Guest Dankke

Asenteet kohdallaan?

19 viestiä aiheessa

Vanhempani rupesi huutamaan minulle äsken kun olin täällä että:

Ei susta koskaan mitään kapteenia tai lennonjohtajaa voi tulla! Kun ei englanti kiinnosta! :thmbdn:. Sain englannista 8. Onko tosiaankin niin että ei edes kannata ajatella yrittää kapteeniksi/L-johtajaksi  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh... Se huutaminen kuuluu vanhempien tehtäviin. ::) Mutta ihan rehellisesti puhuen, kielet ovat koko ajan tärkeämmässä asemassa nyky- ja tulevassa yhteiskunnassamme. Suomea kun puhuu vaivaiset 5 milj. ihmistä koko maailmassa. Siksi meidän on hiukan pakko opiskella jotain muita kieliä kommunikoidaksemme muiden kanssa. Koita siis vaan tsempata sen englannin kanssa. Kielen opiskelu ei KOSKAAN mene hukkaan, vaan joskus olet vielä tyytyväinen niistä muutamasta ylimääräisestä tunnista, jota vietit jotain kieltä opiskellen. Tämän ikäisenä, kuin minä, uuden kielen opiskelu ei enää suju yhtä helposti, kuin nuorempana.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanhempani rupesi huutamaan minulle äsken kun olin täällä että:

Ei susta koskaan mitään kapteenia tai lennonjohtajaa voi tulla! Kun ei englanti kiinnosta! :thmbdn:. Sain englannista 8. Onko tosiaankin niin että ei edes kannata ajatella tuollaista.  :(

Älä masennu Dani, me vanhemmat ollaan sellasia,  :) Jokaisen mutsi ja faija on jossain vaiheessa huutanut mutta kuten Arttu sano, kieliä ei voi osata ikinä liikaa eikä liian hyvin! Np, paina tosissasi ja usko päämäärääsi niin sen saavutat,  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiväthän he puhuneet mitään perämiehen- tai flight-engineerin tehtävistä  ;D Itselläni oli myös englanti 8, vaikka omasta mielestäni osaan itse kieltä ihan hyvin, kokeista tuli 8 ½ ja 9, mutta numero tipahti aktiivisuuden puutteesta  >:(:-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai niin...

Se vielä unohtui, että kannattaa aina muistaa myös se, että vanhemmat motkottavat tuollaisista asioista vain ja ainoastaan sen vuoksi, että he todella välittävät sinusta, ja toivovat kaikkea parasta sinulle omaan elämänkokemukseensa pohjautuen. Kannattaa siis kaikesta huolimatta ottaa tuollainen "huutaminenkin" vakavasti, ja tehdä sen eteen jotain. Mutta kuitenkin yrittäen ymmärtää, miksi vanhemmat loppujen lopuksi huutavat sinulle... Sekavaa, vaikeaa, eikö totta ? :)

Arttu - ei (tietääkseni :P) kenenkään vanhempi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta tuntuu, että nykynuoriso osaa englantia paremmin kuin itse esim. 13 vuotiaana. Olen syytä mietttinyt, ja päätynyt siihen tulokseen, että internet opettaa "nuorille" englantia melko hyvin :thmbup:

Ja luultavasti myös suhtautuminen kieleen on muuttunut internetin myötä. Kun minä olin "nuori" :P, enkä tiennyt vielä mikä minusta isona tulee(vaikka pitäisihän se tietää jo viim. 9-luokalla), ei ne kielet oikeastaan kiinnostanut. Nyt kiinnostaa siitäkin edestä :)

Itselläni oli lukion päästötodistuksessa englanti 8 vaiko jopa 7...Hyvin olen pärjännyt ;)

Edit: typo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta tuntuu, että nykynuoriso osaa englantia paremmin kuin itse esim. 13 vuotiaana. Olen syytä mietttinyt, ja päätynyt siihen tulokseen, että internet opettaa "nuorille" englantia melko hyvin

Jep, pitänee paikkansa. Ja minun lapsuudessa TV-viihde oli puoli tuntia Pikku Kakkosta silloin tällöin, niin omilla muksuilla on koko ajan katsottavissa Disney Channel, Cartoon Networks, nuoriso- ja lastenleffat...ja useimmat noista englanniksi puhuttuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, pitänee paikkansa. Ja minun lapsuudessa TV-viihde oli puoli tuntia Pikku Kakkosta silloin tällöin, niin omilla muksuilla on koko ajan katsottavissa Disney Channel, Cartoon Networks, nuoriso- ja lastenleffat...ja useimmat noista englanniksi puhuttuna.

Elä, Kari, unohda Neil Hardwickin "Where is the cat ? The cat is in the moon" -juttuja ! :)

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös se englannin kielen tarve oli erilainen joskus 70- ja vielä 80-luvullakin.

Suomi oli paljon sulkeutuneempi maa siihen aikaan, ja tummaihoista katsottiin jopa Helsingissä vähän pidempään ja kotona sitten todettiin, että näinpäs neekerin tänään.

Se sulkeutuneisuus näkyi myös toisilla tavoilla; satelliittikanavat olivat tarjolla vain harvoille, ja kuunteluraportin VoA:lle saattoi tehdä välttävälläkin englannilla. 

Nykyään Suomessa asuu jos jonkin maalaista ja useimmiten ihan kotimaisissakin hommissa joutuu käyttämään englantia sinä yhteisesti ymmärrettynä kielenä.

Puhumattakaan kaikista muista kansainvälistymisen tuomista "ilmiöistä".

Itse muistan omalta kouluajaltani 80-luvun alkupuolelta, että vielä silloinkin oli niitä, jotka sanoivat saksaa tärkeämmäksi kieleksi kuin englantia, ainakin jos oli kyse insinööreistä sun muista "teknisen alan" ihmisistä tai sellaisiksi aikovista.

Maailma muuttuu ja asioiden merkittävyydet sen myötä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai niin...

Se vielä unohtui, että kannattaa aina muistaa myös se, että vanhemmat motkottavat tuollaisista asioista vain ja ainoastaan sen vuoksi, että he todella välittävät sinusta, ja toivovat kaikkea parasta sinulle omaan elämänkokemukseensa pohjautuen. Kannattaa siis kaikesta huolimatta ottaa tuollainen "huutaminenkin" vakavasti, ja tehdä sen eteen jotain. Mutta kuitenkin yrittäen ymmärtää, miksi vanhemmat loppujen lopuksi huutavat sinulle... Sekavaa, vaikeaa, eikö totta ? :)

Arttu - ei (tietääkseni :P) kenenkään vanhempi

Ja mikä parasta todennäköisesti "pääset huutamaan" samoista asioista joskus itsekkin  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kielitaito kehittyy kovasti myös koulun jälkeen!

Minulla oli englannissa arvosana yleensä 7-8, mutta suurimman osan englanninkielen taidostani olen kartuttanut lukion jälkeen seuraamalla englanninkielisiä radio- ja TV-ohjelmia ja lukemalla englanninkielisiä julkaisuja. Itse koulussa ja lukiossa en oppinut paljon mitään (tai en ainakaan muista), mutta silti osaan nyt englantia hyvin ellei sujuvasti.

Vanhempani jaksoivat minullekin huutaa laiskuudestani esim. matikan tai ruotsin suhteen. Se tuntui silloin kamalalta (sekä matikka että se huutaminen), mutta näin jälkeenpäin sillä ei ole mitään merkitystä. Life goes on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koulun englannin arvosanakaan ei lopulta kerro kovin paljoa. Se kertoo lähinnä miten hyvin osaa kääntää englantia suomeksi ja toisinpäin, mikä on ihan eri asia kuin englannin ymmärtäminen...

Itse olen oppinut suurimman osan englannista tietokoneiden kanssa säätäessä ja katsomalla TV-ohjelmat ja elokuvat ilman tekstejä(nykyään englanniksi olevien kohdalla tekstit on vain häiriötekijä). Tulee usein tilanteita joissa kyllä ymmärtää mitä joku asia tarkoittaa, mutta ei niin millään osaa sanoa samaa suomeksi ilman että asian sävy muuttuu edes vähän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän tuo englannin numero kerro todellakaan kaikkea englannin osaamisesta. Minulla komeilee todistuksessa seiska englannin kohdalla, mutta silti kykenen ymmärtämään/kommunikoimaan englantia puhuvien kanssa paremmin, kuin eräs hyvä ystäväni, jolla englanti on yhdeksän. Eli koulun/maikan antama numero ei kuvaa (välttämättä) sitä, millainen sinun kieli taitosi on. Asia on myös käänteinen, todistuksessa minulla ranska on myöskin seiska (yllätys yllätys :-[), mutta tosi elämässä puhun ranskaa hyvä jos kuutosen edestä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritä hyvä mies! Tsemppiä :) Koulunumero ei todellakaan kerro kaikkea. Itse koin sen käytännön tilanteessa viimeviikolla. Ruotsi on kymppi, mutta minulta puuttuu ne sosiaaliset taidot, siksi en sillä pitkälle pärjännyt Ruotsissa vaan englantia siellä pitää puhua. Isäni taas ei ole mikään kielinero, mutta tulee toimeen ihmisen kuin ihmisen kanssa.

Sinulla kun on mahdollisuuksia vielä, niin sinuna tsemppaisin. Ja vaikka et pääsisikään lentäjäksi, ei se opiskelu silti turhaa ollut. Minun mielestäni erittäin hyvä tapa kehittää englannin taitoja on katsella joitain suomenkielistä elokuvaa (esim. piirrettyjä) englannin kielellä. Tai vastaavasti laittaa joku peli englannin kieliseksi, miksei vaikka koko Windows.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja päätynyt siihen tulokseen, että internet opettaa "nuorille" englantia melko hyvin

Jup, ja muutenkin englanti on niin yleinen että sitä tulee joka tuutista ja enemmänkin. Avaamaps telkkarin: englantia, Pelaanpas Fs:ää, englantia. Ja kun tän oppii nuorena, niin np.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

13-veenä toi ei ole vielä niin justiinsakaan. Silloin tuli minullakin vielä kasin arvoista enkkua, mutta nykyään reilu 10 vuotta jälkeenpäin tulisi 9-10 arvoista, riippuen miten jaksaa panostaa. Tärkeintä on perehtyminen englannin käyttämiseen, eikä niinkään se opiskelu koulussa. Englannin kielen perusteet opin koulussa, mutta osaamaan olen oppinut englantia käyttäessä. Esimerkiksi koskaan en ole hyväksynyt suomenkielisiä ohjelmia koneelleni, vaan kaiken on mieluiten oltava englanninkielisiä. Näin sitä oppii ja vieressä kannattaa olla fin-eng-fin taskusanakirja (isompia ei jaksa edes avata).

Edellinen englanninkielinen aineeni meinasi saada hylätyn, koska se oli liian hyvin tehty (se siitä kasista) ;D

Ei kannata pelätä englannin kielen käyttöä, sillä tärkeintä on kommunikoinnin toteutuminen. Olen kirjoitellut erittäin paljon englanninkielisille keskustelupalstoille ja muutenkin chattaillut paljon rapakon ylitse. Alussahan se oli kökköä ja jotkut saattoivat sille nauraa (se taas on heidän suppean maailmankuvan aikaansaannos. Toiset taas ovat kiitollisia, että muut opiskelevat heidän kieltään), mutta näin tehdessä kielenhallinta on parantunut vuosien varrella. Sen verran olen tutustunut rapakon toispuoliseen elämään Internetin ylitse, että vuonna 2005 kävin siellä punkkaamassa jenkkiläisen kaverin perheen luona kolmisen viikkoa.

Äläkä ala vertailemaan kielitaitoasi yli kaksikymppisiin, sillä heillä on plus miinus kymmenen vuoden etumatka.

Jos et tiedä mistä aloittaa englanninkielisten ohjelmien lisäksi, niin etsi joitain itseäsi kiinnostavia englanninkielisiä keskustelupalstoja; Esimerkiksi peleihin liittyen. Siinä riittää lukemista ja voi myös yrittää saada apua ongelmiinsa, auttaa toisia tai muuten vain löpistä. Eikä pidä lannistua asiattomista kuittailuista kielenhallintasi suhteen, sillä he eivät todennäköisesti ole opetelleet äidinkielensä (englannin) lisäksi mitään muuta kieltä. Itseasiassa joskus jotkut ovat morkanneet minua kielenkäytöstä sen takia, koska eivät ole tienneet, ettei äidinkieleni ole englanti.

Eli rauhassa vain, älä ota liikaa paineita. Käyttäminen on tärkeintä ja sen miellekkyys. Kielet ovat kommunikointivälineitä ja sen toteutuminen on tärkeintä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinulla ei ole kuule mitään hätää! Itse osaan käytää englantia kiitettävästi. Osaan kommunikoida englannin kielellä ulkomaalaisten tuttujeni kanssa ja ymmärrän TV-sarjoja tai elokuvia katsellessani miltei kaiken, mutta arvaapa mikä oli englannin numeroni peruskoulun päättötodistuksessa? Se oli kahdeksan.

Opettajillahan on omat käsitykset kielitaidosta kokeiden perusteella, mutta se ei kuitenkaan todista oikeaa taitoa käyttää kieltä!

Itse en pidä sanojen lukemisesta tai läksyjen teosta, joten olen opetellut englannin kieltä itsekseni. katselen erittäin paljon TV-sarjoja ilman tekstejä ja sen taidon sain, kun aloin suomentamaan TV-sarjoja ja elokuvia yhteisössä nimeltä DivX Finland: http://www.divxfinland.org/. Aiemmin en ymmärtänyt alkuunkaan, mitä henkilöt elokuvissa puhuivat, mutta kuullun ymmärtämisen opin kantapään kautta itse suomentamalla. Ja yleensäkin kieltä olen oppinut erittäin paljon erilaisia tietokonepelejä pelaillessa ja englannin kielisiä ohjelmia käyttäessä. "Irkkaaminen" on myös erittäin hyvä tapa oppia kieltä: Menet vain ulkomaalaisille kanaville rohkeasti keskustelemaan muiden kanssa ja se on vielä hauskaakin!  :thmbup: Itse puhetaidon olen oppinut itse kieltä puhumalla. Aina kun menen ulkomaille, käytän kieltä erittäin paljon ja juttelen muiden ihmisten kanssa. Aluksi kesti aika kauan, että uskalsi lähteä keskustelemaan ihmisten kanssa, mutta sillä tavalla ainoastaan oppii sen puhumisen taidon, joka on itse tärkein asia!  ;)

Mutta tsemppiä vain opiskeluun. Ja se lentäjäksi pääsy on kiinni niin monesta asiata, ettei tuollaisia juttuja kannata murehtia. Pidä vain kokonaisuus kunnossa ja, kun oikein jotain haluaa niin se tuo ihmeen paljon motivaatiota opiskeluun!  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puhu enkkua sitä äidinkielenään puhuvien kanssa. Paljon!  Vain kasvokkain puhumalla oppii sosiaalisen puolen kunnolla. Noin hyvällä pojalla ei tarvise kuin järkätä itsensä tilanteeseen jossa on pakko käyttää englantia 24/7  niin kieli on pian sujuvaa. Vaikka vaihto-oppilaaksi... Mun mielestä kouluenglanti on kuitenkin aika turhaa. Tietyn pohjan sieltä saa, mutta ei varmuutta käyttää kieltä. Se  tulee vain puhumalla. Tosin koulun kunnolla käynyt osaa oikeinkirjoituksen paremmin kuin paikalliset. :) Minä olin ongelmissa englannin kanssa (numerot kutosen paikkeilla) kunnes lukion ekan vuoden kesänä meille tuli ausseja viikoksi kylään. Viikon lopulla jo ajatelin englanniksi. Numerot nousi sen kesän jälkeen välillä jopa kasiin. Olisinko kirjoittanut C-n en muista. Nyt englanti tulee lähes yhtä sujuvasti kuin suomi. Eksoottisimpia sanoja saa välillä hakea. Kieliopin kanssa on vieläkin hankaluuksia. Aina puhuessa tahdo muistaa kaikkia nippeleitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään