Risto Partanen

Ajureiden päivitys

25 viestiä aiheessa

Olen ajanut tänään kaksi eri ohjelmaa koneen läpi ja molemmat ilmoittivat, että allekirjoittaneen näyttiksen ajuri on vanha. Näyttis (Nvidia Geforce 8800GTS) on tasan 4pv vanha. Asennuspäivänä hain valmistajan eli PNY:n sivulta ajurit 32bittiseen Vistaani. Tänää testatessani ensimmäisellä ajuritesterillä koneeni se ilmoitti näyttiksen ajurin vanhaksi.. Hain Nvidian sivuilta uusimman ajurin ja olin huomaavinani koneessa parannusta.

Nyt ajoin uuden samanlaisen ajuritestin läpi (DriverAgent) ja jälleen se ilmoittaa, että näyttiksen ajuri on vanha,  ??? Jotenkin jopa uskon ko. testiin sillä mielestäni näyttiksessä ei "kaikki oolrait". Esimerkkinä mm. se, että en saa resoluutiota yli 1024x768 ja muutenkin tuntuu siltä, että parempaa olisi tarjolla. Lisäksi Driveragent ilmoittaa, että näyttiksen ajuri on "BAD - DriverAgent has a newer or better driver for this device.".

Lisäksi Driveragent ilmoittaa, että Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC (verkkokortti??) sekä Realtek High Definition Audio (äänikortti) ajurit ovat vanhentuneet. Muuten kaikki on Mui Bueno.

Mutta mistä saan uudet toimivat ja ajantasaiset ajurit? Driveragent ilmoittaa tiedon 29.55 punnan hintaan, joten nej tack. Ja onko olemassa jokin himakoneelle ladattava LUOTETTAVA ohjelma, jolla voin katsoa ajureiden tilan? Sandra Lite minulla on mutta siitä ei löydy ko. palvelua.

RiPa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Emon ajureista kannattaa käydä kattomassa emon valmistajan sivuilta. Ja tähän väliin todettakoon että nVidialla on tukku ongelmia Vistan ajureitten kanssa joten kannattaisi varmaan katsella nvidian ajuri betoja mitä niillä siellä on jaossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Emon ajureista kannattaa käydä kattomassa emon valmistajan sivuilta. Ja tähän väliin todettakoon että nVidialla on tukku ongelmia Vistan ajureitten kanssa joten kannattaisi varmaan katsella nvidian ajuri betoja mitä niillä siellä on jaossa.

Joo selvä pyy. Etsiskelen jostain ja taas toisaalta venailen, että Nvidia ja Mr. Gates sopivat ongelmansa,  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Vexi linkistä! Kyseiseltä sivulta löytyy ajuri 158.45 kun aikaisemmin päivällä hain 158.24:n,  :) Katsotaan mitä tapahtuu.. Jos ei skulaa niin haen ton Teemun kehoittaman Beta-version.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko nyt tähän keskusteluun todeta että tuo Veijon mainitsema sivusto on luotettava, itse tunnen sivuston pyörittäjät ja olen heidän keskustelupalstoilla moderaattorina. :D eli jos tulee suuria ongelmia ja lontoon kieltä osaa niin kannattaa mennä suoraan kysymään driverheaven.net keskustelu osiosta apua.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko nyt tähän keskusteluun todeta että tuo Veijon mainitsema sivusto on luotettava, itse tunnen sivuston pyörittäjät ja olen heidän keskustelupalstoilla moderaattorina. :D eli jos tulee suuria ongelmia ja lontoon kieltä osaa niin kannattaa mennä suoraan kysymään driverheaven.net keskustelu osiosta apua.  :thmbup:

Heh heh,  :) Latasin ajurin.. Resoluutio ei muuksi muutu mutta jälleen ajurissa tarjolla suomen kieltä. Tuntuu olevan joka toinen ajuri suomeksi ja joka toinen lontooksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen latailin minäkin tuon 158.45 version, mutta ei ainakaan mulla oikein pelittänyt joten palasin tuohon 158.24 versioon. Näyttiksen valmistajan(Asus) sivuilla näyttäis olevan versio 158.28 joten pitänee testata sekin. Näkyykö tuo ajuriversio muuten järjestelmätiedoissa pitemmässä muodossa kuin tuolla lataus sivuilla vai pitäiskö myös siellä näkyä tuossa esim. 158.24 muodossa?

-Mika K.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://www.driverheavendownloads.net/nvidia.htm            tuossa on ihan käypänen ja selkeä osoite.Ja katsoppa sivun alaosasta linkki drivercleaner.net ,kyseinen ohjelma erilaisten ajurijätösten siivoamiseen on todella hintansa arvoinen.

Vexi

Tuota tuota.. Tuonne näyttää noita ajureita putkahtavan kuin sieniä sateella niin kannattaako systemaattisesti asentaa aina uusin?

RiPa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viikko sitten kokoilin taas uuden kokoonpanon Gigabyte GA-P35-DS3P,2G Corsair 8500,XFX 8800 Ultra SHD9 ,Audigy 2 ZS ja Intel Core Duo 6600 (tulee vaihtumaan Intel Quad Core 6600 tai 6700).Tähän laitoin viimeisen Forceware 163.11 32-bit.Ajurit toimivat hyvin FSX:ssä.On moitittu antialiasing ja aniso toimintoja ,mutta itselläni pelaa hyvin,antaa FSX:n määrätä tai itse säätämällä,itse saa paremman tuloksen.Kyseinen kokoonpano on todella nopea ja kuvanlaatu tosi hyvä.Laita vaan GTS:lle tämä viimeinen ajuriversio.Suosittelisin kuitenkin vakavasti perehtymään vanhojen ajureiden siivoukseen.Niistä jää aina jätökset.Ainiin käyttiksenä on Vista Ultimate 32-bittisenä,enkä vanhempia todellakaan enää kaipaa.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suosittelisin kuitenkin vakavasti perehtymään vanhojen ajureiden siivoukseen.Niistä jää aina jätökset.

Hmm... Mites tapahtuu? Onnistuuko poista sovellus-toiminnolla vai ihan deletoimalla tiedostosta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... Mites tapahtuu? Onnistuuko poista sovellus-toiminnolla vai ihan deletoimalla tiedostosta?

Onnistuu ja sitten positaa sen C: juuressa olevan nvidia kansion... tosin windowssin rekisteriin saattaa jäädä jotain...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onnistuu ja sitten positaa sen C: juuressa olevan nvidia kansion... tosin windowssin rekisteriin saattaa jäädä jotain...

Onko muuta metodia, että mitään ei jää? "poista sovellus" ei tunne ajureita joten sieltä poisto ei onnistu.. Ilmeisesti aikaisempien poisto pitäisi tehdä ennen uuden asennusta? Mutta en stressaa ku tuntuu toimivan muutenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

niin ne ajurit kyllä siellä lissä poista sovelluksissa on kunhan katsoo tarkasti ...

Driver Cleaner on hyvä ohjelma poistaa vanhat ajurinjämät. Lisää/poista sovellus ei useinkaan poista kaikkia rippeitä ajureista.  Luulen että, tossa sulla kynnyksenä on Vista. Kaikki sovellukset ei tue sitä vielä täydellisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

niin ne ajurit kyllä siellä lissä poista sovelluksissa on kunhan katsoo tarkasti ...

Jep, mulla löytyy ainakin "NVIDIA Drivers"... nyt mietin että kannattaisiko asentaa tuo uusin.. siinähän on sellanen fifty-sixty homma että voi parantua fps tai sitten huonontua..  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, mulla löytyy ainakin "NVIDIA Drivers"... nyt mietin että kannattaisiko asentaa tuo uusin.. siinähän on sellanen fifty-sixty homma että voi parantua fps tai sitten huonontua..  ;D

Löytyy joo mullakin, mutta tarkoitin sitä, että kaikkia päivityksiä en ainakaan minä löydä. Eli nähtävästi homma menee niin, että ensin poistaa pohjat ja sen jlk asentaa aina uusimman ajurin? Kokeilen tänään tota ajurinpoisto ohjelmaa..

RiPa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Driver Cleanerin käyttöohje on todella tarkoitettu luettavaksi.Valitset vain asiat poistettavaksi mitkä tarvii.Esim. Atilla ja nVidialla on piirisarja-ajureita ,älä poista niitä kun haluat poistaa näytönohjaimen ajurit.Myös cleaneri kannattaa päivittää online tilassa.Se on todella hyvä apuväline oikein käytettynä.Olen käyttänyt sitä useita vuosia ja minulla ei juuri koskaan ole vaikeuksia näiden ajurien kanssa.Tietokoneet ovat harrastukseni ja koitan aina uudet ajurit heti kun ne ilmestyvät,siitä on tullut pysyvä tapa.Yleensäkkin ajurien vaihtoa pelätään aivan suotta,ei se mikään maailmanloppu ole jos opetellessa jotain sattuu.Kyllä työkalunsa kannattaa opetella huoltamaan.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisää/poista sovelluksesta löytyy 'Nvidia drivers' jota klikkaamalla saa valikon esille ja AINA ennen uusien ajurien asentamista poistaa kohdan 'Nvidia display drivers'. Tämäkin ohje on ajureiden asennusohjeissa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämäkin ohje on ajureiden asennusohjeissa...

On varmaan mutta jos lukisin kaikki manuaalit jokaisesta esineestä/ATK-ohjelmasta/muusta asiasta jota päivän aikana käytän, niin jo eilisen päivän manuaalien lukemiseen menisi sen verran aikaa, että parta olisi harmaa ja hyvin pitkä :)

Kiitos Niko vinkistä, testaanpa heti.

EDIT: Hmm, ei saa Vistassa mitään valikkoa auki! Poistanko Nvidia Drivers kohdan kylmän viileesti kokonaan ja asennan uusimman?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Poistanko Nvidia Drivers kohdan kylmän viileesti kokonaan ja asennan uusimman?

Näin mä ainakin tein........ hyvin pelittää toistaiseksi ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT: Hmm, ei saa Vistassa mitään valikkoa auki! Poistanko Nvidia Drivers kohdan kylmän viileesti kokonaan ja asennan uusimman?

Minä ainakin olen noin tehnyt ja poistanut myös sen ajuriversion kansion käsin c -asemalta. Pitänee katsastaa myös tuo puhdistus ohjelma.

-Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On varmaan mutta jos lukisin kaikki manuaalit jokaisesta esineestä/ATK-ohjelmasta/muusta asiasta jota päivän aikana käytän, niin jo eilisen päivän manuaalien lukemiseen menisi sen verran aikaa, että parta olisi harmaa ja hyvin pitkä :)

Kyllä tietokoneista ja ohjelmista puhuttaessa manueelien lukematta jättäminen tuppaa lisäämään kokonaistyömäärää ;) Tietenkään jotain käyttöoikeussopimuksien ultrapitkää lakitekstiä on turha kahlata läpi, ellei aio tehdä jotain minkä laillisuudesta ei ole varma, mutta asennukseen, toimintaan ja käyttöön liittyvät asiat ihan oikeasti kannattaa lukea. Säästyy paljolta kiroilemiselta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tietokoneista ja ohjelmista puhuttaessa manueelien lukematta jättäminen tuppaa lisäämään kokonaistyömäärää ;) Tietenkään jotain käyttöoikeussopimuksien ultrapitkää lakitekstiä on turha kahlata läpi, ellei aio tehdä jotain minkä laillisuudesta ei ole varma, mutta asennukseen, toimintaan ja käyttöön liittyvät asiat ihan oikeasti kannattaa lukea. Säästyy paljolta kiroilemiselta.

Itse määrittelisin, että kannattaa järjellä miettiä mitä lukee ja mitä todella tarvitsee. Itse asiaan, hyvin tuntuu toimivan kone suoritettuani poistot ja uudelleen asennuksen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään