Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Täysilmajousitettu Scania ???  Noh, 90-luvulla ei oikein puuautoissa ainakaan kys jousitus oikein pelannut..

Mutta varmaankin maantiellä nykyään toimii.  Ei taida enää olla niin pakkasherkkä ym?

Ja tehot kuulostaa hyvältä :thmbup:  Polleja ei ole koskaan liikaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysilmajousitettu Scania ???  Noh, 90-luvulla ei oikein puuautoissa ainakaan kys jousitus oikein pelannut..

Mutta varmaankin maantiellä nykyään toimii.  Ei taida enää olla niin pakkasherkkä ym?

Ja tehot kuulostaa hyvältä :thmbup:  Polleja ei ole koskaan liikaa!

 

Tuota täysilmajousitusta pomokin epäili kun sillä oli joskus 90-luvulla 3-sarjan Scaniassa moinen eikä ollut mikään kehuttava. Kunhan otettiin asiasta selvää niin saimme paljon palautetta, että ne ovat aivan loistavia nykyään. Ja onhan meillä nyt autoissa peräpää ilmalla eikä niissä ole ollut ikinä mitään ongelmaa. Ja täydellä kuormalla nostaa R-mallin (vm.2005) Scania takapyörät täysin ylös kevittimellä! :o:thmbup: Nykyinen ajopeli mulla on 164 580hp, mutta niin ovat kovasti uhkailleet, että tuo urea-R620 on melkoinen hirmuvääntäjä verrattuna tohon nykyiseenkin jo. Sitäpä tässä odotellessa... Pomo ruksasi kaikki mahdolliset varusteetkin siihen. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota täysilmajousitusta pomokin epäili kun sillä oli joskus 90-luvulla 3-sarjan Scaniassa moinen eikä ollut mikään kehuttava. Kunhan otettiin asiasta selvää niin saimme paljon palautetta, että ne ovat aivan loistavia nykyään. Ja onhan meillä nyt autoissa peräpää ilmalla eikä niissä ole ollut ikinä mitään ongelmaa. Ja täydellä kuormalla nostaa R-mallin (vm.2005) Scania takapyörät täysin ylös kevittimellä! :o:thmbup:

MANin täysilmajousitus on aika mielenkiintoinen. Tyhjänä, kun ajelee menemään, niin pienet tien "epämuodostumat" tekee kyydissä olemisesta samanlaista kun laivalla olisi. Kun kaikki on ilmajousitettua penkistä lähtien, niin radion säätäminenkin on aika jännää pomppusella tiellä, nappuloihin osuminen on sillon taitolaji. ;D

 

Nykyinen ajopeli mulla on 164 580hp, mutta niin ovat kovasti uhkailleet, että tuo urea-R620 on melkoinen hirmuvääntäjä verrattuna tohon nykyiseenkin jo. Sitäpä tässä odotellessa...

Kun urea loppuu tankista, niin kuinkas monta rossaa tehosta putosi? Mulla on joku muistikuva 30%:sta mutta varma en ole. On tuo Scania vielä aika mopo, kun vertaa Volvon FH16 660:seen ja MANin TGX V8 680:seen. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MANin täysilmajousitus on aika mielenkiintoinen. Tyhjänä, kun ajelee menemään, niin pienet tien "epämuodostumat" tekee kyydissä olemisesta samanlaista kun laivalla olisi. Kun kaikki on ilmajousitettua penkistä lähtien, niin radion säätäminenkin on aika jännää pomppusella tiellä, nappuloihin osuminen on sillon taitolaji. ;D

Kun urea loppuu tankista, niin kuinkas monta rossaa tehosta putosi? Mulla on joku muistikuva 30%:sta mutta varma en ole. On tuo Scania vielä aika mopo, kun vertaa Volvon FH16 660:seen ja MANin TGX V8 680:seen. 8)

 

Sulla taas kokemus puhuu? :P Ei scanian vinkkelin väännöille pärjää mikään. ;) Melkoinen vääntöalue meinaan löytyy. Varsinkaan volvon kuutoset ei anna vastusta. 30 % se tais olla juu, mutta eihän sitä päästetä loppumaan. Ja kyllä ainakin oikeassa autossa saa penkin ilmajousituksen jäykkyyttä säädettyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota täysilmajousitusta pomokin epäili kun sillä oli joskus 90-luvulla 3-sarjan Scaniassa moinen eikä ollut mikään kehuttava. Kunhan otettiin asiasta selvää niin saimme paljon palautetta, että ne ovat aivan loistavia nykyään. Ja onhan meillä nyt autoissa peräpää ilmalla eikä niissä ole ollut ikinä mitään ongelmaa. Ja täydellä kuormalla nostaa R-mallin (vm.2005) Scania takapyörät täysin ylös kevittimellä! :o:thmbup: Nykyinen ajopeli mulla on 164 580hp, mutta niin ovat kovasti uhkailleet, että tuo urea-R620 on melkoinen hirmuvääntäjä verrattuna tohon nykyiseenkin jo. Sitäpä tässä odotellessa... Pomo ruksasi kaikki mahdolliset varusteetkin siihen. ;)

Uusimmissahan Scanian moottoreissa täyttyy Euro-5 ilman urealitkuja? Vai muistanko ihan väärin.

 

edittiä. Että näin http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article30932.ece

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota täysilmajousitusta pomokin epäili kun sillä oli joskus 90-luvulla 3-sarjan Scaniassa moinen eikä ollut mikään kehuttava.

 

Joo kyllä täysilmajousitus on nykypäivänä ainoa oikea vaihtoehto, jos autoa ajetaan asfaltoidulla maantiellä. Ainakin Volvossa, Renaultissa ja Mersussa toimii ihan ok. En ole pitkään aikaan ajellut enää mitään semmosta autoa missä olisi jotain muuta kuin ilmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi kuun lopussa saadaan Ivecon lisäksi Volvo ajoon.. Eipä ole (mulla) kokemusta tuosta merkistä, mutta eiköhän tuo tutuksi tule ;)

Ainakin kuuleman mukaan huolto toimii ja onhan tuo sentään pohjolassa tehty.

 

Tänä yönä sen sitten tein ;D  En olisi  uskonut pystyväni siihen...

Siis botnian vaakalle ajaessani koin yhden mieleenpainuvimman tilanteen urallani :o

Ei koskaan ennen ollut tapahtunut ja nyt kävi näin:

-Koko yhdistelmän paino oli tasan tarkkaan 60 000 kg  ??? 

Pitäisiköhän pistää lotto vetämään?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi kuun lopussa saadaan Ivecon lisäksi Volvo ajoon.. Eipä ole (mulla) kokemusta tuosta merkistä, mutta eiköhän tuo tutuksi tule ;)

 

Viirusilmältä ei kannata ihmeitä odottaa. Ainakaan ei kannata ihmetellä, jos ei mene metriäkään suoraan. Vanha kunnon neliölamppunen on rok.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sen näkee sitten... Onneksi on sentään se 610.

 

Huh ??? Just tulin Nastolan keikalta.  12-tuntia vierähti mukavasti!

Eipä ole ennen tullut tuolla liikuttua pölliautolla. Eikä myöskään ole tullut käytyä Hartolan-Sysmän seutujen metsäteitä tutkimassa :)

Ihan ok keikka, vaikka työvalot katosivat ja Jyväskylä-Äänekoski väli oli aika liukas...

Aina sitä uusia paikkoja hieman jännittää.

 

Nyt saunaan ja sitten unille :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä melkein olisin surutta päästellyt jänöjussin yli.

 

Näin meistä varmaan jokainen olisi mielummin tehnyt,  kuin romuttanut yhdistelmän. Tosielämässä se vaan tilanne tulee niin nopiaan että ehkäpä refleksin omaisesti yrittää osuman välttää ajattelematta / ehtimättä ajatella seurauksia.

 

Mutta ehkäpä kun ammatillista kokemus karttuu, niin kykenee nopeisiin ratkaisuihin, väistääkkö vai ajaako yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin meistä varmaan jokainen olisi mielummin tehnyt,  kuin romuttanut yhdistelmän. Tosielämässä se vaan tilanne tulee niin nopiaan että ehkäpä refleksin omaisesti yrittää osuman välttää ajattelematta / ehtimättä ajatella seurauksia.

 

Mutta ehkäpä kun ammatillista kokemus karttuu, niin kykenee nopeisiin ratkaisuihin, väistääkkö vai ajaako yli.

 

En ole ikinä väistänyt edes poroja yhdistelmällä, paitsi tietenki ehkä vaihtanut vastaantulijoiden kaistalle jos suoralla jostain ilmestyy poro omalle kaistalle, enkä ajaisi poron takia ojaan edes henkilöautolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole ikinä väistänyt edes poroja yhdistelmällä, paitsi tietenki ehkä vaihtanut vastaantulijoiden kaistalle jos suoralla jostain ilmestyy poro omalle kaistalle, enkä ajaisi poron takia ojaan edes henkilöautolla.

Niin teillä on siellä pyssykylässä riesana nuo hömelöt jolkottelijatkin. Ukkometso jos tielle hyppäis niin sitten ehkä ajaisin mieluummin ojaan.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin teillä on siellä pyssykylässä riesana nuo hömelöt jolkottelijatkin. Ukkometso jos tielle hyppäis niin sitten ehkä ajaisin mieluummin ojaan.  :P

 

Pyssykylässä vähemmän tulee ajettua kuin etelämpänä. Parin kolmen päivän välein tulee täällä käytyä kääntymässä. Välillä menee viikkokin ketelässä ajellessa. JJa nytkin työkaveri on ajellut jo kaksi ja puoli viikkoa eteläisen Suomen ja Etelä-Ruotsin väliä käymättäkään kotona. Ja homma jatkuu. Onneksi nakki napsahti sille, eikä mulle! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyssykylässä vähemmän tulee ajettua kuin etelämpänä. Parin kolmen päivän välein tulee täällä käytyä kääntymässä. Välillä menee viikkokin ketelässä ajellessa. JJa nytkin työkaveri on ajellut jo kaksi ja puoli viikkoa eteläisen Suomen ja Etelä-Ruotsin väliä käymättäkään kotona. Ja homma jatkuu. Onneksi nakki napsahti sille, eikä mulle! ;D

Mitäs ihmeen rahtia se sinä ajat? Meikäläinen saa "kunnian" kanssa hypätä äRRäläisen puikkoihin ens kuussa. Vaikka kovasti tykkäsin tästä nelossarjalaisesta. Aikasemmin olen noilla uudemmilla tuuraillut, niin kyllä tuossa -98 vuosimallin työjuhdassa on parempi ajotuntuma. Mutta ei edelleenkään ole sen ensimmäisen Eemeli Sisun voittanutta kera Fullerin. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs ihmeen rahtia se sinä ajat? Meikäläinen saa "kunnian" kanssa hypätä äRRäläisen puikkoihin ens kuussa. Vaikka kovasti tykkäsin tästä nelossarjalaisesta. Aikasemmin olen noilla uudemmilla tuuraillut, niin kyllä tuossa -98 vuosimallin työjuhdassa on parempi ajotuntuma. Mutta ei edelleenkään ole sen ensimmäisen Eemeli Sisun voittanutta kera Fullerin. :D

 

Ihan normia "heittorahtia". Tehtaalta toiselle käytännössä, paitsi täällä Lapissa käyn silloin tällöin purkamassa rakennustyömaille. Pyöristäen voisi sanoa, että ajan suurimmaksi osin lankkua etelän suuntaan, joskus myös betonielementtejä, paperia, sellua ja kiviä yms. ja sitten ylöspäin tuon lankun lisäksi sementtirouheita, rakennustavaraa, rautakauppatavaraa ja maataloustuotteita rehuista koneisiin. Sitten tietenkin kaikenmuotoista erilaista keikkaa mitä pomo (eli ajojärjestelijä) saa hommattua ja mitä pystyy kovakaappisella rahtiautolla ajamaan. Etelässä sitten saatan ajaa ns. välikuormia etelään viennin ja pohjoiseen tuonnin välissä. Joskus myös ajan Ruotsiin ja Pohjois-Norjaan. Aika sekavaa. ;D Esim. huomenna lähden lankkukuorman kanssa Paltamoon ja lastaan Kajaanista maanantaiaamuna paperia Ouluun ja sieltä sitten keräilen Sodankylän Rautiaan ja K-maatalouteen parin lastauspaikan kuorman. Jatkosta ei ole mitään tietoa, se selvinnee sitten maanantain aikana. Tuohan on kylläkin tollainen välimallin keikka, kun en Kajaania etelämpänä käy. ;) Tässä hommassa tulee kyllä Scanian punkka tutuksi noiden "järkevien" ajoaikasäännösten takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepjep, ajoinpa taas eilen poron päälle. :P Peltiin lommo ja puskuriin pieni halkeama. Pienellä selvisin tällä kertaa. Eka kerta tälle vuodelle, viides kerta kaiken kaikkiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepjep, ajoinpa taas eilen poron päälle. :P Peltiin lommo ja puskuriin pieni halkeama. Pienellä selvisin tällä kertaa. Eka kerta tälle vuodelle, viides kerta kaiken kaikkiaan.

Peltiä saat siihen junaas aina lisää, mut mites ne poro-parat?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveisiä Utista.

Tuli vietyä purilaskuorma sinne ja tuotua Äänekoskelle Kouvolasta paluukuorma kuitua...

Olipa 46-tiellä mielenkiintoinen keli: lunta satoi niin, ettei kattopitkiä voinut käyttää :thmbdn:

Muuten oli kyllä sulat tiet, mutta muutamissa paikoissa tuntui tietä jäätävän.

11-tuntiahan tuolla reissulla meni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoja Nordkapin kuvia selaillessa tuli vastaan tälläinen "muutamalla" lisävalolla varustettu postikuormuri. Luulisi näkevän  8)

Kuvattu Karesuvannossa

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus näitäkin kuvia (muistaakseni) täällä nähty, mutta laitanpa silti:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aijai! Viimeisenä nakkikoppi-sisu  :thmbup:

Noista on kuullut vaan juttuja kun olen sen verran nuorempaa polvea.

 

Onko se vain mielikuvaa, vai veisteltiinkö noista oikesti aikanaan paljon juttua? Siis lähinnä muotoilusta. Tekniikkapuoli taisi olla ainakin ihan katu-uskottavaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään