Ilkka Mäkelä

Ruotsi ja Tanska aikovat yhdistää ilmatilansa jo v. 2008

9 viestiä aiheessa

Ruotsin ja Tanskan ilmailuviranomaiset ovat kohtalaisen pitkällä suunnitelmissaan yhdistää maiden ilmatilat mahdollisesti jo ensi vuonna.

 

Nimensä LFV:ksi muuttanut Luftfartsverket ja tanskalainen Naviair sekä tietysti mm. SAS toivovat ilmatilojen yhdistämisellä saatavan huomattavia säästöjä mm. suorempien lentoreittien perusteella. Täten myös kasvihuonepäästöjen määrä vähenisi. Tärkein lennonjohtokeskus tulisi luultavasti olemaan Malmössä.

 

EU-komission ajamassa "Single European Sky"-tavoitteessa Ruotsi ja Tanska ovat siis niiden maiden joukossa, jotka ovat päässeet pisimmälle käytännön toimissa. Benelux-maissa yhteinen ilmatila on ollut käytössä jo jonkin aikaa.

 

Dagens Nyheterin uutisen mukaan Ruotsin hallitus on neuvotellut ilmatilojen yhdistämisestä myös Suomen, Norjan ja Baltian maiden kanssa. Neuvottelutuloksista ei taida olla tarkempaa tietoa?

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=668955

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flygtorget kertoo, että pohjoismaisen ilmatilablokin aikaansaamisesta on tehty sopimus, jossa osallisina ovat Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti, Viro ja Irlanti. Uutisesta ei kuitenkaan käy ilmi, mitä käytännön vaikutuksia tällä tulee olemaan. Puhetta on "optimoinnista, harmonisoinnista, pienemmistä kustannuksista, parantuvasta tehokkuudesta ja lisääntyvästä turvallisuudesta ja positiivisista ilmastovaikutuksista", mikä toki kuullostaa hyvältä  ;)

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=6068

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flygtorget kertoo, että pohjoismaisen ilmatilablokin aikaansaamisesta on tehty sopimus, jossa osallisina ovat Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti, Viro ja Irlanti.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=6068

 

Voisiko joku viisaampi kertoa mitä vitsiä on nimittää Irlantia pohjoismaaksi ja ottaa se mukaan. Minun maantiedon mukaan siinä on Englanti välissä. Vai onko kyseessä jokin Atlantin yhdyskäytävä. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kieltämättä siinä on Englanti välissä, mutta toisaalta kun karttaa katsoo, niin Islannin kontrolloiman Reykjavik FIR:n (flight information region) ilmatilan eteläpuolelta alkaa välittömästi Irlannin kontrolloima Shanwick FIR (teknisesti Shannon, Irlanti/Prestwick, Skotlanti):

 

http://www.ecacnav.com/downloads/RVSM%20Airspace%20(Print).pdf

 

Kartta latautuu vähän hitaasti, mutta kyllä se sieltä tulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä mieltä (lennonjohdon)ammattilaiset on tästä ilmatilojen yhdistämisestä pohjoismaiden osalta? Amatöörinä tuntuu, että normaaliliikenteen johtaminen varmaan helpottuu ja nopeutuu, mutta entäpä pelastuspalvelu? Mahtaa siinä olla Per-Olofilla ja Ingrid-Astridilla olla ihmettelemistä kun alkavat Malmöstä käsin etsimään johonkin Yläköyliölle hävinnyttä ultraa. Tai vaihtoehtoisesti kun Tampereen kupeessa aletaan sunnittelemaan jonkun öljynporauslauttakopterin pelastusoperaatiota.

Onko tuosta vielä mitään suunnitelmia, että yhdistettäisiinkö siinä ihan kaikki vai pelkästään yläilmatila niinkuin Beneluxissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin ja Tanskan ilmatilojen yhdistämisessä on ideaa (ahdas paikka), mutta eipä juuri ainakaan Suomen liittämisellä. Tosin tällä hetkellä Ruotsissa ja Suomessa on sama lennonjohtojärjestelmä, jotka jopa pystyvät keskustelemaan toistensa kanssa eli lennonjohtajat pystyisivät tekemään reittiselvitykseen muutosehdotuksia yli lentotiedotusalueiden rajojen. Tämä on siis teknisesti mahdollista, mutta ensin on saatava kotimaan yksiköiden keskinäinen kommunikointi toimimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni! En voinut mitään sille, että minua rupesi naurattamaan luettuani tekstisi. Lausuntosi viimeinen lause, erityisesti sinulta asioita lähellä olevana, on kovin moniselitteinen. Onko kysymys asenneongelmista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni! En voinut mitään sille, että minua rupesi naurattamaan luettuani tekstisi. Lausuntosi viimeinen lause, erityisesti sinulta asioita lähellä olevana, on kovin moniselitteinen. Onko kysymys asenneongelmista?

 

Heh heh, näyttääpäs kömpelöltä... kysehän on siitä, ettei Tampereen, Rovaniemen ja Helsingin lennonjohtojärjestelmät vielä keskustele toistensa kanssa - viestintä on yksisuuntaista, vain arviosanoma lähetetään vastaanottavalle elimelle.

 

Järjestelmä periaatteessa mahdollistaa sen, että vastaanottava lennonjohtoelin voi tehdä järjestelmän kautta ehdotuksen yksittäisen koneen reitistä (tarkemmin: oikaisusta), sekä määrätä sille selvityskorkeuden, luovuttava elin voi taas ilmoittaa koneen nopeuden ja ohjaussuunnan ja mahdollisesti vastaanottava voi sellaiset määrätä. Tutkaympäristössä toimivien yksiköiden nämä ovat ne keskeisimmät asiat joista sovitaan puhelimitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään