Sami Puro

ATR:n kiitotieltäajatumisen tutkintakertomus valmistunut

9 viestiä aiheessa

Noinko halvatun pienillä tunneilla ja olemattomalla kokemuksella, otetaan noin suuren porukan kuljetusvastuu  :thmbdn:

 

Näyttää toteutuneen erään eläköityneen, kokeneen,  Finnairin kipparin lausunto, noin vuonna 1997 ;

"Pian pääsee liikennekoneen ohjaajaksi henkilö, jonka suvussa on joku nähnyt lentokoneen. ;D"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sittenhän minä pääsen ensviikolla lentäjäks. 8)Lainaatko Jaakko konettas, olen istunut lentokoneessa tuntikausia ja pääsen tänä kesänä vesiltä lähtevän koneen kyytiin.Riittääkö. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noinko halvatun pienillä tunneilla ja olemattomalla kokemuksella, otetaan noin suuren porukan kuljetusvastuu

 

Kipparihan näytti raportin mukaan juuri vaihtaneen vasemmalle jakkaralle, ja pienemmissä / kasvavissa firmoissa urakehitys on yleensä nopeampaa kuin esim. Finnairin kokoisessa lentoyhtiössä. Raportissa mainittiin, että FC on muuttanut miehistön vähimmäiskokemusvaatimuksia. Olisi mielenkiintoista tietää, että minkälaisia ne nykyään ovat. Mutta arvelisin, että 3 vuoden perämieskokemuksella firmassa voisi kippariksi jo päästä? Ainakin tuota luokkaa se on muualla minimissään.

 

Mutta ei tuosta tutkintaselostuksesta kyllä minusta juurikaan löytynyt mitään "raflaavaa" vaikka aiemmin täällä porukka oli valmis pistämään päitä vadille. Lyhyesti voisi todeta tuossa olleen yllättävä tilanne (tuuli?), jota miehistö ei ehtinyt hallita, mutta muuten toiminnassa ei mielestäni ollut mitään huomautettavaa. ATR on sivutuulessa kiikkerä kone laskukiidossa ja sitä pitää "ohjata" pienelle vauhdille asti, ja tuossa ilmeisesti sitten vain liukkaalla/kapealla kiitotiellä ja uusi konetyyppi alla on tilanne päässyt yllättämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sittenhän minä pääsen ensviikolla lentäjäks. 8)Lainaatko Jaakko konettas, olen istunut lentokoneessa tuntikausia ja pääsen tänä kesänä vesiltä lähtevän koneen kyytiin.Riittääkö. :-[

 

Ota  se kone siitä vaan, Arne.

Lähetän avaimet sähköpostissa. Täytyyhän toiminnan olla nopeeta, että ehdit reitille.  ;D

 

Ihan aikuisten oikeasti.

Tuo ammattilentäjän, Sami Puron ,vastaus lämmitti mieltä, etten ollut ihan hakusessa tuon kokemuksen suhteen.

Ihmetyttää myös nuo myötätuulilaskut. Niitä tuppaavat tekemään kaikki, vaikka vasta kokeneelta miehistöltä se sujuu kuin tanssi.

 

Edit: Anteeksi, Sami Puro sen piti olla :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jaakko sain jo ne avaimet, onneksi ei ole vesilentokone koska se kokemus puuttuu vielä.

Oikeasti täytyy, pitää on pakko sanoa, suomalainen lentokoulutus on ilmeisesti maailman huippua, olen tosiaan ollut lentokoneen kyydissä monta kertaa ja poikkeuksetta suomalaiset kipparit hoitavat nuo nousut ja laskut tosi siististi.

En aina voi sanoa samaa ulkomaan elävistä, tosin heiltäkin löytyy tosi ammattilaisia kuten varmaan kaikkialla maailmassa ja joka ammatissa.

Ei mitenkään liity tähän, kysyn kuitenkin,miten ihmeessä joku voi laskeutua tasaisesti todella epätasaiselle lentokentälle, betonilaattoja eri porrastuksilla, isoja rakosia ja kuitenkin International.

Kaikkea ne koneet kestävät.

Älä huolestu jaakko, ajelen tosi nätisti koneellasi. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienenä sivujuonteena kiinnitin huomiota siihen, että perämiehellä mainittiin olevan JAR liikennelentäjän lupakirja kokonaislentikokemuksen ollessa n. 1370 h. Eikö ATPL:aan enää vaadita 1500 h?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kipparihan näytti raportin mukaan juuri vaihtaneen vasemmalle jakkaralle, ja pienemmissä / kasvavissa firmoissa urakehitys on yleensä nopeampaa kuin esim. Finnairin kokoisessa lentoyhtiössä. Raportissa mainittiin, että FC on muuttanut miehistön vähimmäiskokemusvaatimuksia. Olisi mielenkiintoista tietää, että minkälaisia ne nykyään ovat. Mutta arvelisin, että 3 vuoden perämieskokemuksella firmassa voisi kippariksi jo päästä? Ainakin tuota luokkaa se on muualla minimissään.

 

Mutta ei tuosta tutkintaselostuksesta kyllä minusta juurikaan löytynyt mitään "raflaavaa" vaikka aiemmin täällä porukka oli valmis pistämään päitä vadille. Lyhyesti voisi todeta tuossa olleen yllättävä tilanne (tuuli?), jota miehistö ei ehtinyt hallita, mutta muuten toiminnassa ei mielestäni ollut mitään huomautettavaa. ATR on sivutuulessa kiikkerä kone laskukiidossa ja sitä pitää "ohjata" pienelle vauhdille asti, ja tuossa ilmeisesti sitten vain liukkaalla/kapealla kiitotiellä ja uusi konetyyppi alla on tilanne päässyt yllättämään.

 

Juu...

 

Yleensä kannattaa odotella näitä tutkintaraportteja ennen kenenkään tuomitsemista...

 

Valitettavia incidenttejä, mutta joskus näitä sattuu. Vaikka ei se mukava asia olekaan.

 

Mutta nythän alkaa FC:llä olla asiat taas mallillaan  8)!

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienenä sivujuonteena kiinnitin huomiota siihen, että perämiehellä mainittiin olevan JAR liikennelentäjän lupakirja kokonaislentikokemuksen ollessa n. 1370 h. Eikö ATPL:aan enää vaadita 1500 h?

 

Olisiko osa vaaditusta 1500 tunnista suoritettu jonkun muun ilma-alusluokan lupakirjalla ja jätetty tämä pois tuosta 1370 tunnista? Tai voihan tuossa olla virhekkin joko lentomäärässä tai lupakirjatyypissä.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään