Guest Turvamies

VC-10:n reverssit ?

7 viestiä aiheessa

Latailin simuun VC-10:n, sen Superin, ja totesin, että vain kahdessa moottorissa on reverssi. Mitenkähän tuo nyt asia oikiasti meni nuissa oikeissa koneissa ? Joku varmaankin tietää.

 

Tässä kuvassa Vickers VC-10 1101 kuvattuna altapäin. Vain kahdessa moottorissa näkyy reverssin säleikkö.

http://www.airliners.net/open.file/1218358/L/

 

Tässä kuvassa Vickers Super VC-10 1151. Vain kahdessa moottorissa näkyy reverssin säleikkö.

http://www.airliners.net/open.file/0788804/L/

 

Edellisen toistoa. http://www.airliners.net/open.file/0235505/L/

 

Vickers Super VC-10 1151. Nyt näkyy jo kaikissa moottorissa reverssin säleikkö. http://www.airliners.net/open.file/1215880/L/

 

Kuin myös. http://www.airliners.net/open.file/0093697/L/

 

Pannan vielä länsimaisen hapatuksen loppuun itärautaakin. Vain kaksi .....  http://www.airliners.net/open.file/1223910/L/

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensähän nuissa koneissa jossa on 4 mottia takana niin nissä on pelkästään uloimmissa moteissa reverssit :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lance Colen kirjoittamasta ja Crowoodin julkaisemasta Vickers VC-10 kirjasta löytyy tällainen tieto:

Thrust reversers were initally seen on all four engines, but buffet proved a problem and a change was made that saw the outer engines only carrying the cascade-type sliding-door reverses. The Super VC10, however, operated for some time with all four reverses on its Conway.43 Mk550 engines, which, although externally similar...

 

Eli alkujaan noissa on ollut reverssit kaikissa moottoreissa, mutta sitten ongelmien takia (buffet? onko reversseistä aiheutunut jotain "iskuja" rakenteisiin tms?) on sisemmät reverssit poistettu. Superissa on sitten voinut olla kaksi tai neljä reverssiä moottoriversiosta riippuen.

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eli alkujaan noissa on ollut reverssit kaikissa moottoreissa, mutta sitten ongelmien takia (buffet? onko reversseistä aiheutunut jotain "iskuja" rakenteisiin tms?) on sisemmät reverssit poistettu. Superissa on sitten voinut olla kaksi tai neljä reverssiä moottoriversiosta riippuen.

 

Juha.

 

Nokan alla olevan tietolähteen mukaan Superin moottori on Rolls-Royce Conway 550. Muita moottoreita superiin ei lähteessä mainita.

 

VC-10 Koneita on valmistettu kaikkiaan 54 joista 22 superia. Suhteessa pieneen (Brittiläiseksi suureen) valmistusmäärään, ja mallien kirjavuuteen nähden on tuotanto tyyli ollut oletettavasti samaa kuin Lokomon kaivinkone tuotannossa eli, ei kahta samanlaista linjalta ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reverssien mainittu ongelma tuollaisessa konfiguraatiossa liittynee mahdollisesti vakaajien ohjaitehon heikkenemiseen lisääntyneen pyörteisyyden vuoksi. Ainakin MD-80 koneissa oli tälläinen tilanne. On the MD-80 series airplane, excessive reverse thrust can reduce or eliminate rudder and vertical stabilizer effectiveness.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensähän nuissa koneissa jossa on 4 mottia takana niin nissä on pelkästään uloimmissa moteissa reverssit :)

 

Miten on VC-10 koneesta vaikutteita saanut IL-62?

Ainakin IL-62M koneessa on "luukku reverssit",kun vanhemmissa oli "grilli tyyppiset",enpä ole kiinntänyt moiseen seikkaan huomiota.

Asia täytyy tutkia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään