Antti Hyvärinen

Kar-Air DC-6B Swing Tail

32 viestiä aiheessa

Eli otsikon mukaan mennään. Aloitin tämän ketjun ennenkaikkea siksi että olisi mukava nähdä vanhemman kaartin kuvia Kar-airin kutosista. Tällä foorumilla on nähty paljon hienoa vanhaa materiaalia mutta kutosia ei juurikaan ole näkynyt. Kääntöpyrstöhän lensi suomessa vuoteen -82 joten kyllä siitä luulisi kuvia löytyvän! Näytän itse esimerkkiä, laittakaa muut kuvia perään! Erityisesti sisäkuvat olisi kiinnostavia.

Nämä otettu kesällä 2001 Anchoragessa ja Nomessa, nelisen kuukautta ennenkun pelti alkoi rytisemään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Kar-Airin kutosista vain KDA:ssa oli kääntöpyrstö. Olen saanut siitä muutaman kuvan uitetuksi A-nettiinkin:

http://www.airliners.net/open.file/1212916/L/

http://www.airliners.net/open.file/1163186/L/

http://www.airliners.net/open.file/1148779/L/

 

Tässä on lisäksi yksi OH-KDA, kuvattu EFHK:lla lentonäytöksessä 28.8.1977:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Kar-Airin kutosista vain KDA:ssa oli kääntöpyrstö.

 

 

 

Minun muistaakseni nuita kääntöpyrstö kutosia ei maailmassa ole ollut kuin kaksi. KDA ja joku Sabenan kutonen. Tämän KDA:n modifikaation kääntöpyrstöiseksi teki Sabena.

 

Edit. Tuo Antin mainitsema pellin rytistys on tässä.  http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20010925-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on, vain kaksi pätkittyä kutosta. Tässä kuvassa näkyy molemmat, KDA vainaa tosin vain pienenä rungonpätkänä taka-alalla. Tämä toinen sitten ei ollut Sabenan vaan Spantaxin maaleissa EC-BBK rekkarilla. Nykyisin varastoituna Fairbanksissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on, vain kaksi pätkittyä kutosta. Tässä kuvassa näkyy molemmat, KDA vainaa tosin vain pienenä rungonpätkänä taka-alalla. Tämä toinen sitten ei ollut Sabenan vaan Spantaxin maaleissa EC-BBK rekkarilla. Nykyisin varastoituna Fairbanksissa.

 

 

Ui iesus, minullahan alkaa nyt jo muisti pätkimään. Kuinkahan huonomuistinen mahdan olla 50 vuoden päästä :'(

Tehtiinkö ne muutokset kuitenkin Sabenan toimesta ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehtiinkö ne muutokset kuitenkin Sabenan toimesta ?

 

Sabena teki muutokset, siinä olet ihan oikeassa.

Näiden kahden kutosen lisäksi Sabena katkaisi myös yhden DC-4:n, muistaakseni Kongoon.

Nelonen oli ensimmäinen kääntyväpystöisen muutostyö Sabenalla. Tämän jälkeen suunniteltiin vastaava modifikaatio DC-7 koneille, mutta yhtään seiskaa ei katkaistu (vaan nämä kaksi kutosta).

Eli maailmassa on ollut kolme kappaletta kääntyväpyrstöisiä DC-konetta  :o

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutama kuva EFHK:lta

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saatiinpa nyt edes muutama kuva näytille, hyvä homma! Lisääkin saisi laittaa, varsinkin kun niitä varmasti löytyy!

Tässä vielä yksi entinen Kar-Air, nykyisin palopommittajana lentelevä -KDB. Tanker 46 C-GHLY majailee nykyään Vancouverin Abbotsfordissa. Ainakin viime vuosina heittänyt keikkaa kesäisin alaskassa. Helkkarin hienossa kunnossa! Ja tämän kuvanottamisen jälkeen se on vielä maalattu uusiksi.

Otettu 4.6.-02 ennen kauden alkua. Huolto hieman kesken kun potkurikin puuttuu.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienossa maalauksessa on kone edelleen. Jotenkin tuo Kar-Airin vanha värikaavio,varsinkin kutosen nokassa istuu mielestäni paremmin. Se on nostalgisemman näköinen kaartuessaan alaspäin ja sopii upeasti vanhaan potkurikoneeseen. :thmbup:

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin - KDA lähti Suomesta  Trans Air Link firmalle  Floridaan ja heitteli kaikenlaista keikkaa. Käydessäni paikalla oli kone lähdössä viemään ravihevosia kisoihin. Kertoivat lastin olevan monta kertaa arvokkaamman kuin on koneen arvo. Onneksi sain pidettyä suuni kiinni. Mielestäni oli kone paljon arvokkaampi- mutta parempi ollaa kinaamatta ja jatkaa kuvaamista. 

 

[ attachment removed ]

 

Se toinen  katkottu kone oli Zantopillakin ja  muutaman muunkin kutosen kanssa väliin huilimassa Willow Runilla.  Keikat hoidettiin Elektroilla ja Convaireilla sekä myös kaseilla.

 

 

[ attachment removed ]

 

Kaivellaan lisää..... Eki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käydessäni paikalla oli kone lähdössä viemään ravihevosia kisoihin. Kertoivat lastin olevan monta kertaa arvokkaamman kuin on koneen arvo. Onneksi sain pidettyä suuni kiinni. Mielestäni oli kone paljon arvokkaampi- mutta parempi ollaa kinaamatta ja jatkaa kuvaamista. 

Joskus on parempi yrittää purra kieltään ettei lipsahda totuus. Kun lentokonetta pitää hyvin, se kestää liki ikuisesti. Hepo taas menee metwurstitehtaalle vaikka kuinka puunaisi... Hyviä kuvia ja hyvä kuvateksti!  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miehekkäät avioniikat  :thmbup:

 

Tuo pyrstön kääntömekanismi on aika erikoinen. Mitenköhän ihmeessä sarana kestää koko pyrstön painon ilman tuentaa (en ainakaan näe sellaista) ja millä pyrstöosa saadaan asettumaan kohdalleen kuormauksen jälkeen..?  Luulisi siinä jonkinlaista muodonmuutosta syntyvän.  Insinöörien ihmeitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo pyrstön kääntömekanismi on aika erikoinen. Mitenköhän ihmeessä sarana kestää koko pyrstön painon ilman tuentaa (en ainakaan näe sellaista) ja millä pyrstöosa saadaan asettumaan kohdalleen kuormauksen jälkeen..?  Luulisi siinä jonkinlaista muodonmuutosta syntyvän.  Insinöörien ihmeitä.

 

Kyllä ne saranat kannattavat koko pyrstön painon sen ollessa auki. Kuormauksen aikana voitiin käyttää rungon alla irrotettavaa tukea. Suljettaessa pyrstön ohjaa pakoilleen ohjuri. Pyrstö käsittääkseni roikkuu jonkun verran alaspäin ollessaan auki. Pyrstön kiinni pysymisen varmistaa yhdeksän lukkoa. Ja ohjainlinnoille on katkaisukohdasssa pikalukot.

 

Antilta varmaan löytyy parempia kuvia itse pyrstöstä ja saranoista. Minulla pitäisi olla jossain koko pyrstön tekniset paperit, mutta DC-6 mappi on tällä hetkellä "tilapäisesti kateissa"  ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikalukot? Chekkilistassa varmaan on kohta jossa jompi kumpi kuskeista menee itse katsomaan että linjat ovat kiinni ja oikein päin kytketyt? Potkurivirta näyttäisi osuvan korkeusperäsimeen, sen toiminta on varmaan ohjaamostakin todettavissa.

 

Ohjainlinjojen kiinnityksestä vastasi rautaisella ammattitaidolla koneen lentomekaanikko...

Koko järjestlmä on aika mielenkiintoinen. Ohjaimien vaijerilinjat päättyvät katkaisukohdan kummallakin puolella kehräpyöriin. Näitä kehräpyöriä sitten yhdistää irrotettavat työntötangot. Näin vaijerilinjat ovat koko ajan oikeassa jännityksessä, ja työntötankoja voi irroitella ja asennella mielin määrin.

 

Itku kun löytäisin sen mapin, siellä on hyvät piirrokset tuosta(kin) järjestelmästä. Jos joku löytää ruskean pahvimapin mikä on pullollaan DC-6 materiaalia, niin ilmoitelkoon  :laugh:

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, saatiinhan tänne hieman kuvia ja keskustelua aiheesta.

Tässä pari pyrstöstä.

Tässä näkyy keskellä palkkia 6 kpl työntötankoja jotka vastaavat samanlaisiin työntötankoihin kun pyrstö suljetaan. Vasemmalla näkyvä punainen on trimmivaijerin suoja. Alareunassa näkyy lukkoja sekä niille rakennettu lämmitysilmaputki. Oikealla töröttää puolestaan ohjurikisko joka piti huolen siitä että se sulkeutui oikeassa linjassa. Pyrstö notkahti alaspäin useita senttejä kun se avattiin. Muistaakseni se aukeaa 93 astetta. Vahvaa rakennetta, se ei pettänyt siinä onnettomuudessa kun siipikin katkesi.

 

[ attachment removed ]

 

Tässä taas on sen avausmekanismi. Sijainti pyrstössä rungon vasemmalla puolella sisällä. Yleensä se avattiin 2-moottorin pyörittämällä hydraulipaineella mutta ymmärtääkseni sen avaaminen oli myös mahdollista sähköpumpulla. Valkoinen kahva oikealla oli jonkinlainen mekaaninen lukkosysteemi.

 

[ attachment removed ]

 

Oli kuulemma hieman "löysempi" ajettava kun normi DC-6 ja alkuaikoina esim autopilottia ei voinut käyttää ollenkaan kun sielä oli liikaa joustoa jossain välissä.

 

Antti

 

PS lisää kuvia kehiin!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä löytyi -KDA aineistoa kun kovalevyä putsailin. Noi äänet noissa myllyissä ei kyllä unohdu ikinä.

 

[ attachment removed ]

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkistoista löytyy kaikenlaista. Tällä erää esiin putkahti pari kuvaa, sieltä jo melkoisen kaukaa....

Kone lenteli YK:n palkoilla  ja väreissä 1972.

[ attachment removed ]

 

Toden totta siinä näkyy edessä kotoinen 04, yön rahtireitti on kierretty.

 

[ attachment removed ]

 

Tämmöiset.

Eki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä Swing Tailistä on varsin paljon yksityiskohtaista tietoa sekä useita hyviä kuvia kahdessa kirjassa: Ismo Tervosen Kar-Air (Apali 2004) sekä Lentoupseerikurssi 22  50 vuotta 2004 (Koala-Kustannus 2004). Valitettavasti jälkimmäinen teos on jo ehtinyt muuttua ilmailukirjallisuuden keräilijöiden kassakaappeihinsa tallettamaksi kirjaharvinaisuudeksi, jota on erittäin vaikeata saada edes suurellakaan rahalla liikenteeseen.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laatikoista löytyi taas jotain...

Kuutonen lähdössä uudelle mantereelle. Kone täytettiin kaikenlaisilla varaosilla, vaikka tuskin niitä matkalla tarvittiin; kone oli ollut täällä hellässä hoidossa.

 

[ attachment removed ]

 

Kuva pyrstömekanismista. Ennenkuin joku kysyy; kelta/musta "pelti rungon alaosassa suojasi lukitusmekanismeja maakaluston hyökkäyksiä vastaan.

 

[ attachment removed ]

 

Ja tässä vielä kokokuva liikkuvasta osasta, sellaisena kun se täältä lähti.

Koneeseen kehtiin jo Floridassa muutoksia mm. ohjaamossa ollut kerrosänky poistettiin.

 

[ attachment removed ]

tällaista tällä erää.  Eki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pakkohan tahan hienoon muistelmaan on jatkaa vaikkapa kuvilla syyskuulta -79 kun Islannin sisko kavi moikkaamassa Nallea ennen kuin jai elakkeelle seuraavan vuoden huhtikuussa. Tassa versiossa swingaa vaan ihan perinteinen rahtiovi...

Nallen sisalla ei tullut sitten harmittavasti koskaan kaytya, joten sielta ei ole edes niita muistikuvia.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla