Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Ja profiilissa mainitaan iäksi 14v.

Pitääkö montulla ajettaessa olla ajokorttia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö montulla ajettaessa olla ajokorttia?

 

Pitää, ellei ole suljettu alue. Näin omasta mielestäni. Viisaammat korjatkoon.

 

EDIT: Mutta ehkä oleellisempaa on 14vuotiaan kommentointi raskaan kaluston tehoista, ihan kuten Juha-Matti tuossa jo kirjoittikin. Kokemusta kun varmasti on eri tehoista ja painoista tuhansia kilometrejä erilaisissa maastoissa, jotta voi sanoa varmasti. Kyllä mullakin on omassa täysperässä vain 420 hv ja roskarenaultista kun on kyse, niin todellisuudessa vastaa varmaan 300hv moottoria. Mutta ei me ajetakaan pääsääntöisesti yli 40tn painoilla. Kantavuuskuormilla 600hv ei ole mitään liioittelua. Etenkin jos joutuu mäkisessä maastossa ajamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö montulla ajettaessa olla ajokorttia?

 

pitää, jos monttua ei ole aidattu niin ettei sinne ole mahdollista sivullisten päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmoitusta työsuojelupiirille iän ja tehdyn työn / kaluston takia sekä puutteellisen koulutuksen...

 

Poliisille ilmoitus ajokortitta ajosta ja ajoneuvon luovuttamisesta ajo-oikeudettomalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En sanonu että mää ajoin mutta nyt kun luin ton viestin siitä saa kyllä ehkä sen ymmärryksen. Anteeks. poistan ton viestin. :)

 

EDIT: siinä tosiaan luki että sain ajaa mutta olin vaan kyydissä sori mullla joku ajatus katko kun nopeesti kirjotin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En sanonu että mää ajoin mutta nyt kun luin ton viestin siitä saa kyllä ehkä sen ymmärryksen. Anteeks. poistan ton viestin. :)

 

EDIT: siinä tosiaan luki että sain ajaa mutta olin vaan kyydissä sori mullla joku ajatus katko kun nopeesti kirjotin.

 

::)

 

Kyydissä ollessahan ne tehot niin hyvin huomaakin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ivecoon saatiin sentään ruuvattua 540pollea ja sillä jotenkin pärjäsi.

Tuo tietokoneohjelmointi on kyllä hieno keksintö. Firman 460heppaseen TGA:han saatiin ruuvattua lisää tehoa 70 heppaa, vääntöäkin mukavasti ja kulutuskin saatiin pienemmäksi. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo tietokoneohjelmointi on kyllä hieno keksintö. Firman 460heppaseen TGA:han saatiin ruuvattua lisää tehoa 70 heppaa, vääntöäkin mukavasti ja kulutuskin saatiin pienemmäksi. :thmbup:

On se vaan joo.

Mutta saas nähdä, saadaanko mersuun tietokoneen avulla ruuvattua sen sata lisää :-\

Ei nimittäin noilla nykyisillä tehoilla täällä Keski-Suomen mäkisillä teillä pärjää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei sitten alunperin hommattu sellasella moottorilla jolla pärjää? Tuskin kuitenkaan siitä kyse etteikö mersulta tehokkaampaa konetta löydy..?

 

Pienempitehoinen auto hankitaan yleensä pienempien polttoainekustannusten toivossa. Ehkä on haluttu kokeilla josko vähemmälläkin pärjäisi.

 

Pärjääminen tässä tapauksessa ei muuten tarkoita sitä ettei vauhti saa hiljentyä ylämäissä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienempitehoinen auto hankitaan yleensä pienempien polttoainekustannusten toivossa. Ehkä on haluttu kokeilla josko vähemmälläkin pärjäisi.

 

 

... ja sitten joudutaan huudattamaan sitä moottoria epätaloudellisesti, että päästäis ees ne mäet ylös...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienempitehoinen auto hankitaan yleensä pienempien polttoainekustannusten toivossa. Ehkä on haluttu kokeilla josko vähemmälläkin pärjäisi.

 

Vaikka yleensä isompitehoisella polttoaineenkulutus onkin pienempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

... ja sitten joudutaan huudattamaan sitä moottoria epätaloudellisesti, että päästäis ees ne mäet ylös...

 

Arvasin. Tarkennetaan vähän.

 

Jos autolla ajetaan sellaisissa olosuhteissa että niitä mäkiä ei todella pääse ylös ollenkaan, tai tai reittiin nähden jatkuvasti aivan kohtuuttomalla hidastamisella, on moottori liian pieni. Sellainen tilanne voi tulla vastaan esim. metsä- tai maansiirtohommissa.

 

Sen sijaan jos ylämäessä pientäkin hidastumista kohdatessa tuntee tarvetta "huudattaa sitä moottoria epätaloudellisesti", ei osaa ajaa.

 

Auto reitin ja ajatellun ajotehtävän mukaan. Edelleen, jos arvioidaan että mahdollinen keskinopeuden putoaminen reitillä on niin suuri että suurempi polttoainelasku voidaan perustella, kannattaa toki hommata se suurempitehoinen auto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka yleensä isompitehoisella polttoaineenkulutus onkin pienempi.

 

Ei se noin yksinkertaista ole että kulutus automaattisesti olisi pienempi. Tarkoitit varmaan että tulutus VOI tietyllä reitillä, tietyissä olosuhteissa ja oikealla ajotavalla olla pienempi.

 

Sen sijaan jos antaa suuritehoisen ajokin osaamattoman kuljettajan käsiin joka esimerkiksi tykkää huudattaa sitä ylämäissä tai käyttää kaasua muuten varomattomasti, saa sen takuuvarmasti kuluttamaan huomattavasti enemmän. Omistajan riski.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvasin. Tarkennetaan vähän.

 

Jos autolla ajetaan sellaisissa olosuhteissa että niitä mäkiä ei todella pääse ylös ollenkaan, tai tai reittiin nähden jatkuvasti aivan kohtuuttomalla hidastamisella, on moottori liian pieni. Sellainen tilanne voi tulla vastaan esim. metsä- tai maansiirtohommissa.

 

Sen sijaan jos ylämäessä pientäkin hidastumista kohdatessa tuntee tarvetta "huudattaa sitä moottoria epätaloudellisesti", ei osaa ajaa.

 

Auto reitin ja ajatellun ajotehtävän mukaan. Edelleen, jos arvioidaan että mahdollinen keskinopeuden putoaminen reitillä on niin suuri että suurempi polttoainelasku voidaan perustella, kannattaa toki hommata se suurempitehoinen auto.

Täyttä totta, eli löpölasku harvemmin valehtelee. Se on helppo vertailla jos firmasta löytyy monen tehoisia autoja ja joskus joutuu tuuraamaan vaikka pienemmän(teholtaan) auton keikkoja. Tarpeen mukaan räätälöity ja mietitty auto on taloudellisempi. Se on raaka vakta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tottakai olisi hommattu tehokkaampi peli, mutta tämä mersu oli esittelyauto ja valmis paketti ajoon.

Ivecon jälkeen huomaa puuttuvan väännön ja tehon :thmbdn:

Lisäksi vaihteisto on hitaampi vaihtamaan, joten nyt on moneen mäkeen istuttu, vaikka ennen mentiin nekin heittämällä...

Johtaja sai mersun istumaan jopa Viisarinmäkeen, kun ei kerinnyt vaihtamaan sopivaa pykälää ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se noin yksinkertaista ole että kulutus automaattisesti olisi pienempi. Tarkoitit varmaan että tulutus VOI tietyllä reitillä, tietyissä olosuhteissa ja oikealla ajotavalla olla pienempi.

 

Jotain semmosta. Tuolla aikaisemmin Korvanen kertoi, että lisää tehoa ja pienempi kulutus. Ainakin siinä autossa, ajotavasta en tiedä.

 

Itse vaihdoin autoa pari vuotta sitten. Uudessa tehoa tuplasti ja kulutus pieneni reippaalla litralla. Tosin samalla ajotapa muuttui hiukan reippaammaksi ja auton paino kaksinkertaistui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täyttä totta, eli löpölasku harvemmin valehtelee. Se on helppo vertailla jos firmasta löytyy monen tehoisia autoja ja joskus joutuu tuuraamaan vaikka pienemmän(teholtaan) auton keikkoja. Tarpeen mukaan räätälöity ja mietitty auto on taloudellisempi. Se on raaka vakta.

 

Ei se ole helppoa vertailla, jos autot eivät muuten ole samanlaisia ja niillä ei ajeta samaa ajoa. 420 hp rellu ei kulje mihinkään ja syö helvetisti enemmän kuin 420 r-scania, joka sekään ei hirveämmin kulje (mutta toki paljon paremmin kuin resu). Ihan riippumatta siitä, ajatko parhaalla vääntöalueella ja taloudellisesti kummallakin...

 

Kyllä se vaan jotenkin naurettavalta tuntuu, ettei resu vedä 35 tonnin kokonaispainolla yhdistelmää kehä1:llä esimerkiksi kantsun liittymän kohdalta ylös kolmostien päälle nopeuden putoamatta yli 20 km/h, jos vaihdetta ei laita vähintään isolle seiskalle (taloudellisuudesta en tiedä, mut en mä aio ajaa siinä viittäkympiä kuitenkaan), se on kuitenkin aika naurettavan pieni nyppylä jos mäkiin verrataan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh, 35-tonnilla ;D

Täällä sentään painoa aina yli 60-tonnia ja tänäänkin nousin/laskin semmoisia mäkiä, notta oksat pois!

Esim Vaaruvuorea kuorma päällä noustessa vauhti tippuu melkein kokonaan ja pääsin siis jopa 480-heppaisella sen tänään ylös ;) Vaikka tarkkana sai vaihteiden kanssa olla.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?cx=3433245&cy=6869161&scale=40000&tool=suurenna〈=FI

Tuollahan seuduilla viime talvena meinasin humauttaa ivecon alamäessä kuorma päällä hunttaan, joten ei ole kiva pätkä ei :o

 

Tältä tieltä hain kaksi kuitukuormaa Äänekoskelle, matkaa yhteen suuntaan 101km. Olisi menemätön paikka talvella!

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?cx=3437191&cy=6866143&scale=16000&tool=suurenna〈=FI

Aikamoista seutua, jossa todellakin tehoja tarvitsisi...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh, 35-tonnilla ;D

Täällä sentään painoa aina yli 60-tonnia ja tänäänkin nousin/laskin semmoisia mäkiä, notta oksat pois!

 

Sun tapauksessa kyse ei kaiketi olekaan resusta... se merkkaa paljon jo.

 

Talvella kun tulin silloisella firman paskimmalla vetäjällä kuopiosta ~58 tn kokoismassalla vähän pidempään mäkeen, niin nopeus tipahti ensin alle kolmenkympin ja sitten katosi pitokin jo.. Mäen alla olin menny maataloustraktorista ohi ja se ohitti mut uudestaan paljon ennen mäen loppumista :)

 

Siitä romusta on sentäs päästy jo eroon.. Ja kuten totesin jo aiemmin, mäissä kun vaihtaa suoraa seiskalle (ja tulee niihin rajotinta vasten) niin se auttaa jo paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Telligentti käytössä vai? ;D

 

Juuh :-\  Todella älykäs vekotin! Sviddu, kun pääsis sitä kunnon Fulleria jälleen hämmentämään 8)

 

Tänään sattui hieman mutainen kääntöpaikka ja pito loppui vetosista, joten joutui hieman temppuilemaan, että sai vehkeet ympäri:

p1060597eq7.jpg

 

Tulipahan kääntöpaikasta sen näköinen, ettei vesisateella ole enää mahkuja kovin pitkälle tuupata:

p1060596vv7.jpg

 

On painavaa Vapolaista! Oli pakko katsoa vaakalla, mitä kuorma painaa ja tässä kokonaispaino oli n. 63900kg:

p1060595gp3.jpg

 

Ja oli lp:n miehet taas liikkeellä, mutten vieläkään joutunut ratsiaan. Tuuria :P  Mutta enhän minä yleensä ylikuormia ajele...

Nimim. Yhdet ylinopeus sakot rekalla reiluun vuoteen :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh :-\  Todella älykäs vekotin! Sviddu, kun pääsis sitä kunnon Fulleria jälleen hämmentämään 8)

 

Keskivikkona tuli ajettua SK210 kera fullerin, on se äkkiseltään aika velmu käyttää

 

oli ohjelmassa yösuunnistusta intin toimesta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään sattui hieman mutainen kääntöpaikka ja pito loppui vetosista, joten joutui hieman temppuilemaan, että sai vehkeet ympäri:

 

Pistäisitkö Tarmo nuo kuvat FSN:n serverille kun tuo Imageshack on niin TÖRKEÄN hidas yleensä aina. Kestää ikäisyyden ladata noita kuvia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään