Jani Salo

Joysticin kalibrointi hukassa

13 viestiä aiheessa

moi

Käytössäni on Logitechin WingMan Strike Force 3D joikkari FS2004 ja IL-2 FB käyttöön. IL-2 FB:ssä tuo tikku toimii moitteitta forcen kanssa ja mitään ongelmia ei ole.

FS2004:ssa taas tuon tikun kalibrointi on täysin hukassa :'( Olen kalibroinut tuon tikun Logitechin omalla ohjelmalla ja FS2004:n kalibrointi ohjelmalla ilman ja forcen kanssa. Aina kun olen lähtenyt lentoon kiitoradalta niin koneen nokka on noussyt jyrkästi ylös vaikka tikkua vääntää alaspäin. Nokka noiusee siihen saakka kunnes kone sakkaa >:( Olen myös trimmannut rajusti alaspäin mutta se ei ole auttanut.

Tuossa kuukaisi sitten tuo ohjain toimi normaalisti ja lentäminen isoilla jeteillä oli mukavaa, mutta nyt täyttä tuskaa kun välillä mennään rajusti vasemmalle ja välillä taas ylös ilman että teen tikulla mitään liikkeitä.

Kohta varmaan täytyy extreme keinona käyttää FS2004:sen uudelleen installointia jos nuo kalibroinnit ei ala pelittämään.

Missäköhän voisi olla vika ? Tikkua olen siis yrittänyt kalibroida kymmeniä kertoja eri tavalla ja trimmäiä olen käyttänyt mutta aina vain kone on itsestään nostanut nokkaa tai kaartanut, eikä edes autopilotti ole päällä :P

Alkaa mennä kohta hermot tuon tikun kanssa.

helppiä kaivataan.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko sinulla mahdollisesti rekisteröity FSUIPC, ja siellä ohjainasetukset käytössä? Jos, niin kalibroipa ne uudelleen.

Eihän sulla ole simun asetuksissa ohjainakselien herkkyysasetukset hirveän pienellä?

Liikkuuko ohjainakselit siististi laidasta laitaan siellä ohjaimen asetuksissa? (siellä, mistä kalibrointikin tehdään)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS2004:sen kalibroinnissa ohjaimet liikkuvat ihan miten sattuu kalibrointilaatikon laidasta laitaan ja siihen piirtyy piirturilla sellaista syheröä vaikka tikku on keski asennossa :P täytyykin napata siitä kuva jossain vaiheessa.

FSUIPC:n rekisteröityä versiota minulla ei ole. Olen myös testannut eri sensitivies asetuksia ilman sen kummempaa edistystä kalibroinnissa.

Eikös ne sensitivies palkit ole hyvä pitää siinä default asetuksissa eikä liian vasemmalla tai oikealla ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko koneessa kiinni muita ohjaimia?

FS2004:sen kalibroinnissa ohjaimet liikkuvat ihan miten sattuu kalibrointilaatikon laidasta laitaan ja siihen piirtyy piirturilla sellaista syheröä vaikka tikku on keski asennossa :P täytyykin napata siitä kuva jossain vaiheessa.

Entä jos tikkua liikuttaa pois keskiasennosta? Vaeltaako silloinkin levottomasti?

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko koneessa kiinni muita ohjaimia?Entä jos tikkua liikuttaa pois keskiasennosta? Vaeltaako silloinkin levottomasti?

MikkO

kyllä se näin ainakin kalibroinnissa tekee, simussa taas kone kyllä kääntyy ja liikkuu normaalisit. Aina välillä taas simussa kone alkaa yht äkkiä mennä ylös vaikka tikku on keskiasennossa tai kone kääntyy vasemmalle.

Tässä pari screeniä miten tikku reagoi kalibrointi vaiheessa. Musta viiva siis kuvaa likettä vaikka tikun pitäisi kummassakin kuvassa olla keskiasennossa. Itse en siis liikuta tikkua mihinkään suuntaan kun tuo piirturi nuo syheröt piirsi :P

[ Attachment removed / expired ]

kuten näkyy niin syheröt viettävät ylöspäin tai sivulle vaikka tikkua ei liikuteta ja se on keskiasennossa. Missä vika ?

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kalibroin tikun muutaman kerran uudelleen ja nyt se näyttää taas toimivan hyvin FS2004:ssa. :)

Testasin lentämistä default Cessnalla ja SGA:n 737:lla sekä POskyn 747:lla ja kaikki toimivat kuten pitikin.

Nyt täytyy vain toivoa että tuo kalibrointi pysyy jatkossakin.

kiitos vinkeistä

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Nyt taas meni hermot tuon tikun kanssa. Ajattelin kohta kyllä ostaa uuden tikun ilman forcea >:( Kalibrointi pelitti taas yhden lennon verran, kun seuraavan ekrran käynnistyn FS2004:n niin kalibrointi oli taas normaalisti ihan päin mäntyä.

Nyt esimerkiksi kun vedän tikkua itseenipäin niin kone laskee nokkaa ja taas kun yritän laskea korkeutta kone ei tee mitään >:( voi helveta. Voiko jo 4,5 v. vanha tikku sanoa sopimuksensa irti ? Olen installoinnut softan uudelleen, kalibroinut miljoonaan kertaan ja sensitivies asetuksiä säätänyt mutta aina sama ongelma. Tänään kun lensin niin juuri kun rotatoin 777:lla kone nosti nokkaa niin jyrkästi että kone sakkasi vaikka yritin kompensoida alaspäin ja trimmata :(

nyte menee hermot ja kohta tikku roskikseen

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietokoneen mukaan tuo Logitechin tikku olisi installoitu kahteen kertaan vai mitä tuo (HID) tarkoittaa ?

Yritin disabloida toisen noista mutta sitten tikkua ei enään löytynyt. Ihme homma :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

vai mitä tuo (HID) tarkoittaa ?

Olisiko niinkin vaikea kuin Human Interface Device? Olihan nyt niin, että mitään muita ohjaimia ei ole koneessa kiinni? Polkimet, toinen tikku, gamepad....

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko niinkin vaikea kuin Human Interface Device? Olihan nyt niin, että mitään muita ohjaimia ei ole koneessa kiinni? Polkimet, toinen tikku, gamepad....

MikkO

ei ole muita ohjaimia kuin Logitechin Hiiri USB portissa kiinni. Kai se täytyy uusi tikku käydä ostamassa ilman forcea kun tuo nyt ei näytä pelittävän millään :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo no jos siinä on vaan potikat loppu, niin sehän kyllä aiheuttaa tuommoista vaeltelua ja virheitä. Asentohan mitataan vastuksen perusteella, ja jos on huono kontakti, se tarkoittaa ääriasentoa tikun asennosta riippumatta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmistetaan nyt vielä tämäkin, kun on jäänyt hiukan häiritsemään tuo 1. kuva kalibroinnista. Olethan "pyörittänyt" tikkua, niin että rasti käy kaikissa kulmissa? Kuvassa kun ei näy sellaista viivaa... Tuo kulmissa käynti on aika olennainen osa sitä kalibrointia.

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävin joka kulmassa ja vieläpä moneen kertaan. Tuo piirturi piirtää vaan ihan minimaalisen osan siitä matkasta. Tosin jos tuossa kalibrointi vaiheessa yrittää laittaa tikun keski asentoon niin tuo syherö näyttää että se menee vasempaan alakulmaan :P Katsoin tuossa juuri uutta tikkua ja Logitechin forceton tikku maksaa 36€ joten enköhän minä sen käy ostamassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään