Antti Laukkanen

Lentokoneen kahva, mistä autosta? (OLI: Autokuvia!)

23 viestiä aiheessa

Tää nyt ei ihan mene aiheen mukaan, mutta kun tiedätte kuitenkin kaiken autoista, ni kysäsenpä. Eräissä 60-luvulla valmistetuissa moottoripurjelentsikoissa käytettiin jarrukahvana kromattua sateenkaari-tyyppistä kahvaa, joka on kuulemma peräisin jostakin ranskalaisesta autosta, sitikasta tahi rellusta todennäköisimmin. Nyt olisikin tarpeen keksiä, mistä autosta ko. osa on peräisin ja löytyykö semmoista näin ollen varaosana jostakin. Kiitos!

 

Ohessa jonkinlainen kuva ko. kilkkeestä lentokoneessa (vasemmassa alanurkassa, sauvan vieressä):

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos siirrosta! Mietiskelin tuossa hetken aikaa, mihin kyssärin sijoittaisin ja valitsin autokuvat sillä, kun tuo autoguruilun määrä on sikäli runsasta. No, ilmailuguruilussakaan ei sinällään ole ollut valittamista...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minä tiedä mistään mitään mutta eikö tuollaisia ole vanhojen sisäovien kahvoissa?

 

No ei ne oikein tommosia ole, kun tuossa on hammastus ja melkoisen pitkä tuo varsiosuus. Joku väitti tuon olevan 2CV:stä, mutta enpähän ole yhdessäkään nähnyt moista.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos siirrosta! Mietiskelin tuossa hetken aikaa, mihin kyssärin sijoittaisin ja valitsin autokuvat sillä, kun tuo autoguruilun määrä on sikäli runsasta. No, ilmailuguruilussakaan ei sinällään ole ollut valittamista...

 

Minä arvelin, että kun on kuitenkin kyse lentokoneesta, niin ehkä se sittenkin tulee paremmin lentokonetietäjien taholta se vastaus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eikö tuo ole TippaRellun käsijarrukahva? Tosin ei se kromattu ollut - olisko R16 ollut kromattu? Hyvin tutun oloinen kuitenkin ja noilla tuli 70-luvulla liikuttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin ensin, että tuossa olisi seurattu Jodelin esimerkkiä ja lainattu rättärin ovenkahvaa. Oheisessa kuvassa rättärin kahva näyttää kuitenkin lyhyemmältä ja paksummalta. http://www.jodel.com/index.asp?p=doorlock&construction

 

Tipparellun kojelaudassa muistelisin moisen myös nähneeni ja nimenomaan kromattuna, mutta oliko se tosiaan käsijarrukahva vaiko sittenkin vaihdekahva?

 

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihdekahvassa ei ole noita lukituskoloja varressa. Käsijarrukahvahan vanhoissa etuvetorelluissa on kojelaudan alla ratin kohdalla ja nimenomaan noi lukituskolot on juuri samanlaiset kuin muistan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas, Mikko, näemmä se siirto tiesi paikkansa :) Kiitoksia arvioista. Rättärin ovenkahva ei kyllä osu kohdalleen, vaikka Fournier ja Jodel vähän sukua ovatkin keskenään. Tipparellun kahva kuulostaisi sitten toistaiseksi oikealta ratkaisulta. Itse asiassa yritin eilen iltasella googletella semmoisestakin vähän ohjaamokuvia (!), mutten löytänyt mitään järjellistä. Rättäristä olisi netti pullollaan kaikenlaista varaosakataloogiakin kuvien kanssa. Jos joku löytää kuvia tai tietää kerrassaan varaosatoimittajia tahi joutilaita autoja, joita voisi katsella, ilostuisin kovasti!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas, Mikko, näemmä se siirto tiesi paikkansa :) Kiitoksia arvioista. Rättärin ovenkahva ei kyllä osu kohdalleen, vaikka Fournier ja Jodel vähän sukua ovatkin keskenään. Tipparellun kahva kuulostaisi sitten toistaiseksi oikealta ratkaisulta. Itse asiassa yritin eilen iltasella googletella semmoisestakin vähän ohjaamokuvia (!), mutten löytänyt mitään järjellistä. Rättäristä olisi netti pullollaan kaikenlaista varaosakataloogiakin kuvien kanssa. Jos joku löytää kuvia tai tietää kerrassaan varaosatoimittajia tahi joutilaita autoja, joita voisi katsella, ilostuisin kovasti!

 

-A-

 

Olisko tästä apua?

 

http://www.ecovent.de/r4/images/renault4-22-800.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin sitikan "iso kissa" mallin autoa. Auton mallia en muista, mutta sellainen päälle astuttu sämpylä. Iso kissa oli sen kutsumanimi. Siitä sai toisen takapyörän nostettua kammella ylös!  jos vaikka rengas hajosi, niin pystyi kolmella pyörällä jatkamaan matkaa.  ::)

Käsijarruna siis tuo kahva. tai siis ainakin tuon näköinen kahva 35 vuoden takaisena muistikuvana....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No monenmoista. Lienevät sitten käyttäneet noita kaffoja useassa mallissa. Olis vaan kiva nähdä joku raato livenä. Noita ei ehkä ihan jokaisesta purkaamosta enää löydä. Mutta penkoilen vihjeitä!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vaan, Jouni. Täytyypäs udella. Saitilta ei suoranaisesti vielä mitään suurempaa irti lähtenyt :) Autoissa on käytetty yhtä sun toista nokkelaa osaa, joka on soveltunut ilmailukäyttöönkin. Ainakin silloin ennen vanhaan :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuvassa näkyy tuo Fournier RF5B:n jarrukahva hiukan paremmin.

Samanlainen jarrukahva oli myös Fournier RF4D:ssä.

Suunnittelija Rene Fournier on ranskalainen, mutta lentokoneen valmistaja, Sportavia - Putzer, oli saksalainen. RF4:ssä oli Volkswagenin 1200 cc kone. Onkohan sittenkään jarrukahva ranskalaisesta autosta?  :-\

Löysinpä vielä varaosanumerokin jarrukahvalle s.61 alalaidasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ansiokkaita pointteja sinällään :) Moottori tosin on ranskalaisen lentomoottorivalmistajan modifioima, tyyppihyväksytty ja nimeltänsä Rectimo 4AR1200, mutta Volkkarihan se hyvin pitkälti on. Nykyään 86-vuotias herra Fournier, joka minulla oli kunnia tavata toukokuussa Ranskassa, suunnitteli koneitaan 50-luvulta lähtien. Prototyypistä RF-1 kehittyi RF-2 ja niiden pohjalta RF-3,

http://cfiamerica.com/id3.html

jota valmistettiin rahoituksen järjestettynä sarjatuotantona Alpavia-nimisen yrityksen toimesta Alppien kupeessa Gap-Tallardin lentokentällä etelä-Ranskassa. Samassa hallissa väkerrettiin myös Jodelin koneita, joten tästä yhteneväisyydestä se sukulaisuus ja jokuset yhteiset osat. No, pointtina on, että RF4D, jota tässä nyt varsinaisesti ajankin takaa, vaikka kuva olikin vitosesta, on jälleen jatkokehitelmä kolmosesta. Suurimmat erot ovat takarungossa ja ohjainten välityksissä, mutta valtaosa peruskonstruktiosta tulee jo RF3:sta - niin myös se jarrukahva. Myös tiedon alkuperä on ranskasta. Vain lopullinen varmuus itse auton tyypistä on kadoksissa. Rohkenen pysyä kannassani.

 

Lentokonetuotanto Ranskassa ajautui taloudellisiin vaikeuksiin, jolloin pelastavaksi enkeliksi tuli herra Alfons Pützer lentokonetehtaineen, joten RF4:n tuotanto siirrettiin Saksaan. Kolmea prototyyppiä lukuunottamatta mallimerkinnäksi tuli RF4D, jonka D tarkoittaa loogisesti "Deutschland".

 

Näiden jälkeen tuli sitten vitosta ja kutosta ja seiskaa ja neljäseiskaa ja kasia ja ysiä ja kymppiä, joka jatkoi elämäänsä brasilialaislisenssillä nimellä Ximango...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokseenkin tuollainenhan se kahva on luonnossa, ei löydy suoraan autokaupasta, on Sportavia hiukan modifioinut rakennetta.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just just, no sulta, Make, oisin seuraavaksi asiaa kysynytkin :) Olispas silti kuriositeettina kiva tietää se lähtökohta ja modifikaatiot. Eipä sille nyt juuri tällä erää ole tarvettakaan. Oon vaan nähnyt vuosien saatossa melkoisen määrän kauniiksi restauroituja Tuulioita, joista 93 prosentissa tuo kahva on ruosteessa ja rapistunut ja siten pilaa koko kauniin työn. Arvelin, josko noita saisi sitten varaosina jostain, vai osanneeko EIS auttaa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään 86-vuotias herra Fournier, joka minulla oli kunnia tavata toukokuussa Ranskassa, suunnitteli koneitaan 50-luvulta lähtien.

 

Kävit siis siellä Fournier-kubin bileissä Ranskassa. Lentämälläkö, vai maata myöten? Olisi kiva nähdä joku kuva foorumilla tapahtumasta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävit siis siellä Fournier-kubin bileissä Ranskassa. Lentämälläkö, vai maata myöten? Olisi kiva nähdä joku kuva foorumilla tapahtumasta!

 

Näin siinä kävi ja hieno matka se olikin! Toki olisi hinguttanut lentää sinne itse, mutta vuodenaika ja aikataulut olivat aika lailla esteenä moisen idean toteuttamiselle. Niinpä reissu tapahtui lentämällä sinivalkoisin siivin Geneveen ja siitä vuokra-autolla edelleen. Kuvia on kyllä melko liuta, mutta ei ole näemmä ollut aikaa niitä oikein käpistellä. Tapahtuman huonona puolena oli, että niistä 30 päivästä, kun Gapissa ei vuosittain ole hääviä lentokeliä, neljä sattui olemaan niiden neljän päivän aikana. Tämä osaltaan heikensi kuvasaalistakin. Loput mennevät miehen piikkiin... Reissusta on kyllä tarinakin vireillä ja kuvia varmasti jollain aikataululla saa enemmänkin näkösälle. Väkertelin jossain välissä tuommoisen ihan pikaisen gallerian muutamasta kuvasta, joten siinä alkumaistiaisia. Siinä oli mun mielestä yks tai kaks ihan hyvääkin kuvaa. Viimeisessä itse ukki Fournier kaakkunsa ääressä. Niin ja kuva on otettu samassa hallissa, missä niitä RF-kolmosia aikanaan rakennettiin.

 

http://www.apinalauma.fi/~andy/Gap/

 

-A-

 

PS. Sainpahan kasattua semmoisen aakolmosen kokoisen paperin, jossa on printattuna Club Fournier Internationalin logo ja signeeraukset muutamalta aihetta kuuluisaksi tehneeltä hahmolta, eli itse René Fournierilta, Mira Slovakilta (joka lensi kahdesti RF4:lla Atlantin yli), kahdelta kolmesta Skyhawks-ryhmän jäseneltä (jotka lensivät 80-luvulla muodostelmataitolentoa RF4:lla, videota löytyy juutuubista) sekä Bob Grimsteadilta, joka on modernien aikojen RF-taitolentäjä. Siitä tuli uniikki ja aika hieno aarre. Herra Fournier omistuskirjoitti myös kirjansa, mistä olin myös kovasti otettu. Posti toi vielä yllätyslahjankin jälkeenpäin. Siitäkin ehkä enemmän myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään