Juha Klemettinen

Kennon puhdistus

28 viestiä aiheessa

Olen onnistunut saamaan sellainen määrään jaskaa Canon 30D:n kennolle, että olisi aika puhdistaa se.

En kuitenkaan itse uskalla (rohkeuden puutetta?) alkaa puhdistushommiin. Mieluiten veisin kameran johonkin ammattilaiselle. Missä se kannattaisi puhdistuttaa pääkaupunkiseudulla? Ja tekevätkö liikkeet puhdistuksen odottaessa, vai pitääkö kamera jättää pitkäksi ajaksi sinne?

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen onnistunut saamaan sellainen määrään jaskaa Canon 30D:n kennolle, että olisi aika puhdistaa se.

En kuitenkaan itse uskalla (rohkeuden puutetta?) alkaa puhdistushommiin. Mieluiten veisin kameran johonkin ammattilaiselle. Missä se kannattaisi puhdistuttaa pääkaupunkiseudulla? Ja tekevätkö liikkeet puhdistuksen odottaessa, vai pitääkö kamera jättää pitkäksi ajaksi sinne?

Juha.

Vieppä suoraan JAS-tekniikalle. Canonin valtuuttama huoltofirma. Olen siellä käyttänyt myös omaani 350d:tä ja jälki oli todella hyvää. Kannattaa oikeastaan soittaa sinne ja "varata" aika. Eivät mielestäni tee odottaessa, tai ainakin minulla kamera oli siellä muistaakseni pari päivää.. Suositella voi tätä paikkaa kyllä kaikille!  ;)

www.jastekniikka.fi on osoite...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JAS-tekniikalle ko. hommasta saa tosin köyhtyä 42 euroa... joka on aika paljon ku samaan hintaan hommaa HYVÄN puhdistussetin ja tekee itsen sen muutamassa minuutissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JAS-tekniikalle ko. hommasta saa tosin köyhtyä 42 euroa... joka on aika paljon ku samaan hintaan hommaa HYVÄN puhdistussetin ja tekee itsen sen muutamassa minuutissa.

Onhan se näinkin, mutta jos sulla on 1,5 tonnin kamera, niin kerran vuodessa voi (ainakin mä voisin) köyhtyä sen 42€, et antaa ammattilaisen putsata kenno. Tällöin ei ota ite vaaraa et sössii jotain...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan se näinkin, mutta jos sulla on 1,5 tonnin kamera, niin kerran vuodessa voi (ainakin mä voisin) köyhtyä sen 42€, et antaa ammattilaisen putsata kenno. Tällöin ei ota ite vaaraa et sössii jotain...

Jos itse sössii jotain niin vakuutuksen omavastuu ei ole juuri tuota 42 euroa suurempi. Ja itsellä ainakin on kennonputsaustarve enemmänkin kerran kuukaudessa kuin kerran vuodessa.

Ei se kennon putsaus mitään rakettitiedettä ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo. kennon päällä on vieläpä ohut lasilevy, ja kun ei ny millään jääraapalla sitä kaavi ni kyllä se toimii.

Missähän me oltais yhtäaikaa joskus ni voisin neuvoa sulle homman idean, se on aika simppeliä ku vaan on akku täys (ettei virran loppuessa iske suljin kiinni ja jää härvelit väliin) ja omaa pec-pad -liinoja ja sitä eclipse-nestettä (tai jotain vastaavaa linssinpuhdistusliina+mömmösettiä ja ohuen muoviliuskan, esim. luottokortista leikatun kennon levyisen palan tai sopivasti kavennetun kumisen "kulhon kaapimen".

Tai sit sun tarvii ostaa 50mm f1.8 ni ei tartte putsailla ku ei moskat ikinä näy kennolla ;D

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ollin kanssa samoilla linjoilla, että jos putsaamiseen on usein tarvetta, voi tulla turhan tyyriiksi viedä kamera joka kerta huoltoon. Jokaisella putsaamistarve tietysti vaihtelee, mutta jos kuvittelee, että vaikka kerran parissa kuukaudessa tekisi homman itse, säästyy siinä se 6*42 € eli se runsas 250€ / vuosi (miinus tietysti ne muutamat kympit jotka pitää laittaa asianmukaisiin puhdistusvälineisiin). Ja etu sen kun kasvaa, mitä useammin on tarvetta puhdistukseen - edellyttäen siis ettei tule ylimääräisiä kustannuksia kennon uusimisen muodossa... Mutta kun on vakaa käsi, selkeä ajatus siitä mitä on tekemässä ja oikeanlaiset välineet käytössä, esim. just noi pecpadit ja eclipset sun muut, niin homman pitäisi olla selvä muutamassa minuutissa.

Vaikka varovaisuutta tarvitaankin niin aika tumpelo saa olla jos saa kennon naarmuille.

Tämän(kin) asian suhteen mulla on sellainen kutina, että yritetään pelotella kuluttajia laittamaan rahansa palveluun, mihin ei todellisuudessa ole tarvetta. Jos vain viitsii nähdä vähän vaivaa, tulee paaaaaaaljon halvemmaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämäkin on taas niin älytöntä ruveta "piikittelemään" siitä, että mikset itse puhdista kennoa! Tyyliin, ei se rakettitiedettä ole! Kaveri sanoo suoraan aloittamassaan aiheessa ettei itse uskalla, niin miksi sitten ei voi vain suositella niitä paikkoja, joissa niitä tehdään... Kaikki täällä ei ole joka paikan guruja, jotka tietää kaikesta kaiken... Ei silti tarvitse olla ylimielinen, asiallisestikin voi vastata, eikö?

Eli onko muita kuin JAS-tekniiikka?

-vesku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaaa olla peruja ilmailualan koulutuksesta ajattelutapa, että jos jotain ei osaa, sitä ei tehdä  ;)

En ajatellut joka kuukausi kiikuttaa kameraa huoltoon, vaan kerran vuodessa voisi ehkä helliä toista tonnia maksanutta kameraansa ammattipuhdistuksella.

Ja juuri nyt kun lomaan on pari päivää (ja lomamatkoihin) en haluaisi alkaa opettelemaan. Minun tuurilla jokin menee pieleen, pieleen, ja se siitä kuvaamisesta. Toisaalta en aio viedä kameraa mihinkään makaamaan päiviksi juuri nyt... Ota tästä nyt selvää mitä haluan  ::)

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämäkin on taas niin älytöntä ruveta "piikittelemään" siitä, että mikset itse puhdista kennoa! Tyyliin, ei se rakettitiedettä ole! Kaveri sanoo suoraan aloittamassaan aiheessa ettei itse uskalla, niin miksi sitten ei voi vain suositella niitä paikkoja, joissa niitä tehdään... Kaikki täällä ei ole joka paikan guruja, jotka tietää kaikesta kaiken... Ei silti tarvitse olla ylimielinen, asiallisestikin voi vastata, eikö?

-vesku

Ei sentäs tarvi imaista palkokasveja sieraimiin vaikka keskutellaankin. Kyseenalaistin vaan JAS-tekniikan tarjoaman palvelun hinnan että onko siinä lopulta järkeä.

Oulussa ainakin on pari pikkuputiikkia jotka tarjoaa kans kennonputsausta, eiköhän PK-seudullakin. (Oulussa tarvii köyhtyä 10€)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei sentäs tarvi imaista palkokasveja sieraimiin vaikka keskutellaankin. Kyseenalaistin vaan JAS-tekniikan tarjoaman palvelun hinnan että onko siinä lopulta järkeä.

Oulussa ainakin on pari pikkuputiikkia jotka tarjoaa kans kennonputsausta, eiköhän PK-seudullakin. (Oulussa tarvii köyhtyä 10€)

Loistavaa, eikö tällaisesta neuvonannosta lopulta ollutkin kyse...?  :thmbup: Ja, en, en ottanut palkoja sieraimiin...  ;D Ei viitsi tämän foorumin takia. Ottaa vaan välillä ylimielisyys päähän... :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköpä asiallisissa kameraliikkeissä tuommoinen hoidu niin kauan kuin niitä vielä on, mutta Turussa ja Helsingissä on tosiaan sama vaiva käyttää Jasillakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-vesku

No, ei mun kommentti omasta mielestäni ainakaan mitään piikittelyä ollut. Kun tämä on keskustelupalsta, niin yritinpä minäkin vain ottaa esille vaihtoehtoja omasta mielestäni suht kalliille kennonpuhdistukselle. Ei se nyt ihan offtopiciksi kuitenkaan mennyt. En minäkään itseäni minään guruna pidä, mutta olen huomannut, että ei se kennonpuhdistus mitään kovin tavattoman vaikeaa ole. Sen vain yritin tuoda itsekin esille. Mutta eipä muuta kuin hyvää lomaa Juhalle!  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja, en, en ottanut palkoja sieraimiin...  ;D Ei viitsi tämän foorumin takia.

Vähnän toiselta näytti tekstin perusteella.

Ottaa vaan välillä ylimielisyys päähän... :thmbdn:

Missä kohtaa mää olen ollut ylimielinen? Olen vain kertonut niinkuin omasta mielestäni asiat ovat eli: Kennon puhdistus ei tosiaankaan ole vaikeaa, jos joku sen kerran näyttää niin kyllä pitäis ~kaikilta onnistua ja mitä useammin sen tekee, sitä vähemmän siitä stressaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-vesku

No lähinnä mulla oli ekana ajatuksena Juhalle että "mä putsaan sen sun kennon ja neuvon miten se tehdään" mutta ongelma on siinä, että työreissu pukkaa päälle ja saattaa olla hankala vaan löytää yhteistä aikaa.

Tokihan se on sitten kameran omistajan päätös haluaako antaa kaverin sorkkia sitä vai maksaako firmalle. Ymmärrettäväähän tuo on että asiassa on (ja pitääkin olla) varovainen.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omatoimisuudessa on aina mukana se pikku epävarmuustekijä. Jos todella arkailee kennon puhdistusta, niin kannattaahan se toimittaa huoltoon. Jos tyrivät siellä, heidän työtakuu korvaa vauriot. Mietin itse tilannetta, että kennon päälle olisi päässyt joku kova ja särmikäs hiukkanen ja sitten puhdistuspuikolla päältä vetämällä saa kennoon pysyvän naarmun. Tai käyttämällä väärää puhdistusnestettä pilaa kennon pinnotteita.

Itselläni on pallopumppu, jossa on sisään imetylle ilmalle suodin. Pelkona on vain kennon kosketus, vaikka suutin on pehmeällä aineella suojattu. Toistaiseksi kaikki pöly on irronnyt, eikä kennooon ole tullut koskettua. Pumppu toimii myös kätevästi objektiivien kosketuksettomaan puhdistukseen.

Ohessa linkki edulliseen putiikkiin josta noita puhdistus kamppeita saa.

http://www.digitarvike.fi/products.php?g1=2f2676

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä paikkaa Tampereella suositeltaisiin? Itse olen myös sitä väkeä, joka mielummin antaa ammattilaisten hoitaa... Ihan vain varmuuden vuoksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläisellä olisi sama projekti ensimmäistä kertaa edessä kuin mikä Juhalla on/oli.

Kamerana on Canon 400D.

Jastekniikassa putsaus maksaisi 38,5€, mielestäni melko kallis, joten ei huvittaisi sinne viedä.

Olen katsellut noita Digitarvikkeen puhdistusvälineitä. Niin kumpi olisi parempi vaihtoehto tuolta: DSLR-cleaner + ECLIPSE + 100kpl PEC PAD vai SENSOR SWAB, Photographic Solutions. Noista Sensor Swabeista touhutaan että niihin sisältyy joku takuu jos ryssii jotain, mutta mikä noista tekee muuten sitten niin paljon parempi kun ovat melko paljon kalliimpia kuin nuo pec padit + lasta.

Onko vielä jotain muita kilpailevia vaihtoehtoja?

Kokemuksia?

-Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläisellä olisi sama projekti ensimmäistä kertaa edessä kuin mikä Juhalla on/oli.

Kamerana on Canon 400D.

Jastekniikassa putsaus maksaisi 38,5€, mielestäni melko kallis, joten ei huvittaisi sinne viedä.

Tää on taas just tätä, kun mikään ei saa maksaa mitään. Runkoon on kyllä varaa laittaa 700€, muttei putsaamiseen pari kertaa vuodessa muutamaa kymppiä. Varmaan huollatte uuden mersunnekin sitten itse, kun joskus nuukuudeltanne saatte rahat siihen säästettyä. Eivätpähän kisko liikoja hintoja merkkihuollon yhteydessä, kun kiinni ollut tietokone näyttää, että airbagit ei toimi ja jakohihnan jako onpari hammasta pielessä.

Sanonpa vaan, ettei jos ei osaa itse kennoa puhdistaa, niin kait siitä kannattaa jollekin jopa maksaa. Voipahan siinä samalla kysästä vinkkejä kameran huoltoon sekä pyytää saada oppitunti puhdistuksen saloihin ja maksaa siitäkin vaikka vähän extraa. Tyhmää todellakin ryssiä laitteen takuu muutaman kympin tähden.

Ade

Nimim. Kenno kestää aika raakaa käsittelyä loppujen lopuksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

DSLR-cleaner + ECLIPSE + 100kpl PEC PAD vai SENSOR SWAB, Photographic Solutions. Noista Sensor Swabeista touhutaan että niihin sisältyy joku takuu jos ryssii jotain, mutta mikä noista tekee muuten sitten niin paljon parempi kun ovat melko paljon kalliimpia kuin nuo pec padit + lasta.

Sensor swab on kertakäyttöinen lasta, valmis pyyhkimiseen. DSLR cleaner taas on monta kertaa käytettävä lasta, johon itse laitetaan liina päälle. Kertakäyttöisyys maksaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tää on taas just tätä, kun mikään ei saa maksaa mitään. Runkoon on kyllä varaa laittaa 700€, muttei putsaamiseen pari kertaa vuodessa muutamaa kymppiä. Varmaan huollatte uuden mersunnekin sitten itse, kun joskus nuukuudeltanne saatte rahat siihen säästettyä. Eivätpähän kisko liikoja hintoja merkkihuollon yhteydessä, kun kiinni ollut tietokone näyttää, että airbagit ei toimi ja jakohihnan jako onpari hammasta pielessä.

Sanonpa vaan, ettei jos ei osaa itse kennoa puhdistaa, niin kait siitä kannattaa jollekin jopa maksaa. Voipahan siinä samalla kysästä vinkkejä kameran huoltoon sekä pyytää saada oppitunti puhdistuksen saloihin ja maksaa siitäkin vaikka vähän extraa. Tyhmää todellakin ryssiä laitteen takuu muutaman kympin tähden.

Ade

Nimim. Kenno kestää aika raakaa käsittelyä loppujen lopuksi.

Asia kunnossa ja ymmärretty.  ;)

Sensor swab on kertakäyttöinen lasta, valmis pyyhkimiseen. DSLR cleaner taas on monta kertaa käytettävä lasta, johon itse laitetaan liina päälle. Kertakäyttöisyys maksaa.

Kiitos, tämän kaltaista vastausta toivoin :)

-Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mulla ei oo noista "pensseleistä" mitään kokemusta mutta toi jälkimmäinen tuntuu varsin epäilyttävältä, jos siihen itse kiinnitetään joku "liina", se on yhtäkuin että siinä liinassa on todennäköisesti yhtä paljon pölyä kuin mitä sillä pois yritetään, ellei enemmänkin. Kertakäyttöinen tuntuisi näkemättä paremmalle idealle. Itse en enää kennoon koske, ihan digikauteni alussa sain D100 kennon ja kennon edessä olevan filtterin väliin ison roskan ja lopetin ronkkimisen siihen. Tapauksen jälkeen olen pari kertaa kääntänyt takin ja yrittänyt, mutta en vaan osaa...

Tääl oli jotain laskelmii että että hirveän usein /vuosi tartteis puhdistella, mulla ongelma ei ole ihan niin paha ja pari kolme kertaa vuodessa riittää.

nimimerkillä 140 000 lentskarikuvaa digijärkkärillä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mulla ei oo noista "pensseleistä" mitään kokemusta mutta toi jälkimmäinen tuntuu varsin epäilyttävältä, jos siihen itse kiinnitetään joku "liina", se on yhtäkuin että siinä liinassa on todennäköisesti yhtä paljon pölyä kuin mitä sillä pois yritetään, ellei enemmänkin.

Niin sitä äkkiseltään luulisi. Mutta ainakin omalla kohdallani käytäntö on osoittanut muuta. Jos homman tekee esim. kylpyhuoneessa, jossa yleisesti ei ole paljon pölyä (voi vaikka suihkuttaa huoneen ja antaa sitten kuivua, niin pöly on laskeentunut eikä "hypi silmille"), ei omalla kohdallani ole ollut mitään vaikeuksia saada kennoa puhtaaksi. On toki joskus käynyt niinkin, että puhdistuksen jälkeen on reunalle jäänyt joku isompi pölypiste, mitä siellä ennen puhdistusta oli, mutta pyyhkäisee uudestaan uudella liinalla, niin lähtee se sekin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään