Guest Masa

iPhone (Apple osaa markkinoinnin / hypetyksen)

384 viestiä aiheessa

Näkis vaan, että Apple tuohon mukaan lähtee... ::) iPhonessa tuon liittimen läpi menee myös ääni, kuva ja data, joten ihmettelen, jos tosiaan Applen laitteisiin tuo tulee mukaan.

Tuossahan nimenomaan ehdotetaan microusb -liitintä siihen. Toi Applen nykyinenkin ratkaisu on ihan USB:n mukainen vaikkakin itse liitin on Applen omaa käsialaa, ja varmaan helppo arpoa miksi kun katsoo puhelimien iPodien muotoilua. Tommoinen leveä ja tosi ohut liitin on helpompi saada tungettua ohueen laitteeseen kuin microusb...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riski taitaa olla vielä käyttäjälle aika pieni, mutta näköjään noita turva-aukkoja alkaa löytyä myös iPhonesta. Saa nähdä, koska joku keksii työstää oikein haittaohjelman iPhonea varten. Symbian puhelimiin niitä on ollut jo pitkään, mutta yksikään ei oikein ole vielä onnistunut maailmanlaajuisesti leviämään.

http://www.digitoday.fi/mobiili/2009/07/30/iphonen-kaappaaja-julkistetaan-tanaan/200917373/66

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riski taitaa olla vielä käyttäjälle aika pieni, mutta näköjään noita turva-aukkoja alkaa löytyä myös iPhonesta. Saa nähdä, koska joku keksii työstää oikein haittaohjelman iPhonea varten. Symbian puhelimiin niitä on ollut jo pitkään, mutta yksikään ei oikein ole vielä onnistunut maailmanlaajuisesti leviämään.

http://www.digitoday.fi/mobiili/2009/07/30/iphonen-kaappaaja-julkistetaan-tanaan/200917373/66

-Juha

Tähän ongelmaan on julkaistu päivityspaketti pari päivää sitten eli 1.8.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysyisin, onko joku jo hankkinut iPhone 3GS? Itse aion sen ostaa elokuun aikana, ja mietin onko siinä oikeasti jotain parempaa kuin iPhone 3G:ssä. Videoita olen katsonut uusista featureista, mutta mietin onko se oikeasti parempi...

Kokemuksia, mielipiteitä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

On vaan niin surullista, kiukuttavaa ja ärsyttävää, että tuota luuria ei saa kuin Soneralta (jos ei halua kikkailla hulluna ulkomailta tuodun vehkeen kanssa) - kurjuuksien kurjuus ja ärmätti...!

Mie haluan iPhonen  :'(

LND

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

On vaan niin surullista, kiukuttavaa ja ärsyttävää, että tuota luuria ei saa kuin Soneralta (jos ei halua kikkailla hulluna ulkomailta tuodun vehkeen kanssa) - kurjuuksien kurjuus ja ärmätti...!

Mie haluan iPhonen  :'(

LND

Tuonti mutta silti..

http://www.itekno.fi/

Hopeisen omenan foorumilla kaveri on saanut vain kiitettävää palautetta toiminnastaan. Ostaisin tuolta, ellen jo omistaisi itse Italiasta hakemaani.  ;) Kytkydiileihin en kajoaisi kepilläkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerrankin jutussa esiintyvät jälkikommentit ovat fiksuja.

Kaikki kommentit vai vain ne ensimmäisellä sivulla?  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hehe, mielenkiintoista. Varsinkin repesin tuolle "Minun puhelimeni oli niin [parempi jättää sanomatta], että kun heitin sen seinään, se meni rikki! Mitä ihmettä? Tuosta vain!" kommentoi eräs toinen.  ja sitten vielä sivulla isolla boldilla: "Kun heitin iPhonen seinään, se meni rikki!" Myös googlen hakutulos tutkimus oli huvittava.

Jos asia tosiaan on näin, että iPhone onkin huonompi kuin mitä siitä saa kuvan, saatan kallistua 5800 puolelle. Tänään vielä pääsin kokeilemaan kaverin 5800, eikä se yhtään huonolta tuntunut. Muutenkin hiukan Nokia fanipoika olen. Mutta jos joku oikeasti olisi Nokiaa parempi, tietenkin siihen vaihtaisin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse ostin Appstoresta pari ohjelmaa iPhoneen eli converter (0,79€), jossa voi muuntaa vaikka mitä mittayksiköitä: loistava ohjelma ilmailuunkin.

Sitten ostin X-Plane 9-lentosimulaattorin. Olen tehnyt mittarilähestymisiä iPhonella eri kentille.... Puhelin toimii rattina. Pienen harjoittelun jälkeen simulentäminen iPhonella onnistuu hyvin.

Ismo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Spottereille ja miksei ilmailijoillekin app storesta löytyy loistava AeroWeather. Peleistä mainittakoon mm. iFighter ja iBomber. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Spottereille ja miksei ilmailijoillekin app storesta löytyy loistava AeroWeather. Peleistä mainittakoon mm. iFighter ja iBomber. 

Kiitoksia vinkistä! Aeroweather:n metar:t ja TAF:t toimivat hienosti..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eikös se niin ole, että

Ipod touch = Ipod 2G

Toimiikos nuo kaikki Iphonen softat, X-plane tms ohjelmat/pelit myös tuossa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eikös se niin ole, että

Ipod touch = Ipod 2G

Toimiikos nuo kaikki Iphonen softat, X-plane tms ohjelmat/pelit myös tuossa?

Eeei välttämättä. Ipod 2G on vanha malli vuodelta 2002.

Suuri osa iPhone-ohjelmista toimii myös iPod touchissa, mutta kannattaa iTunes storesta varmistaa toimivuus ennen kuin lataat lisäohjelmia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro

Nyt on itselläni ollut iPhone testikäytössä muutaman päivän. Varsinaisena puhelimena N97mini, joka on eksynyt pöydälle työn puolesta. Koska minä olen itse ollut tuota N97:aa kasaamassa myyntikuntoon, ei minunkaan mielipiteitäni voi ihan puolueettomina pitää. Pakko on silti myöntää, että on tuossa kieltämättä semmoisia asioita, joita ei voi olla ihailematta. Sitten on niitäkin juttuja, joita ei voi kuin ihmetellä. Monet niistä ehkä ovat pitkälle tottumiskysymyksiä. Kun on yhden laitteen logiikkaan tottunut, niin joku toinen on selkeästi huonomman oloinen.

Näyttö on kieltämättä hieno. Kokoa riittävästi ja resoluutiotakin mukavasti. Käyttiksen graafinen asu pääsee hyvin esille. WLAN:in käyttö on myöskin tehty näppäräksi. Kun jonkun verkon salasana on sinne kerran asetettu, niin sitä osataan käyttää automaattisesti. Ei tarvitse erikseen valita käytettävää verkkoa. Tämä toimii mielestäni paremmin kuin tuossa Nokialaisessa (pakko myöntää  :-[).

Sähköpostisofta on kieltämättä hyvä. Html - pohjaiset mailit näkyy nätisti ja se osaa IMAP yhteyden yli lukea kaikki sähköpostitilin kansiot. Tuo on kieltämättä käyttökelpoinen. Konfigurointi ei kuitenkaan ollut mitenkään erityisen kivutonta. N97 tarvitsee konfigurointiin vain sähköpostiosoitteen ja salasanan. Se hakee sen jälkeen kaikki asetukset automaattisesti ja ottaa yhteyden postilaatikkoon. Tuo ehkä toimii niillä muutamalla palveluntarjoajalla, jotka iPhone tarjoaa siinä valikossa. Sonera ei kuitenkaan ollut yksikään niistä. Lisäksi noita asetuksia syötetäessä se näppis ei suostunut kääntymään vaakatasoon. Näillä nakeilla osuminen niihin "näppäimiin" on hieman hankalaa ja hidasta.

Browser on toinen ominaisuus, joka minussa herättää ristiriitaisia fiiliksiä. Onhan se kieltämättä nopea. Isossa näytössä webbisivut näkyvät hyvin ja sivun vierityskin toimii. Tuo vieritys ei kuitenkaan toimi ihan aukottomasti. Jos sormen unohtaa siihen näytölle liian pitkäksi aikaa, sieltä valitaan joku satunnainen sana/tekstin pätkä kopiointia varten. Ei hyvä (ainakaan minun mielestäni). Lisäksi flash-tuen puuttuminen häiritsee minua. Flash on kuitenkin se tällä hetkellä käytössä oleva tekniikka. Tulevaisuuteen on toki hyvä valmistautua, mutta ei nykyhetken kustannuksella.

Webbisivujen zoomaus kahdella sormella on kieltämättä näyttävää. En minä sille mitään varsinaista käytännön hyötyä keksinyt, kun se vaatii samalla kaksi kättä tai pöydän. Näppärämpi tapa zoomata on kaksoisnapsautus, jonka voi tehdä yhdellä kädellä. Sama ominaisuus löytyy myös N97 browserista. Linkit ovat meikäläisen sormille ihan yhtä pieniä ja hankalia, kuin Nokialaisessa. Tuo kapasitiivinen touch ei tuo siihen mitään parannusta. Resistiivisellä touchilla voi sentään käyttää jotain tikkua siihen linkkeihin osumiseen.

Miksi ihmeessä vaimolle soittaminen vaatii neljä painallusta (phone->favourites->vaimo->puhelinnumero). N97:ssa tökätään sitä emännän naaman kuvaa ja painetaan vihreätä luuria. Tasan kaksi painallusta. Mitenkäs sitten hylätään se tuleva puhelu lehtimyyjältä? Jos laite on lukittuna taskussa, lukee näytössä vain 'slide to answer'. Kyllä minä haluan myös mahdollisuuden olla vastaamatta puheluun (muutenkin kuin antamalla sen soida). Tuota puhelupuolta ei mielestäni ole mietitty kovinkaan pitkälle. Verbaalinen kommunikointi kuitenkin on monessa suhteessa huomattavasti kätevämpää kuin facebook, joten jos laitteen nimi on iPhone eikä iPDA, pitäisi sillä pystyä näppärästi soittamaan.

Jos tämä on tarkoitettu ensisijaisesti kirjalliseen viestintään, niin miksi tekstiviestiä kirjoitettaesssa näkyy vain kaksi riviä? Minä ainakin mielelläni oikoluen omat viestini ennen lähettämistä, mutta eipä se tällä oikein onnistu. Viestin vierittäminen on semmoinen feature, jota minun intuitiollani ei tuosta ole löytynyt.

Jos jotain on tehty Nokialaisessa paremmin (törkeätä kotiinpäin vetoa :)), niin se on widgetit ja kustomoitavuus. Miksi ihmeessä minun pitää käynnistää kalenterisofta nähdäkseni päivän agendan. Miksi en voi saada näyttöön semmoista widgettiä, joka näyttää pari kolme seuraavaa menoa? Tai semmoista, joka näyttää viimeisimpien mailien otsikot. Semmoinenkin on näppärä, joka näyttää mp3 playerin sen hetkisen kappaleen ilman, että pitää sitä playeria käynnistää. En minä ainakaan jokaisesta teoksesta tunnista, kumpi on kyseessä allegro vai andante.

En omista yhtäkään pörssiosaketta, joten pörssikurssien seuraaminen ei ole mitenkään ykkösprioriteetilla. YouTube on myös aika harvoin auki. Voisin mielelläni heittää nuo ikonit jonnekin syrjään ja laittaa niiden tilalle jotain hyödyllisempää. Se vain ei onnistu, koska Apple haluaa itse määrätä, miltä se työpöytä näyttää. Miksi ihmeessä sitä ei voi itse kustomoida? Jos ostan AppStoresta jonkun hyödyllisen softan, miten saan sen ikonin pörssikurssien tilalle?

Viimeiseksi minun on pakko hieman liputtaa fyysisen näppäimistön puolesta. Kyllä minulle ainakin tekstin tuottaminen on paljon helpompaa näppäimistöllä kuin kosketusnäytöllä. Ei tuo N97:n näppis mikään ideaalinen ole, mutta pärjää köykäisesti iPhonelle.

Summa summarum. Hieno puhelin, jossa on kiinnitetty paljon huomiota softan toimivuuteen. Kaikki softat toimivat nopeasti, eikä siellä tunnu mitään kovin pahoja bugeja olevan. Kaikkia hienoja innovaatioita ei kuitenkaan ole mietitty käytettävyyden kannalta (esim. tekstarit). Sillä osastolla olisi kieltämättä vielä petrattavaa. Toki tuo tuommoisenaan saa vanhan S60 puhelimen näyttämään hieman vanhahtavalta, mutta ei siitä vielä ihan täydellistä ole onneksi tehty.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.