Guest NUMMIPUSU1

SIO:sta pari kysymystä

6 viestiä aiheessa

Pari aihetta tässä askarruttaa valtakunnallisen lentokoulutuksen suhteen, eli olisiko kenelläkään tietoa Suomen Ilmailuopiston opiskelijamäärien perusteista, toisinsanoen:

 

määritelläänkö Suomen Ilmailuopiston opiskelijamäärät nimenomaan Finnairin rekrytointitarpeen mukaan, vai otetaanko asiassa huomioon myös muut kotimaiset lentoyhtiöt? Oman käsitykseni mukaan pienemmät lentoyhtiöt palkkaavat lentäjänsä pitkälti muualta kuin SIO:sta ja toisaalta muiden lentoyhtiöiden huomioonottaminen opiskelijakiintiöissä vaatisi niiden toimimista SIO:n taustayhteisöinä tms?

 

Entä tuleeko SIO:n opiskelijan automaattisesti sitoutua Finnairin palvelukseen opintojensa perusteella, vai onko tämä sitoumuksetta avointen työmarkkinoiden käytettävissä?

 

Valtiontalouden Tarkastusviraston Tarkastuskertomuksen 124/2006 perusteella (Ammatilliset erikoisoppilaitokset ja niiden käyttökustannusten valtionosuusjärjestelmä) Suomen Ilmailuopisto nauttii opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuusrahoitusta n. 6miljoonan euron verran vuosittain. SIO:sta ilmeisesti valmistuu n. 40 lentäjää vuosittain. Millä tavoin tämän perusteella on laskettavissa koulutuskustannusten yksikköhinta/valmistunut opiskelija?

 

Kertomus löytyy täältä:

 

http://www.vtv.fi/chapter_images/6581_124_2006netti.pdf

 

Jos jollain on tietoa tai mielipidettä asian suhteen, otan mielenkiinnolla vastaan ::)

 

T: Tuomas

 

PS. Loistofoorumi teillä on!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lukenut, että valtiolle yhden uuden liikennelentäjän kouluttaminen (siossa) maksaa noin pyöreästi 100 000€, josta oppilas maksaa itse 10%. Käytännössähän Finnair on valmistuneiden pilottien suurin rekrytoija, kuitenkin valmistuneet lentäjät saavat vapaasti hakea töitä muualtakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joitakin poimintoja ja seikkoja joiden totuusarvoon en ota kantaa. Voi olla sinne päin tai sitte ei :)

 

  • Viime haussa SIO valitsi 76 koulutettavaa. Näistä muodostettiin (muodostetaan) 4 kurssia jotka alkavat keväisin ja syksyisin. Toisin sanoen oppilaat kahdeksi seuraavaksi vuodeksi.
  • Vuodessa SIO:sta valmistunee 40 tai jokunen alle lentäjänalkua
  • SIO:n resurssit eivät salli suurempia koulutusmääriä? Muutoksia tiedossa? Siitä ei minulla ole mitään hajua
  • Finnair on Helsingin Sanomien lehtijutun mukaan ilmoittanut palkkaavansa vuoteen 2015 asti 50 lentäjää vuosittain jonka jälkeen määrä noussee
     
  • Tällä hetkellä SIO:n resurssit eivät ilmeisesti riitä edes Finnairin kysyntään, joten kaupallisillekin kouluille riittää reippaasti asiakkaita etenkin kun työmarkkinoiden uskotaan olevan sitäkin kautta vähintään hyvät juuri tällä hetkellä.
  • SIO:lla oli muistaakseni jonkin lähteen mukaan sopimus lentoyhtiöiden kanssa siitä, että haettaessa töihin ei tarvittaisi uutta psykologista testausta vaan haastattelu riittäisi. Finnairiin ei suoraan pitäisi olla sitoumusta. Toisaalta hyvin suuri osa varmasti sinne mielellään meneekin. Poikkeus vahvistaa aina säännön.
     
  • Viime syksynä Finnair haki kokeneita lentäjiä - heitä valittiin tyyppikurssijonoon n. 50 kappaletta. Tyyppikoulutus seuraavien vuosien kuluessa. Syntyy pumppausliikettä kaupallisista kouluista suurta pienempiin lentoyhtiöihin ja niistä edelleen Finnairille.
     

 

 

Olisihan se kiva jos valtio tukisi muitakin kuin SIO:a. Olisi vähintään suotavaa, että saisi kurssimaksuun käytettävän lainan korot vähennettyä verotuksessa sikäli kun tämä jos mikä on todella opintolainaa :) Mutta ei, siihenkin vaaditaan, että valtion pitää taata laina jolloin maksimisumma tietysti on se 200-300 euroa kuussa. Kuinka hienoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elokuun loppuun mennessä työttömiä liikennelentäjiä oli Suomessa 32.

 

Melko yllättävää, että luku on noinkin pieni.

 

Minkähänlaisella tahdilla vapaarahoitteiset koulut puskevat lentäjiä ulos SIO:n 40:n lisäksi vuodessa?

 

Voiko kotimaassa saadulla ATPL:llä työllistyä sellaisenaan mihin tahansa JAR- valtioon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elokuun loppuun mennessä työttömiä liikennelentäjiä oli Suomessa 32.

 

Melko yllättävää, että luku on noinkin pieni.

 

Monta liikennelentäjää on muussa työssä kuin lentäjänä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika harvalla alalla se todellinen työllisyys/työttömyystilanne kiinnostaa niin paljon kuin ilmailussa varsinkin, jos omakustanteisesta koulutuksesta puhutaan.

 

Eipä voi muuta sanoa, kuin että onnenpoikia ovat ne SIO:n valitut  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään