Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Ja esim. talvella jos ajaa pöllikuorma päällä räntä/lumisateessa vaikka 300km, niin ehkä tässä myös on ajateltu sitä?

Eli olosuhteista riippuen pöllikuormaan voi kertyä lunta, loskaa, vettä ym. ajon aikana ;)

Onhan se hei ajonopeuksissakin se 9.9 km/h tunnissa ylinopeus vielä hyväksyttävää! Vaikka nollatoleranssin teitäkin on.

Joten elkää isot miehet enää jauhako tätä asiaa ;D  Minä ainakin ajan jatkossakin yli 60-tonnisia kuormia :thmbup: Mutta alle 63 kuitenkin (yleensä)

 

Tässä malliksi yli 80-tonninen 8)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se hei ajonopeuksissakin se 9.9 km/h tunnissa ylinopeus vielä hyväksyttävää! Vaikka nollatoleranssin teitäkin on.

Joten elkää isot miehet enää jauhako tätä asiaa ;D 

 

No eipä tarvi tähänkään hakea vastakkaista esimerkkiä kovin kaukaa:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,81796.msg969852.html#msg969852

 

Osaako joku teistä ammattikuskeista kertoa, miksi siihen 60 tonniin on niin vaikea arvioida se kuorma, kun siihen 63 tonniin tuntuu osuvan ihan parin sadan kilon tarkkuudella lähes joka kerta?

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako joku teistä ammattikuskeista kertoa, miksi siihen 60 tonniin on niin vaikea arvioida se kuorma, kun siihen 63 tonniin tuntuu osuvan ihan parin sadan kilon tarkkuudella lähes joka kerta?

 

Tuotannollisten ja taloudellisten syiden vuoksi.

 

Esimerkki: 45 tn tukkeja pinossa, samalla suunnalla ei muita kuormia.. Jos otat kaiken, et joudu kuluttamaan paria tuntia aikaa ja kymmniä litroja polttoainetta.. Jos otat vaan 39 tonnia, saat tulla samalle paikalle vielä uudestaan...

 

Esimerkki: Ajat bulkkiajoa, vaikka jauheita. Tonnista saa tietyn määrän euroja. Homma on tappiollista n tonniin asti. Itseasiassa hyvin lähelle 60 tonnin kokonaispainoa (kantavuuskuormista puhuttaessa) ajaminen ei vielä kokonaisuudessaan tuota rahaa. Homma voi kääntyä voitolliseksi 58 tonnin kohdalla. Muutama ylimääräinen tonni saattaa kasvattaa voiton moninkertaiseksi, näin kärjistäen.

 

Toisaalta kokonaispaino voi heittää jo melkein tonnin riippuen siitä, onko vetoauton ja perävaunun polttoainesäiliöt täynnä vai lähes tyhjiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuotannollisten ja taloudellisten syiden vuoksi.

 

Esimerkki: 45 tn tukkeja pinossa, samalla suunnalla ei muita kuormia.. Jos otat kaiken, et joudu kuluttamaan paria tuntia aikaa ja kymmniä litroja polttoainetta.. Jos otat vaan 39 tonnia, saat tulla samalle paikalle vielä uudestaan...

 

Jep. Ja toisaalta jos rahtiveloitus on tonniperusteinen, niin tuolla saadaan katetta lisää. Renkiäkin se kiinnostaa, varsinkin jos ajaa "tulospalkalla".

 

Jos 60tn yhdistelmällä kantavuus on 40tn, ja ajatkin sitä 63tn painolla, jolloin kuorma on 43tn.

 

3/40=7,5% enemmän kuormaa = 7,5% suurempi tuotto. Melkoinen "palkankorotus".

 

Tosin, en tiedä kuinka yleisiä noin suorat tonniperusteiset rahtivelotukset ovat? Ja maksavatko tilaajat edes ylikuorman osuutta? Konginkankaan jälkeen ainakin suunniteltiin vastuun siirtämistä myös tilaajalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin, en tiedä kuinka yleisiä noin suorat tonniperusteiset rahtivelotukset ovat? Ja maksavatko tilaajat edes ylikuorman osuutta? Konginkankaan jälkeen ainakin suunniteltiin vastuun siirtämistä myös tilaajalle...

 

Näissä on tosiaan tullu rajotuksia, tukkipuolella saattavat maksaa esimerkiksi vain ensimmäiset 5 % ylityksestä, eli loppu menee omaan piikkiin... Tukkikuskit tietää varmaan nykytilanteen paremmin. Mitä tulee omiin havaintoihin, niin välillä tekevät sillei, että ajavat suurella ylikuormalla melkein perille, tiputtavat osan kyydistä, ajavat perille, purkavat ja tulevat nupilla hakemaan ne jämät siitä tienvarresta.. :)

 

Sit toinen juttu, joka aiheuttaa ylikuormia, on kaluston vähyys.. Esimerkiksi nyt joulun lähestyessä entistä useampi elintarvikeauto on ylikuormassa, koska alalla on pikkuinen hoppu. Viime talvena katselin kun kuopion suunnasta tuli glögiä n. 90 tonnin kokonaispainoinen kuorma.. Eikä se joulukinkkukaan ihan kevyttä ole, kun sitä tulee autossa lattiasta kattoon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sit toinen juttu, joka aiheuttaa ylikuormia, on kaluston vähyys.. Esimerkiksi nyt joulun lähestyessä entistä useampi elintarvikeauto on ylikuormassa, koska alalla on pikkuinen hoppu. Viime talvena katselin kun kuopion suunnasta tuli glögiä n. 90 tonnin kokonaispainoinen kuorma.. Eikä se joulukinkkukaan ihan kevyttä ole, kun sitä tulee autossa lattiasta kattoon...

Noniin.. Viime yönä oli sitten vähän yli 50 tonnia elintarviketta kyydissä, ei huvittanu ajaa kahteen kertaan jämien takia... Kristittyjen juhlat alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin.. Viime yönä oli sitten vähän yli 50 tonnia elintarviketta kyydissä, ei huvittanu ajaa kahteen kertaan jämien takia... Kristittyjen juhlat alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa...

 

Eli jos ajatellaan, että sulla oli vaikka 52 tonnia kuormaa ja voisin arviolta väittää KOA:n täysperäyhdistelmien tyhjäpainoksi n. 19 - 25 tonnia. Eli sulla oli kokonaispainot jossain 71 - 77 tonnin välillä. Koska en tiedä todellisia lukuja, heitän haarukaksi 70 - 80 tonnia. Suurin sallittu massahan on 60tn. Eli ylikuormaa on saattanut parhaimmillaan olla 33%.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kaikki hyvin, kunhan ei ratsia yllätä.

Mun eilinen Myllykosken kuorma painoi 67240kg, eli aika reippaasti. Ja LP:n autoja näin 240km:n matkalla kolme, joten isolla riskillä ajelin :thmbdn:

Mutta puolustuksena voin kertoa, että en itse tehnyt kuormaa,  eikä edellinen kuski käyttänyt vaakaa :-\

Paluuna toin sitten taas sallitun 43m3 koivukuitukuorman ;)

Ja nyt viisaammat saavat laskea koivun m3 tiheyden, eli muuntaa kuormanpainon kiloiksi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos ajatellaan, että sulla oli vaikka 52 tonnia kuormaa ja voisin arviolta väittää KOA:n täysperäyhdistelmien tyhjäpainoksi n. 19 - 25 tonnia. Eli sulla oli kokonaispainot jossain 71 - 77 tonnin välillä. Koska en tiedä todellisia lukuja, heitän haarukaksi 70 - 80 tonnia. Suurin sallittu massahan on 60tn. Eli ylikuormaa on saattanut parhaimmillaan olla 33%.

 

Noh, se "vähän" oli tässä tapauksessa 500 kg. Kokonaismassa taisi olla 72 tn hujakoilla ainakin yhden vaa'an mukaan.. parikymmentä prosenttia yli. Asia erikseen, oliko kyseessä KOAn yhdistelmä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kaikki hyvin, kunhan ei ratsia yllätä.

Mun eilinen Myllykosken kuorma painoi 67240kg, eli aika reippaasti. Ja LP:n autoja näin 240km:n matkalla kolme, joten isolla riskillä ajelin :thmbdn:

Mutta puolustuksena voin kertoa, että en itse tehnyt kuormaa,  eikä edellinen kuski käyttänyt vaakaa :-\

Paluuna toin sitten taas sallitun 43m3 koivukuitukuorman ;)

Ja nyt viisaammat saavat laskea koivun m3 tiheyden, eli muuntaa kuormanpainon kiloiksi ;D

Ellen väärin laskenut niin Tarmolla oli kyydissä 28 tonnia koivua. (Koivun tiheys on 0,657 kg/m3)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuohon lisää 10-tonnia, niin saadaan totuus ;)

Eli koivukuitua, 3-metristä oli kyydissä 38-tonnia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Sillä ei taas oo mitään väliä mulle, oliko se nyt pv:n auto vai jonkun firman auto, yhtä hyvin olisin voinut huomauttaa, että firmaa x ei paljon lait taida koskettaa...

 

Noniin.. Viime yönä oli sitten vähän yli 50 tonnia elintarviketta kyydissä, ei huvittanu ajaa kahteen kertaan jämien takia... Kristittyjen juhlat alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa...

 

Noh, se "vähän" oli tässä tapauksessa 500 kg. Kokonaismassa taisi olla 72 tn hujakoilla ainakin yhden vaa'an mukaan.. parikymmentä prosenttia yli. Asia erikseen, oliko kyseessä KOAn yhdistelmä..

 

Nyt ei taida firmaa x lait paljon koskettaa? ai ai ammattimiestä  :-\ , tietoisesti lakia rikkoen  :thmbdn:...näkyykös tuo esimerkiksi jotenkin tilipussissa, vai ihan hyväntekeväisyyttäkö paisutat isännän lompakkoa?, kai sinä (tai joku toinen kuljettaja) kuitenkin olisi palkan tuosta toisestakin reissusta saanut?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin.. Viime yönä oli sitten vähän yli 50 tonnia elintarviketta kyydissä, ei huvittanu ajaa kahteen kertaan jämien takia... Kristittyjen juhlat alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa...

 

Mitähän seuraavaksi? Varmaan kerrot ajaneesi kännissäkin ja löydät sillekin jonkun "järkevän" perustelun?  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän seuraavaksi? Varmaan kerrot ajaneesi kännissäkin ja löydät sillekin jonkun "järkevän" perustelun?  ;D

 

Lentääkin saa alkoholin vaikutuksen alaisena...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

näkyykös tuo esimerkiksi jotenkin tilipussissa

 

Näkyy se "tilipussissa", aikaa meni vähemmän -> vähemmän rahaa, kun laskutan tuntiperusteisesti...

 

paisutat isännän lompakkoa

 

Isännän lompakko paisuu tässä tapauksessa tasan saman verran kuin omani... arvaa kolmesti, mistä se johtuu.

 

Eikä mulla ollu motivaatioa lähteä ajelemaan edestakas vaa'alle, että olisin saanu painon (edes lähelle) 60* tonniin, tavarassa itsessään tai missään muuallakaan ei ollut saatavissa tietoa sen tavaran painosta... lastauksen jälkeen rahtikirja osasi kertoa laskennallisen painon**, mutta sitä ei taas saanut ulos, ennen kun oli lastannut (lastatessa ammutaan lavoista viivakoodi ja sen perusteella järjestelmä tulostaa paperin ja tiedot siihen).***

 

Kyllä siinä pieni tuntuma oli, että saattaa mennä yli, mutta kuten sanoin, en pohtinut kahta keikkaa edes vaihtoehtona joten en sitten kiinnittänyt huomiotakaan tuohon painon kertymiseen lastauksen aikana, enemmän päänvaivaa aiheutti sen, että sai tilavuuden puolesta kaiken mahtumaan...

 

* lähelle siksi, että se mahdollinen toinen kuorma olisi ajettu joka tapauksessa pelkällä nupilla ilman vaunua, eikä siinäkään taas niin hirveitä kantavuuksia ole.

 

** jompi kumpi valehtelee silti, vaaka tai rahtikirja. Laskennallinen paino rahtikirjan ja rekisteröintitodistusten mukaan olisi ollut polttoainetankki (~600 litraa) tyhjänä 69200 kg. (vaaka ei ole ollut vuosiin enää leimassa, siinä voipi olla pientä epätarkkuutta)

 

*** rahtikirja, sisältäen tiedot aineen määrästä, on pakollinen vain vaarallisia aineita kuljetettaessa...

 

 

Näin jälkikäteen voisi todeta, että koko keikka olis kannattanu jättää ottamatta, sen verran perseestä se yleisesti oli... tai totesin mä sen itse jo lastatessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Täytyy kunnioittaa kuljettajia, että he jaksavat tätä työtä. Monilta menee ruokatuntikin ruuhkissa seisomiseen", sanoi Heikinaro, joka muutaman vuoden tauon jälkeen tuli taas Helsinkiin bussin rattiin.

 

Taas kerran nämä lusmut, jotka jättävät ruokatunnit pitämättä ja ajavat niiden päälläkin, pilaavat koko alalta järkevät työehdot ja järkevän palkkauksen. Miksi bussikuskeille tuntuu olevan sen safkiksen ja muiden lakisääteisten taukojen pitäminen järjestäen niin vaikeaa. Ei siitä erottaa voi, ettei riko lakia. Ite pidät tauot kun lystään (tai jätän pitämättä kun ei nappaa istua)*, mutta en mä ainakaan valita lehdessä omista tai muiden pitämättömistä tauoista, että ruokatunnitkin meni kun piti aikataulussa pysyä..

 

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Bussit+juuttuivat+ruuhkaanKampin+keskuksen+ympärillä/1135240801934

 

* Ihan oikeesti, kuka hullu kuvittelee, että mä piristyn jotenkin istumalla hytissä keskellä jotain helkkarin metsää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

* Ihan oikeesti, kuka hullu kuvittelee, että mä piristyn jotenkin istumalla hytissä keskellä jotain helkkarin metsää.

 

Ei siellä hytissä ehkä piristykään, mutta juoppa kahveet kannon nokassa keskellä mettää, ni avot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siellä hytissä ehkä piristykään, mutta juoppa kahveet kannon nokassa keskellä mettää, ni avot.

 

Mulla ei mene kahvien juomiseen 45 minuuttia... ei edes kymmentä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

tasan saman verran kuin omani... arvaa kolmesti, mistä se johtuu.

 

 

1. arvaus: Ai juu, että oikein isäntämies. Kurssit käyty, niin on pykälät hallinnassa  ;)

 

Eikä mulla ollu motivaatioa lähteä ajelemaan edestakas vaa'alle, että olisin saanu painon (edes lähelle) 60* tonniin, tavarassa itsessään tai missään muuallakaan ei ollut saatavissa tietoa sen tavaran painosta... lastauksen jälkeen rahtikirja osasi kertoa laskennallisen painon**, mutta sitä ei taas saanut ulos, ennen kun oli lastannut (lastatessa ammutaan lavoista viivakoodi ja sen perusteella järjestelmä tulostaa paperin ja tiedot siihen).***

 

Tässä lyhennelmä pykälästä jossa kuormausta mm. käsitellään, niille kenelle se ei satu olemaan tuttu

 

TLL 87 a § (2.6.2006/441)

Vastuu ajoneuvon kuormaamisesta kaupallisissa kuljetuksissa

Tämä pykälä koskee muita kaupallisia kuljetuksia kuin vaarallisten aineiden kuljetuksia.

Kuljettajan on ennen matkan alkamista varmistauduttava, että ajoneuvo on kuormattu säädösten mukaisesti

- - - -

Kuljetuksen suorittaja vastaa siitä, että tavaran kuormaajalla on oikeat ja riittävät tiedot ajoneuvosta. Ajoneuvon haltijan velvollisuudesta pitää ajoneuvossa mukana rekisteröintitodistuksen tekninen osa säädetään erikseen. Tavaran lähettäjä ja kuljetuksen toimeksiantaja vastaa siitä, että kuormaajalla on kuljetettavista tavaroista käytettävissään riittävät ja oikeat tiedot.

 

Kyllä siinä pieni tuntuma oli, että saattaa mennä yli, mutta kuten sanoin, en pohtinut kahta keikkaa edes vaihtoehtona joten en sitten kiinnittänyt huomiotakaan tuohon painon kertymiseen lastauksen aikana, enemmän päänvaivaa aiheutti sen, että sai tilavuuden puolesta kaiken mahtumaan...

 

Vakuuttavan ammattimainen ja vastuullinen ote hommaan  :o Pahasti systeemissä vikaa, jos vasta kuormauksen jälkeen pääsee miettimään painoja. Eikä se kiellettyä ole purkaa ylimääräistä pois, eihän? Enemmin taitaa olla asennekysymys.

 

Näin jälkikäteen voisi todeta, että koko keikka olis kannattanu jättää ottamatta, sen verran perseestä se yleisesti oli... tai totesin mä sen itse jo lastatessa.

 

Hyvä että edes jälkikäteen huomasit. Oliskohan kannattanut käydä kahvilla, niin olisit voinut huomata jo vaikka ennen keikkaa  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. arvaus: Ai juu, että oikein isäntämies. Kurssit käyty, niin on pykälät hallinnassa  ;)

 

Ei isäntämies, mutta en ajanut tuota ajoa työsuhteella vaan firman kautta laskuttamalla.

 

Vakuuttavan ammattimainen ja vastuullinen ote hommaan  :o Pahasti systeemissä vikaa, jos vasta kuormauksen jälkeen pääsee miettimään painoja. Eikä se kiellettyä ole purkaa ylimääräistä pois, eihän? Enemmin taitaa olla asennekysymys.

 

Huoh. Tiedostin siis, että en nyt noita painoja lähde lainkaan laskemaan, menee liian vaikeaksi, koska olisi pitänyt laskea lavalla olevien pakkauksien yhteispaino + lavan paino joka ikisestä erilaisesta lavasta (ja niitähän riitti). Ylimääräistä ei tietenkään ole kiellettyä purkaa pois, mutta mitäs luulet, kuinka paljon joudut purkamaan, että saat myös akselipainot kohdalleen jos ne on edestä menneet yli? Jos otat täyden kärryn perästä 2 lavaa pois niin edessä akselipaino nousee, kuten varmasti ymmärrät. Menee aikaa aika reippaasti kun purkaa koko yhdistelmän... Akselipainoa en tosin olisi mistään saanut edes tietää tarkasti, koska se kalibroimaton vaaka ei yksittäisiä akseleita/telejä osaa muutenkaan punnita.

 

Hyvä että edes jälkikäteen huomasit. Oliskohan kannattanut käydä kahvilla, niin olisit voinut huomata jo vaikka ennen keikkaa  ;D
Tjoo, taisi olla keikan ottamisen ja ajamisen aloittamisen välillä melkein vuorokausi. Tiedä sitten, olisko siinä ne kahvit auttaneet..

 

Jos kiellettäis joulu niin olis paljon helpompaa ja kuormatkin pysyis parempina...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, mun mielestä voitais kieltää koko joulu ja sitä myöten säästyttäisiin vaikka ylim. rahtaamisilta :)

 

Ja tämä lakipykälä, missä kuljettajalle sysätään vastuu kuormasta, vaikkei ole mitään hajuakaan esim. sidonnasta/kuorman painosta joutais kanssa kieltolistalle!

Mullakin on ollut edellisen kuskin jälkeen tuli persien alla, kun olen heidän tekemiä kuormia ajellut >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei isäntämies, mutta en ajanut tuota ajoa työsuhteella vaan firman kautta laskuttamalla.

 

Olikohan mahdollisesti Saarioisen runkoajoa, tai Swanlinen ajoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tämä lakipykälä, missä kuljettajalle sysätään vastuu kuormasta, vaikkei ole mitään hajuakaan esim. sidonnasta/kuorman painosta joutais kanssa kieltolistalle!

Mullakin on ollut edellisen kuskin jälkeen tuli persien alla, kun olen heidän tekemiä kuormia ajellut >:(

 

Eikö ole mahdollista tarkistaa sidontaa vai pitääkö vain hypätä hyttiin ja painaa kaasu pohjaan?

 

Kuka siitä kuormasta voisi olla vastuussa muu kuin kuljettaja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Huoh. Tiedostin siis, että en nyt noita painoja lähde lainkaan laskemaan, menee liian vaikeaksi, koska olisi pitänyt laskea lavalla olevien pakkauksien yhteispaino + lavan paino joka ikisestä erilaisesta lavasta (ja niitähän riitti). Ylimääräistä ei tietenkään ole kiellettyä purkaa pois, mutta mitäs luulet, kuinka paljon joudut purkamaan, että saat myös akselipainot kohdalleen jos ne on edestä menneet yli? Jos otat täyden kärryn perästä 2 lavaa pois niin edessä akselipaino nousee, kuten varmasti ymmärrät. Menee aikaa aika reippaasti kun purkaa koko yhdistelmän... Akselipainoa en tosin olisi mistään saanut edes tietää tarkasti, koska se kalibroimaton vaaka ei yksittäisiä akseleita/telejä osaa muutenkaan punnita.

 

Jos kiellettäis joulu niin olis paljon helpompaa ja kuormatkin pysyis parempina...

 

Njoo...no mutta jos olisit alunperinkin ollut ottamassa vain kantavuuskuormaa, niin ei se ihan noin vaikeata olisi... mutta antaa olla.

 

Minun pointti tässä lähinnä on se että minkä takia se pitää ottaa tuollaisia kuormia, kun tosiaan joku toinen ne yli jääneet kamat kuitenkin kuskaa. Kuten itsekin Tatu tuolla aiemmin toisessa yhteydessä toteat, niin ei sen takia lopareita saa että on rikkomatta lakia. Omille nilkoille noilla jutuilla vaan kustaan ja niin lähettäjä kuin kuljetusyrittäjä ovat tyytyväisiä, kun kuskit ottavat riskejä. Vaikka ne teidän kuormaus sakot maksaisivatkin, niin ei ne niitä ajokieltoja kärsi, jotka teille niistä viime kädessä seuraa. Toisaalta tuollaisten 72 t. kuormien kohdalle sitä valvontaa jotenkin toivoo... se 4000 euron ylikuormamaksu yhtiölle on sentään jonkinlainen menoerä.

 

Aiemmin oli kovin puhetta siitä 60 - 63 t. laillisuuden rajasta, niin ihan esimerkkinä voin kertoa että meidän seudulla pääsee helposti viemään alle 63 t. (mutta siis yli 60 t.) kuormasta ylimääräiset esim. paperirullat takaisin tehtaalle 40 km päähän sakon saattelemana. Se kun on kokonaispaino kohtuullisen helppoa määrittää siihen lailliseen 60 tonniin.

Muutenkin ne toleranssit on jäänne 80 -luvulta, kun siirryttiin tilavuuspainoista punnituksiin, eikä autoissa/nostureissa/kuormaajissa ollut vaakoja.

 

Ja tämä lakipykälä, missä kuljettajalle sysätään vastuu kuormasta, vaikkei ole mitään hajuakaan esim. sidonnasta/kuorman painosta joutais kanssa kieltolistalle!

Mullakin on ollut edellisen kuskin jälkeen tuli persien alla, kun olen heidän tekemiä kuormia ajellut

 

Tarmo, tilannehan on muuttunut juuri päinvastaiseen suuntaan. Kuten huomasit tuo TLL:n pykälä on melko uusi (ja tuntematon) ja siinä nimenomaan sälytetään vastuuta myös lähettäjälle, lastaajalle, firmojen ajojärjestelijöille jne., sekä niihin tilanteisiin, joissa saa käsiinsä valmiin kuorman. Teillä voisi olla firmassa pienen palaverin paikka?

Lähinnä tuossa Tatun esimerkissä tarkoitinkin sitä että on melko outoa ettei ole mitään tietoa painoista ennen lastausta, vaikka tavaran lähettäjän tulisi antaa kuormausta varten tarvittavat tiedot.

 

Ei kielletä joulua, se on mukavaa aikaa. Kauppa senkun käy ja antaa rahtimiehillekin lisää töitä kun pääsee ajamaan useamman reissun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään