Hannu Tolonen

Skannerin hankkimisen järkevyys

38 viestiä aiheessa

Tästäkin aiheesta on ollut varmaan vaikka kuinka paljon keskustelua, mutta jospa tänne vielä yksi mahtuu.

Eli, onko mahdollista saada minkäänlaista liikennettä kuulumaan täällä maalla kun asun reilun sadan kilometrin päässä Oulusta itään? Asun omakotitalosssa joten jonkunlaiset antenniviritykset olisi mahdollista rakentaa mutta kuinka pitkälle tälläisillä ratkaisuilla voi saada kuuluvuutta. Kokemuksia?

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kuulin joskus Oulun tornin pelkällä sisäantennilla (n. 150km). "Normaaliolosuhteissa" kuulin koneet ko. antennilla, kun ne olivat laskeutumassa EFRO:lle (n. 100km).

Ulko-antennin käyttö parantaa varsinkin maa-asemien kuuluvuutta selvästi. Mitä korkeammalle antennin saa laitettua, sitä paremmin se tietysti toimii. Kaapelina ei kannata käyttää mitään vanhaa laa-koksia, vaan kannattaa panostaa kunnon kaapeliin, sillä kaapelivaimennus on VHF:llä paljon suurempi kuin LA-kanavilla.

Kaupalliset, monimutkaisen näköiset "ihme-antennit" ovat usein kompromissejä, joilla haetaan laajakaistaista toimivuutta. Jos aikoo kuunnella vain esim. lentoliikennettä, saa paremman (ja halvemman) antennin usein itse tekemällä.

Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kuulin joskus Oulun tornin pelkällä sisäantennilla (n. 150km). "Normaaliolosuhteissa" kuulin koneet ko. antennilla, kun ne olivat laskeutumassa EFRO:lle (n. 100km).

Ulko-antennin käyttö parantaa varsinkin maa-asemien kuuluvuutta selvästi. Mitä korkeammalle antennin saa laitettua, sitä paremmin se tietysti toimii. Kaapelina ei kannata käyttää mitään vanhaa laa-koksia, vaan kannattaa panostaa kunnon kaapeliin, sillä kaapelivaimennus on VHF:llä paljon suurempi kuin LA-kanavilla.

Mikko

Kiitos vastauksesta.

Voiko tästä päätellä että voisin saada Oulun tornin kuulumaan kohtuu hyvin kun talomme 8 metriä korkea ja jos vielä antennille pistää jonkunäköisen varren? Ja antennin ajattelin tehdä itse.

Hannu

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös acars-viestien vastaanotto on ihan mielenkiintoista puuhaa. Siinä tuskin on mitään suurempia ongelmia, koska koneet yleensä lentää sen verran korkealla, että viestit tulee hieman kauempaakin perille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös acars-viestien vastaanotto on ihan mielenkiintoista puuhaa. Siinä tuskin on mitään suurempia ongelmia, koska koneet yleensä lentää sen verran korkealla, että viestit tulee hieman kauempaakin perille.

Mitäsnuo acars viestit oikein on? Kuukeli auttoi sen verran että ymmärsin että sen avulla saadaan jonkunlaisia säätietoja, mutta mitä se käytännössä on?

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmöinen löytyy katolta ja talo on vielä vaaran päällä vähän vajaassa 1000 jalassa.

[ Attachment removed / expired ]

Kuuluvuutta sitten riittää vaikka muille jakaa, mutta en jaa. ;D Rovaniemen torni, tutka ja aluelennonjohto (varsinkin viimeinen) kuuluu. Sitten jokaista Lapin kenttää lähestyvät koneet, myös Oulua lähestyvät. Pohjois-Ruotsissa ja Pohjois-Norjassa lentävät koneet kuuluu ja Venäjältä myös. Tampereen aluejohdon kahden sektorin koneet kuuluvat myös.

Ilman häiriöitä uskomattoman pitkälle kuuluvat ja tuon antennin itse tekeminen maksoi alle 10 euroa... ;) Asuinpaikka siis Sodankylä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmöinen löytyy katolta ja talo on vielä vaaran päällä vähän vajaassa 1000 jalassa.

Kuuluvuutta sitten riittää vaikka muille jakaa, mutta en jaa. ;D Rovaniemen torni, tutka ja aluelennonjohto (varsinkin viimeinen) kuuluu. Sitten jokaista Lapin kenttää lähestyvät koneet, myös Oulua lähestyvät. Pohjois-Ruotsissa ja Pohjois-Norjassa lentävät koneet kuuluu ja Venäjältä myös. Tampereen aluejohdon kahden sektorin koneet kuuluvat myös.

Ilman häiriöitä uskomattoman pitkälle kuuluvat ja tuon antennin itse tekeminen maksoi alle 10 euroa... ;) Asuinpaikka siis Sodankylä.

Huh!

Eli ainakin 500 km on sulla kuuluvuutta.

Pitää kyllä harkita vakavasti jonkunlaisen skannerin ostamista. Eikös reilulla satasella pitäisi saada jo jonkunlainen. Pitäisiköhän vetää piuha läheiseen radiomastoon ::)

Minkälainen on yleensä kuuluvuus aivan vaan skanneria kädessä pitäen yleensä.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suosittelen tuota Juha-Matin antennia lämpimästi. Rakensin kesällä samanlaisen ja kuuluvuus parani huomattavasti. Asun tässä ~15km päässä Oulun kentästä niin kuuluu muuten aika hyvin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Do diih

Nyt on skanneri pöydällä, eli Maycom AR-108 tuli hankittua hintaan 95e+3e postikuluihin. Mukavasti kuuluu jo tuolla perus kumipatukka antennilla. Oulun tornin jaksolla juuri kuului "kolmikolmi kasi rata näkyvissä" ja aivan kirkkaasti kuuluu ilmassa olevat koneet, mutta tornin lähetyksiä ei kuulu. Pitää tässä ruveta jonkin näköistä antenni viritystä varmaan rakentelemaan. Myös Rovaniemen aluelennon johdon jaksolla olevat koneet kuuluu mukavasti.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu tuon on ollut jo tiedossa. Pitää vaan ruveta ehtimään nuo osat jostain.

Tietäisikö joku mistä saisi Oulusta seuraavat osat?

Laipallinen runkoliitin (N, UHF, BNC, TNC tms)

Juotettava / puristettava liitin halutulle kaapelille

yllämainittuun runkoliittimeen.

Juotettava / puristettava liitin halutulle kaapelille

radioon kytkettäväksi

Radiossahan on siis SMA-liitin eli kannattaakohan ostaa SMA-BNC adapteri vai ostaa antennin johtoon suoraan liitin joka passaa skanneriin?

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse hain liittimet Tuirasta SP-elektroniikasta ja rautaosat (hitsipuikot ja muut) Välivainion K-raudasta :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse hain liittimet Tuirasta SP-elektroniikasta ja rautaosat (hitsipuikot ja muut) Välivainion K-raudasta :)

Kiitos vinkistä.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voiko tästä päätellä että voisin saada Oulun tornin kuulumaan kohtuu hyvin kun talomme 8 metriä korkea ja jos vielä antennille pistää jonkunäköisen varren? Ja antennin ajattelin tehdä itse.

Kannattaa muistaa noin korkeella oleva antenni jo maadoittaa kunnolla. Muuten voi ukkonen polttaa koko talon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jarkko,

Onko sulla toi diy antenni valmis ja käytössä ? Kiinnostais tietää vähän miten kuuluu...

Tero

Tero, Juicella muistaakseni on tollanen biltema-DIY-antenni ja tuntui olevan tyytyväinen.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jarkko,

Onko sulla toi diy antenni valmis ja käytössä ? Kiinnostais tietää vähän miten kuuluu...

Tero

Tuossahan tuo katolla keikkuu :) Lumimassat onkin painaneet sen vähän vinoon joten suoristus on paikallaan kun lumet sulaa. Ihan hyvin tähän kuuluu torni ja monesti myös maassa olevat koneet (ei tosin aina) ja onpa sellainenkin ihme käynyt että EFRO:n tutkan koneet on kuuluneet, tosin huonosti. EFPS kuuluu tietenkin myös.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on tuommonen isän vanha ilmailuradio mallia "vanhempi kuin minä itse" ja sillä kuuluu EFJO torni ja lentävät koneet tänne betonilaatikon sisäänkin, vaikka matkaa tulee linnuntietäkin kymmenkunta kilometriä.. Pätöpeli :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa noin korkeella oleva antenni jo maadoittaa kunnolla. Muuten voi ukkonen polttaa koko talon.

Miten tuo maadoittaminen käytännössä tapahtuu?

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten tuo maadoittaminen käytännössä tapahtuu?

Hannu

Hakee vaikka jostain romukaupasta muutaman millin paksuista paljasta kuparikaapelia, kytkee sen mastoon huolella. Sitten kaivat maahan muutaman metrin ja noin 40cm syvän ojan, jonne sijoitat kaapelin toisen pään. Tämä oli mun ehdotus. Onhan niitä sellaisia metrin mittaisia kuparisia maadoitustankojakin saatavilla, jotka hakataan maahan ja johon voidaan kytkeä maadoituskaapeli.

Lisäksi maadoituksen pitäisi yleensä parantaa jonkin verran kuuluvuutta ja vähentää häiriöitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Son moro. :)

Mjoo, kun tuossa maadoittamisesta tuli puhe niin jostakin iski semmonen kipinä, että mehän tehtiin VHF:n vara l. hätäanteeni joskus vuonna miekka ja kilpi. Hyökkäsin komerolle ja siellähän se olla köllötti. Siinä ei ole maadoitusta lainkaan, tai no. ::) Väsään ohjeet kuvaksi ja pistän ne joskus tänne julki. Sehän on todella hyödyllistä ilmailijalle, jos vaikka menee anteeni rikki niin osaa tehdä uuden. LOL :D

Jaa, empä sentään tiedä uskaltaako noita julkasta, siinä on sentään paljon paljasta piuhaa. Mitäs sähköpuolen miehet ovat mieltä ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään