Jukka Hemilä

Matka Budapestiin 9.7.-11.7.07 (17 kuvaa)

20 viestiä aiheessa

Hei,

piipahdin työmatkalla Budapestissä. Matka alkoi pilviseltä EFHK:lta, minä istuin paikalla 17A. Koneena Finnairin A320 OH-LXE:

[ attachment removed ]

Tässä vaiheessa kapteeni kertoi ohjaamosta tilannekatsausta ja aamun ruuhka oli viivästyttänyt lentomme tarjottavien saamista koneeseen. Samassa tilannekatsauksessa kapteeni esitteli itsensä ja lennon perämiehen. Perämies oli forumilta hyvinkin tuttu nimi.

Lennolla sitten tiedustelin mahdollisuutta päästä visiitille ohjaamoon, eikä aikaakaan kun löysin itseni ohjaamosta.

 

Tässä cruisaillaan 38000 jalassa Puolan ilmatilassa.

[ attachment removed ]

 

Lähestymisvalmisteluita tablet-pc:llä:

[ attachment removed ]

 

Lähestyminen aloitettu, kaartelua:

[ attachment removed ]

 

Jatketaan lähestymistä:

[ attachment removed ]

 

Finaalissa 13R:lle.

[ attachment removed / expired ]

 

Rullailua putkelle 31. Minun kannalta valitettavaa, että lento alkaa olla ohi.

[ attachment removed / expired ]

 

Erittäin suuri kiitos Kallelle ja Samille lennosta!!

 

Reissuni paluu oli 11.7. ja varasin hiukan aikaa terminaali 2:n vieressä sijaitsevalle ulkoilmamuseolle ja terminaalin kattoterassille.

Ensin museolle. Museossa on esillä Malevin vanhoja lentolaitteita ja maakalustoa ym.

 

TU-154 ohjaamo (HA-LCG). Valitettavasti tässä ohjaamossa oli pleksi, eikä päässyt testaamaan jakkaroita/hallintalaitteita.

[ attachment removed / expired ]

 

Kabiini:

[ attachment removed / expired ]

 

Tähänkin TU-134:een on joskus päässyt sisälle mutta ei tällä kertaa. Hieno laite silti (HA-LBE):

[ attachment removed / expired ]

 

Sen sijaan tänne ohjaamoon pääsi ja IL-18 vasta on melkoinen lentolaite! Aika mieheekkään oloinen ohjaamo ja hallintalaitteet tässä vekottimessa. Valitettavasti ohjaamossa oli koko ajan muita, joten en saanut kunnon ohjaamokuvaa. Täten on tyydyttävä ulkokuvaan:

[ attachment removed / expired ]

 

Museossa oli esillä pienempiäkin koneita (esim Yak-42, an-2 ym.), mutta ei niistä kuvia tällä kertaa. Museon esittelysivu: http://www.bud.hu/index.nfo?tPath=/english/terminals/aircraft_park&prk=8061048358&larticle=633. Tuolla esittelyssa sanotaan että TU-134 ja TU-154 ovat auki yleisölle. En tiedä oliko IL-18 auki poikkeuksellisesti.

 

Se museosta, sitten nykylaitteiden pariin kentälle. Tätähän Budapestissä riittää, Malevin peruskauraa, tässä HA-LOP:

[ attachment removed / expired ]

 

Ainoa laajarunko oli tällä kertaa B767 (HA-LHC):

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä oli oikeastaan ainoa erikoismaalaus, CZA:n putte, OK-DGL:

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä sen sijaan oli erikoisvieras, Ukrainan IL-62, UR-86528. No onhan tämä käynyt Suomessakin, eikänyt ihan mahdoton spesiaali. Hieno kone kuitenkin:

[ attachment removed / expired ]

 

Paluumatka tulisi taittumaan kotimaisella pitkäsäärellä, OH-LBU:lla

[ attachment removed / expired ]

 

Ja näin päästiin matkaan kohti Hesaa:

[ attachment removed / expired ]

 

Sellainen reissu.

T:Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin Jukalta asiallinen setti kuvareportaasia! Hyvää materiaalia, ohjaamokuvat onnistuneet hyvin!  :thmbup:

Ja kerrankin tässä topikissa esiintyi ulkosuomalainen laajarunko Boenki, jonka jopa minä ikuisesti EFHK:lla viihtyvä olen kuvannut! :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kerrankin tässä topikissa esiintyi ulkosuomalainen laajarunko Boenki, jonka jopa minä ikuisesti EFHK:lla viihtyvä olen kuvannut! :D

Ja mikähän laajarunko 757 on? :D Sama pulkka oli muuten alla Kuuban matkalla.

 

Edit: Eiku antteks. tarkotit varmaan Malevia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiotaanko OH-LBU muuten missä vaiheessa maalata uusiin väreihin ja saada wingletit? Se taitaa olla tällä hetkellä ainut Finnairin 757:sta, joka on vanhoissa väreissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiotaanko OH-LBU muuten missä vaiheessa maalata uusiin väreihin ja saada wingletit? Se taitaa olla tällä hetkellä ainut Finnairin 757:sta, joka on vanhoissa väreissä.

Mielestäni sais ollakin vielä vanhoissa väreissä. :D

 

//P.L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni sais ollakin vielä vanhoissa väreissä. :D

Samaa mieltä. Tuo vaihtelua kun vähän vaaleampaa Finnairia saa ihailla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta lentopelkoista tälläinen vanhustelu saattaa jopa pelottaa. "Ovat tuollaisenkin löytäneet jostain" tyyliin ajatteleva voi ihan oikeasti alkaa pelätä konetta, ajatellen sen jotenkin vanhemmaksi ja epäluotettavammaksi kuin muut. Minulta löytyy tälläinen henkilö ihan perhepiiristä. Äitiä ei olisi voinut vähempää innostaa retroissa lentävä marsuhäkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta lentopelkoista tälläinen vanhustelu saattaa jopa pelottaa. "Ovat tuollaisenkin löytäneet jostain" tyyliin ajatteleva voi ihan oikeasti alkaa pelätä konetta, ajatellen sen jotenkin vanhemmaksi ja epäluotettavammaksi kuin muut. Minulta löytyy tälläinen henkilö ihan perhepiiristä. Äitiä ei olisi voinut vähempää innostaa retroissa lentävä marsuhäkki.

 

Voiko siis ihan oikeasti luulla koneen värillä olevan merkitystä turvallisuuteen?  :o

 

Marsuhäkki ei voi normaalin ihmisen mielestä koskaan olla innostava, on niin tukalaksi pakattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt ollaan sitten jo ihan eri asiassa.

 

Maalin lohkeilu pinnasta ja lentokoneen vanhempi ja aiemmin käytössä ollut ulkoasu eivät ole kuitenkaan sama asia.

LBU ei kuitenkaan missään kehitysmaa-kunnossa ole maalillisesti eikä muutenkaan.

 

Tarkoitin sitä, että voiko ihan oikeasti vanhempi ulkoasu pelottaa? Mitäs jos on talvi eikä näe kumpi maali on pinnassa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mikähän laajarunko 757 on? :D Sama pulkka oli muuten alla Kuuban matkalla.

 

Edit: Eiku antteks. tarkotit varmaan Malevia?

 

Jep Malevia tarkotin  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt ollaan sitten jo ihan eri asiassa.

 

Maalin lohkeilu pinnasta ja lentokoneen vanhempi ja aiemmin käytössä ollut ulkoasu eivät ole kuitenkaan sama asia.

LBU ei kuitenkaan missään kehitysmaa-kunnossa ole maalillisesti eikä muutenkaan.

 

Tarkoitin sitä, että voiko ihan oikeasti vanhempi ulkoasu pelottaa? Mitäs jos on talvi eikä näe kumpi maali on pinnassa?

Niitä matkustajia, jotka eivät tiedä lentämisestä juurikaan mitään, pelottaa kaikki tavallisesta poikkeava. Pelkkä erilainen ulkoasu saa helposti kuvittelemaan, ettei kone ole ollut pitkään aikaan huollossa kun siinä on vielä maalauskin 2000-luvun alkupuolelta. Lentopelkoisella kyllä alkaa mielikuvitus laukkaamaan  8)

 

Täällä foorumilla majailevat ihmiset tietävät keskimääräistä enemmän lentämisestä, joten voi olla hankala asettua sellaisen saappaisiin, joka ei tiedä lentämisestä mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitä matkustajia, jotka eivät tiedä lentämisestä juurikaan mitään, pelottaa kaikki tavallisesta poikkeava. Pelkkä erilainen ulkoasu saa helposti kuvittelemaan, ettei kone ole ollut pitkään aikaan huollossa kun siinä on vielä maalauskin 2000-luvun alkupuolelta.

No mistä ne lentopelkoiset sitten tietää milta vuodelta tai vuosikymmneltä se maalaus on jos eivät tiedä juuri mitään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Mitäs jos on talvi eikä näe kumpi maali on pinnassa?

No sitten kuuluukin pelottaa, jopa lentämisestä jotain tietävääkin, jos talvella on koneen päällä niin paljon lunta, ettei siitä näe mimmoiset maalit on pinnassa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitten kuuluukin pelottaa, jopa lentämisestä jotain tietävääkin, jos talvella on koneen päällä niin paljon lunta, ettei siitä näe mimmoiset maalit on pinnassa. ::)

 

Ja näin kay usein kun menet putkea pitkin koneeseen ja kone on seissyt kauan putkessa plus on satanut paljon lunta. Toki kone ruiskutetaan puhtaaksi vasta kun poka istuu sisällä ja silloin niitä värejä on vaikea havaita. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiotaanko OH-LBU muuten missä vaiheessa maalata uusiin väreihin ja saada wingletit? Se taitaa olla tällä hetkellä ainut Finnairin 757:sta, joka on vanhoissa väreissä.

 

Taisi olla LBU:n vuoro saada uutta maalia ja wingletit Elo-Syyskuussa. Kumma että tämä "mystinen" perämies ei ole vielä paljastunut  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mistä ne lentopelkoiset sitten tietää milta vuodelta tai vuosikymmneltä se maalaus on jos eivät tiedä juuri mitään?

Lentokoneita on Helsinki-Vantaalla enemmän kuin se LBU. Kun vasemmalla puolella on uusiin maaleihin ja wingletteihin puettu 757, ja toisella puolella toinen nätti ja kiiltävä kone, se todellakin alkaa vähän ihmetyttää. Mutta tämä pelko nyt on vain niillä, ketkä pitävät kaikkea oudolta tuntuvaa uhkana (vaikka moottorien tehojen vähentäminen nousun jälkeen).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aina ihmetellytkin miksi nousun jälkeen se hurina hiljenee. ::) Kiitos selvityksestä. Vaikka sinällään olen tottunut lentämään (ekan kerran lentokoneessa 3 veenä ja putkilona silloin joku neuvostovalmisteinen) niin vähän on vieläkin jänskättänyt tuo asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla