Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Yhtälailla palomiehellä, poliisilla,.... jne. on liian pieni liksa. Vaikka vastuuta oliskin, niin pitää miettiä, miksi esim. palomiehellä on niin pieni liksa siihen nähden kuinka tärkeä ammatti se on..

Totta, kun miettii esim. palomiehiä, jotka vaarantavat oman henkensä ja terveytensä auttaakseen muita, niin kyllä heille siitä pitäisi antaa kunnon korvausta.

 

Samaten te jotka istutte työksenne siellä ison ratin takana, niin kyllä teillekin pitäisi enemmän maksaa, koska ilman teitä autottomien on vaikea päästä kulkemaan, ja ilman teitä jääkaappimme olisi tyhjiä.

 

EDIT:Jee, 700 :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liksojen pienuudesta vielä: miksi suomalaisella yksityisen sektorin diplomi-insinöörillä on keskimäärin yli 30% pienempi vuosiansio kuin esim. saksalaisilla virkaveljillään? Miksi suomalaisella diplomi-insinöörillä on noin 50% pienempi vuosiansio kuin yhdysvaltalaisella virkaveljellään ?

 

Ovatko suomalaiset insinöörit niin paljon huonompia kuin heidän muun maalaiset virkaveljensä ? Tilanne on ollut päällä jo kymmeniä vuosia; miksi asialle ei vieläkään ole tehty mitään ?

 

1500 euron kuoppakorotus kuukausiliksaan ja alettaisiin olla jo samalla hehtaarilla sen palkan ostovoiman kanssa (so. millaista elintasoa pystyy ylläpitämään).

 

Esimerkkejä löytyy myös muilta, jos ei suurin piirtein kaikilta, aloilta ja kaikista "koulutusluokista".

 

Noin ylipäänsä nämä palkkavertailut ovat usein varsin harhaisia tai sitten vain kovin yhdestä suunnasta tarkasteltuja. Tässä vaiheessa palkkaneuvottelukierrosta sen toki tyhmempikin ymmärtää, miksi niin on.

Vertaillaan esim. naisia ja miehiä palkkojensa suhteen, mutta harvoin jos koskaan niitä sukupuolten välisiä palkkaeroja verrataan saman alan ja saman työkokemuksen (työvuodet ao. alalla) omaavien välillä.

Toisaalta koulutuksen merkitystä suomalaisessa palkkakehityksessä on tuskin koskaan vertailtu, ainakaan julkisuudessa. Esim. mikä on saksalaisen palomiehen ja saksalaisen insinöörin välinen palkkaero ja kuinka se suhtautuu suomalaisiin vastaaviin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaten te jotka istutte työksenne siellä ison ratin takana, niin kyllä teillekin pitäisi enemmän maksaa, koska ilman teitä autottomien on vaikea päästä kulkemaan, ja ilman teitä jääkaappimme olisi tyhjiä.

 

Insinöörillä pitäisi olla isompi liksa kun ilman insinöörejä ei olisi sitä jääkaappia johon tuoda ruokaa. Samoin pitäisi raksamiehellä olla isompi liksa kun ilman raksamiehiä ei olisi sitä taloa jossa pitää sitä jääkaappia jonka se pienipalkkainen insinööri on suunnitellut... jne... jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikaa verrataan mielestäni siihen mitä kukin tienaa ja missä. Mittapuuna palkan pienuutta koskien pidän sitä, kuinka hyvin sillä elää ja kattaa elämän perustarpeiden menot. Jos työtä tekee täydet 40h viikossa ja silti pitää tehdä toista työtä tai roimasti överiä, että ns. normiperheen elämisen kulut saa osaltaan katettua, niin voidaan miettiä palkkauksen mataluutta. Enkä tarkoita menojen kattamisella nyt mitään omakotitalon lyhennyksien maksamista pääkaupunkiseudulla.

 

Aina on jossain päin mailmaa joku joka tienaa samoista hommista rutkasti enemmän tai vähemmän, mutta sitä pohtimalla päästä puusta pitkälle.

 

Kuljetusalallakin on paljon tulijoita mutta harva jää. Kun nuoremmat saavat tyydytettyä ajohimonsa siirrytään usein muualle. Vanhemmissa ratin takana alkaa erottua selvästi ns. kutsumus hommaan, eli se ammattilaisuus, vaikka palkan saisi helpommalla muualla ja vieläpä vähän isomman palkkapussin kera. Onhan niitäkin jotka jäävät kun ovat tottuneet tai eivät enään kelpaa muaalle.

 

Toki kuljetusalallakin voisi saada enemmän tunnustusta palkan muodossa, mutta kai se kysynnän ja tarjonnan laki on palkkauksessa nähtävissä. Alalla tuntuu aina olevan näitä hintojen polkijoita, jotka toimivat aikansa, tekevät konkan ja kohta taas ovat kuvioissa tavalla tai toisella. Siinä paineessa ei varmasti yrittäjät yhtään liikoja maksele kuskeille. Tietysti oikein hyvistä kuskeista pidetään mielusti "kiinni", koska niitäkään ei joka päivä ovesta tule töitä hakemaan.

 

Mitä itse ajoin työkseni reilun viiden vuoden aikana (c-kortilla), niin en oikestaan tiennyt oman firman lisäksi ketään muuta työnantajaa "lähipiirissä", jotka olisivat hoitaneet kaikki velvoitteensa ylityökorvauksineen ja pekkasineen, kuten virallisissa alan sopimuksissa lukee. Ensimmäinen työnantaja kuljetusalalla oli juuri tämmöinen. Päivät olivat 10-12h ja silti palkka oli minimi (kahdeksasta tunnista) ja aina oli palkkanauhassa jotain huomautettavaa isännälle. Ja aina oli selitys valmiina.

Virallinen työsopimus piti tehdä ihan kohta, kun vaan yksi kuvio selviää, osa palkasta maksettiin välillä päivärahoina, jne. Sitä ei tosiaan halunnut katsoa enään pitkään, kun tajusi että isäntä vedättää minkä kerkeää. Supliikki mies kyllä tosiaan oli ja kun olin nuori sekä hieman hyväuskoinenkin, niin oli alussa vaikea tajuta että tää isäntähän vedättää minkä kerkeää!

 

Tiedän erään joka ajaa yhdelle pk-seudun kunnalle alihankkijan firmassa invataksia ja hänen työnantajaa ei kuulemma sido kuljetusalan sopimukset ja minimipalkat, kun eivät ole allakirjoittaneet mitään sopimuspaperia!? Ja liiton miehiä ei katsota hyvällä, se tehtiin jo alussa selväksi. Että semmoista.

Olen kehoittanut lähtemään mutta vielä viihtyy talossa. Ei pidä krapulapäiviä ja kun asiakkaatkin kehuvat isännälle, niin ovat pitäneet sen verran hyvänä jotta hommat maistuvat. Vielä. Mukavaa työskennellä se tunne niskassa, että velvoitteet hoitaa sarkansa ovat olemassa vain työntekijää kohtaan.

 

Mulle jäi fiilis (kärjistäen) että alalla ollaan yleisesti ottaen pitkälti tyytyväisiä jos nyt saadaan edes ne tupo-korotukset palkkapäivänä täysmääräisinä.

 

Kun hyvä kuljettaja ja hyvä isäntä kohtaavat niin se voi näkyä palkassakin, mutta tämä yhtälö ei tunnu toteutuvan usein kuin ensimmäisen osalta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Innostuinpa mäkin hieman muokkailemaan noita kuormiskuvia, tässä nyt pari :) .

 

Sisua...

 

width=427 height=640http://kapsi.fi/~ellien/lavettivehje.jpg[/img]

 

width=640 height=427http://kapsi.fi/~ellien/sisu.jpg[/img]

 

Ja sitten vielä kuva tuosta Manista, hieman eri kulmasta kui aiempi. Yritin siitäkin katsella, josko olisi ihan normaalia kuvia, mutta eipä ainakaan tuolla kuvausreissulla yhtään sellaista kennolle tarttunut  :-\ .

 

width=427 height=640http://kapsi.fi/~ellien/mankallellaan.jpg[/img]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GAZissa oli kans :)

Kamazissa on kanssa, siis vanhemmissa. Kaikissa oikeissa oikeissa kuormureissa on. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wau!! C471 :thmbup:  Onko synkronoimaton Fulleri?

Sillä laatikolla ajelin muutaman päivän ilman kytkintä, kun painelaakeri hajosi :)  Kesti helposti, eikä rutissut vastaan, kun välikaasulla vaihtoi...

(Mulla niitä kuvia tuolla jossain on) ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on pakko hieman peesata Mikkoa ja laittaa samalta 'laanilta' toinen menopeli.. Rajaus kehno, mutta mitä muutakaan heittolaukaukselta voi odottaa.  :-[

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai se on itsekin sitten osallistuttava. Kuvat kännykällä, kun ei oikeaa kameraa ole jaksanut mukana raahailla...

 

Täysperä R480 @ Inex Espoo:

width=640 height=480http://kemix.ath.cx/~hynkel/tonneja/18_08_2007_scania.jpg[/img]

Sitä paljon puhuttua peränylitystä on vähän päälle 3 metriä kun teliakseli on nostettu ylös... Peileistä voi olla montaa mieltä, tuossa niitä on 6 kpl. Näkeehän niistä hyvin, mutta kyllä nuo scanian peilit on jo niin massiiviset, että niiden taakse jää vähän liiankin paljon tavaraa. Toisaalta takaperin liikkuessa molemminpuoliset laajakulmat on mukavat, näkee vähän ympärilleenkin.

 

Puoliperä 124L @ Nya S-Market Ekenäs:

width=640 height=480http://kemix.ath.cx/~hynkel/tonneja/05_06_2007_scaniapp.jpg[/img]

Tässä 2 peiliä vähemmän, näkyvyys paranee varsinkin etuvasemmalle kun kuskin puolella ei ole laajakulmapeiliä.

 

Täysperä Renault Premium "420" @ Inex Espoo:

width=640 height=480http://kemix.ath.cx/~hynkel/tonneja/26_07_2007_resu.jpg[/img]

Lainausmerkeissä tuo 420, koska relluista tuollaisia lukemia löytyy harvoin edes uutena, saati sitten yli ½ miljoonaa ajettuina (tuossa taitaa olla 550 tuhatta mittarissa eli n. 500 tuhatta liikaa). Peilejä se sama 4, mutta ovat huomattavasti kevyemmin koteloituja ja pienempiä kuin scaniassa. Eteenpäin näkee kyllä, mutta taaksepäin näkee sitten jo huonommin...

 

 

Em. autoissa on edessä rautajouset, takana ilma, hytissä ilma. Kärryt on kaikki ilmajousilla.

 

 

Valitettavasti autoista puuttuu se pikantti lisä, joka tekee autosta auton, siis luokituksen vaativa paskahissi ja sen vaaka (vai miten se nyt meni :P). Perälauta noissa kuitenkin on kaikissa, valitettavasti. Mitä vähemmän on nostureita, sen vähemmän niitä tarvii käyttää. Suurin osa perävaunuista on onneksi ilman lautaa.

 

 

Laitetaan vielä lopuksi yksi mukavimmista purkupaikoista, Barösundin (Fagervikin edustalla oleva saari, Inkoosta länteen) Sale.

Yhteys tietysti lossilla ja auto tuppaa jäämään vinoon vähän joka suuntaan. Kauppa on suht. jyrkässä mäessä ja mäki päättyy käytännössä mereen, talvella voi harvoin ajaa kaupalle asti ja kuorma pitää purkaa autosta mäen päällä ja vetää tai kantaa sitten kauppaan vähän olosuhteista riippuen. Vielä ei kukaan ole valunut mereen asti auton kanssa... Ekan kerran kun itse kävin tuolla, kesti tovi löytää edes valokatkaisija tuosta mökistä. Ensimmäisenä käteen osuneista valokatkaisijoista ei tapahtunut mitään, sytkärin valossa rupesin sitten tiirailemaan että mitä hittoja ne on, niin kauniisti luki rivissä bensapumpen bensapumpen.. Siinä rannassa on jonkinlainen veneiden tankkauspaikka ja näemmä mittareita sai hallittua kaupan tuulikaapista tms.

 

width=150 height=112http://kemix.ath.cx/~hynkel/tonneja/19_08_2007_barosund2.jpg[/img] width=150 height=112http://kemix.ath.cx/~hynkel/tonneja/19_08_2007_barosund.jpg[/img]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko kellään kuvia viisakselisista maansiirtokuorma-autoista? Neliakselisiahan suurin osa niistä on, mutta taitaa noita "vitosiakin" olla Suomessa jonkin verran?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ehdottomasti hienoin kuorma-auto joka on "vastaan" tullut, jotenkin tuo r500 miellyttää aivan erityisesti :D

 

[ attachment removed / expired ]

 

ja tässä vielä dumpperia...ei nyt ihan k-auto, mutta sinnepäin ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on pakko hieman peesata Mikkoa ja laittaa samalta 'laanilta' toinen menopeli.. Rajaus kehno, mutta mitä muutakaan heittolaukaukselta voi odottaa.  :-[

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Näin maallikkona arvaan, että Sisu on yhdistetty kiitoradan kiillottaja, mustaherukan poimuri sekä talvella nuotanvetoajoneuvo. Mutta mitä se oikesti tekee? Vetää lentokoneita ilmaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vetää lentokoneita ilmaan?

Eiköhän tuolla purtsikoita vedellä ilmaan, enemmän tietävät tarkentakoot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuolla purtsikoita vedellä ilmaan, enemmän tietävät tarkentakoot.

 

Purjekoneitten hinausvintturihan se siinä. Taitaa olla joensuulaisten peli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama Tampereelta

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oslossa purkamassa Sharif's Dekksenterillä renkaita.

 

Jaha, siirrytty kaukorahtihommiin? Kohta se alkaa sitten maha ja verenpaine kasvaa  ;D;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaha, siirrytty kaukorahtihommiin? Kohta se alkaa sitten maha ja verenpaine kasvaa  ;D;)

 

Kyllä se olis tarkoitus lähteä ihan pysyvästi ajaamaan Norjaan päin.

 

Verenpaineesta en tiedä, mutta maha ei kasva, vaikka mitä tekisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään