Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Ai niinkö tehdään? Ihanko varmasti?

Ei välttämättä. Mun tulevassa autossa pitää jaksaa painaa paria nappia. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli onkos auton oltava sammutettuna, että piirturi haistaa kuskin olevan levolla?

Ja kyllä tuon 'muutyö' muistankin yleensä laittaa, mutta onko sillä ajoaikaan sitten merkitystä?

 

Tuossa jo pari mainitsikin että riippuu piirturin mallista. Kannattaa tarkistaa miten se pelaa.

 

Ajo- ja lepoaikalain mukaisesti tauon aikana ei saa tehdä muuta työtä, poislukien lautalla tai junalla matkustaminen joka voidaan laskea tauoksi vaikka onkin työsidonnaista aikaa. Vaikea siitä on jäädä kiinni jos laittaa piirturin tauolle vaikka kuorman teon ajaksi, mutta omaan sukkaansa siinä kusee.

 

Muu työ ja sen osuus tuleekin sitten kuvioon kun tutkitaan onko työaikalain säädöksiä noudatettu. Tarkka viranomainen tutkii nämäkin ja sakkoja on jaettu, koska laki sanoo että moottoriajoneuvon kuljettaja voidaan myös tuomita työaikarikkomuksesta.

 

Tämähän on tämä vanha kahden lain välillä tasapainottelu - on ajo- ja lepoaikalaki mutta myös työaikalaki jota tulee noudattaa. Viiden ja puolen tunnin työnteon jälkeen, oli se sitten ajoa tai muuta työtä, tulee pitää puolen tunnin tauko. Muutoinhan esimerkiksi lyhyitä siirtymiä ajavat jakokuskit voisivat pomppia koko päivän taukoa pitämättä ja piirturin mukaan periaatteessa ajo- ja lepoaikalakia rikkomatta. Työaikalakiin kuuluu myös vuorokautista lepoaikaa ja viikkolepoa ym. koskevat säännökset mutta niitä en jaksa muistaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos menen kuormaamaan ja vaikka painankin lepoaika-symbolin näkyviin, niin silti piirturi haistaa etten lepääkkään >:(

Ja ajoaika meillä ei todellisuudessa ylity, koska esim. Uttiin (246km) ajaa helposti alle neljään tuntiin. Ja silti pysähdyn matkalla remmiä kiristelemään.

Ja tänään tämä meidän toinenkin kuski kirosi tuota piirturia. Oli käynyt Vilppulassa ja jonon vuoksi joutui odottelemaan n. 20min paikoillaan.

Laittoi lepoaika-systeemin piirturiin, mutta helevetinkone alkoi silti paluumatkalla valittamaan ajoajan ylityksestä!

Ja kokeili jopa todellakin sitten levätä oikein punkalla, mutta sama tulos..

Ihme viritelmä :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli käynyt Vilppulassa ja jonon vuoksi joutui odottelemaan n. 20min paikoillaan.

Laittoi lepoaika-systeemin piirturiin, mutta helevetinkone alkoi silti paluumatkalla valittamaan ajoajan ylityksestä!

Ja kokeili jopa todellakin sitten levätä oikein punkalla, mutta sama tulos..

 

Piirturin ei pitäisi valittaa jos pitää tauot oikein. Neljään ja puoleen tuntiin ajoa vähintään 45min "taukonappi painnettuna", ja vähintään 15 min erissä. Esimerkiksi 14min taukoa kone ei ota edes huomioon. Varoituksiin kannattaa suhtautua vakavasti sillä jokainen pienikin ajoajan ylitys on viranomaisen helppo nähdä esimerkiksi tien päällä ratsiassa. Jokainen ylitys pitää pystyä jotenkin selittämään, virallisesti kai pitäisi otta kuittituloste ylityspäivältä ja kirjoittaa "selitys" sen taakse.

 

On siinä totuttelemista mutta tämä on nykyaikaa, levypiirturi on historiaa. Säännöt ovat samat, nyt niitä on vain helpompi valvoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos menen kuormaamaan ja vaikka painankin lepoaika-symbolin näkyviin, niin silti piirturi haistaa etten lepääkkään >:(

 

Mikäs tuossa nyt sitten on vikana? Ethän sinä silloin lepää.

 

Ja tänään tämä meidän toinenkin kuski kirosi tuota piirturia. Oli käynyt Vilppulassa ja jonon vuoksi joutui odottelemaan n. 20min paikoillaan.

Laittoi lepoaika-systeemin piirturiin, mutta helevetinkone alkoi silti paluumatkalla valittamaan ajoajan ylityksestä!

Ja kokeili jopa todellakin sitten levätä oikein punkalla, mutta sama tulos..

Ihme viritelmä :thmbdn:

 

Olisiko ehkä kannattavaa opetella käyttämään sitä vehjettä? Jos vaikka lukis ohjekirjaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piirturin ei pitäisi valittaa jos pitää tauot oikein. Neljään ja puoleen tuntiin ajoa vähintään 45min "taukonappi painnettuna", ja vähintään 15 min erissä. Esimerkiksi 14min taukoa kone ei ota edes huomioon. Varoituksiin kannattaa suhtautua vakavasti sillä jokainen pienikin ajoajan ylitys on viranomaisen helppo nähdä esimerkiksi tien päällä ratsiassa. Jokainen ylitys pitää pystyä jotenkin selittämään, virallisesti kai pitäisi otta kuittituloste ylityspäivältä ja kirjoittaa "selitys" sen taakse.

 

On siinä totuttelemista mutta tämä on nykyaikaa, levypiirturi on historiaa. Säännöt ovat samat, nyt niitä on vain helpompi valvoa.

 

Tarkennetaan sen verran, että jälkimmäisen tauon pitää olla vähintään 30 minuuttia yhtäjaksoista.

 

Stoneridgen piirturit, joita oon käyttäny, ei myöskään tunne tuota 45 minuutin määräystä lainkaan, niille on riittänyt yhteensä 30 minuuttia taukoja (silloin nollautuu noin niinkun määräysten kannalta suurin sallittu yhtäjaksoinen työaika).

edit: eli siis, 30 minuutin taukojen jälkeen se piirturi nollaa ajoaikalaskurin.

 

Mikäs tuossa nyt sitten on vikana? Ethän sinä silloin lepää.

 

Jos ei tykkää levätä?-)

 

En minä ainakaan pidä kesken työpäivän taukoa 5,5 tunnin kohdalla, olisin silloin jossain takahikijällä keskellä metsää, yksikään kuppila tai vastaava ei olisi auki, ellei poikkeuksena oteta jotain Pukkilan baaria (entinen pikku-pukki, en muista uutta nimeä)... Ei paljon inspiroi viettää puolta tuntia keskellä metsää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kun en tykkää levätä näillä reissuillani. Ei väsytä, eikä ajoaikaakaan ole kertynyt yhtämittaista maks. 2.5-tuntia.

Tänään ajoin 220km, eli tein Laukaan seudulla kuorman (n25min) ajoin Hankasalmen asemalle (n78km), jouduin odottamaan n. 25min. Laitoin piirturin lepoaika-asentoon.

Ajoin tyhjänä takaisin Tikkakosken lähelle laaniin, (reilu tunti ajoa) ja telasin kärryllisen puita kyytiin, eli pieniä siirtoja tuli paljon...

Ajoin Tikkikseltä-Laukaan Kuusankoskelle ja tein nuppiin kuorman (10min) ja otin nosturin pois kyydistä (10min) ja joka pysähdyksellä painoin lepoaika-asennon!

Silti piirturi alkoi herjata ajoaikaylityksellä tuossa nosturia pois otettaessa :-\

 

Siis työaikaa tuli tänään/eilen 8-tuntia ja joka hemmetin stopilla muistin painaa lepoajan ja kuormatessa "muuntyön" merkit näkyviin.

Mutta kertokaa nyt joku, että mitä hiddoa teen väärin?

Teenkö siis kuorman liian nopeasti, vai olenko paha ihminen, kun en "lepää" työssäni? ;)

Vai onko tauot kenties liian lyhyitä, eli juuri sen 14 min 50sek. ???

 

Ja ohjekirjaa olen lukenut ihan liiaksi, joten nyt taitaa olla kuskissa vikaa...

Ja piirturi on Panasonic (vaimikäseoli) Saksalainen pr kuitenkin >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun autossa ainakin riittää, että laittaa käsijarrun päälle ja seisoo paikallaan vähän aikaa. Hyvä niin, muuten ei tulisi taukoja pidettyä.

 

Kiinnitin asiaan huomiota tänään. Itseasiassa riittää, että pysähtyy ja on n. 3s pysähtyneenä niin menee levolle eikä vaadi edes käsijarrun laittoa. Eli kaikissa punaisissa valoissa ollaan levolla ;) En ole jaksanut vaivautua katsomaan kiekoista, onko piirtänyt lepoa vai ei kun kuitenkin on ajo/lepoajat ok.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teenkö siis kuorman liian nopeasti, vai olenko paha ihminen, kun en "lepää" työssäni? ;)

Vai onko tauot kenties liian lyhyitä, eli juuri sen 14 min 50sek. ???

 

Liian lyhyiltä pausseilta kuullostaa. 14min 50sek on lakikirjan ja piirturin mukaan sama kun ei pitäisi paussia ollenkaan eli se ei edes rekisteröi niitä. Eikö siinä piirturissa ole näyttö josta näkee kuluneen ajoajan ja pidetyn lepoajan? Siitä ainakin voi varmistaa rekisteröikö se taukosi.

 

Tuskin sua kukaan tulee pahaksi ihmiseksi sanomaan, mutta tokihan sitä nyt kannattaa edes se yksi lakisääteinen ruokatauko tuollaisen normaalipituisen työpäivän puitteissa pitää. Ongelma on periaatteellinen. Jos kovinkin moni alkaisi ajamaan ilman taukoja, käy hiljalleen niin, että työnantajat kiristävät aikataulutkin sen mukaiseksi että kohta ei kukaan muukaan enää ehdi pitämään taukojaan. Se on siis vähän samanlaista kuin "hintojen polkeminen" tällä alueella  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnitin asiaan huomiota tänään. Itseasiassa riittää, että pysähtyy ja on n. 3s pysähtyneenä niin menee levolle eikä vaadi edes käsijarrun laittoa. Eli kaikissa punaisissa valoissa ollaan levolla ;) En ole jaksanut vaivautua katsomaan kiekoista, onko piirtänyt lepoa vai ei kun kuitenkin on ajo/lepoajat ok.

Niin, no noinhan toimii kaikki analogiset piirturit, joissa on ajoajan valinnalle automatiikka.. Eli jos nuppi on osoittaa lepoa, niin piirturi piirtää lepoa aina kun auto ei liiku... ja kyllä se sinne kiekkoonkin piirtää lepoa sillon..

 

Siis työaikaa tuli tänään/eilen 8-tuntia ja joka hemmetin stopilla muistin painaa lepoajan ja kuormatessa "muuntyön" merkit näkyviin.

Paina myös kuormatessa lepoajan merkki näkyviin, ainakin osalle kuormauksista.. Tarpeen mukaan, että tulee tarpeeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sementtiä vissiin vie, ainakin tuon perässäolevasta tekstistä voisi päätellä. Muutenkin ko. firma erikoistunut pulverin ajamiseen (ja autojen koristeluun - sivuilta näkee että tämä ei ole ainoa tuunattu auto...)

 

Näyttää muuten yksi Auvisen entinen auto, tuo sivuilla esitelty Gladiator II, löytyvän Pyhäsalmesta Pesoselta, joka ajelee sementtiä (jauhetta siis)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä yks kuva. Vanha kunnon SM-Sisu synkronoimattomalla fullerin laatikolla. :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mitäs se lainsäädäntö sanoi liian leveän perävaunun käyttämisestä jos kuorma ei vaadi niin leveää perävaunua? Vai menikö se niin, että PV:tä ei taas lait koske.

 

Nyt on tähän tunteitakin kuumentaneeseen kuljetuksen laillisuus asiaan jonkinlainen vastaus. Pitäisiköhän ruveta tuomariksi ja julistaa tasapeli  :D

Kun ei itse osannut heti suoralta kädeltä vastausta heittää, niin kyseltiin viisaammilta, vaikka itse olinkin jo heti laittamassa roponi likoon Koirasen puolesta  :P

 

Kuljetuksen laillisuuteen ei voi antaa varmaa vastausta, kun ei ole lavetin rekisteritietoja käytettävissä. Lisäksi vaikuttaisi siltä, ettei ko. kuljetus tapahdu tiealueella vaan mahdollisesti armeijan kenttäalueella tms.

 

Yleisellä tasolla kuitenkin voidaan todeta, että puolustuslaitosta koskevat aivan samat lait kuin siviilejäkin. Tosin monia asioita puolustuslaitokselle on lainsäädännössä erikseen sallittu. Erikoiskuljetussäännöksissä ei kuitenkaan ole mitään poikkeuksia. Siitä huolimatta puolustuslaitoksella on erilaisia ministeriön myöntämiä erivapauksia, joista kaikista emme edes ole tietoisia. Erivapauden myöntäjällä ei ole mitään velvollisuuksia tiedottaa erivapauksista. Ne ilmenevät vasta valvonnan yhteydessä esitettävästä kirjallisesta päätöksestä.

 

Säännösten yleinen lähtökohta on, ettei pelkästään erikoiskuljetuskäyttöön hyväksytyllä perävaunulla saa kuljettaa kuin tarkkaan rajatusti muuta tavaraa (esim. saattoauto). Säännös on selkeästi tehty tasapuolistamaan kilpailua. Joku kuljetusyrittäjä saisi merkittävän kilpailuedun, mikäli saisi isommalla lavetilla kuljettaa muutakin tavaraa, kun sitä mahtuisi enemmän. Puolustuslaitos ei kilpaile kuljetuksista kenenkään kanssa, eli ei "syö siviilien leipää" joten heidän on mielestäni täysin mahdollista saada anomuksesta erivapaus.

 

Joka tapauksessa liikenne- ja viestintäministeriössä on parhaillaan valmisteilla laajoja muutoksia erikoiskuljetussäännöksiin. Todennäköisesti jo ensi vuonna saa erikoiskuljetusajoneuvollakin kuljettaa paluukuormana muutakin tavaraa kuin saattoautoa, kunhan kuorma ei ylitä tieliikenteessä yleisesti sallittuja mittoja. Joka tapauksessa puolustuslaitoksen kuljetuksiakin valvotaan. Huomauttamista niissä on kovin harvoin. Esim. ajo- ja lepoajat, VAK-asiat ja kuorman sidonnat on hoidettu esimerkillisesti verrattuna siviileihin.

 

Näin siis liikkuva poliisi vastasi

 

Kysyin, koska asia jäi vaivaamaan, vaikka joku jo ehti arvella että tämä ei ketään kiinnosta. Ja rehellinen ollakseni, koska valtion palveluksessa oleva ammattimies veti heti pavun p******een, vai oliko se herneen nenään, kun asiasta kysyttiin. Ei kai siinä Koirasen aloituksessa ollut mitään mistä olisi kannattanut nokkiinsa ottaa tai Korvasen syyllistyä, kunhan kysyi. Olisi ehkä ollut mukavampi vastata tyyliin.... en olekaan asiaa ajatellut, enkä tiedä varmuudella, mutta otan asiasta selvää. Lopulta se kuitenkin on niin että "sen lauluja laulat kenen leipää syöt".  Ei kai tässä kukaan ole puolustusvoimia ollut oikeuteen haastamassa, mutta ei PV:n kanta voi tuntua siltä kuin se olisi, "mitäväliä" tai EVVK. Tässä jutussa sinä Juha-Matti olit se PV, halusit tai et, vaikka kuinka yksityisinä hemmoina näitä mielipiteitä ilmaisemme. Lähtökohtaisesti PV kuitenkin yhteiskunnan turvallisuuskoneistona kai pyrkii kaikessa toiminnassaan toimimaan säännösten mukaisesti?

 

Mukavahan noita teidän kuvia on ollut katsella, hienoista autoista ja oikeista töistä, toivottavasti näemme niitä jatkossakin, kyllä ne minulle ainakin kelpaavat. Joten eiköhän vaan jatketa kaikki leikkimistä tällä hiekkalaatikolla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on tähän tunteitakin kuumentaneeseen kuljetuksen laillisuus asiaan jonkinlainen vastaus. Pitäisiköhän ruveta tuomariksi ja julistaa tasapeli  :D

 

Kyllä se tuolla toisaalla jo murtui paineen alla ;)

 

14:39:10 <@-> JOOJOO SE ON AINAKI KYMMENEN METRIÄ LIIAN LEVEÄ ANNA OLLA

 

 

Sen voin sanoa myös, että tokihan se mun eka viesti oli jossain määrin provo (sen pitäis olla kaikille sanomattakin selvää, toki olisin voinut neutraalimminkin asian ilmaista...). Sillä ei taas oo mitään väliä mulle, oliko se nyt pv:n auto vai jonkun firman auto, yhtä hyvin olisin voinut huomauttaa, että firmaa x ei paljon lait taida koskettaa... KarPr:llä ei tiedettävästi mitään poikkeuslupia ollut, niin monta kertaa lähdettiin kapealla lavetilla hakemaan tavaraa, vaikka samalta suunnalta olisi leveä ollut tulossa takaisin päin... Ja asiasta oltiin myös tarkkoja. Korvanen höpötteli jotain jostain mun antipatioista tai angstista PV:tä kohtaan, ei mulla sellasia ole...

 

Mitä omiin kokemuksiin PV:ssä tulee, niin lepoaikoja ei noudateta (vuorokausilepoa ei pidetty KarPr:ssä edes PV:n oman PAK*:n mukaan (PAK sanoi 8 tuntia, 6 kuulemma riittää ja siinäkin voi olla kipinävuoro välissä. Siviilipuolellahan normaali vuorokausilepo on 11 tuntia ja erityisehdoilla saa sillon tällön lyhentää 9 tuntiin... PV määrää noita itse PAKilla, mutta aika tyhjän kanssa kun porukka latelee PAKin vastaisia määräyksiä silti.

 

Siviilipuolella myös pirun harvoin kuljetetaan patruunoita tai muita räjähteitä polttoaineen säiliökuljetuksissa (sellaisissa, jotka tapahtuvat yleisten VAK-säädösten mukaan, eli kun säiliöiden / säiliön tilavuus ylittää PV:n oman VAK-kortin oikeudet)... (räjähdekuljetus tälläisissä on siis absoluuttisesti kielletty, mutta kovasti tungettiin aina vähintään räkäpäätä mukaan, en mä niitä koskaan suostunut ottamaan tai heitin rasiat johonkin pois.. en kuitenkaan lomakassiini :P).

 

Sidonnat.. noh, se on taas vähän ristiriitainen juttu. Välillä kuljetettiin jengiä kapelilavalla, jossa oli pari kuormalavallista hiekalla täytettyjä ammuslaatikoita. Tosi kiva kun sellanen levähtää ympäriinsä... Välillä mentiin ilman ainuttakaan liinaa, milläs jotain telttakamoja fiksusti sidot.. mutta sattuu ne rautakanget ja kaminat silti jos auto menee ympäri. Nuo on siis just sellasia kamoja, ettei niiden sidonnalla periaatteessa ole väliä, PAITSI, kun siellä lavallakin on ihmisiä.... Siinä on iso ero siviilipuoleen.

 

Sitten taas työkone/panssiajoneuvo/panssarivaunukuljetuksissa laitettiin ketjua niin maan prkleesti, että vaadittavat sidontavoimat ylittyi moninkertaisesti...

 

ps. En usko, että noilla mitään erityislupaa tuohon on, sen verran paljon tuli argumenttia siitä, kuinka vaikeaa on hommata paikalle sopiva lavetti. Jos lupa olisi ollut, niin siitä varmaan olisi mainittu jo ajat sitten ja olisin "hävinnyt" :)

 

*PAK = pysyväisasiakirja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se tuolla toisaalla jo murtui paineen alla ;)

 

Pälä pälä pälä pälä...

 

ps. En usko, että noilla mitään erityislupaa tuohon on, sen verran paljon tuli argumenttia siitä, kuinka vaikeaa on hommata paikalle sopiva lavetti. Jos lupa olisi ollut, niin siitä varmaan olisi mainittu jo ajat sitten ja olisin "hävinnyt" :)

 

Voi elämä tota sun tyyliä. Kerro sitten kun ymmärrät sarkasmia ja sitä, jos jotenkin yrittää saada ihmisen ymmärtämään, että eikös annettais jo olla. Etköhän asiasi jo muutamaankiin otteeseen selittänyt. Sinun uskomuksiesi mukaanhan kaikki maailman asiat etenee, ihan varmasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi elämä tota sun tyyliä. Kerro sitten kun ymmärrät sarkasmia ja sitä, jos jotenkin yrittää saada ihmisen ymmärtämään, että eikös annettais jo olla. Etköhän asiasi jo muutamaankiin otteeseen selittänyt. Sinun uskomuksiesi mukaanhan kaikki maailman asiat etenee, ihan varmasti.

 

Taitaa itseltäsi puuttua sekin ymmärrys...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas joku helkkarin eläkeläissuomenruotsalaisnainen päätti ajaa alle. Tuli vastaan ja oli kääntymässä vasemmalle ainakin vilkusta päätellen.. pysähtyi sitten kuitenkin omalle kaistalleen ja oli siinä viitisen sekuntia ja kokoajan olisi pitänyt nähdä, että oon tulossa vastaan.. Noh sitten kun olin parinkymmenen metrin päässä niin tämä päättikin että nyt on hyvä aika lähteä liikkelle ja ajoi suoraa alle. Hurraa. Kaikille niitä ajokortteja jaellaankin.

 

Hajosi resusta umpion lasi ja puskuriin tuli vekki :/

[ attachment removed / expired ]

 

Toisesta autosta hajos vähän enemmänkin...

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jos ei muuta niin aamulla on varmaan ainakin niskat jumissa tuolta toiselta osapuolelta... lähti henkilöauto tuosta rekan nokasta kuin flipperin kuula...

 

 

 

edit: lisätään vielä selventävä kaavio..

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

ps. jottei tarvitse vääntää rautalangasta jälkikäteen, niin henkilöautokuskia epäillään rötöksestä ja itse olen asianomistaja tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista kuvista näkee hyvin sen, että raskasta liikennettä tulee kunnioittaa tuolla tien päällä, koska jos kolari tulee, niin pienempi jää aina kakkoseksi.

 

Hyvä ettei keneltäkään henkeä lähteny  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äh, Skania ;)

Heppoja  kyllä ihan hyvin, mutta Sisu pitäis olla :D

Ja tähän mun työsuhde mersuun saataneen lisää tehoa ennen talvea, joten kai sitten jotenkin sen kanssa pärjää :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Scania R620 - Köyhät kyykkyyn.

 

Mitä tekee noilla hepoilla maantieajossa?? :) Meillä ei oo sora-autoissa missään edes viittäsataa hummaa  ::)

 

MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tekee noilla hepoilla maantieajossa?? :) Meillä ei oo sora-autoissa missään edes viittäsataa hummaa  ::)

 

Köyhien puhetta. ;D Käyppäs kokeilemassa ajaa alle viissatasilla ja sitten 620:llä kaikki ne mäet, niin loppuu se valitus.

 

Ja jotta saadaan taas kiistelyä aikaan, niin sanotaanpa näin kärkkäästi: Mikä helv**** siinä on, että kaikki (varsinkin autoyrittäjät ja niiden alaikäiset pojat valtavalla kokemuksella) alkavat valittaa isoheppaisen scanian nähdessään, että siinä on liikaa tehoja?! Se on mun mielestä aivan naurettavaa ja kuulostaa vaan kateellisten purinalta. Tuokin R620 on nimenomaan renkien ajettavana oleva auto eikä itse omistajan. Eli homma on aivan oikea, että isäntä laittaa firman työmiehille parhaat mahdolliset työvehkeet. Samoiten tuohon on otettu kovat kylkiaukeavat kaapit, eikä mitään pressukaappeja, vaikka sillä ajetaan puhtaasti rahtia. Nuo kovat kaapit vaan ovat työntekijän kannalta kaks kertaa paremmat. Eihän kaupan kassallekaan anneta kahta numeroa liian pieniä vaatteita tai ei varmaan nokian ohjelmoijatkaan tee töitään 400 Mhz:n koneilla 12" kuvaputkinäytöllä vuodelta 1992. ;D

 

Sama valitus oli jo tuon auton edeltäjää kohtaan, joka oli 164 Scania 580 hepan koneella. Btw, kaksi viikkoa ajettu tuota R620:stä täysillä kuormilla koko ajan ja kulutus on ~39 litraa satasella. Se 164 kulutti 47-52 l/100 km. Ainakin mun mielestä hurja lasku ja kyllähän tuo on hurja vetämään. Minun mielestäni unelmatyökalu. On myös sisältä yhtä tyyriisti varusteltu, keittiövarustelu, tietokone yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa puhut :thmbup:

Puunajoon tuollaiset 480heppaa, mitä mersussa nyt on, ei riitä mihinkään! Ihan vit*ttaa ajatellakkin talvea, jos ei saa satasta siihen lisää...

Ivecoon saatiin sentään ruuvattua 540pollea ja sillä jotenkin pärjäsi.

Mutta kyllä haluttais päästä taas pitkästä aikaa Sisun rattiin ja kunnon keppiä heiluttamaan ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tekee noilla hepoilla maantieajossa?? :) Meillä ei oo sora-autoissa missään edes viittäsataa hummaa  ::)

 

Ihmekös joka aamu kun menee töihin sora-autot hyytyy ylämäessä jossa jopa yhdistelmät menee ihan hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tekee noilla hepoilla maantieajossa?? :) Meillä ei oo sora-autoissa missään edes viittäsataa hummaa  ::)

 

MM

Ihan niinkuin tehoa voisi olla liikaa? Onhan se mukava kun auto kiihtyy ja kulkee mäissäkin vaikka onkin täysikuorma päällä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja niinkuin Pekko totes tehoa ei voi olla liikaa sen huomasin kanssa kesällä kun sain ajaa päivän naapuri firman neli-akselista 500hv Scaniaa. Ajettiin kahdella autolla montulla murskan alta tavaraa ni kyllä se 500 meni paljon ärhäkämmin kun mee oma 420 Sisu mäkeä ylös ja kulutuskin oli 5 litraa pienempi satasella kun sisussa et kyllä se on hienoo kun on voimaa..

 

Nimim. Kaikki alle 500hv on starttimoottoreit. :) 

 

Ja profiilissa mainitaan iäksi 14v.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään