Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Ei jessus. Sanoo kuka mitä tahansa, niin kaikki ylimääräinen näkyy hinnoissa. En koe mielekkääksi maksaa ylimääräistä siitä, että "saan" veivata jollain tollasella autolla pikkukaduilla, kun pienempikin auto ajaa asian ihan yhtä hyvin.

Täällä tuo "mesekoulu" on itseasiassa halvempi kuin kilpaileva firma jolla volvon "kevytkuorma-auto". Jos asiakkaita piisaa, niin ei tuollainen laatuauto hintaa kyllä nosta.

 

Ja ei mullekkaan ole väliä millä sen kortin ajan, kun töissä pääsee noilla isommilla autoilla reenaamaan. Mutta sellaselle kaverille jolla tällästä mahdollisuutta ei ole, niin on varmaan mukava hypätä tulevassa duunissa 2x isomman vehkeen rattiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ei mullekkaan ole väliä millä sen kortin ajan, kun töissä pääsee noilla isommilla autoilla reenaamaan. Mutta sellaselle kaverille jolla tällästä mahdollisuutta ei ole, niin on varmaan mukava hypätä tulevassa duunissa 2x isomman vehkeen rattiin.

 

Itse kävin kaksiakselisella vanhahkolla mersulla autokoulun ja siitä lähdin sitten 26 tonnisen Scanian rattiin töihin. Eihän se ollut homma eikä mikään kun nuori mies käyttää vähän järkeä. Ja samoten armeijan CE-opetusvälineet ovat lyhyitä ja kevyitä. Intin jälkeen piti opetella rekalla ajaminenkin aivan uusiksi kun pituutta tuli viisi metriä lisää, akseleita neljä lisää ja painoa moninkertaisesti enemmän. Intissä painavimmat kuormat olivat kahta tekaa kuljettaessa ja eihän ne paina kuin vähän päälle toista kymmentä tonnia. Sitten siviilissä kiskaistiin melkeen 40 tonnia kuormaa päälle ja kokonaispaino 60 tonniin. Ja talviajaminen. Ei intissä siitä mitään puhuttu kesästä eroavana. Meidän firmassa käväs yksi intin ajo-opettajista tuuraamassa ja sehän oli heti samalla reissulla mäessä kiinni kun ei osannut kevittää teliä. Siinäpä taitavat opettajat Suomen tuleville liikenteen ammattilaisille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin sain kuvat vihdoin ulos puhelimesta ja jakoon:

 

Normaali keli Sodankylän seutuvilla VT4:lla.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten hieman etelämmäs, kuten tiestä näkyy. Eli tummaakin paljastuu jään alta. ;) Kuka tunnistaa paikan?

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tämä on päivältä jolloin oli talven ensimmäiset kovemmat pakkaset. -27 C

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kävin Sodankylän Kelujärvellä purkamassa vasta valmistuneelle Suomen pohjoisimmalle robottinavetalle 39 tonnia apulantaa Siilinjärveltä. Oma vakioajokki 164G 580 hp Scania

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja lopuksi kuva vähän hurjasta kyydistä jonka kävin ajamassa kaverin ajokilla, kun siltä ei kärrykorttia löydy ja piti heittää tuolla autolla Sodankylästä Kemijärvelle lankkukuorma. Huomatkaa kärrystä takaovi auki (liina menee ympäri) ja sieltä tuli yksi lankkunippu pari metriä ulos. :P Kemijärvelle päästessä joku ukko ajeli takana farmarivolvolla pitkiä vilkuttaen ja kun pysäytin niin se huusi vaimonsa kanssa, että herran jumala enkö tajua, että mulla on takaovi auennu ja tavarat tippuu tielle. Sain kunnon naurut. ;D Selitin kyllä tottakai, että katos siellä on tavarat liinoilla kiinni ja takaovikin on liinalla tuettu auki kylkeä vastaan. Kyllä ne sitten rahoittui.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siistei kuvei J-M :thmbup:

Kuvan paikkaa arvuutellen: oliskos Suomu?  Jos ei, niin eipä haittaa..

Täällä etelässä kelit on nyt aika kehnot (pöllikuskin näkökulmasta) sivutiet vesijäällä, mutta päätiet sulat.

Mutta lisää kuvia tulossa ensiviikolla...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kävin kaksiakselisella vanhahkolla mersulla autokoulun ja siitä lähdin sitten 26 tonnisen Scanian rattiin töihin. Eihän se ollut homma eikä mikään kun nuori mies käyttää vähän järkeä.

Äläs nyt. Sinun tulee kunnioittaa tämän kortittoman rekkakuskin vankkaa ja ammattimaista mielipidettä, eikä suinkaan kyseenalaistaa sitä.

 

Ja talviajaminen. Ei intissä siitä mitään puhuttu kesästä eroavana. Meidän firmassa käväs yksi intin ajo-opettajista tuuraamassa ja sehän oli heti samalla reissulla mäessä kiinni kun ei osannut kevittää teliä. Siinäpä taitavat opettajat Suomen tuleville liikenteen ammattilaisille...

Ajoitteko kuitenkin intissä myös talvella? Ja mitä tulee tuohon telin keventämiseen, niin onneksi se ei ole mahdollista ainakaan yhdessäkään meidän telillisissä resuista. Ei tarvi osata.. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siistei kuvei J-M :thmbup:

Kuvan paikkaa arvuutellen: oliskos Suomu?  Jos ei, niin eipä haittaa..

Täällä etelässä kelit on nyt aika kehnot (pöllikuskin näkökulmasta) sivutiet vesijäällä, mutta päätiet sulat.

Mutta lisää kuvia tulossa ensiviikolla...

 

 

Läheltä liippasi, mutta kyllä oikea paikka on hieman etelämpänä, eli Rukahan siinä möllöttää. :) Täällä on kaikki tiet vesijäällä. Pöllimiehet lopettivat ajot jo torstain paikkeilla, samoin kuin mekin. Minä tulin Ikaalisista siporex-kuorman kanssa jo keskiviikkona kotiin, mutta en ole vieläkään päässyt purkamaan kun rakennustyömaa on ison mäen päällä ja vesi valuu mäkeä alas jään päällä, joten turha edes yrittää. Eiköhän huomenna onnistu.

 

 

Tatu: ajettiin juu. Autokoulu kylläkin loppukeväästä, mutta kyllä joku olisi saanut asiasta silloinkin mainita. Aika huonosti teillä menee jos ne on rikki. Täällä päin Suomea ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä ilman kevitintä... Meni munkin autosta kolme viikkoa sitten kevittimen moottori rikki ja ajoin suoraan ensimmäiselle Scan-autolle vaihtamaan. Homma toimii! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu: ajettiin juu. Autokoulu kylläkin loppukeväästä, mutta kyllä joku olisi saanut asiasta silloinkin mainita. Aika huonosti teillä menee jos ne on rikki. Täällä päin Suomea ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä ilman kevitintä... Meni munkin autosta kolme viikkoa sitten kevittimen moottori rikki ja ajoin suoraan ensimmäiselle Scan-autolle vaihtamaan. Homma toimii! :thmbup:

 

Siis ei ne ole rikki, niissä ei sitä yksinkertaisesti ole.

 

Telinnosto on, osassa autoista on ohitettu siitä paino- ja nopeusrajoitukset kyllä, mutta kahdessa autossa sitä ei saa nostettua jos siellä on painoa liikaa tai jos nopeutta on yli 30 km/h... Koita siitä sitten.. Kyllä se teli noissakin silti kevenee, joissa on rajotukset, se siirtää ensin vähän painoa vetävälle akselille ja koittaa nostaa, sitten se pamauttaa koko paskan takas normaalitilaan, yrittää uudestaan jne... muutaman syklin jälkeen loppuu vaan autosta ilma.

 

Ovat siis kaikki ilmajousitettuja takapuolelta.

 

edit: ja tuo painoa liikaa on resun tapauksessa varmaan se, että vetävälle akselille tulis yli 9 tonnia tms kuormaa.. eli se ei varmasti anna nostaa jos olis vaarana että 11,5 tonnia olis edes näköpiirissä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä tuo "mesekoulu" on itseasiassa halvempi kuin kilpaileva firma jolla volvon "kevytkuorma-auto". Jos asiakkaita piisaa, niin ei tuollainen laatuauto hintaa kyllä nosta.

 

Ja ei mullekkaan ole väliä millä sen kortin ajan, kun töissä pääsee noilla isommilla autoilla reenaamaan. Mutta sellaselle kaverille jolla tällästä mahdollisuutta ei ole, niin on varmaan mukava hypätä tulevassa duunissa 2x isomman vehkeen rattiin.

Kuten kaarinan autokoulukin sivuillaan tunnustaa: "Hän kertoi saaneensa halvemman tarjouksen toisesta autokoulusta"

 

Ja mikä ihmeen laatuauto. Hohhoijaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mikä ihmeen laatuauto. Hohhoijaa.

 

Hah, en nyt vittuile, mutta edellisessä viestissä kerrot kunnon romuista ja sitten Scania ei muka ole laatuauto! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kävin kaksiakselisella vanhahkolla mersulla autokoulun ja siitä lähdin sitten 26 tonnisen Scanian rattiin töihin. Eihän se ollut homma eikä mikään kun nuori mies käyttää vähän järkeä.

 

Äläs nyt. Sinun tulee kunnioittaa tämän kortittoman rekkakuskin vankkaa ja ammattimaista mielipidettä, eikä suinkaan kyseenalaistaa sitä.

Siinäs kuulit Juha. ;D

 

Tarkoittaneeko Tatu "resulla" patonkimaan Renaultia?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaneeko Tatu "resulla" patonkimaan Renaultia?

Kyllä.

Hah, en nyt vittuile, mutta edellisessä viestissä kerrot kunnon romuista ja sitten Scania ei muka ole laatuauto! ;D

En pidä 4-sarjaa juuri minään, varsinkaan tollasta 124G:tä joka näyttää seisovan tuossa autokoulussa myös täysperävaunun edessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä.En pidä 4-sarjaa juuri minään, varsinkaan tollasta 124G:tä joka näyttää seisovan tuossa autokoulussa myös täysperävaunun edessä.

 

No jos R-sarjaa pidät niin unohda. Se on aivan paska verrattuna 4-sarjaan. Tämä on tietenkin oma mielipiteeni, mutta myös monen muun. R:ssä ajo-ominaisuudet on ottaneet pitkän pakkivaihteen päälle. Ikävä kyllä munkin nelossarjan ajokki vaihtuu parin kuukauden sisällä R-malliin. Ei se tietenkään mitään haittaa sinällään kun on aika hyvä mahdollisuus, että tulee R560 tai R620. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on yksi tuollainen mopoärräläinen. Hydrauliikkapumppu poksahti 2x kertaa kesällä ja nyt se seisoo hallissa, kun päästi vedet alleen. Silloinkin kun jäähdytys pelaa, niin lämmöt nousee koko ajan liian korkeiksi. Nyt kylmemmillä keleillä on pelannut ihan jees. Vanhemman sarjan Scanioissa ei ole ollut mitään ihmeellistä vikaa pitkään aikaan. Vähän aikaa sitten vain yhdestä meni Caterpillar kyljestä sisään, mutta sehän ei ole auton vika. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on lavetti. Mutta kiinteä sellainen, kun taas Petrin Mersussa ei ole lavettia, kun kyse on vaihdettavasta perän täytteestä, ;)

 

Joskus luin jostain virallisista määritelmistä, että lavetti on nimenomaan perävaunu ja tuo oli joku mikälie, en muista. Kuljetusalusta tai joku sen tapainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lavetiksihan tuota Vesterisen systeemiä piireissä kutsutaan..

 

Tänään oli hieman erilainen päivä tuolla metsässä: TV:n alueuutisiin kuvasivat meikäläisen touhuja :)

Käykää tsekkaamassa ylen sivuilta Keski-Suomen tämän illan uutiset... Se on ihan viimeinen juttu siellä.

Mutta mielestäni oli todella hyvin kuvattu ja varsinkin leikattu! Asiansa osaava oli kameramies!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos R-sarjaa pidät niin unohda. Se on aivan paska verrattuna 4-sarjaan. Tämä on tietenkin oma mielipiteeni, mutta myös monen muun. R:ssä ajo-ominaisuudet on ottaneet pitkän pakkivaihteen päälle. Ikävä kyllä munkin nelossarjan ajokki vaihtuu parin kuukauden sisällä R-malliin. Ei se tietenkään mitään haittaa sinällään kun on aika hyvä mahdollisuus, että tulee R560 tai R620. :P

Meidän isännällä on kymmenkunta Scaniaa ja kaksi niistä on nelossarjalaisia ja loput Ärräläisiä. Ärrät on vähän väliä pajalla ihan ihmeellisistä syistä. Mulla on nelossarjalainen alla ja toimii/on toiminut moitteettomasti tähän asti ja on melkein paras millä minä olen töitä tehnyt, mutta ei ole Eemeli-Sisun voittanutta! ;D Tuli sellaisellakin reilu vuos ajeltua. Niin ja lavetista sen verran, että onhan niitä lavetteja paljon erilaisia. Mikon linkissä oli vain yks esimerkki. Lavetissa voi olla myös vaihtolavaominaisuus tai konttilukot, mutta niissä ei ole laitoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ainakin on lavetti. Vetäjänä on ollut kuulemma Leyland. Kuvan takana on päivämäärä 21.3.1959 (sama päivä, kun minun väitetään syntyneen) ja kuvauspaikka on Witraktorin piha Rovaniemellä. Puskukone on Caterpillar D8 ja ajan hengen mukaisesti siinä ei ollut hyttiä. Sen ajan äijät puolustelivat hytin puutetta sillä, että ei lapiomiehilläkään ole hyttiä. Alkuun niitä hyttejä kyhäsi yks ja toinen ja ajan myötä, aina 80-luvun alkuun saakka niitä tehtiin teollisena tuotantona Suomessa, jonka jälkeen Caterpillarit alkoivat tulemaan tehtaalta hytitettyinä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vuonna 1947 Aero Oy kävi ostamassa DC-3:sia Yhdysvaltain armeijan ylijäämävarastosta. Samana vuonna isäukko kävi myös ostamassa jopparilta "Sotakempsun" eli GMC:n. Auto oli jopattu Suomeen niin ikään Yhdysvaltain armeijan ylijäämävarastosta.

"Kempsu" oli kova sana tuolloin. Veti kaikilla pyörillä ja lavan kokokin oli jopa neljä mottia. Kyllä sillä passasi lähteä Oulujoen voimalaitostyömaille.

Kuvassa isäukko, GMC ja TB:n bensa-asema tuolla jossakin vuonna 47-50.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä että tuossa tehdään vastaavaa peliliikettä joita olen seuraillut töissä. Ajetaan telakone sivusta lavetille. Seuraamani kaivinkonetemput on hienoja kun siinä pyöritetään ylävaunua ja autetaan kauhalla liikkeeitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä että tuossa tehdään vastaavaa peliliikettä joita olen seuraillut töissä. Ajetaan telakone sivusta lavetille. Seuraamani kaivinkonetemput on hienoja kun siinä pyöritetään ylävaunua ja autetaan kauhalla liikkeeitä.

 

Turvallisin tapa ajaa telakone lavetille on juuri tuo sivusta ajo. Perän yli ajossa ei ole juurikaan pelivaraa sivuttais liikkeille, joita tulee varsinkin, kun telalaput ja lavetti on liukkaita. On jopa tapahtunut kuolemaankin johtaneita onnettomuuksia, kun kone on suhteellisen korkean perän päältä luistanut sivuttain, konen toinen tela pudonnut tyhjänpäälle ja kone on kaatunut ohjaamon puolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietoisesti tehty ja tarkoituksellisesti otettu "poka" täyteen!

Ei voi vahingossakaan tuommoista kuormaa tehdä...

Ihmettelen vaan kuusien painoa, kun normaalisti kuusitukit ovat kevyempiä kuin männyt tai koivut. On täytynyt tosiaankin olla tappitälli kyseessä :-\

 

Mutta taidanpa lähteä Vilppulan kuusitukkikuorman tekoon :)

Joutuu ilmeisesti telaamaan, kun tiet on aivan vesijäällä >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään