Tapio Sovijarvi

Lentäminen kiinnostaa: Ultra- vai PPL-lupakirja?

62 viestiä aiheessa

Moi,

 

 

olen pitkään pohdittuani viimein päättänyt siirtyä ilmailuharrastuksessa simulaattoreista ja valokuvaamisesta seuraavalle tasolle ja suorittaa lentämiseen oikeuttavan lupakirjan. Tutustuin vastikään ultrakoneisiin erään työhöni liittyvän kuvion yhteydessä ja ko. pilotti mainitsi, että ultrakoneisiin oikeuttavan lupakirjan ("harrasteilmailu"- tms. lupakirja?) saisi noin 4000 e:llä, kun taas PPL-lupakirjasta saa pulittaa 8500 - 12 000 euroa.

 

Sain myös Malmin ilmailukerholta asiantuntevia neuvoja ja vinkkejä sähköpostitse. Soitin lisäksi muutamaan yritykseen, jotka järjestävät PPL-kursseja.

 

Nyt sitten tärkeimmät kysymykset kuuluvatkin, että pitäisikö suoraan suorittaa tuo PPL-lupakirja ja säästää sen kuluja varten vaiko aloittaa tuolta ultrapuolelta? Mitkä ovat suurimpia eroja ultrakevyiden koneiden ja tyypillisimpien kerhojen jäsenilleen vuokraamien pienkoneiden (Cessnat yms.) välillä? Ja onko ultrakevyiden lupakirjoissa (tai koneiden ominaisuuksissa) rajoituksia esim. lentomatkojen pituuden tai muiden seikkojen suhteen?

 

Ymmärsin, että ultrassa voi olla vain kaksi henkilöä kyydissä, saa lentää vain päivällä hyvällä säällä ja radionavigointia ei käytetä, vaan paperikartalla ja kompassilla mennään. Olenko aivan hakoteillä?

 

Kaikki vinkit harrastusta aloittavalle siis nyt kelpaisivat. Asun Helsingissä ja kiinnostaisi aloittaa lupakirjan suorittaminen jo nyt loppukesästä mielellään jossain pääkaupunkiseudulla. Kerhoonkin voisin mieluusti liittyä, jos sitä kautta saisi lupakirjan näppärästi suoritettua. Viikonloput ja arki-illat ovat pääsääntöisesti vapaita joten aikataulujen osalta varmaan onnistuisi myös.

 

 

-Tapio

 

 

P.S. Jos jollakulla on ensi viikolla (ma-to) koneessa ylimääräinen paikka vapaana ja kiinnostaa polttoaine- yms. kuluja vastaan (+ pullakahvit) oman lentonsa yhteydessä esitellä toimintaa, niin saa ilmoittautua. Sisäsiisti kyytiläinen tarjolla. :-)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helpoiten aloitat ultralentämisen tai pääset kokeilemaan sitä katsomalla http://www.kevytilmailu.net/ ja ottamalla tuolla sivuilla mainittuihin yhdyshenkilöihin yhteyttä. Kevytilmailu ry:llä on ns tutustumiskurssin mahdollisuus joten pääset heti kokeilemaa lentämistä lennonopettajan kanssa.

Se kannattaako Sinun aloittaa ultrista jos aiot lentää PPL:n niin ei kannata vaan aloitat toisinpäin. Ultralla lentämisestä et nykyisillä ilmailumääräyksillä saa mitään hyvitystä moottorilentolupakirjaa varten. Kuitenkin joudut miettimään myös kumpi kannattaa taloudellisesti. Kohta puolin moottorilentokoneissa käytettävä 100LL joutuu verolle ja bensa kallistuu roimasti. Ultrien käyttämä autobensa on jo ihan normaalin verotuksen piirissä. Toki muuten ultrissakin voi käyttää 100LL bensaa ja käytetäänkin.

Ultrissa on maksimipainoraja 450kg pyöräversiolla ja hieman enempi vesikoneversiolla. Ultra voi olla max 2-paikkainen.

Tuo vesikonelentäminen on yksi syy aloittaa lentämään ultrilla sillä pitää olla melkoisesti rahaa voidakseen lentää moottorilentokoneella vesilentoa - minulla siihen ei ollut varaa. Ulrakevyellä koneella se ei ole niin hankalaa. Tämä johtuu, että vesikoneita ultrissa on helpommin saatavilla vuokralle.

Koneiden sopivuudesta lentämiseen lyhyesti:

- useissa ultrakerhoissa käytetty koulukone Ikarus tai Eurostar on tilavampi kuin Cessna 150 eri versioina

- ultran polttoainesäilio on useasti 50litraa ja kun koneen kulutus on 12-15litraa/h se lentää aika pitkälle

- ultrissa saa käyttää ja niissä käytetään GPS pohjaisia suunnistuslaitteita kiinteästi asennettuna että ei niin kiinteästi

- HUOMAA! kaikki lentäjät käyttävät paperikarttaa! Laitteet ovat vain apuvälineitä

- utrilla ei saa lentää yöllä, mutta lentosääntöjen mukaisesti esim. kesällä kunhan kone on varustettu oikeilla valoilla

- PPL puolella voit ottaa enemmän kuin yhden kaverin kerralla mukaan

- saat lentää yöllä kun olet lentänyt siihen tarvittavan kelpuutuksen

 

Tässä jutun aluksi. Kohta tässä on jatkona kymmeniä mielipiteitä kumpi on parempi tapa aloittaa lentäminen.

 

Tervetuloa mukaan kuitenkin valitsitpa kumman tavan tahansa

 

Saku

-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä oikeastaan totean vain, että se päivällä ja hyvällä säällä lentäminen on kivaa puuhaa, eikä ole välttämättä lainkaan itse tarkoitus päästä yöhommiin heti oitis. Moottorilentämisessä on tietty puolensa, mutta homman kallistuminen näyttää olevan väistämättä edessä, eikä se nyt kovin edullista ole ollutkaan. Ei se ultralentäminenkään kuulemma ilmaista ole. Tuommoista Dynamiccia kun tuossa kuolasin eilen illalla, niin oikeasti olisi kyllä tehnyt mieli kokeilemaan. Ne kun ovat vain siitä ikäviä vehkeitä nuo ultrat, ettei miesten kokoiset immeiset niillä saa lentää kuin yksin ja se taas ei onnistu koululennoitta, jotka taas eivät onnistu ilman tuollaista aasialaista nelkytkilooompelukoneselässä -tyyppistä naisopettajaa.

 

Mutta kannattaa varmaan tosiaan käydä istumassa molempien kyydissä ja katsoa, kumpi alkaa miellyttää enemmän. Jos ei joutilaita pilotteja satu olemaan jostain kumman syystä, minä voisin kenties käydä jonkun pikku harjoituskierroksen ajamassa ensi viikolla ja tyrkyttää kyydin jollain kessnanpiipperillä :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en tiedä yhtään temppukelpoista ultraa enkä haluaisi kokeillakaan temppua ultralla.

Tosiaan jos taskussa on PPL niin yleensä on kaverit oppineet sen minimin aikana eli 2h koululentoja ja muutama ultria koskeva teoriakoe sekä tarkkari niin ultrallakin voi lentää.

Samahan koskee myös mopu ja purjelentäjiä. Heillä se muuntokoulutus on 5h + tarkkari sekä muutama ultria koskeva teoriakoe.

Itselläni on myös PPL sekä hinauskelpoisuus. Ongelma itselläni on se, että pitäisi lentää se tarvittava -oliko se nyt 12h viimeisen 12kk aikana. Silloin selviää kertauskoululennolla. Jos ei täyty tuo tiimamäärä viimeisen 12kk aikana niin pitää lentää tarkkari SEP:n (Single Engine Piston) voimassa pitämiseksi. Hinauksilla se normaalisti hoituu, mutta jos ei tule noita ilmaisia lentoja niin itseltäni on jäänyt hupiLennot PPL-pahvilla vähiin. Ultraopekoulutusta tulee sitten vuodessa 100h eli lentotaito jotenkin säilyy. Monen lupakirjan loukussa ollaan.  :-[

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan jos taskussa on PPL niin yleensä on kaverit oppineet sen minimin aikana eli 2h koululentoja ja muutama ultria koskeva teoriakoe sekä tarkkari niin ultrallakin voi lentää.

Samahan koskee myös mopu ja purjelentäjiä. Heillä se muuntokoulutus on 5h + tarkkari sekä muutama ultria koskeva teoriakoe.

 

 

saku

Tuossa nyt on virhe. Muuntokoulutus pursilentäjälle on se viisi tuntia koululentoja. Mopupilotti selviää kahdella tunnilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan oikein Ari. Purjelentäjälle se 5h kun on 35h tiimaa. Mopulentäjälle 2h ja PPL sama juttu.

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan oikein Ari. Purjelentäjälle se 5h kun on 35h tiimaa. Mopulentäjälle 2h ja PPL sama juttu.

 

Perskuta... kyllä on ihme säännöt. Minä lensin 25h PPL:ää (A2:ta) vaikka oli 700h pursi- ja moputiimaa pohjalla, eikä se 25h minusta ollut liikaa. Eikä ultra tosiasiassa juuri helpompi ole kuin kessna. Vai pitäisi 35h purjelentäjä (=viime kesän kurssilainen) päästää ultralla 5h jälkeen... noo, sehän on minimiaika, ja ultrakouluttajatkin onneksi harkitsevia ihmisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pitäisi lentää se tarvittava -oliko se nyt 12h viimeisen 12kk aikana. Silloin selviää kertauskoululennolla. Jos ei täyty tuo tiimamäärä viimeisen 12kk aikana niin pitää lentää tarkkari SEP:n (Single Engine Piston) voimassa pitämiseksi. Hinauksilla se normaalisti hoituu

 

Hinaus- ja hyppylentojen ohella on syytä mainita myös se yleishyödyllinen keino lentää ilmaiseksi (täysin ilmaistahan ei olekkaan), eli palo- ja etsintälentotoiminta. Palolentoja pääsee lentämään 150h tiiman jälkeen (140h jälkeen pääsee muistaakseni koulutukseen), SAR-hommaan vaaditaan vähän enemmän. Ja ovat ennen kaikkea mielenkiintoinen lisä pelkkään "sunnuntailentelyyn", siinä missä jo mainitut hyppy jne. -lennot...

 

EDIT: Ja näitähän ei tietenkään millään UPL:llä pääse lentämään, koska ultria ei siihen hommaan hyväksytä, ei nyt, eikä varmasti ikinä. Vaikka ei sen puoleen, onpa niitäkin juttuja kuulunut, että joku kerho(t?) joskus palolennoilla olisi ultraa käyttänytkin  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennä PPL!

 

-Pekka

 

Heh, anteeksi mutta pakko mainita.

Joskus jossain oli esimerkki maailman lyhyimmästä työhakemuksesta, joka meni näin:

"Ota töihin! terveisin xxx"    ...en tiedä pääsikö ;-)

 

Sen oman lupakirjan valinta on aika henkilökohtainen ratkaisu...mitä hakee harrastukseltaan? Ylempänä on jo tullutkin aika hyvin tiedoksi se, mitä voi milläkin lupakirjalla tehdä ja mitä ei...vertaile tarpeitasi ja ylläolevaa, siitähän se sitten ratkeaa.

 

Yleisestiottaen hintaa ei kuitenkaan (ellei rahallisesti ole aivan pakko) kannata pitää ratkaisevana asiana. Jos tarkoitus on myös lentää lupakirjan saamisen jälkeen ei lupakirjan hinnalla ole suurta merkitystä, sillä suurin ero Ultra- ja PPL-lupakirjojen hintojen välillä tulee koulutuksessa käytävästä lentotuntien määrästä. Ja lentoja ne ovat koululennotkin! Näinollen hintaa/koulutuksen lentotuntimäärää kannattaa pitää kriteerinä vain, jos haluaa lupakirjan taskuun, muttei aio sitä käyttää sen saamisen jälkeen. (mikä sinänsä olisi aika hassua).

 

Molemmat vaihtoehdot ovat ihan hyviä, tärkeintä on valita se mikä ne omat tarpeet (niin lyhyellä, kuin pidemmälläkin tähtäimellä) parhaiten tyydyttää.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos haluaa lupakirjan taskuun, muttei aio sitä käyttää sen saamisen jälkeen. (mikä sinänsä olisi aika hassua).

 

OT, mutta menköön. Pyhäsalmessa aikoinaan 80-luvun alussa, vai liekkö ollut jopa 70-luvun puolella, kun lupakirjakoulutusbuumi oli siellä kovimmillaan, paikallinen lääkäri lensi itselleen lupakirjan. Kun kurssi oli suoritettu ja pahvi taskussa, tämä lekuri ei enää sen jälkeen lentänyt. Kun häneltä oli kysytty, miksi näin, hän oli vain todennut: "Olen todistanut osaavani lentää, joten ei minun enää tarvitse" :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT, mutta menköön. Pyhäsalmessa aikoinaan 80-luvun alussa, vai liekkö ollut jopa 70-luvun puolella, kun lupakirjakoulutusbuumi oli siellä kovimmillaan, paikallinen lääkäri lensi itselleen lupakirjan. Kun kurssi oli suoritettu ja pahvi taskussa, tämä lekuri ei enää sen jälkeen lentänyt. Kun häneltä oli kysytty, miksi näin, hän oli vain todennut: "Olen todistanut osaavani lentää, joten ei minun enää tarvitse" :)

 

Minäkin tunnen (tai en tunne, mutta tiedän) yhden tapauksen, jossa lupakirja hankittiin vain sen pahvin takia....jo aloittaessa oli kuulemma ihan selvää, että ei ole aikomusta harrastaa lentämistä, vaan ainoastaan näyttää tarvittaessa että lupakirja on  :laugh:

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanpa yhden purjelentolupakirjakurssilaisen, joka lupakirjatarkkarin jälkeen puuskahti, että onneksi ei tarvitse enää ikinä tulla kentälle! :/ Eikä muuten ole näkynyt kertaakaan sen jälkeen viimeisen 33 vuoden aikana... ;)

 

Sinänsä en osaa lisävalaistusta tuohon alkuperäiseen kysymykseen antaa, kun itse en mihkään ropellivehkeeseen tunne minkäänlaista vetoa pl. veto, jonka siltä voi saada :)

 

hannu "yksi lupakirja riittää"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, anteeksi mutta pakko mainita.

Joskus jossain oli esimerkki maailman lyhyimmästä työhakemuksesta, joka meni näin:

"Ota töihin! terveisin xxx"    ...en tiedä pääsikö ;-)

 

Joo, olihan tuo vähän lyhyt ja ytimetön ;D . Mutta pakko oli jotain huutaa kiireessä.

 

Yksi lisäperuste on toki matkalennot yli päätään, eli PPL:llä voi ottaa alleen yleensä nopeamman, kuormattavamman ja paremmin varustellun koneen, mikä on pitkillä matkoilla suuri etu. Lisäksi ulkomaille voi tyyppihyväksytyillä koneilla lentää monesti paperisodan puolesta ultraa pienemmällä vaivalla.

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Moi,

 

ja kiitos kaikille hyvistä vastauksista! Kyllä se päätös nyt sinne PPL:n suuntaan kallistuu. Olisinkin kiinnostunut tietämään jos jollakulla täällä on käytännön kokemusta BF-Lennon tai Skymenin järjestämistä kursseista. Kaikki tieto ja mahdolliset vinkit valintaan yms. kelpaavat.

 

Lisäksi kiinnostaisi tietää, että mitä tarkalleen siihen ilmailulääkärin tarkastukseen kuuluu? Näkö, kuulo ja muut aistit varmaankin testataan, mutta mitä muuta? Kuinka paljon siihen kuluu aikaa ja pitääkö se hoitaa itse ennen kurssin aloittamista vai järjestääkö kyseinen oppilaitos (ilmailukerho tai yritys) ajan ja paikan itse tarkastusta varten?

 

-Tapio

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens.

Ilmailulääkäriin kuluu aikaa n 40min kaikkinensa. Pk-seudulla Malminkartanossa ja Malmilla (Malmin terveystalo) on tällaiseen kelpuutetut ilmailulekurit.

Tarkastuksiin (medical 2) kuuluu rutiinilääkärintarkastus lisättynä labrakokeilla, silmänpainemittauksella ja värinäön testauksella.

Lääkärintarkastus pitää varata itse ja kannattaa käydä heti ekana pois alta, ettei tule ikäviä ylläreitä.

 

Onnea tulevan harrastuksen pariin  :thmbup:

 

Jukka

 

[edit] Skymeniä edustaa täälläkin paljon hyörivä Jaakko Kuusisto. Häneltä voit yrittää tingata kustannustehokkaan PPL-koulutuspaketin.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut hyvästä päätöksestä.  Ja tervetuloa parantumattomien ala(s)ti kasvavaan joukkoon.

Tiedätpähän sitten miltä tuntuu, kun on jalat tukevasti ilmassa.  :P

 

Peter

the old fart

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, BF-Lennon kursseista sen verran että sieltä saat hyvin omaan aikatauluusi sopivan koulutksen, kannattaa käydä paikanpäällä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, BF-Lennon kursseista sen verran että sieltä saat hyvin omaan aikatauluusi sopivan koulutksen, kannattaa käydä paikanpäällä!

 

Moi, ja kiitos neuvoista.

 

Hommat ovatkin edenneet aika ripeästi. Torstaina kävin medikaalissa ja olisi kuulemma saanut ykkösluokankin paperit. Which is nice.  :thmbup: Kakkosluokan lappu nyt kuitenkin vielä toistaiseksi tarvittiin. :)

Oli aika hassu ja jotenkin absurdi tunne istua siinä odottamassa medikaalitarkastukseen ja kuunnella toisella korvalla, kun muut juttelivat siitä millaisella "bussilla" tai Saabilla ovat viimeaikoina lentäneet ja minnepäin tai miten helikopteribisneksessä menee. :)

 

Lennonopettajakin on löytynyt (on muuten tältäkin foorumilta tuttu  8) ), paperit allekirjoitettu ja pian päästään sitten lopultakin itse uuden harrastuksen makuun. Jotenkin tämä homma imaisee mukaansa. Siitä tosin kyllä varoiteltiinkin. :)

 

-t

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelentäjälle se 5h kun on 35h tiimaa. Mopulentäjälle 2h ja PPL sama juttu.

 

saku

 

Voisiko olla edullisin tapa saada useampi lupakirja että lentää ensin gpl:n ja sitten kun tuntuu että haluaa tehdä muutakin niin upl? Entä gpl->mgpl? Mitä siihen vaaditaan vai onko upl ja mgpl kovin lähellä toisiaan? Entä upl->gpl? Sekavaa, prkl!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suorita ensin PPL  , silloin saat muut helpommin  :thmbup:

 

Kun minulla oli ennestään PPL, niin GPL:n sain lentämällä purjelentokurssilla 5 tuntia 42 minuuttia sisältäen tarkastuslennon.

 

Kun oli sekä PPL että GPL, sain MGPL:n lentämällä moottoripurjelentokoneella 2 tuntia 5 minuuttia sisältäen tyyppikoulutustarkkarin. Muuta ei tarvittu.

 

Voin vain suositella tuota järjestystä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suorita ensin PPL  , silloin saat muut helpommin  :thmbup:

 

Näin on, jos ei ole rahasta puutetta ja tietää heti alussa että tähän harrastukseen jää koukkuun niin sitten ehdottomasti PPL .

Jos itselläkin olisi ollut rahaa ja olisi tiennyt miten addiktiivista harrastus on niin olisi kannattanut aloittaa PPL:stä.

Kokonaisuudessaan edullisin vaihtoehto eiktä tarvirtse suorittaa pääsääntöisesti samoja teorioita kahteen kertaan.

 

Silti, UPL:stä aloittamisessakin on hyvät puolensa lupakirjan saa taskuun puoleen hintaan PPL:ään verrattuna

ja sitten pääsee lentämään omia lentojaan. Ultralla lentäminen on tuntihinnaltaan reilusti edullisempaa

kuin moottorikoneella. Vaikka taskussa on sekä PPL että UPL niin kesällä lennän pääosin ultralla.

Valoisaan aikaan päivä VFR:ää lennettäessä ei ultralla ja mopocessnalla ole eroa paitsi että

jälkimmäinen maksaa monta kymppiä enemmän tunnilta.

 

Pimeinä talvi-iltoina ei ultralla lennetä eikä useimmissa ultrissa varustus riitä radiosuunnistuksen

harjoitteluun eikä useimmissa ole edes transponderia ja suuntahyrrää jotka tarvitaan jos haluaa plaanilla

lentää vaikka helsinki-vantaan ilmatilassa.

 

Eniten kärsii UPL ensin järjestyksessä että käytännössä UPL:n 60 teoriatuntia on päällekkäisiä

vastaavan PPL kurssin osuuden kanssa mutta niistä ei hyvitetä yhtään ainotta vaan samat

jutut täytyy lukea uudestaan. PPL:ssä tulee sitten uusina asioina radiosuunnistus ja perusmittarilento.

 

Lentopuolesta PPL:ssä hyvitetään UPL tiimasta 10%, max 10 tuntia, siis PPL:n saa 35 tunnilla.

Kun UPL on 20 tuntia, tulee tästä teoriassa 10 tunnin tappio mutta rahallisesti sen merkitys

jää muutamaan tuntiin koska UPL-tiima on halvempaa. 

 

Tosin sekin tappio tulee kuitatuksi  takaiisin jos hommaa PPL:n jälkeen UPL:n joka kyllä

varmasti kannattaa senverran halvempaa ultratiima on.

 

Kokonaisuutena voi sanoa että jos hankkii UPL:n ensiksi niin tappoioksi jää se että

joutuu lukemaan ja tenttimään teoriat kahteen kertaan.

 

Itse aloitin UPL:stä koska se sopi paremmin senaikaiseen rahatilanteeseen

ja sillä pääsi lentämään nopeammin.

 

Hommasin PPL:n sen jälkeen kun halusin päästä lentämään hienompia koneita kuten DA40,

halusin päästä lentämään yöllä, ehkä joskus lentämään experimentalia ja ennenkaikkea

haluan saada vielä mittarilupakirjan.

 

Tuo viimeksimainittu on kyllä aika kivenalla tai lähes mahdotonta  Suomessa mutta se onkin sitten jo

ihan toisen pitkän kirjoituksen arvoinen juttu.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään