Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Vakavampaa puolta tiellä liikkumisesta. Lähellä Lappeenrantaa on mobiilinosturi suistunut metsän puolelle. Ei ole tietoa miten kuljettajan on käynyt. Ohjaamo on muuten pahoin kasassa mutta kuljettajan kohdalla  säästynyt kokoonpainumiselta. :(

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Tänään oli mielenkiintoinen projekti kun tätä suokuokkaa yritettiin poistaa metsän reunasta. Nosturi makasi viikon pressuilla peitettynä samalla paikalla, tosin toissa päivänä sitä oltiin saatu pakitettua n. 3 metriä jollain konstilla.

 

Tosiaan 6-tie oli poikki ja tiellä oli mm. Pekkaniskan kaksi kert aa suurempi nosturi, kaivinkoneita kaksin kappalein, kuorma-auto, Pekkaniskan jumalaton lavetti yms. En päättänyt jäädä siihen enempää projektia tutkimaan, mutta mieli teki. Erikoinen projekti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattoi olla aika "heavy haulage" ;)

Mutta tässäpä kuva mersun ekasta kuormasta botnialle:

 

p1060120wp5.jpg

 

Ja keskustelua herättänee kuorman paino, eli "laillinen" 62200kg ;D 

 

Nyt uupuu enää teippaukset ja hieman muuta laittoa... Mutta voin kertoa, että tulee aika uniikit teipit ja "johtaja-Myrkyn" mukaiset  :P

Teemana tulee olemaan "eläinaihe" ???

(Onneksi "johtaja" palaa vasta ensiviikolla Espanjasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa kauheaa rämettä! Kesän jos toisenkin kuivanutta puuta?

 

Ei. Itseasiassa ainoastaan n. kk:n vanhaa kokkia. Mutta aika vänkyrää, kieroa ja lahoa oli kyllä reippaasti!

Mutta kyllä tuolla Laukaan-reitillä on jopa 150vrk:tta sitten hakattujakin pinoja :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siinä, että tuollaisesta rämeestä kunnon nipun tekeminen on mahdotonta, mutta tuollaisen tuplanipun nostaminen kurottajalla vaatii hieman normaalia enemmän tarkkuutta - varsinkin "vanhalla" trukki-mallisella kurottajalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Ja botnialla purkivat kuorman sekä yläpuolelta ottavalla, että perinteisellä..

Enpä ole koskaan noin varovaista purkua nähnyt ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta miksi TAV:n kita?  :P

 

Se on hauska katsoa vierestä, kun mistään mitään tietämätön pikkupoika jatkuvasti neuvoo pitkän linjan rekkamiehiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs siinä on vikana?

Kaikista halvin kita, mikä markkinoilla on. Duunissa vaihdettu pariin autoon TAV:n kidat VBG:n, kun on ollut jatkuvia ongelmia lukituksen kanssa. Talvella ongelmat vielä lisääntyneet. Mutta, jos muilla toimii, niin  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikista halvin kita, mikä markkinoilla on. Duunissa vaihdettu pariin autoon TAV:n kidat VBG:n, kun on ollut jatkuvia ongelmia lukituksen kanssa. Talvella ongelmat vielä lisääntyneet. Mutta, jos muilla toimii, niin  :thmbup:

 

Ivecossa oli myös TAV-kita ja talvella oli todellakin ongelmia!

Lukitus näytti olevan kiinni, mutta ylltys oli suuri kun loppupeleissä se vaan siis NÄYTTI OLEVAN :thmbdn:

Muutaman kerran jouduin sähköpiuhat uusimaan epäonnisen TAVin takia...

Joten oppi sen kanssa ainakin varovaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikista halvin kita, mikä markkinoilla on. Duunissa vaihdettu pariin autoon TAV:n kidat VBG:n, kun on ollut jatkuvia ongelmia lukituksen kanssa. Talvella ongelmat vielä lisääntyneet. Mutta, jos muilla toimii, niin  :thmbup:

 

Tunnen pari paikkaa missä oli tav:n kidoissa ongelmia lukituksen kanssa. Asiaan auttoi, kun veti sen 3-asentoisen vivun alas lukitus-asentoon eikä jättänyt keskelle, jossa se tarttuu kiinni aisaan peruutettaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on pari kuvaa Mersun teippauksista, eli kromipohjaiset liekit ym kuviot istuu aika nätisti?

Anteeksi hämärät kuvat vesisateessa...

 

p1060432me2.jpg

 

p1060433od4.jpg

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa jämsänkoskelta

 

 

 

Mursu

 

[ attachment removed ]

 

Volvo

 

[ attachment removed ]

 

Eipä ole ennen moista yhdistelmää tullut bongattua pöllivarustuksessa

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on kyllä aikamoinen yhdistelmä! Muutaman kerran sen Haaviston vanhemman Scanian bongannut Äänekoskella ja Vilppulassa...

Yhdistelmän akseleissa on vaa'at, joista näkee painon suoraan. Joten aika fiksu viritys.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai on TAV kaikista halvin... Meillä on vaihdettu useampi kita TAViksi, kun VBG on taas kerran todettu täydeksi paskaksi... Sitäpaetti, TAVin ilmaservon ohjausventtiili on n. 22,85 kertaa fiksumpi kuin VBG:n älyttömän kokoinen laatikko, joka varmistelujen ja vipujen osalta sopis jonkun ohjuksen lähettämiseen...

 

edit: pienen tutkimustyön jälkeen totean vielä, ettei TAV ole halvin. Toisaalta voin sanoa VBG:n puolustukseksi, että hyvän liittimen ne on kehittäneet, harmi vaan, ettei sitä oikein viitsi ottaa käyttöön kun kukaan muukaan ei käytä. Kidat on kuitenkin paskoja ja VGB:n epästandardilla vetotapilla varustetut kidat ovat idiotismin huipentuma.

 

Tunnen pari paikkaa missä oli tav:n kidoissa ongelmia lukituksen kanssa. Asiaan auttoi, kun veti sen 3-asentoisen vivun alas lukitus-asentoon eikä jättänyt keskelle, jossa se tarttuu kiinni aisaan peruutettaessa.

 

Ainahan se vedetään alas... :)

 

Keskiasennossa kita sulkeutuisi pelkällä jousivoimalla, vielä kun on servon työsylinteri vastustamassa niin eihän se siitä jaksa mennä kiinni.. Manuska sanoo asiasta sen verran, että sitä vipua ei vaan saa suoraa vetää laidasta laitaan, vaan sylinterin toiselta puolen pitää ensin laskea ilmat ulos ennen kun niitä jo lyö toiselle puolelle kun mukamas mekaniikka hajoaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on pari kuvaa Mersun teippauksista, eli kromipohjaiset liekit ym kuviot istuu aika nätisti?

Anteeksi hämärät kuvat vesisateessa...

 

Näyttää olleen perin "jänskät" olosuhteet. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää olleen perin "jänskät" olosuhteet. 8)

Jalustalle, niin olis tullu mainioita kuvia ;) Ihan hyvin noi "perusteipit" tohon mursuun sopii :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on kyllä aikamoinen yhdistelmä! Muutaman kerran sen Haaviston vanhemman Scanian bongannut Äänekoskella ja Vilppulassa...

Yhdistelmän akseleissa on vaa'at, joista näkee painon suoraan. Joten aika fiksu viritys.

 

Painojen näkeminen on ollut jo vuosikausia nykyaikaa ilmajousitetuissa autoissa ja kärryissä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painojen näkeminen on ollut jo vuosikausia nykyaikaa ilmajousitetuissa autoissa ja kärryissä...

Jep, mutta silti voi olla monen tonnin heittoja noissa lukemissa. Yhteen firman autoon hommattiin tälläinen http://www.hiab.fi/Tuotteet/Vaihtolavalaitteet/?productGroupId=14184 Tuolla pitäisi saada vielä hitusen tarkempia lukemia, mutta eipä ole tuo auto vielä joutunut poliisin vaakamittaukseen, että oltaisi päästy vertailemaan lukemia. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, mutta silti voi olla monen tonnin heittoja noissa lukemissa. Yhteen firman autoon hommattiin tälläinen http://www.hiab.fi/Tuotteet/Vaihtolavalaitteet/?productGroupId=14184 Tuolla pitäisi saada vielä hitusen tarkempia lukemia, mutta eipä ole tuo auto vielä joutunut poliisin vaakamittaukseen, että oltaisi päästy vertailemaan lukemia. ;D

Kannattaa varmaan ostaa ne painemittarit jostain muualta kuin biltemasta ja kenties kalibroida joskus, jos ovat elektronisia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, onhan meilläkin vaaka nosturissa ja kun mättää tasan 40-tonnia puita kyytiin, niin kuormakin laillinen ;)

Tyhjäpainoa mersulla n. 22500kg. Ja painoeroa esim. Ivecoon ei ole sataakaan kiloa... Firman Volvo taas painaa ihan hirveesti, eli yli 25-tonnia nosturin kanssa ???

Mutta esim. perjantain Vilppulan kuorma painoi 62850kg ja paluukuorma Botnialle oli sitten sen tasan 63-t. (Ilman vaakaa)

Ja tänään vastaava keikka, eli tukkikuorma oli 62450 ja tämä mäkki kuorma painoikin sitten 63500, eli aika tarkkaan sen pystyy arvioimaan ilman vaakan näpräilyjäkin...

 

Jämsänkosken ja Petäjäveden susialueelta:

p1060475ms4.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, mutta silti voi olla monen tonnin heittoja noissa lukemissa.

 

Ja tämä on taas jotain syvällä kokemuksen rintaäänellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tämä on taas jotain syvällä kokemuksen rintaäänellä?

Tietenkin sitä kokenut nuori rekkamies tietää nämä asiat. Älä nyt kyseenalaista!!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään