Juha Klemettinen

Diat digiksi

30 viestiä aiheessa

Minulla on kaapit täynnä dioja, ja niitä olisi mukava hyödyntää näin digiaikanakin. Uuteen filmiskanneriin investoiminen ei hokuta, ja muutenkin skannaaminen on tappavan tylsää ja pitkäveteistä hommaa.

Mutta onneksi on muitakin ratkaisuja. Olen pidemmän aikaa vilkuillut kameraan kiinnitettäviä diojen kopiointilaitteita. Olisin ostanut uuden Soligor merkkisen, mutta niitä ei tunnu saavan mistään, ei edes valmistajalta. Soligorin uusimmassa versiossa on itse laitteessa linssi(t), eikä se tarvitse muuta kuin T2-sovitteen kameraan.

aikani haeskeltuani löysin Ebaysta vähän käytetyn vanhemman laitteen.

Tästä se lähtee. Objektiivina toimii vanhan filmikameran kittiputki. Sen ja laitteeen väliin hankin seitsemän euroa maksavan suodinkierresovitteen.

[ attachment removed / expired ]

Laite kasassa ja kokeiludia pidikkeessä. Ei muuta kuin kokeilemaan...

Satunnaisesti valitusta koediasta raw-tiedostona otettu ja käsitelty kuva. Ei ollenkaaan hullumman näköinen ollakseen kopioitu dia  :thmbup:

Ja tästä kaikesta seuraa ainakin se, että joudutte kärsimään vielä tuolla ilmailukuva puolella allekirjoittaneen dialaatikoiden "aarteista"  ::)

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tästä kaikesta seuraa ainakin se, että joudutte kärsimään vielä tuolla ilmailukuva puolella allekirjoittaneen dialaatikoiden "aarteista"  ::)

Voisi varmaan huonomminkin olla...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olis se horisontin voinut suoristaa ;)

Ei vaan ihan oikeasti.  Fiksun näköinen laite ja todella laadukasta jälkeä.

Itse olen olen Skannailut Canonin 810. Tekee laadukasta jälkeä MUTTA huippulaadulla 4 min per dia tai nega on pitkä aika.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, noita voi nykyään digitoida vaikka pokkarilla.

Jos omistaa jalustan ja valopöydän, voi joko macrobiskalla tai tavallinen obiska+ loittorenkailla tai lähilinssillä kopioida noita ilman tota putkea välissä. Riittää kunhan saa suurennus suhteeksi 1:1,5. Jos saa suhteeksi enemmän voi vielä cropata suoraan kuvaa ottaessa.

Valopöydän tilalla voi käyttää vaikka pleksiä joka alle laittaa valolähteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos omistaa jalustan ja valopöydän, voi joko macrobiskalla tai tavallinen obiska+ loittorenkailla tai lähilinssillä kopioida noita ilman tota putkea välissä. Riittää kunhan saa suurennus suhteeksi 1:1,5. Jos saa suhteeksi enemmän voi vielä cropata suoraan kuvaa ottaessa.

Valopöydän tilalla voi käyttää vaikka pleksiä joka alle laittaa valolähteen.

mä oon "digitoinut" juurikin tällä tavalla muutamia kuvia, hyvin toimii :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun taala on halpa niin kannattaa harkita sitä diaskanneriakin jenkeistä. Jos on tuttuja jotka lentää nykiin niin eikun B&H:sta tavaraa hakemaan.

http://www.bhphotovideo.com/

katsoin just scannereita ja esim. Nikon Super Coolscan 5000 irtoaa 979 ja Coolscan V 549 taalaa, eli tekee Suomen rahassa 709 egee ja 397 egee. Molemmat hyviä pelejä.

Esim: Canon 400D irtoaa 479 egee ja Canon 30D 730 egee.

T: Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, ja Jarin kuvat kelpasi anettiinkin, joten ei ole huono viritelmä vaikka siltä ensalkuun kuulostaa :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, ja Jarin kuvat kelpasi anettiinkin, joten ei ole huono viritelmä vaikka siltä ensalkuun kuulostaa :thmbup:

Te hienot a-miehet.......

Nim. yhtään kuvaani ei ole ikinä hyväksytty anettiin

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Et jaksaisi antaa seikkaperäisempää kuvausta tuosta metodista? Mitä milliä käytit kittilinssissä? Minkälaista taustaa vasten kuvasit? Paljollako myyt kun tuon Soligorin kun urakka on ohi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, Perttu, sun täytyy vaan uskoa ettei sinne kelpaa muut, kun heidän muottiinsa otetut ja käsitellyt kuvat. Se siitä anetistä.

Itse olen esitellyt mm. täällä dioja jotka ovat digitoitu hitech laitteella. Eli kasa diakehyksiä, ja vanhan suodattimen runko, liimattuna törkeästi kuumaliimalla tämän näköiseksi. Kehyksien tilalla voi tietysti käyttää mitä vaan mikä toimii etäisyys holkkina, vaikka viemäriputkea tai 0,5 litran limupulloa.

Vähemmän vakavasti otettavan näköinen, mutta toimii loistavasti, ja ei maksa paljon. Tarvii vaan olla se makrolasi tai loittorengas tai lähilinssi tai pokkari missä makro. Valokuvauksessahan se ensimmäinen  ja ylitsepääsemättömin  rajoitus on oman mielikuvituksen puute.

Ja kun kukaan ei kuitenkaan usko tohon kuumaliima klönttiin, niin laitan mallikuvan esille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika vinhan näköinen High Tech -viritys tosiaan ! ;D Itsellänikin on kaapit täynnä vanhoja dioja, jotka pitäisi joku päivä digitoida. Ongelmana vaan on niiden pölyisyys ja naarmuisuus. Puhdistamiseen ja retusoimiseen menisi sitten loppuelämä... :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Artun ongelma on kovin yleinen, ja tässä tulee sen kalliin skannerin ylivoimaisuus esiin. Niissä on automaattinen roskan poisto, vaikka itse skannaukseen menee enemmän aikaa, menee kuvan käsittelyyn huomattavasti vähemmän. On skannerissa toki muitakin etuja, ja kuvan laatu niillä on selkeästi parempi.

Vielä tuohon viritelmääni. Hommaamalla tollaiset loitot tai lähilinssit, aukeaa yleisesti makrokuvauksen maailma kuvaajalle. Taasen hankkimalla yhden asian laitteen, aukeaa se yksi asia kuvaajalle. Sekä Alangon Jari että minä, olemme vaan hyödyntäneet jo aiemmin  kaikenmaailman makroiluun hankkimiamme välineitä tähän kopioimiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mää vähän väitän, että tosta Juhan Tupo-kuvasta ei ois juuri parempaa saanu kalliilla skannerillakaan, joten moiseen uhraaminen ei välttämättä ole fiksua, jos ei nyt halua nysvätä loppuikäänsä niiden dialaatikoiden kanssa. Voin vain kuvitella kuinka paljon homma tuolla nopeutuu. Heti moista keksimään!

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juha

Niin, eikös tämä ole lupaus, monta päivää jo mennyt, missä kuvat?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, eikös tämä ole lupaus, monta päivää jo mennyt, missä kuvat?

::) Piti käydä tässä välissä Englannissa ottamassa uusia digikuva hapatuksia... Yrittäkää vielä kestää...

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa, selityksen makua tossa.

Soligori vaan mukaan ja paketti dioja. Aftermuseum bitterillä sitten pubin hämyssä kopioimaan, bitteri pintti on vieläpä oiva valon hajoittaja sekä fish&chips rasva hyvää dioille ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli ymmärsinkö oikein: Ensin kamera (itselläni Canon Powershot A710), sitten väliin jotain loitontavaa (esim. diakehyksiä), sitten kopioitava dia, ja sitten valonlähde dian taakse. Ja eikun kopioimaan. Onko valotusajoilla jotain väliä? Vai painetaanko vain laukaisinta?

Nuorempana tuli kuvattua ja itse jopa kehitettyä mustavalkokuvia, mutta tämä digi digi tunkee joka paikkaan  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, olet ymmärtänyt oikein. Paitsi että se loitontava on vaan tuki mikä pitää diaa halutulla etäisyydellä.

Havainnollistan tätä nyt muutamalla kuvalla, tämän jälkeen kylläkään kukaan ei ota mua enää vakavasti :-[ Toisaalta tarviiko sitä nyt aina olla niin vakava 8)

Yksinkertaisimmillaan tässä tarvikkeet, Vessapaperirullan hylsyn voi korvata käytännössä millä vaan, mutta se leikkautuu saksilla kivasti.

[ attachment removed ]

Tavitaan mitta, koitetaan tarkentaa kamera 2€ kolikkoon. Jos kolikon saa teräväksi koko ruudulla, toimii kameran makro erinomaisesti tähän hommaan. Otetaan mitta kameran etuseinästä kolikkoon. leikataan vastaavan pituinen pätkä hylsystä.

[ attachment removed ]

Painetaan kamera, hylsy ja dia valolähteen päälle. Valolähteeksi käy mikä vaan, mutta jpg kuvauksessa täytyy kameralle antaa oikea kelvin arvo, eli ottaa se kuva millä se tehdään (konsultoi kameran manuaalia). Automaatti voi myös toimia, kannattaa kokeilla

[ attachment removed ]

Itse käytin valopöytää, mutta ikkuna käy myös kunhan siitä tulee suht valkoista valoa (voi vaikka teipata blankon paperin ikkunaan)

No kuva on tämmöinen, ei häävi, mutta ei kyllä tullut kustannuksiakaan. Kamerana oli 3,2Mp pokkari.

[ attachment removed ]

Harmi etten nyt saanut niitä sukkahousuja sotkettua tähän, niillä voisi kyllä pehmentää valon ;D

Edit. Kuvassa oleva vinjetointi oli alkuperäisessä diassa joka oli myös kupera, tästä syystä reunat pehmeitä.

Jos omistaa sen jalustan, ei tarvitse vessapaperirullanhylsyä tai mitään muutakaan kameran ja dian väliin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, sulla Jari on se makro siihen järkkäriin, ja RAW kuvasta leipoo ton kopion helpoiten. jpg kuvista on hankalampaa.

Tämä toimii myös mustavalko negoille, softassa pitää vaan olla invert tai negative toiminto. Myös värinega on mahdollista, mutta se menee jo tosi vaikeaksi ja onkin helpompaa ottaa printistä kuva (ilman salamaa).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Loistavaa. Kiitoksia selvennyksestä. Tätä täytyy kokeilla. 1979-1980 olin vaihto-oppilaana Pohjois-Kaliforniassa ja laatikossa on muutama kymmen dia lennoista Cessnalla, jotka haluaisin digi digi aikaan. Eiköhän se näillä konsteilla onnistu.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tällä konstilla saadaan mielenkiintoisia kuvia esille, niin hyvä.

Sen verran vielä. Jos kuva on toispuoleisesti pehmeä, niin joko holkki on leikattu vinoon, tai kameran etuseinä ei ole suora. Saattaa joutua hakemaan kohtisuoruutta hetken, mutta digillähän kaikki onnistuu nopeasti kun saa palautteen heti :)

Ja kun tämä ei ole mikään Anet, eikä ole tiukkoja laatuvaatimuksia. Niin niitä vanhoja dioja voisi esitellä täällä ihan vapaasti, mielummin kun antaa homehtua siellä Dididaslenkkari laatikossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsotaan mitä saan näillä konsteilla aikaiseksi...  ;D Perheen hallitus tuossa jo esitti toivomuksen, että kun nyt sais niistä jo olemassa olevista digeistä paperikuvia ennenkuin ne katoavat bittiavaruuteen...  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin. Kyllä toimii. Tässä nyt ensitestin tulos. Taustalla käyttämäni paperi antoi oman säväyksensä kuvalle. Valopöytä taitaa olla se oikea ratkaisu tasalaatusten kuvien saamiseksi. Onneksi suvusta löytyy, joten täytyy hieman myöhemmin jatkaa näitä kokeita kun pääsen valopöydän ääreen. Kiitoksia neuvoista. Kuva on KSFO:lta joskus elokuussa 1980.[/img]

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, paperi onkin liian lähellä, kun on tullut kuvaan mukaan. Kokeiles pitää kamera dia yhdistelmää 20 sentin päässä paperista ilmassa. Ei pitäisi tärähtää päivänvalossa. Muutenhan kuva on hieno.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään