Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Tässä on vähän samaa kuin niissä "10 prossaa yli plus mittarivirhe" -näkemyksissä, joita ihmisillä on nopeusrajoituksista. Kuten kantatiellä 51 syksyllä nähtiin, niin nollatoleranssiakin voidaan täysin laillisesti harrastaa, koska mistään ei löydy pykälää joka sallisi tietyn prosenttimääräisen ylityksen nopeuteen tai kokonaismassaan. Tai jos löytyy, niin opastakaa mut sen luo...

 

Ei löydy, eikä taida olla pykälää olemassa siitäkään että poliisin pitää ottaa mittausvälineen toleranssi huomioon. En sitten osaa sanoa kuinka suuri toi toleranssi on esim. normaalissa lasertutkassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä ole.

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

4 Luku Ajoneuvon ja ajoneuvoyhdistelmän massat ja päämitat käytettäessä ETA-valtiossa rekisteröityä tai käyttöön otettua ajoneuvoa Suomessa (11.7.1997/670)

23 § Auton ja perävaunun yhdistelmän kokonaismassa

c) auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmä tai auton, apuvaunun ja puoliperävaunun yhdistelmä tahi auton, puoliperävaunun ja sen päälle kytketyn toisen puoliperävaunun yhdistelmä taikka auton, puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä:

vähintään seitsemänakselisena  60 t

 

62860 kg on enemmän kuin 60000 kg. Se, että poliisi ei aina puutu pieniin ylityksiin ei tee asiasta laillista.

 

MikkO

 

Onpas

 

Laki ylikuormamaksusta 14.1.1982/51

 

4 § (15.3.1996/170)

Maksun peruste

 

Ylikuormamaksu määrätään ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän sallitun kokonaismassan taikka sallitun akseliin tai teliin kohdistuvan massan ylittävästä massasta siltä osin kuin ylitys on enemmän kuin viisi prosenttia sallitusta kokonaismassasta taikka enemmän kuin kymmenen prosenttia sallitusta akseliin tai teliin kohdistuvasta massasta.

 

Ajoneuvoyhdistelmän osalta määrätään maksu joko yhdistelmän sallitun kokonaismassan ylityksen tai yhdistelmään kuuluvien ajoneuvojen kokonaismassojen ylitysten yhteismäärän perusteella sen mukaan, kumpi on suurempi.

 

Jos akseliin tai teliin kohdistuvien massojen 1 momentin mukaan huomioon otettavien ylitysten yhteismäärä on suurempi kuin huomioon otettava kokonaismassan ylitys, ylikuormamaksu määrätään sanotun yhteismäärän perusteella.

 

Milloin kuljetuksessa sallitaan erityisen luvan perusteella tiellä yleisesti sallittuja massoja suurempia massoja, määrätään ylikuormamaksu akseliin tai teliin kohdistuvan massan tai kokonaismassan ylityksen koko siltä osalta, jolla massa ylittää lupaan merkityn vastaavan massan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei löydy, eikä taida olla pykälää olemassa siitäkään että poliisin pitää ottaa mittausvälineen toleranssi huomioon. En sitten osaa sanoa kuinka suuri toi toleranssi on esim. normaalissa lasertutkassa.

 

Heh, mietinkin osaako joku vetää mittavälineiden (ja mittausmenetelmän) toleranssit mukaan...

Virallisista mittalaitteista pitäisi olla esittää kalibrointitodistus, joka kertoo mittalaitteen mittausepävarmuuden sekä kalibroinnin voimassaolon. Ja tuon mittausepävarmuuden voi lisätä/vähentää mittaustuloksesta itselleen edullisimmalla tavalla.

 

Luulen kyllä, että jos rupeaa poliisisedän kanssa vääntämään kalibrointirodistuksesta ja toleranssien huomioonottamisesta, niin joustovarat tulee käytettyä hyvin nopeasti  ;)

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas

Laki ylikuormamaksusta 14.1.1982/51

 

Tuo laki kertoo missä tilanteessa ja kuinka suuri maksu ylikuormasta tulee määrätä. Se ei kuitenkaan poissulje rikesakon mahdollisuutta mainittua pienemmästä ylityksestä...

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas

 

Laki ylikuormamaksusta 14.1.1982/51

 

No eikä ole. Vaikkei siitä rangaistusta määrätäkkään se ei tee ylikuormasta yhtään sen laillisempaa.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin just. Tarkoituksenani oli kertoa, ettei kuorma ole ehdottomasti rangaistava. Itse en tiedä yhtään tapausta, jossa alle tuon lain asettaman rajan tapahtuneesta ylikuormauksesta olisi saanut rangaistusta. Tosiasia on kuitenkin myös se, että laissa on asetettu selkeä raja ajoneuvoyhdistelmän maksipainolle, joka sitä paitsi on suomessa poikkeuksellisen korkea maamme erityisluonteen vuoksi. Tosiasia on myös se, ettei ylikuormaa ole prosentuaalisesti kuormista kuin hyvin murto-osa, sillä suurin osa Suomessa ajetuista tonnikilometreistä tulee kappaletavaraliikenteestä.

 

Vastaavia rikkeitä, kuin tässä puitu ylipaino, ovat myös 45' konttien kuljettamiset maantiellä. Tällöin yhdistelmä tulee joko ylipitkä, tai liian kankeasti kääntyvä. Mielestäni on hienoa, että puukuljetuksissa hyödynnetään lain antama mahdollisuus poikkeuksellisen painaviin kuormiin. Mutta aina on joku, joka on lukenut iltapulun otsikot 80 tonnisesta yhdistelmästä, ja välittömästi kaikki rekat ja rekkakuskit ovat murhaajasta seuraavia.

 

No eikä ole. Vaikkei siitä rangaistusta määrätäkkään se ei tee ylikuormasta yhtään sen laillisempaa.

 

Hannu

 

Onko se omaa tyhmyyttä vai älykkyyttä, että osaa hyödyntää lain antamat porsaanreiät?

 

nimim. "nerous ja hulluus eroavat toisistaan ainoastaan saavutusten perusteella"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eikä ole. Vaikkei siitä rangaistusta määrätäkkään se ei tee ylikuormasta yhtään sen laillisempaa.

 

Hannu

 

Näin nämä lait menevät, mutta nykykaluston huomioonottaen on vaikea uskoa että joku satanen tekee kuljetuksesta vaarallisempaa. Laillahan ajetaan varmasti nimenomaan turvallisuusnäkökohtia tässäkin asiassa.

Kun ilmeisesti kuljetusyrittäjillä on eurot tarkalla ja ylimääräisiä ei ajella, niin on selvää että lastatessa otetaan satsi mahdollisimman tarkalle ja itse nostan hattua että "perstuntumalla" saadaan noin tarkasti arvioitua kuorman paino.

 

Tarmollakin vasta se vaaka perillä kertoo, kuinka oikeaan lastaus meni ja kun ollaan noin lähellä oikeita numeriota, kertoo se että Tarmolla ei ole ainakaan tarkoitusta ajaa liian raskas satsi päällä, mikä on mielestäni se olennainen asia tässä jutussa.

Ylinopeus tai muu ajovirhe on helppo todeta tapahtumahetellä itse ratin takana, mutta näissä kuormausasioissa se ei olekkaan niin helppoa, vaan pitää luottaa siihen ammattilaisen perstuntumaan.

 

Tarmokin on ikään kuin puun ja kuoren välissä tässä asiassa. Sitten jos olisi 80t alla, kuten taannoin uutisoitiin käyneen, niin voidaan jo "syyttää" tietoisesta lain rikkomisesta ja asennevammasta. Kuorma oli siis tässä tietämyksessä laiton, mutta samaan hengenvetoon tekee melkein mieli kiekaista että mitä sitten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BTW, onko auton omistaja viinamäen miehiä? Vai onko muuten vain Martinin ystävä?  8)

 

Juu, eli kyseessä on Alenin Markun kuuluisa väritys. Omistajan tuttu... Tämä autohan on Fiat, Lancia, Iveco ja kaikkea siltä väliltä ;)

 

Ja 63-tonnia on täälläpäin laillinen, kun 60-tonniin laitetaan 5%, niin laskekaa siitä.

Mutta vaikka kuorma painaisi esim 61900 ja jollakin akselilla olisi akselipainoylitystä, niin saisihan noista sitten sakottaa!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja 63-tonnia on täälläpäin laillinen, kun 60-tonniin laitetaan 5%, niin laskekaa siitä.

 

Se, että sakot tulee vasta kun ylittää 63 tonnia ei tarkoita että se olisi jollain tavalla laillista. Laissa on ihan selvästi, että 60 tonnia on maksmi kokonaispaino.

 

En sitten tiedä onko teilläpäin eri lait.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi muuten noihin rekkoihin ei aleta tekemään jonkinlaista suuntaa-antavaa puntaria? Ei kait tuollaisen luulisi mikään hirveän vaikea, eikä auton hintaan verrattuna kalliskaan toteuttaa. Se voisi hyvin olla vaikka tonnin jos ei kahdenkin toleranssilla ja silti ajaisi ihan hyvin asiansa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vastaavia rikkeitä, kuin tässä puitu ylipaino, ovat myös 45' konttien kuljettamiset maantiellä. Tällöin yhdistelmä tulee joko ylipitkä, tai liian kankeasti kääntyvä.

 

Mikä tuo 45' kontti on ? Laivakonttien ISO-Standardithan ovat 20' ja 40'.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi muuten noihin rekkoihin ei aleta tekemään jonkinlaista suuntaa-antavaa puntaria? Ei kait tuollaisen luulisi mikään hirveän vaikea, eikä auton hintaan verrattuna kalliskaan toteuttaa. Se voisi hyvin olla vaikka tonnin jos ei kahdenkin toleranssilla ja silti ajaisi ihan hyvin asiansa...

 

Taitaa olla siellä rattin takana paljon halvempi puntari. Meinaan, jos on harjaantunut sellainen. Ja toleranssitkin tuppaa jäämään pieneksi.

Ja puntarinhan takia pitäisi ehkä ottaa muutama pölli vähemmän  ;D

 

Punnitus voisi kyllä olla kätevä vaikka noissa nostureissa.

 

Kertokaas kaupunkilaispojalle että vaihteleeko puun paino olennaisesti eri vuodenaikoina tai seisonta-ajan mukaan? Sillä mitä "merkkiä" laitetaan kyytiin lienee jotain merkitystä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuo 45' kontti on ? Laivakonttien ISO-Standardithan ovat 20' ja 40'.

 

45" ns. Magnum kontti. Ainakin Containerilla on on noita.

 

[ attachment removed / expired ]

 

edit. kuva lisätty

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

45" ns. Magnum kontti. Ainakin Containerilla on on noita.

 

 

Ai, ne on tuommosia. Taas sitä on 5' viisaampi ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis 45' kontit eivät todellakaan ole aina kapelleja (pressupeitteisiä), vaan niitä on kuten kaikkia muitakin kontteja. Lisäksi 45' ei ole mielestäni Magnum, vaan 60' ja 80' kontit ovat Magnumeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Taitaa olla siellä rattin takana paljon halvempi puntari. Meinaan, jos on harjaantunut sellainen. Ja toleranssitkin tuppaa jäämään pieneksi.

Ja puntarinhan takia pitäisi ehkä ottaa muutama pölli vähemmän  ;D

 

Punnitus voisi kyllä olla kätevä vaikka noissa nostureissa.

 

Kertokaas kaupunkilaispojalle että vaihteleeko puun paino olennaisesti eri vuodenaikoina tai seisonta-ajan mukaan? Sillä mitä "merkkiä" laitetaan kyytiin lienee jotain merkitystä?

 

Ja ratin takana on ainakin nopeampi puntari ;)

Onhan tuossakin nosturissa vaaka ja sitä jopa käytetäänkin, eli kuormatessa uudesta pinosta onkin hyvä katsoa vaa'alla että on kuorman paino kohdillaan...

Mutta mun tapauksissa (kun ajan samasta laanista samaa puuta) osaan yhden kuorman jälkeen tehdä ilman vaakaa lailliset kuormat.

Esimerkkinä nuo kolme kuitukuormaa samoista pinoista. Jos max. 800 kiloa on kuormissa heittoa, voin sanoa että se on hyvin noissa tonniluvuissa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis 45' kontit eivät todellakaan ole aina kapelleja (pressupeitteisiä), vaan niitä on kuten kaikkia muitakin kontteja. Lisäksi 45' ei ole mielestäni Magnum, vaan 60' ja 80' kontit ovat Magnumeja.

 

Moro

 

Ei tähänhätään löytynyt kuvaa muista neljävitosista kuin pressukontti,(meilläkään ei lastata virransyöttölaitteita maailmalle pressukontteihin,  mutta pointti tuli selväksi kenelle neljäfemma oli pimennossa. Ainakin meillä lastattavat kontit (45") tilataan ja toimitetaan huolitsijalta "magnumeina". Myös Containership käyttää neljäfemmoistaan nimitystä magnum.

 

Mutta empä uskalla besserwissereiden kanssa ruveta aiheesta kinaamaan. :)

 

edit. Lisätään vielä kuva " 45 magnumista"

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ps. Alan gurut Joona & co , millaisella kalustolla noita Jeren mainitsemia 80" magnumeita kuljetetaan? sideloadereilla ei taida onnistua ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Ei tähänhätään löytynyt kuvaa muista neljävitosista kuin pressukontti,(meilläkään ei lastata virransyöttölaitteita maailmalle pressukontteihin,  mutta pointti tuli selväksi kenelle neljäfemma oli pimennossa. Ainakin meillä lastattavat kontit (45") tilataan ja toimitetaan huolitsijalta "magnumeina". Myös Containership käyttää neljäfemmoistaan nimitystä magnum.

 

Mutta empä uskalla besserwissereiden kanssa ruveta aiheesta kinaamaan. :)

 

edit. Lisätään vielä kuva " 45 magnumista"

 

 

 

 

 

 

Ps. Alan gurut Joona & co , millaisella kalustolla noita Jeren mainitsemia 80" magnumeita kuljetetaan? sideloadereilla ei taida onnistua ?

 

Huh... Varmaan jossain ausseissa tai jenkeissä tuollanen 80" kontti voi olla mahdollista kun ne keksinnöt on siellä niin pitkiä. Se on jo suomalaisen  yhdistelmän pitunen yks kontti.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis 45' kontit eivät todellakaan ole aina kapelleja (pressupeitteisiä), vaan niitä on kuten kaikkia muitakin kontteja. Lisäksi 45' ei ole mielestäni Magnum, vaan 60' ja 80' kontit ovat Magnumeja.

 

Joo, kyllä minulla tuo on tiedossa, että kontteja on päästä, päältä ja sivustakuormattavia sekä konttiraamilla olevia säiliöitä. Tuo 45' pituus oli minulle uutta, kuten nuo 60' ja 80' pituudet. Konttiraamissa olevaa myrkkypönttöä en ole vielä nähnyt pitempänä kuin 20'.

 

Tuota 45' konttia googlatessa kävin vain täällä http://www.scandiccontainer.fi/uudet.html Ei näytä kuuluvan heidän valikoimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, eli tietääkseni Suomessakin käytetään 80' kontteja Stora Enson laivauksissa Oulusta Göteborgiin. Siinä on käytössä jonkinlainen erikoisjunanvaunu. En sano tätäkään varmaksi, mutta muistaakseni asiasta oli juttua jossain viime tai toissa vuoden logistiikka-lehdessä. Tarkoitukseni ei ole olla mikään besserwisseri ja vastaan saa sanoa (ja pitää) jos kokee minun olevan väärässä.

 

45' kirjoituksessani halusin vain tuoda asiaa tuntemattomalle esille varmasti sen, ettei se tarkoita aina pressukonttia, jotka sinällään ovat aika harvinaisia. Paras viritys 45' minkä olen itse nähnyt oli reefer eli kylmälaitteilla varustettu kontti, jossa pituuden lisäksi oli vielä kylmäkone keulalla. Kuski valitteli, että on aika veemäinen peruuttaa, kun vetoauton pituutta lisäsi vielä perälauta.

 

Lisäksi vielä noista standardeista. Eli on käytössä kaksi eri standardia ISO ja ISO2, joista ensin mainittu on jenkkien kehittelemä ja yleisempi. Ongelman kontissa muodostaa sen sisäleveys, joka ei mahdollista kahta lavaa poikittain tai kolme rinnakkain. ISO-kontin sisäleveys on yleensä 2340mm ja EUR-lavan mitat ovat 800x1200mm. Toinen ongelma tämän hetken merikonteissa on niiden hyvin puutteellinen sitomismahdollisuus, joka asettaa lastaukselle kovat vaatimukset.

 

Ei mulla muuta, kiitos ja anteeksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pojat pojat... älkäähän nyt :laugh:

80' (jalkaisia) kontteja ei ole vielä maailman merillä nähty ja toivottavasti, ei tulla ikinä näkemäänkään.

Konttien mitat menevät kansainvälisten mittojen mukaan, eli: 20'=n.6m 40'=n.12m

20' on se kuuluisa TEU, jota aina siteerataan kaikissa satama + konttilaiva mitoissa, kun halutaan selvittää laivan tai sataman käsittely/lastaus kapasiteettiä.

Pisimmät kontit, joita olen joutunut käsittelemään ovat olleet 48'HC(High Cube) kontteja, ja niitä löytyy maailmassa vain muutamalla varustamolla.

 

SECU kontit joita Stora Enso käyttää ovat 45', mutta standardimitoista leveämpiä!

Normaali merikontin leveys on ulkopuolelta mitattuna 2,45m. kun taas SECU kontti on 3,50m.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pojat pojat... älkäähän nyt :laugh:

80' (jalkaisia) kontteja ei ole vielä maailman merillä nähty ja toivottavasti, ei tulla ikinä näkemäänkään.

Konttien mitat menevät kansainvälisten mittojen mukaan, eli: 20'=n.6m 40'=n.12m

20' on se kuuluisa TEU, jota aina siteerataan kaikissa satama + konttilaiva mitoissa, kun halutaan selvittää laivan tai sataman käsittely/lastaus kapasiteettiä.

Pisimmät kontit, joita olen joutunut käsittelemään ovat olleet 48'HC(High Cube) kontteja, ja niitä löytyy maailmassa vain muutamalla varustamolla.

 

SECU kontit joita Stora Enso käyttää ovat 45', mutta standardimitoista leveämpiä!

Normaali merikontin leveys on ulkopuolelta mitattuna 2,45m. kun taas SECU kontti on 3,50m.

 

I stand corrected  :-[

 

Mistäköhän moinen olisi mieleeni jäänyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

I stand corrected  :-[

 

Mistäköhän moinen olisi mieleeni jäänyt?

 

Kalareissulta...?

 

:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tän siitä saa kun nukkuu niin paljon, että unet sekoittuvat todellisuuteen. Mutta kalareissulta se tuskin on, kun edes tykkää kalasta, joten en kalasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi muuten noihin rekkoihin ei aleta tekemään jonkinlaista suuntaa-antavaa puntaria? Ei kait tuollaisen luulisi mikään hirveän vaikea, eikä auton hintaan verrattuna kalliskaan toteuttaa. Se voisi hyvin olla vaikka tonnin jos ei kahdenkin toleranssilla ja silti ajaisi ihan hyvin asiansa...

 

Kyllä minä ainakin näen yhdistelmäni akselipainot. Ainoa mikä ei näy on auton etuakseli eli silti näen seitsemän akselin painon kahdeksasta. Sekin asia korjaantuu kunhan Södertaljen pojat saa toimitettua minulle uuden työautoni, joka on täysilmajousitettu. R620 Scania tulee, nam. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään