Guest Aaltonen

Mediheli OH-HMI käväisi Myyrmäessä

24 viestiä aiheessa

Olin cruisailemassa kohti kotia kauniina kesäpäivänä tänään kun tämä Medihelin ääni rikkoi idyllisen pyöräilyhetken. Sen kyllä tunnistaa heti, vähän aikaa siinä sitten ihmettelin ja täsmäytin tämän laskeutuneen tuonne uuden Energia Areenan pihalle. Siitä minä sitten läksin, hain kameran ja tööttäsin paikalle. Jututin myös toista lentäjää, joka kertoi kyseessä olevan lääkäri keikan, ambulanssi haki ja toi. Eli siis jossain oli lääkäriä tarvittu. Toivottavasti kaikki on hyvin tämän potilaan kohdalla!

 

Niin ja sen mitä siinä nyt sain kyseltyä, lentokorkeus tehtävästä riippuen 500-1000 jalkaa ja pääsääntösesti kaikki kerrat kun Medihelin ilmassa näkee, on kyseessä hälytystehtävä. Ne harvat kerrat, jolloin ei hälytystä ole, on sitten kyseessä varmaankin huolto lento Malmille.

 

Mutta niin ne kuvat, tähsä! On se upea kone, kun läheltä pääsi katsomaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitän lentäjää luvan annosta tähän kuvaan, varsin mielenkiintosen näkönen ohjaamo.  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten onkin jo lähtötunnelmat menossa, kummasti ihmiset vaan pysähtyivät tämän lähtöä katsomaan.  :)

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eli näin tässä tämä stoori! Toivottavasti kelpaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep siinä keskusteltiin siitä, että miksi hemmetissä valtio ei voi tätä toimintaa ilman mitään MUTTIAKAAN tukea, vaan pitää sitten kaikkia ihme kiemuroita tälläseen kytkeä. Mun mielestä tämän toiminnan tukeminen pitäs olla ihan automaattista valtiolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Ja sitten onkin jo lähtötunnelmat menossa, kummasti ihmiset vaan pysähtyivät tämän lähtöä katsomaan.  :) ...

Harvemmin sitä varmaan tuommoinen purkki lähtee parkkikselta  ;D

 

Todella hienosti saavat arvon Eurokopperipilotit EC135:nsa taittumaan mitä vaikeimpiin paikkoihin  :thmbup:

 

Yhdyn Samin viestiin  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot on kuvat!

Osaako joku Eurocopteriin perehtynyt kertoa, miksi/miten tuo takaroottori ei pyöri ollenkaan?

Oltiin viikko sitten Manhattanilla sightseeingillä Eurocopter 130:llä, niin siinä ei ainakaan mielestäni pyörinyt takana mitään?

 

PS. Tuli muuten samainen kopteri Hudson-jokeen 3 päivää meidän saittarin jälkeen. Kukaan ei loukkaantunut.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot on kuvat!

Osaako joku Eurocopteriin perehtynyt kertoa, miksi/miten tuo takaroottori ei pyöri ollenkaan?

Oltiin viikko sitten Manhattanilla sightseeingillä Eurocopter 130:llä, niin siinä ei ainakaan mielestäni pyörinyt takana mitään?

 

PS. Tuli muuten samainen kopteri Hudson-jokeen 3 päivää meidän saittarin jälkeen. Kukaan ei loukkaantunut.

 

Jukka

 

Kyyylllä se pyörii sittenkin. Nuo siivet ovat vain ohjaussiivekkeet, jotka eivät pyöri.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oltiin viikko sitten Manhattanilla sightseeingillä Eurocopter 130:llä, niin siinä ei ainakaan mielestäni pyörinyt takana mitään?

 

PS. Tuli muuten samainen kopteri Hudson-jokeen 3 päivää meidän saittarin jälkeen. Kukaan ei loukkaantunut.

 

 

Olikohan kysymys tästä Hudson-jokeen pudonneesta mutta kellumaan jääneestä kopterista?

 

http://www.11alive.com/news/article_news.aspx?storyid=99758

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama tapaus kyllä.

Tuosta takaroottorista vielä, että katsottiin kun kopteri käynnisti ja teki lentoonlähdön edellinen porukka kyydissä, niin olisimme voineet vannoa että siellä ei pyörinyt yhtään mikään. Ei edes niin nopeasti että emme olisi nähneet. Siellä ei vaan pyörinyt mitään.. ??

Tai sitten optikolle heti huomenna.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta takaroottorista vielä, että katsottiin kun kopteri käynnisti ja teki lentoonlähdön edellinen porukka kyydissä, niin olisimme voineet vannoa että siellä ei pyörinyt yhtään mikään. Ei edes niin nopeasti että emme olisi nähneet. Siellä ei vaan pyörinyt mitään.. ??

Tai sitten optikolle heti huomenna.

 

 

No jos ei se kopteri sitten pyörinyt kuin väkkärä, niin optikolle mars! ;)

 

Tässä vielä lähikuvat EC-135:n pyrstöroottorista molemmin puolin. Toisella puolella ei ole tuota "ohjausritilää"

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täsä ku wapilla foorumia lukee ei kuvia valitettavasti näe mutta sen verran tuosta esim dauphinissa ja EC135ssa olevasta pyrstöroottorista että siinä on aika monta pientä 'lapaa' jotka siellä 'pyrstöpuomin päässä olevassa kotelossaan vinhaa vauhtia pyörivät. Käaittääksenii tällä ratkaisulla saatu hiukan turvallisuutta lisättyä esim juuri EC135 kaltaisessa peräluukuilla varustetussa laitteessa verrattuna normaaliin pyrstöroottoriin. Niitä valitettavia tapauksiahan on joissa joku on kävellyt tuohon pyörivään roottoriin huonoin seurauksin. Voin hiukan tarkentaa asiaa kun pääsen 'piuhan varteen' täältä porojen keskeltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Mikko. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa..

Poistun hetkeksi optikolle. Moro.

 

Ei tuo niin vakavaa ole.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käaittääksenii tällä ratkaisulla saatu hiukan turvallisuutta lisättyä esim juuri EC135 kaltaisessa peräluukuilla varustetussa laitteessa verrattuna normaaliin pyrstöroottoriin.

Ihan yhtä suuri syy Fenestronin kehittämiseen ja käyttöön on myös melu, tuollainen kun on paljon hiljaisempi kuin perinteinen pyrstöroottori. Ja kaikkihan sen varmasti tietävät, että helikopterin yksittäisistä melunlähteistä pyrstöroottori on se kaikkein suurin.... Mutta eipä nuo sitten enää oikein koptereilta kuulostakaan  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo yllättävän hiljanen oli kun lähtöä teki. Toisaalta ymmärrän hyvin tuon hiljasuuden, kun tuolla joutuu tuossa työssä menemään todella pieniin paikkoihin, joissa on taloja aivan vieressä. Joten perusteltua hankkia hiljanen kopteri tohon hommaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja käsittääkseni noilla kapistuksilla ei paljon lennellä ilman tuota pyrstöroottoria (koska sehän estää itse helikopterin pyörimisen pääroottorin pyöriessä?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja käsittääkseni noilla kapistuksilla ei paljon lennellä ilman tuota pyrstöroottoria

 

Niin siis ei niitä voi lentää ollenkaan ilman pyrstöroottoria  ;)

 

Tai OK, onhan niitä NOTAR-koptereita (esim. MD-500N) olemassa, joissa se pyrstöroottori on korvattu puhaltimella. Tai sitten on näitä vehkeitä, joissa on kaksi pääroottoria, jotka pyörivät eri suuntiin, kumoten näin kiertopyrkimykset. Ne voivat olla päällekkäin, kuten venäläisillä on ollut tapana käyttää esim. Kamoveissa, tai sitten peräkkäin, kuten mm. Chinookeissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia !  :thmbup:

Varsinkin tuo ohjaamokuva, aika scifistinen näin maallikon ( itseni ) silmissä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoreitti Meilahden sairaalaan päin menee silloin tällöin meikäläisen kotitalon ylitse, ja matkalentonopeudella/matalalla ohi lentäessään EC-135 ei kyllä ole mitenkään hiljainen peli, päinvastoin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoreitti Meilahden sairaalaan päin menee silloin tällöin meikäläisen kotitalon ylitse, ja matkalentonopeudella/matalalla ohi lentäessään EC-135 ei kyllä ole mitenkään hiljainen peli, päinvastoin?

 

Eihän hiljaista helikopteria olekkaan, mutta kyllä tuo 135 on moneen muuhun kopteriin verrattuna melkoinen hissukka...

 

EDIT: sehän se hienoa olisi, jos täälläkin olisi EMS-käytössä vaikka jotain vanhoja Huey'a tjsp. Siinäpä olisi koko kehäkolmosen sisäpuoli hereillä, kun pojat lentäisivät Meilahteen ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis ei niitä voi lentää ollenkaan ilman pyrstöroottoria  ;)

 

Tai OK, onhan niitä NOTAR-koptereita (esim. MD-500N) olemassa, joissa se pyrstöroottori on korvattu puhaltimella. Tai sitten on näitä vehkeitä, joissa on kaksi pääroottoria, jotka pyörivät eri suuntiin, kumoten näin kiertopyrkimykset. Ne voivat olla päällekkäin, kuten venäläisillä on ollut tapana käyttää esim. Kamoveissa, tai sitten peräkkäin, kuten mm. Chinookeissa.

 

[Pilkunviilaus]Tarkkaan ottaen NOTARissa ei puhallin varsinaisesti ole se, joka pyrstöroottorin kokonaan korvaa, vaan pyrstön puomin aerodynaaminen muotoilu. Olen kokeillut MD600 -koneen puhaltimen "voimaa" sen alkaessa nostaa kopteria. Ei järin kova tuo puhallus ollut. Puhallin kyllä tehostaa puomin aerodynamiikan vaikutusta ja mahdollistaa perän liikehtimisen[/Pilkunviilaus]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[Pilkunviilaus]Tarkkaan ottaen NOTARissa ei puhallin varsinaisesti ole se, joka pyrstöroottorin kokonaan korvaa, vaan pyrstön puomin aerodynaaminen muotoilu. Olen kokeillut MD600 -koneen puhaltimen "voimaa" sen alkaessa nostaa kopteria. Ei järin kova tuo puhallus ollut. Puhallin kyllä tehostaa puomin aerodynamiikan vaikutusta ja mahdollistaa perän liikehtimisen[/Pilkunviilaus]

 

Niin siis tokihan kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta ei se NOTARikaan lentäisi suoraan ilman sitä puhallinta. Mutta ei varmaan myöskään ilman niitä isohkoja sivuvakaajia jne... Ja esim. MD-500:n NOTAR-versiossa mm. se normaali jettituubi siinä rungon persiissä näyttää olevan myös sivulle käännetty perus-500:sta poiketen. Tuskinpa sitäkään huvikseen on tehty...

 

EDIT: Tuossa nyt vielä vähän suurpiirteistä asiaa asiasta kiinnostuneille:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/NOTAR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees. Tokihan tuo puhallin vaikuttaa. Pointtini pilkunviilauksessa oli vaan päästä pätemään... :P

 

Mutta siis tuon puhaltimen teho on yllättävän pieni. Valtaosa väännön kumoamisessa tehdään puomin aerodynamiikalla.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paine-eroillahan ne kaikki toimii, toteutus vaan on hiukan erimoinen ;)

 

Kyllä perinteinen pyrstöroottori on edelleen se "one and only" silloin kun puhutaan tehokkaasta pyrstöohjauksesta. Fenestronit ja Notarit ovat kompromissejä, jotka kyllä asiansa ajavat mutta eivät yllä taloudellisuudessa ja varsinkaan tehokkuudessa perinteisen pyrstöroottorin tasolle. Sekä Fenestron että varsinkin Notar ovat kovia tehosyöppöjä mutta toiminnallisesti hitaita ja tehottomia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot on kuvat!

Osaako joku Eurocopteriin perehtynyt kertoa, miksi/miten tuo takaroottori ei pyöri ollenkaan?

Oltiin viikko sitten Manhattanilla sightseeingillä Eurocopter 130:llä, niin siinä ei ainakaan mielestäni pyörinyt takana mitään?

 

PS. Tuli muuten samainen kopteri Hudson-jokeen 3 päivää meidän saittarin jälkeen. Kukaan ei loukkaantunut.

 

Jukka

 

No niin ollaan nyt laajemman kaistan äärellä ja kuvatkin tuli näkyviin. Siis Mikon kuvissahan tuon näkee aika hyvin että siinä pyrstössä on kahdet siivekkeet joista toiset ovat paikallaan pysyvät ja toiset pyörivät ja niiden lapakulmia säädetään totuttuun tapaan polkimilla kuten tavallistakin pyrstöroottoria.

Lapojen hiukan eri asento ja jako vaikuttavat tuohon ääneen siis sillä saadaan normaaliin pyrstöroottoriin verrattuna pienempi melu.

Kuten Mikon hyvistä kuvista voi nähdä koneen oikealla puolella ovat nuo liikkuvat siivekkeet ja vasemmalla puolella kiinni olevat.

 

Eli sen verran voi sanoa että Jukka olet oikeastaan nähnyt juuri nuo staattiset etkä kohtalaista vauhtia pyöriviä lapoja

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla