Guest Masa

Merikarttakorjaukset - minne niitä saa lähettää ?

6 viestiä aiheessa

Tsekkailin Merenkulkulaitoksen webbisivuja, enkä löytänyt mitään linkkiä merikarttakorjauksiin liittyvästä tiedonkeruusta.

Sen tiedän, että useimmat tai ainakin useat niistä korjauksista ovat lähtöisin meiltä pienveneilijöiltä, jotka köleinemme ja potkureinemme "luotaamme" niitä väylien ulkopuolisia alueita :'(

 

Onko täällä tietoa, esim. sähköpostiosoitetta, johon saisi lähettää havaintoja virheellisistä tai puuttuvista merkinnöistä voimassa olevissa (so. uusimmat painokset) merikartoissamme?

Löysin FMA:n sivuilta puhelinnumeron ilmoituksille puuttuvista merimerkeistä, mutta en mitään yhteystietoa muihin karttakorjauksiin liittyen.

 

Olen 1980-luvulta asti ihmetellyt erästäkin veden päälliseksi kiveksi merkittyä kohtaa kartassa. Kun sinne menee veneellä ajamaan, ei löydy kiveä pinnan päältä eikä alta. Ja sama kivi on kartoissa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Eikä ole ainoa tapaus laatuaan omilla reiteilläni.

Kartoissa on "vaarallisia vedenalaisia kareja" siellä täällä, eikä kaikuluotain näytä mitään epätavallista pohjan muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, välillä tuntuu että merikortit on vähän viitteellisiä joissain osissa vesistöjä ;)..

 

Tuolla merenkulkulaitoksen palaute-osion alla näyttäs olevan vaihtoehto Merikartat, josko se olis sopiva osoite jakaa infoa puutteista/korjauksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähetä vaikka mulle niin mä ohjaan oikeaan osoitteeseen:

 

Merenkulkulaitos

Meriturvallisuus

Ville Gröndahl

PL 171

00181 Helsinki

 

Tai sähköpostitse etunimi.sukunimi@fma.fi

 

EDIT:

 

Jatkan juttua nyt kun mulla on ruokkis:

 

Suomessa on muuhun maailmaan nähden, kuten veneilijöinä varmasti tiedättekin, hyvinkin erilaatuinen rannikko. Rannikkomme on hyvin rikkonainen ja lukemattomien saarien määrä niin merialueilla kuin sisävesillä luo monia omalaatuisia puitteita merenkulkuumme. On ymmärrettävää, että kaikki kivet eivät voi löytyä kartasta.

 

Merenkulkulaitos on vanha laitos, ollut olemassa Venäjän vallan ajoista ja voi hyvin edelleen. Vastuulla on mm. ajantasaisen navigointikelpoisen karttamateriaalin tuottaminen.

 

Luotaustoimintaa on harjoitettu laitoksen historian alusta asti. Sitä suoritettiin aikoinaan esimerkiksi luotsien toimesta talviaikaan jäähän kairaamalla reikä ja mittaamalla syvyys (koska luotseja ei tarvittu aluksilla talvella kun ei tietysti ollut talvimerenkulkuakaan). Näinä aikoina kiviä "löytyi" jossain määrin todellisuutta enemmän, koska muistaakseni luotsi sai jonkun kopeekan aina löytämästään kivestä.

 

Nykyäänkin on tietysti myös edelleen merenmittaus retkikuntia, mutta on ymmärrettävää, että kartta-aineiston ajantasalle saattaminen kaikkien alueiden osalta ei ole ihan kädenkäänteessä käyvä juttu.

 

Lähtökohtana tulisi aina pitää sitä, että merikartta on 100 prosenttisesti luotettava ainoastaan karttaan virallisesti merkityn väylän osalta ja merenkulkulaitos vastaa siitä, että väylien osalta asia on näin. Kaikki muu kartan väylien ulkopuolella ei voi olla, kun huomioidaan luotaamisen suuri työläys ja vuosikymmeniä kestävä urakka, ymmärrettävästi täysin virheetöntä. Kokonaisuutena kuitenkin olosuhteisiin nähden laadukasta dataa.

 

On aina muistettava, että aluksen päällikkö kantaa viime kädessä aina itse vastuun poistuessaan yleisesti tunnetulta ja merkityltä väylältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiemminkin todettu, ettei taida olla ongelmaa, johon täältä ei löytyisi ratkaisua ! :thmbup: :thmbup:

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

On aina muistettava, että aluksen päällikkö kantaa viime kädessä aina itse vastuun poistuessaan yleisesti tunnetulta ja merkityltä väylältä.

 

Wähän ot:

Oltiin isän kanssa kalastamsssa sellaisessa paikassa jossa oli hyvin matalaa.Meistä noin 50 metrin päässä oli Pohjoisviitta ja nähtiin kun sellainen hemmetin hieno vene tuli pirun lujaa ja iskä tokaisi."Kohta kiljahtaa" Äijä veti ainakin 40 Solmun nopeudella siitä Pohjoisviitan  Eteläpuolelta Sitten se vain jatkoi matkaa eikä edes tiennyt varmaan mitä se ko.Merkki tarkoittaa.Mentiin sitten katsomaan ja trimmattiin kone ylös nähtiin että siinä oli paikkapaikoin vain 50Cm vettä. Siinä oli sellaisia 2mX2m kokoisia kiviä.Se oli juuri mennyt niiden välistä.Kävi äijällä kyllä aika hyvä tuuri :o Jos se ene  olisi mennyt metrin tai pari vasemmalle tai oikealle olisi kyllä napsahtanut :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtana tulisi aina pitää sitä, että merikartta on 100 prosenttisesti luotettava ainoastaan karttaan virallisesti merkityn väylän osalta ja merenkulkulaitos vastaa siitä, että väylien osalta asia on näin.

 

Kuka muuten ottaa vastuun kuluttajan käyttämästä merikortista kokonaisuutena? Merenkulkulaitos ilmeisesti vastaa siitä, että sen toimittamat tiedot Karttakeskukselle ovat oikeat mutta kukaan ei käsittääkseni vastaa siitä, jos valmistuksessa tapahtuu virhe. Kun Karttakeskus valmistaa kartan Merenkulkulaitoksen lisenssillä, mikä on valmistajan vastuu?

 

Lisäksi olen aina ihmetellyt lausetta: "Ei ole takuita siitä, että tämä tuote vastaa asianmukaisen navigointituotteen käyttöä koskevia kansallisia tai kansainvälisiä säännöksiä."  Eikö näin nimenomaan pitäisi olla?

 

Kokonaisuutena kuitenkin olosuhteisiin nähden laadukasta dataa.

 

Erittäin laadukasta. Kuten mainitsitkin Suomen rannikone vedet ovat haasteellisia. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia kunhan on väylien mukaan mennyt ja väylien ulkopuolella tiedostanut sen tosiasian, että kaikkea ei ole korttiin voitu saada merkittyä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään