Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Juuh :-\  Todella älykäs vekotin! Sviddu, kun pääsis sitä kunnon Fulleria jälleen hämmentämään 8)

Jeps, autokoulun autosta löyty sama laatikko ja onhan tuo aika hidas käyttää. Lieneekö Powershift sitten yhtään parempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, autokoulun autosta löyty sama laatikko ja onhan tuo aika hidas käyttää. Lieneekö Powershift sitten yhtään parempi.

 

Eikö sulla pitäis olla tästä absoluuttinen totuus tiedossa? Vähän sama juttu kuin että TAV on paska ja VBG hyvä? :D

 

... noh...kerron sitten... Absoluuttinen Totuus on se, ettei telligenttiä paskempaa robottia ole olemassa (joku saattaa tykätä, mutta aika harva...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On painavaa Vapolaista! Oli pakko katsoa vaakalla, mitä kuorma painaa ja tässä kokonaispaino oli n. 63900kg:

 

Nyt kun olen jo pitempään seuraillut tätä topiccia niin pistää vähän silmään nuo kokonaispainon ylitykset. Onko suomessa käytössä joku tapa että tietyn verran saa ylittää sallitun kokonaispainon? Mitä sanoo laki?

 

Koitin kaivaa tuosta täällä ruotsin puolella niin täällä on ehdoton maksimi 60t, piti oikein kaivaa koulukirjatkin esille eikä sielläkään ollut mitään mainintaa että maksimin saisi ylittää jollain prosenttimäärällä.

 

Kysyin asiaa vielä naapurissa asuvalta raskaan kaluston ajo-opettajalta (myös entinen työkaveri). Niin hänkin sanoi vain tietävänsä että maksimi on 60t eikä kiloakaan yli.

 

Ajoneuvo jolla itse ajan on Scania R420 6x2 jossa maksimi on 26t jonka saa lastata lain mukaan 25tonniin, perässä rullaa Parator merkkinen 4 akselinen vaunu jonka saa lastata 36 tonniseksi. Mutta vain jos vetoauto on lastattu maksimissaan 24 tonniin. 60 tonnia ei saa ylittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koitin kaivaa tuosta täällä ruotsin puolella niin täällä on ehdoton maksimi 60t, piti oikein kaivaa koulukirjatkin esille eikä sielläkään ollut mitään mainintaa että maksimin saisi ylittää jollain prosenttimäärällä.

 

Kysyin asiaa vielä naapurissa asuvalta raskaan kaluston ajo-opettajalta (myös entinen työkaveri). Niin hänkin sanoi vain tietävänsä että maksimi on 60t eikä kiloakaan yli.

 

Ajo-opettaja oli oikeassa. Maksimia ei saa ylittää, ja siitä vastaa kuljettaja. Poliisi voi määrätä sakon pienimmästäkin ylityksestä.

 

Sen sijaan lain mukaan ylikuormamaksu, joka on siis eri asia ja lankeaa pääsääntöisesti ajoneuvon omistajalle, voidaan määrätä siltä osalta joka ylittää maksimi kokonaispainon 5% tai akselipainon 10%.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajo-opettaja oli oikeassa. Maksimia ei saa ylittää, ja siitä vastaa kuljettaja. Poliisi voi määrätä sakon pienimmästäkin ylityksestä.

 

Ihan samalla tavalla poliisi "voi määrätä sakon pienimmästäkin sallitun nopeuden ylityksestä". Vaan kun ei määrää, tästä on oma ohjeistuksensa olemassa, rajana käytetään tuota samaa 5 %:ia.

 

Vaarallisten aineiden kuljetuksissa tulee sakot kuitenkin heti, siinä ei sovelleta tuota viittä prosenttia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olen lukenut Kuisman KK:n ja sen vastauksen jo aiemmin.. Mutta lainataan nyt vielä sitäkin.

 

Tieliikennelain 103 §:n nojalla se, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo 87 §:n 2 momenttia, on tuomittava liikennerikkomuksesta sakkoon. Lain 104 §:n mukaan, jos 103 §:ssä tarkoitettu rikkomus on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen, poliisimies voi muihin toimenpiteisiin ryhtymättä antaa rikkomukseen syyllistyneelle huomautuksen tai syyte voidaan jättää ajamatta ja rangaistus tuomitsematta.

 

Asiasta on vielä erikseen olemassa sisäasianministeriön tai poliisin soveltamisohje...

 

Nyt kun olen jo pitempään seuraillut tätä topiccia niin pistää vähän silmään nuo kokonaispainon ylitykset.

 

Kompensaation nimissä ajan itse tilavuuskuormilla, 60 tn yhdistelmän massa jää varmaan 40-45 tonnin tietämille ;)

 

Keskimäärin ajetaan selvästi alle lain maksimien :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tieliikennelain 103 §:n nojalla se, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo 87 §:n 2 momenttia, on tuomittava liikennerikkomuksesta sakkoon. Lain 104 §:n mukaan, jos 103 §:ssä tarkoitettu rikkomus on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen, poliisimies voi muihin toimenpiteisiin ryhtymättä antaa rikkomukseen syyllistyneelle huomautuksen tai syyte voidaan jättää ajamatta ja rangaistus tuomitsematta.

 

Juuri näin. Eli mitään sääntöä siitä, että 5% rajaa sovellettaisiin myös ylikuormamaksussa, ei ole.

 

Jos olisi, käytännössä se tarkoittaisi sitä että erityisesti punnittua massatavaraa kuljettavat yritykset alkaisivat järjestäen ajamaan 4,99% ylikuormalla koska sakon pelkoa ei olisi.

 

Tuon lainauksesi tekstiä on käytännössä tulkittu juuri siten, että pieni ylitys ajoneuvolla jonka kuormaa ei lähtöpäässä ole punnittu ja kuljettajalla ei näin ole ollut kohtuullista mahdollisuutta tietää ajoneuvonsa painoa täydellisesti, on jätetty rankaisematta. Sen sijaan mikäli on otettu rahtikirjasta tai punnituslapusta todettava tietoinen ylikuorma joka ylittää sallitun esimerkiksi kolmella prosentilla, sakko on määrätty, mutta ei ylikuormamaksua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kompensaation nimissä ajan itse tilavuuskuormilla, 60 tn yhdistelmän massa jää varmaan 40-45 tonnin tietämille ;)

 

Keskimäärin ajetaan selvästi alle lain maksimien :)

 

No mulla on keskimäärin kokonaispaino 50-55tn, muutaman kerran on tapahtunut että olen lopettanut lastaamisen siihen kun 60tn kokonaispaino on saavutettu. Ajan elintarvikkeita pääsääntöisesti. Olen jo maksanut sakkoja ihan tarpeeksi joten en viitsi enää tukea valtiota sitä kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin. Eli mitään sääntöä siitä, että 5% rajaa sovellettaisiin myös ylikuormamaksussa, ei ole.

 

Jos olisi, käytännössä se tarkoittaisi sitä että erityisesti punnittua massatavaraa kuljettavat yritykset alkaisivat järjestäen ajamaan 4,99% ylikuormalla koska sakon pelkoa ei olisi.

 

Tuon lainauksesi tekstiä on käytännössä tulkittu juuri siten, että pieni ylitys ajoneuvolla jonka kuormaa ei lähtöpäässä ole punnittu ja kuljettajalla ei näin ole ollut kohtuullista mahdollisuutta tietää ajoneuvonsa painoa täydellisesti, on jätetty rankaisematta. Sen sijaan mikäli on otettu rahtikirjasta tai punnituslapusta todettava tietoinen ylikuorma joka ylittää sallitun esimerkiksi kolmella prosentilla, sakko on määrätty, mutta ei ylikuormamaksua.

 

Väärin. Ylikuormamaksussa juuri sovellataan jo lakisääteisesti 5 %:n sääntöä.

 

Kun on, niin käytännössä ajettaessa kantavuuskuormilla lastataan monesti siihen 62,5 tonniin yhdistelmä.

 

Mulla lukee rahtikirjassa monesti että kuorman paino olis 48 tonnia...  todellinen määrä on ehkä 25 tonnia. Ei ne rahtikirjat ole mitään totuudensiemeniä, painot on niissä vääriä molempiin suuntiin. Kuljettajahan EI säästy sakoilta, jos lähettäjä laittaa rahtikirjaan 20 % pienemmän massan ja yhdistelmän kokonaismassa ylittyy sen seurauksena rankasti (ja tämä ei riipu siitä, tiesikö kuljettaja vai eikö kuljettaja tiennyt, että ilmoitettu paino oli väärä).

 

Kuljettajan sakkojen osalta on soveltamis/toimintaohje, jossa esiintyy sama 5 % lukuunottamatta VAK/ADR-kuormia. Tämä taas johtuu siitä, että VAK/ADR-kuormissa kuormakirjan pitää pitää paikkaansa ja se pitää lakisääteisesti olla olemassa. Jos painot silti ylittyy, vaikka niiden ei laskennallisesti pitäisi ylittyä, voi lähettäjä päästä vastaamaan tapahtuneesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väärin. Ylikuormamaksussa juuri sovellataan jo lakisääteisesti 5 %:n sääntöä.

 

Äh, sori, mun moka.. tarkoitin tietysti juuri sakkoa enkä ylikuormamaksua.

 

Kuljettajan sakkojen osalta on soveltamis/toimintaohje, jossa esiintyy sama 5 % lukuunottamatta VAK/ADR-kuormia.

 

Okei. Mistähän tällaisen ohjeen löytää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei. Mistähän tällaisen ohjeen löytää?

 

Sieltä mistä sisäasiainministeriön tai poliisin muutkin soveltamisohjeet löytyvät, ei ne ole yleisesti missään jaettavana.

 

Ohjeet on luotu käytäntöjen harmonisoimiseksi, eli jokaisen poliisin pitäisi suunnilleen samoilla perusteilla jakaa niitä maksulappuja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieltä mistä sisäasiainministeriön tai poliisin muutkin soveltamisohjeet löytyvät, ei ne ole yleisesti missään jaettavana.

 

Niinpä tietysti..  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä tietysti..  ::)

 

 

Btw, 5 %:n ylikuorma on aika pieni rike kaikin puolin. Se tarkoittaa pyöreästi 5 % suurempaa liike-energiaa, toisaalta myös tiehen kohdistuva voima on suurempi, eli jarrutusmatka ei viittä prosenttia kasva...

 

5 %:n ylinopeus taas... liike-energia kasvaa 10,25 % ( (1,05n)^2-n^2/n^2= 1,05^2 = 1,1025 ) ja tiehen kohdistuva voima pysyy samana... Tästäkään ei saa sakkoja, paitsi kirkkonummen poliisin tehovalvonnassa kt51:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän noin 2 vuotta sitten tapahtuneen kipin jälkeen olen tehnyt työni melko tarkalleen lakeja ja ohjeita noudattaen. Ja ollut hyvinkin tarkka siitä miten painopiste sijoittuu kuormassa. Tähän kippiin vaikutti monta tekijää joista kaksi oli painopiste ja kuorman paino.

Se ketuttaa päivävuorolaisia ja pomoja kun ajojärjestystä on muutettu päivittäin halutun painopisteen saavuttamiseksi. Mutta en välitä, turvallisuus on aina etusijalla nykyisin.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nyt tuli ammattimiehen puhetta  :thmbup:  Ei ne virheet, vaan se mitä niistä opitaan.

 

Mietityttää kuitenkin, miten elintarvikejakelukuormassa painopiste voisi päästä turvallisten rajojen ulkopuolelle kun tavaraa ei yleensä merkittävästi pinkata päällekkäin ja suhteellisen kevyestä ja keskimäärin tasalaatuisesta materiaalistakin on kyse. Tarkoititko että painopiste oli pielessä pituus-,  sivu- vai korkeussuunnassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvan perävaunu on 2 kerroksinen. Onnettomuusiltana oleva kuorma oli tehty niin että yläkerrassa oleva paino oli myötävaikuttavana tekijänä perävaunun kaatumiseen. Kuvassa ojaan levinneet tavarat ovat yläkerrasta, lattia mikä on näkyvillä on ns.nostopöytä ja sekin on irronnut kiskoiltaan tunkien kuorman katon läpi. Alakerran tavarat ei kuvassa näy.

Nykyisin lastaan ainoastaan kevyttä tavaraa yläkertaan, sen takia ajojärjestystä on lähes aina muutettava.

 

Vaunussa on tilaa 96 rullakolle, aika usein on paljon juomia tai muuta purkkitavaraa, joten kyllä sitä painoakin kertyy toisinaan enemmän kuin luulisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, sehän selittää kaiken. Erikoinen konstruktio jota ei ole Suomessa tullut vastaan. Voisin kuvitella että varomattomalla lastauksella tuon saa tosiaan hyvinkin epävakaaksi  ???  Puretaanko tuo käytännössä siten että alakerta kokonaan ensin tyhjäksi, tuskin sentään?

 

Ja ilmeisesti kerroksen maksimikorkeus on sitten rullakon luokkaa vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo en ole suomessa noita nähnyt käytössä. Se yläkerta on kahdessa osassa 24+24 rullakkoa, purettaessa ensin on tyhjennettävä alakerta vähintään puoleenväliin ennenkuin voi ajaa takapöydän alas. Se tuottaa jonkunverran vaikeuksia tuo lastin suunnittelu, että kuorman tekee niin että esim. vain toinen pöydistä on alhaalla kun ajaa asiakkaalta toiselle. Voi olla että kuorman purkaja saa osittain lastata uudelleen jäljelle jäävän kuorman saadakseen esimerkiksi toisen tai molemmat pöydät alas.

En ainakaan itse ajaisi metriäkään liikenteessä niin että alakerrassa on vain muutama rullakko ja yläkerta täynnä. Lastausterminaalin pihassa on tullut varovasti siirreltyä niin että kuormaa on vain ylhäällä esim. lastausovea vaihtaessa.

 

Kerroksen korkeus on rullakko+pari senttiä reserviä, en tiedä tarkkaa mittaa kun en ole mitannut. Koko vaunun ulkoinen korkeus jousitus ajokorkeudella on 4.53m, joten siitäkin syystä suomessa näitä ei juurikaan näy. Suomessa on paljon enempi matalia siltoja joista tuolla ei pääse ali ilman osumaa.

 

Sivulla 23 tässä samassa ketjussa on kuva missä pyörät on alaspäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin tällä suunnalla se 5% sääntö on yleisesti käytössä. Mutta jossain eteläisessä Suomessa ei ehkä olekkaan.

No, vein tänään purilaskuorman Uttiin ja se painoi 56500kg, vaikka oli aivan tappia myöten täynnä.

Takaisin toin mäntykuitua ja tein kerrankin tasantarkkaan laillisen kuorman vaa'alla, Puita oli kyydissä 39-tonnia.

Kok.paino oli siis noin 62-tonnia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takaisin toin mäntykuitua ja tein kerrankin tasantarkkaan laillisen kuorman vaa'alla, Puita oli kyydissä 39-tonnia.

Kok.paino oli siis noin 62-tonnia...

 

Kokonaispaino 62-tonnia ja lain mukaan maksimi on 60, ainakin minun käsitykseni mukaan. Mikä tekee tuosta laillisen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen kiinnostaisi joku fakta siitä että poliisi käyttää tätä 5% sääntöä myös sakotusperusteena. Muuten nämä jutut ovat ihan Esson baarissa kuultujen juttujen tasoista mutua (tärkeitä nekin tietysti). Minä heitän omana mutunani pöytään sen että tunnen tapauksia joissa nimenomaisesti sakko on annettu punnitustodistuksen perusteella kun on otettu tietoinen ylikuorma (yli 60t), mutta ei ylitetty ylikuormamaksurajaa, eli sitä viittä prosenttia.

 

Tämä saattaa myös kertoa lp:n hyvin vaihtelevasta linjasta, tai sen puutteesta.

 

Toisaalta helpommalla pääsee, kun ei ota sitä tietoista ylikuormaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen kiinnostaisi joku fakta siitä että poliisi käyttää tätä 5% sääntöä myös sakotusperusteena. Muuten nämä jutut ovat ihan Esson baarissa kuultujen juttujen tasoista mutua (tärkeitä nekin tietysti). Minä heitän omana mutunani pöytään sen että tunnen tapauksia joissa nimenomaisesti sakko on annettu punnitustodistuksen perusteella kun on otettu tietoinen ylikuorma (yli 60t), mutta ei ylitetty ylikuormamaksurajaa, eli sitä viittä prosenttia.

 

Tämä saattaa myös kertoa lp:n hyvin vaihtelevasta linjasta, tai sen puutteesta.

 

Toisaalta helpommalla pääsee, kun ei ota sitä tietoista ylikuormaa.

 

Kannattaa ottaa se tiedottomasti.. tai jos ottaa tietoisesti, niin ei sitä poliisille pidä möläyttää.

 

Kyllä mä sen uskon, että sakot voi saada alemmastakin, jos oikein tietoisesti on toiminut ja menee tämän poliisillekin kertomaan (esimerkiksi näyttää sille liikaa rahtikirjoja).. Tuo 5 % on just sitä joustovaraa, koska se voipi olla välillä aika vaikea tietää, paljonko sitä tavaraa oikeasti on..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään