Erkki Mikola

Hesarissa Airbus A380:stä

15 viestiä aiheessa

kts http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/artikkeli/1076152673609

Jutussa on hieman suomalaistakin sisältöä:

----------

"Onhan se komea", kommentoi suomalaisen Patrian toimialajohtaja Seppo Seppälä. Hänet oli kutsuttu juhlallisuuksiin, sillä Patrian tytäryhtiö Finavicomp toimittaa koneen siipiin ilmaohjaimet eli spoilerit.

----------

ja onhan siellä pari muutakin ilmailujuttua

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/artikkeli/1076152673602 (Finnairin halpalentoyhtiö nakertaa SAS:ää)

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/artikkeli/1076152673614 (Italiassa sovittiin Alitalian pelastamisesta)

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/artikkeli/1076152673588 (Finnairin mekaanikot lakkoilivat hetken)

 

Ja Yleisönosastossa oli hyvä (ent. laskuvarjohyppääjä) Eija-Riitta Korholan kirjoitus http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/artikkeli/1076152673729 (Lobbaus on elintärkeä apu poliitikoille)

 

Eli kaikki lobbaamaan Malmin kentän puolesta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ja kuukautisliitteessä oli mukava juttu halpalentoyhtiöillä lentämisestä euroopassa.

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbussin A380.. Hitti vai huti?

Kokoonpano on siis aloitettu siltä pohjalta, että tilauskirjassa on 129 konetta. Kuitenkin laskelmien mukaan tehtaan on saatava myydyksi 250 konetta, ennenkuin 20 miljardin dollarin kustannukset (research & development ja kokoonpanolinja jne) saadaan katettua ja vasta 251. kone alkaa tuottaa voittoa.

Tehdas panostaa ilmeisesti Aasian liikenteen kasvuodotuksiin. Onhan toki totta, että kun kiinalaisten matkustusinto (ja mahdollisuus) mannertenväliselle liikenteelle lisääntyy, niin äkkiähän kiinalaisista matkustajista saa 555 hengen koneen täyteen. Tilanne ei ole kuitenkaan itsestään selvä. Nykymaailmassa tulee vastaan terrorismi, SARSit ja lintuflunssat jne, mikä tekee ennustamisen ehkä entistäkin vaikeammaksi. Onko superjumbolle kysyntää? Tehdas odottaa myyvänsä niitä 1100 kpl seuraavien 20 vuoden sisällä. Toivotaan että käy hyvin.

 

Eikö muuten kiinalaisten yhtiöiden nykyiselläkin kalustolla ole mahdollista tehdä mannertenvälistä lentobisnestä, vai erehdynkö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hittihän tuo tulee olemaan... koko ajanhan on ollut puhetta että lentomatkustajien määrä tulee nousemaan varsinkin aasiassa. eli uskon että Airbus saa helposti tuon 250:n määrän täytettyä kun ensin muut kokeilevat tuota konetta ja toteavat sen hyväksi (toivottavasti).

 

Harmi vaan että Hesarin mukaan tuo ensimmäinen bussi tullaan luultavasti rasittamaan niin paljon testien takia että se hajoaa :( mitenköhän aikovat testata ? Kone kovalla vauhdilla tonttiin ja katsotaan että kestääkö ehjänä ;D enpä haluaisi silloin olla testipilotti elleivät autopilotilla hoida koko hommaa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ja kuukautisliitteessä oli mukava juttu halpalentoyhtiöillä lentämisestä euroopassa.

 

Kuin myös kiva Microsoftin mainos. (sivulla 4)

Vai onko se peräti MS Flight Simulatorin mainos ;)

Ainakin siitä saa sen kuvan, että MS haluaa kehittää hyviä ohjelmia ilmailuhenkiselle nuorisolle.

 

Edit: Ja kuvia Helsinki-Vantaan lentoasemalta ss.25-29

Tiesittekö että aika moni noista haastatelluista MEPeistä (ja Ari Vatanen heidän lisäkseen) on ilmaissut toivovansa Malmin lentoaseman säilyttämistä... Eli mitä kauempaa Helsingistä Malmin asuttamishanketta katsoo, sen älyttömämmältä se näyttää...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuo A380 olla myös jonkin sortin testipenkki myöhempiä koitoksia varten. On kuulemma viimeinen Airbus jossa on peltisiivet. Uuden komposiittisiiven kehitys on jo hyvässä vauhdissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saas nähdä miten käy... koska maapallon öljy varat ovat rajalliset. Tieteen Kuvalehdessä oli että öljyn käytön huippu saavutettaneen 2010 ja maapallon öljy varat loppuvat joskus n.2040. >:( :'( Onhan siihen vielä aikaa mutta silti...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saas nähdä miten käy... koska maapallon öljy varat ovat rajalliset. Tieteen Kuvalehdessä oli että öljyn käytön huippu saavutettaneen 2010 ja maapallon öljy varat loppuvat joskus n.2040. >:( :'( Onhan siihen vielä aikaa mutta silti...

 

Hyvä. Sitten joudutaan miettimään Oikeasti niitä vaihtoehtoisia energialähteitä eikä vaan polteta fossiilisia enää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäpä tuossa jos valtiot vain tajuaisivat ajoissa alkaa suosimaan puhtaampia energiamuotoja.

Esimerkiksi kotoisassa suomessa on lähes rikos alkaa käyttämään mitään muuta kuin bensaa ja dieseliä autoissa.. dieselin käyttäjiäkin katsotaan syyllistävän näköisesti.

Jos alkaa käyttämään jotain muuta energiaa autossaan, niin eikös sitä sitten tule maksettua veroja bensalitrojenkin edestä, puhumattakaan itse auton hintalapusta. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi vaan että Hesarin mukaan tuo ensimmäinen bussi tullaan luultavasti rasittamaan niin paljon testien takia että se hajoaa :( mitenköhän aikovat testata ?

 

Esim. näin...

[ Attachment removed / expired ]

 

Luvassa paljon karmaa sille, joka ensimmäisenä arvaa koneen tyypin.

 

Manu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. näin...

Luvassa paljon karmaa sille, joka ensimmäisenä arvaa koneen tyypin.

 

Manu

 

 

Hullu arvaus, joku 737-sarjalainen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luvassa paljon karmaa sille, joka ensimmäisenä arvaa koneen tyypin.

Ikkunoista päätellen tuo kyllä on bussi...sanoisin että A320-sarjaa siiven koosta päätellen...

 

EDIT: tosin A330/340 vois olla ihan yhtähyvin, mutta enemmän kuitenkin A320-sarjalta näyttää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikkunoista päätellen tuo kyllä on bussi...sanoisin että A320-sarjaa siiven koosta päätellen...

 

EDIT: tosin A330/340 vois olla ihan yhtähyvin, mutta enemmän kuitenkin A320-sarjalta näyttää...

 

Myönnän, että tämä saattaa olla kohtuullisen vaikea, joten helpotetaan sen verran, että kyseessä ei ole em. valmistaja A:n tai em. valmistaja B:n tuote...

 

t. Manu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EMB170-sarja?

 

EDIT: tossa näemmä onkin blended wingletin alku jota en huomannu...EMB170:ssä taitaa olla semmoinen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EMB170-sarja?

 

EDIT: tossa näemmä onkin blended wingletin alku jota en huomannu...EMB170:ssä taitaa olla semmoinen...

 

Karmat Ollille! Kuva on nimenomaan EMB170:n siiven staattisesta lujuuskokeesta. Kyseessä on siiven "ultimate loads" taivutuskoe (FAR 25.301:n mukaisesti), eli maksimikuormitus kerrottuna varmuuskertoimella 1,5.

 

Manu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään