa oikeassa. Applen protektionistinen politiikka saa minutkin aika-ajoin raivon valtaan. Mutta toistaiseksi hyvät puolet luurissa ovat voittaneet huonot puolet. Onneksi kuitenkin on vaihtoehtoja niille, jotka eivät pidä Applen tuotteista. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Näyttö on kieltämättä hieno. Kokoa riittävästi ja resoluutiotakin mukavasti. Käyttiksen graafinen asu pääsee hyvin esille. WLAN:in käyttö on myöskin tehty näppäräksi. Kun jonkun verkon salasana on sinne kerran asetettu, niin sitä osataan käyttää automaattisesti. Ei tarvitse erikseen valita käytettävää verkkoa. Tämä toimii mielestäni paremmin kuin tuossa Nokialaisessa (pakko myöntää  ).

-Kun laitat N97n yhteysosoitteisiin 1.priorityksi WLANin, niin se käyttää vapaata WLANia ensiksi. Kysymättä.

Browseriksi ehdottomasti N97aan Opera mini 5. Mä en oo ikinä tykännyt/osannut käyttää Noksun omaa. IMHO ihan paska.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-Kun laitat N97n yhteysosoitteisiin 1.priorityksi WLANin, niin se käyttää vapaata WLANia ensiksi. Kysymättä.

Browseriksi ehdottomasti N97aan Opera mini 5. Mä en oo ikinä tykännyt/osannut käyttää Noksun omaa. IMHO ihan paska.

Totta. Pitää kuitenkin itse säätää, kun iPhonessa se menee lähes automaagisesti.

Luin juuri, että tuosta Operasta on tulossa myös iPhone versio. Saas nähdä, ottaako Apple sen omaan storeensa.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olet monessa kohtaa oikeassa. Applen protektionistinen politiikka saa minutkin aika-ajoin raivon valtaan. Mutta toistaiseksi hyvät puolet luurissa ovat voittaneet huonot puolet. Onneksi kuitenkin on vaihtoehtoja niille, jotka eivät pidä Applen tuotteista. :)

Juu ja vaihtoehtoja niille, jotka eivät pidä nokialaisista :)

Kilpailu on mielestäni aina hyvä. Koskaan ei pidä jäädä tyytyväisenä lepäilemään, koska jossain vaiheessa kilpailijat menevät imusta ohi. Tämä on vielä jossain vaiheessa Applellakin edessä. Tosin tuo uskonnon kaltainen hypetys auttaa heitä jonkin verran.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, iPhone OS 4 tulee kesällä. On siinä taas kilpailijoilla kirittävää. Koosteet julkaisutilaisuudesta:

- Live from Apple's iPhone OS 4 event! [* Engadget]

- Gizmodo Live iPhone OS 4 presentation [* Gizmodo Liveblog].

Sen enempää lukematta aiheesta (tällä hetkellä netti takkuilee, speedtest näyttää vain 0.4 megaa nopeudeksi normaalin 8 megan sijaan...), onko tuo saatavilla iphone 3GS:lle kun julkaistaan? Ettei ole vain "iphone 4G" tjsp.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://www.puhelinvertailu.com/uutiset.cfm/2010/04/08/tallainen_on_applen_iphone_os_4

Valitettavasti esim. moniajoa ei nähdä iPhone 3G -puhelimella, vaan ainoastaan iPhone 3GS:llä, kolmannen sukupolven iPod toucheilla ja iPadeilla. Vanhemmat laitteet  menettävät myös muita iPhone OS 4:n uudistuksia, ja ensimmäisen sukupolven iPhonet ja iPod touchit eivät saa päivitystä lainkaan. iPadeille iPhone OS 4 julkaistaan vasta syksyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, iPhone OS 4 tulee kesällä. On siinä taas kilpailijoilla kirittävää.

Puhelinvertailun artikkelin perusteella mielestäni OS4 ei tule sisältämään mitään ihmeellistä. Kaikki uudet ominaisuudet on vanhan tuntuisia ja nähty. Mitä noista tarkemmin tarkoitit?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Puhelinvertailun artikkelin perusteella mielestäni OS4 ei tule sisältämään mitään ihmeellistä. Kaikki uudet ominaisuudet on vanhan tuntuisia ja nähty. Mitä noista tarkemmin tarkoitit?

Uudet API:t, sovellusten mainosalusta iAd, lopullinen porttikielto Flashille... Niin uudet ominaisuudet olivat aika odotettuja. Onhan näitä toki nähty muillakin mutta ei kaikkia samalla alustalla. Apple korjasi nyt ne iPhone OS:n puutteet, missä se oli kilpailijoita jäljessä ja teki alustasta entistäkin houkuttelevamman. Juhannuksen korvilla julkaistavan uuden iPhonen kanssa se on taas aika ylittämätön paketti. Vielä en ole ehtinyt tutkimaan, miten se vaikuttaa iPadien käyttöön. Vaikutus saattaa olla siellä paljon suurempi.

[Edit] Applen tallenne julkaisutilaisuudesta, Apple iPhone OS 4 Event.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

iAd mahdollistaa miljardin mainoksen näyttämisen päivässä kymmenissä miljoonissa Applen kännyköissä.

Miten olenkaan voinut tulla toimeen ilman sitä. Nyt haluan katsella mainoksia ja nauttia, aah...  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

iAd mahdollistaa miljardin mainoksen näyttämisen päivässä kymmenissä miljoonissa Applen kännyköissä. Miten olenkaan voinut tulla toimeen ilman sitä. Nyt haluan katsella mainoksia ja nauttia, aah...

Eikös se ole sovelluksen tekijän päätettävissä, miten ja millaisia mainoksia näkyy vai näkyykö ollenkaan. Sovelluskehittäjän kannalta on vain hyvä, että voi saada tuloja myös näin. Ei tarvitse tapella Flashin kanssa eikä murehtia, että warettaja vie kaiken voin leivänpäältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alkoi tuo iLuuri kiinnostamaan, kun sitä ensimmäisen kerran pääsin hypistelemään. Liittymä tällä hetkellä saunalahdelta, enkä sitä mielelläni vaihtaisi, mutta onko tällä hetkellä mahdollista saada soneralta hankittu uusi 3GS käyttämään saunalahden korttia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alkoi tuo iLuuri kiinnostamaan, kun sitä ensimmäisen kerran pääsin hypistelemään. Liittymä tällä hetkellä saunalahdelta, enkä sitä mielelläni vaihtaisi, mutta onko tällä hetkellä mahdollista saada soneralta hankittu uusi 3GS käyttämään saunalahden korttia?

Eikös se niin käy, että maksat koko kytkyluurin kaikkine maksuineen kerralla vapaaksi. Sitten et enää ole Sonerariippuvainen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä ei ole muuta keinoa, kuin yllämainittu - tai sitten luurin tuominen ulkomailta ja valmiiksi "tehdas -unlockattuna". Toki tilanne saattaa jo hetken päästä olla toinen, kun 3.1.3 -firmwarelle tehty unlockaus julkistetaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miettisin tuossa tuosta unlockaamisesta ja siihen liittyvästä vaivasta, onko niin jos mulla on soneran liittymä iphonea varten, ja sitten menen ulkomaille, niin siellä ei puhelin toimi? (laitteen ominaisuudet toimii, mutta soittaa tai tekstata ei voi) Paitsi tietty unlockaamalla. Miettisin vaan kun lomamatka edessä ja ulkomailla aina ollaan eri verkossa kuin siinä kotisuomen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miettisin tuossa tuosta unlockaamisesta ja siihen liittyvästä vaivasta, onko niin jos mulla on soneran liittymä iphonea varten, ja sitten menen ulkomaille, niin siellä ei puhelin toimi? (laitteen ominaisuudet toimii, mutta soittaa tai tekstata ei voi) Paitsi tietty unlockaamalla. Miettisin vaan kun lomamatka edessä ja ulkomailla aina ollaan eri verkossa kuin siinä kotisuomen.

Toimii ihan samalla lailla, kuin Suomessakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ulkomailla puhelinominaisuudet toimivat kuten Suomessa, joskin puheluista tulee kalliimpia ulkomaalaisen operaattorin roaming-maksujen takia.

Sonera myy yleensä iPhonen liittymät siten, että data roaming ulkomailla on estetty (eston saa pois päältä joko hankinnan yhteydessä tai soitolla Soneran asiakaspalveluun). Ulkomailla ollessa data roamingia ei kannata käyttää, koska varsinkin suurilla datamäärillä homma saattaa tulla kalliiksi. Itse otan sen pois päältä (Asetukset->Yleiset->Verkko->Data roaming) ulkomailla ja käytän langatonta Wi-Fi-verkkoa. Kevyessä käytössä (esim. sähköposti) tällä ei ole merkitystä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ulkomailla puhelinominaisuudet toimivat kuten Suomessa, joskin puheluista tulee kalliimpia ulkomaalaisen operaattorin roaming-maksujen takia.

Sonera myy yleensä iPhonen liittymät siten, että data roaming ulkomailla on estetty (eston saa pois päältä joko hankinnan yhteydessä tai soitolla Soneran asiakaspalveluun). Ulkomailla ollessa data roamingia ei kannata käyttää, koska varsinkin suurilla datamäärillä homma saattaa tulla kalliiksi. Itse otan sen pois päältä (Asetukset->Yleiset->Verkko->Data roaming) ulkomailla ja käytän langatonta Wi-Fi-verkkoa. Kevyessä käytössä (esim. sähköposti) tällä ei ole merkitystä.

Hmm, miksiköhän mun kaverilla joka oli myös ollut ulkomailla, ei puhelin toiminut, mutta kun sim kortin vaihtoi toiseen kännykkään, se toimi heti? Tästä päättelin että voiko noinkin tyhmä rajoitus olla tuossa kytkyssä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.