Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Ei se ole tulevaisuutta vaan nykyaikaa. Jo nyt suurin osa koulutettavista tulee armeijaan pelkällä B-kortilla. Ei niitä kavereita ole siltikään pakko rekrytoida jo ennen palveluksen aloittamista. Siinä on palveluksen ensimmäiset 4-8 viikkoa (joukko-osastosta riippuen) aikaa ennen autokoulun alkua etsiä ne harvat, joilla löytyy B:tä isompi kortti ja niistä kuljettajiksi haluavat pääsevät ihan varmasti. Tietysti jos jossain suunnitellaan kuljettajakoulutuksen aloittamista heti palveluksen alusta tuo voisi tulla kyseeseen, mutta itse en ainakaan kannata sitä, koska sitten sitten jää perussotilaskoulutus saamatta tai se ainakin kärsii. Kyllä jokaisen suomalaisen sotilaan pitää osata myös taistella ja ampua, ei pelkästään ajaa masilla.

 

Vuosituhannen vaihteen hujakoilla kun oman palveluksen Riihimäen Lepokodissa, Muumilaakson Komppaniassa, niin palvelukseen astuttaessa kysyttiin oma halukkuus ja sen jälkeen vilautettiin ajokorttia. Tuvallisesta kahdella EI ollut C-korttia, yhdelläkään ei E-korttia. C-kortin + armeijan oman kortin suorittaminen tapahtui Riksussa ja E-korttia halajavat lähtivät Parolan nummelle peruuttelemaan.

Ekat neljä viikkoa meni levätessä, syödessä ja urheillessa, muiden sykkiessä pitkin poikin, tämän jälkeen alkoi kuljettajakoulutus + ehkä karkeasti 1/5 ?? tavan ryynäämiskoulutusta, ampumassakin käytiin niin minimit kuin mahdollista eli harjottelut radalla + kokeet, räkäpäitä ammuin omalla tytölläni viisi, toki joillakin leireillä jaettiin yhtälailla räkäpäitä niin meille kuin muillekkin mutta itselläni jäi käyttämättä melko usein. Ryömimiset ja konttaukset + muut perushutut oli tosiaan vain murto-osa siitä mitä 'muut' näytti tekevän. Vaikka tuotakin tuli välillä leikittyä tylsyyden iskiessä leireillä, ei sitä aina jaksa hytissä istua pelaamassa lautapelejä, välillä oli kiva lähteä vakoilemaan naapurin toimintaa ja katsoa jääkö kiinni vai ei.

 

Ja myönnänkin sen, ei varmasti kukaan meistä kuskeista osannut samaan tahtiin ryynätä ja taistella kuin kelaperseet ja spollit, toisaalta taas harva noista muista osasi käsitellä autoa tiukassa paikassa yhtä hyvin kuin me jotka sitä harjoteltiin. Tai meillä koulutus oli ajoa sekä huoltoa/korjausta / ylipäätänsä kalustosta huolehtimista niin että ne myös toimii silloin kun pitää.

 

Taisin laskea omiksi metsäpäivikseni reilut parisataa 9kk:n ajalta, ja vielä paria viikkoa ennen kotiuttamista lähdin vetämään neljän mortin letkaa metsäreissulle, metsässä kun oli mukavaa viettää aikaa ja saipahan tehdä sitä mistä piti, ei se autohalleilla autojen huoltaminen ja kahvilla istuminen aina ollut niin mukavaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo meidän päällikkö sitten tarkoittikin pelkästään ilmavoimien kuljettajia. Meitä koulutetaan noin 60-70 kaveria per saapumiserä ja näin pienen joukon rekrytoiminen esim. ammattikoulujen logistiikkapuolelta ei luulisi olevan vaikeaa. Näin säästettäisiin kuulemma aikaa ja rahaa, kun kuskit pääsisivät melkein suoriltaan hommiin ilman, että tarvitsee käydä 10-viikon pituista autokoulua, jossa sitä tälläkin hetkellä istutaan.

 

Maavoimien harteille jäisi sitten tämä uusien kuljettajien tuottaminen Suomelle.

 

Enkä yhtään ihmettele, että tänne kaivataan osaavia kavereita. Onhan meillä kalleimmat kuormat ja Hornetteja tankatessa saapi olla varovainen, ettei ala siivet putoilemaan. ;D

 

Mutta pitääpä luutnantilta kysyä vielä tarkennuksia tornarista, kun sattuu vastaan tulemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan meillä kalleimmat kuormat ja Hornetteja tankatessa saapi olla varovainen, ettei ala siivet putoilemaan. ;D

 

Höpö höpö. Kuka teille tuollaista propagandaa on syöttänyt?

 

Edit: Hei ihan oikeasti. Mie oon ollu jo vuosia töissä samassa siinä laitoksessa mistä sulta tulee tätä tekstiä. Ei mulle mene läpi varusmiesten huulenheittojutut. ;) Saatan jopa tunteakin tätä organisaatiota jo vähän vaikka mullakin on joka ikiselle työpäivälle opittavaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enkä yhtään ihmettele, että tänne kaivataan osaavia kavereita. Onhan meillä kalleimmat kuormat ja Hornetteja tankatessa saapi olla varovainen, ettei ala siivet putoilemaan. ;D

 

Melkosta tekstiä taas...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä se ura urkenee, paskahissiasentajasta kalleimpien kuormien (jet a1? lol) kuljettajaksi erityisen vaativiin ilmailualan tehtäviin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä se ura urkenee, paskahissiasentajasta kalleimpien kuormien (jet a1? lol) kuljettajaksi erityisen vaativiin ilmailualan tehtäviin...

Aka letkuapinaksi... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aka letkuapinaksi... :P

 

Toisaalta, jos vaihtoehtona olisi stadin bussikuski afrikkalais-islamilaisessa työyhteisössä niin mieluummin sitä letkuapinaksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elkääs pojat nyt olko noin ilkeitä. ;)

 

 

On puolustusvoimien roskapropaganda uponnut hyvin nuoreen päähän. Ainakin sanavalinnoista päätellen.. :D

 

Ei sitä nyt ihan joka paikka puske. Enhän minäkään yritä (paljoa). :) Ja sitä paitsi työpaikka se on siinä missä muutkin. Sinäkin tiedät varsin hyvin, että en minäkään mikään uuno ole "siviili"kuljetusalalla ja en silti pidä tätä nykyistä työtä muuta kuljetusalan työtä kummempana, suurilta osin jopa parempana, vaikkakin kaikki lomat menee silti rekkaa ajaessa. 8) Mukavaa hommaa molemmat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan nuo hornetit kalliita kolhittavia, mutta uskon että PV uhraa ennemmin vaikka hornetin, kuin lavakuormallisen varusmiehiä.

 

Paljonkos muuten nykystandardien mukaan lavalle mahtuu väkeä? Jokos se kuppipenkkisääntö on voimassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan nuo hornetit kalliita kolhittavia, mutta uskon että PV uhraa ennemmin vaikka hornetin, kuin lavakuormallisen varusmiehiä.

 

Paljonkos muuten nykystandardien mukaan lavalle mahtuu väkeä? Jokos se kuppipenkkisääntö on voimassa?

 

Moduulipenkit ovat tänään tulleet pakollisiksi. Perus Masin lavalle max 12 ja Rasi 16. Muista ajoneuvoista en muista ulkoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan nuo hornetit kalliita kolhittavia, mutta uskon että PV uhraa ennemmin vaikka hornetin, kuin lavakuormallisen varusmiehiä.

 

Joo, mutta pitää muistaa, että se pytyllinen jettiä on arvokkaampi kuin lavallinen (saati sitten linja-autollinen) miehiä.

 

Luin Flightforumista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moduulipenkit ovat tänään tulleet pakollisiksi. Perus Masin lavalle max 12 ja Rasi 16. Muista ajoneuvoista en muista ulkoa.

 

Kai niiltä ilmastointi ja jousitus löytyy kanssa? Pressusta tietysti tehty myös läpinäkyvä. Oli se hauskaa 30 muun kaverin kanssa istua lavalla pimeydessä kun ajettiin kovaa ja joka kuopan ja töyssyn kautta. Ja voi sitä savun määrää kun kaikki röökattiin yhtä aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai niiltä ilmastointi ja jousitus löytyy kanssa? Pressusta tietysti tehty myös läpinäkyvä. Oli se hauskaa 30 muun kaverin kanssa istua lavalla pimeydessä kun ajettiin kovaa ja joka kuopan ja töyssyn kautta. Ja voi sitä savun määrää kun kaikki röökattiin yhtä aikaa.

Kerran olen päässyt (joutunut) koeajamaan ne ihmeen huvipuistolaitteet, ja olivat kyllä perhanan epämukavia olla. Paljon hauskempaa se oli lavalla olla, kuin niissä ahtaissa ja mukamas "hyvissä" motuuleissa kykkiminen... Puhumattakaan niiden asentamisesta lavalle....  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä se ura urkenee, paskahissiasentajasta kalleimpien kuormien (jet a1? lol) kuljettajaksi erityisen vaativiin ilmailualan tehtäviin...

Meinaatko, että täällä kuskataan pelkkää petrolia?  ;D

 

Mutta olisihan se mukavaa, jos intin jälkeen voisi opiskelujen ohella käydä tankkailemassa vähän lentokoneita esim. EFHK:lla. 8)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaatko, että täällä kuskataan pelkkää petrolia?  ;D

 

Mutta olisihan se mukavaa, jos intin jälkeen voisi opiskelujen ohella käydä tankkailemassa vähän lentokoneita esim. EFHK:lla. 8)

 

 

Muista sitten, että sinne tarttee ADR-säiliöluvan. Saako hintistä semmosta? Ja saattavat vaatia aika reippaasti ajokokemusta, jotta päästävät sinne sekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muista sitten, että sinne tarttee ADR-säiliöluvan. Saako hintistä semmosta? Ja saattavat vaatia aika reippaasti ajokokemusta, jotta päästävät sinne sekaan.

Täältä saa nykyään kaikkia ihme lappuja ja lippuja tuon ammattipätevyyskoulutuksen takia. ADR-luvat kappaletavaraan ja säiliöön, ensiapukortin, työ-ja tieturvakortin, trukkikortin(?), digipiirturikortin ja olikohan vielä jotain muuta. Ja hyvä hommahan tässä on se, että itselle ei jää maksettavaksi mitään muuta kuin se 40€, kun käy hakemassa intin jälkeen uuden kortin laitokselta.

 

Se voi olla tosiaan olla, että mihinkään Helsinki-Vantaalle ei ole asiaa ennen kuin on pari miljoonaa tullut mittariin tien päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä saa nykyään kaikkia ihme lappuja ja lippuja tuon ammattipätevyyskoulutuksen takia. ADR-luvat kappaletavaraan ja säiliöön, ensiapukortin, työ-ja tieturvakortin, trukkikortin(?), digipiirturikortin ja olikohan vielä jotain muuta. Ja hyvä hommahan tässä on se, että itselle ei jää maksettavaksi mitään muuta kuin se 40€, kun käy hakemassa intin jälkeen uuden kortin laitokselta.

 

Se voi olla tosiaan olla, että mihinkään Helsinki-Vantaalle ei ole asiaa ennen kuin on pari miljoonaa tullut mittariin tien päällä.

Trukkikortin sai Vekaralla BECE-kuskit (?) ja eipä tarvinnut itse edes maksaa 40€ kun ne vielä pistivät mukaan Puolustusvoimien maksusitoomuksen. Sen kun antaa poliisilaitoksella niin PV lähettää rahat poliisille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trukkikortin sai Vekaralla BECE-kuskit (?) ja eipä tarvinnut itse edes maksaa 40€ kun ne vielä pistivät mukaan Puolustusvoimien maksusitoomuksen. Sen kun antaa poliisilaitoksella niin PV lähettää rahat poliisille.

Tämäpä kuullostaa hyvälle. Paljos Vekaralla on C- ja CE-kuskeja? C-kuskeja varmaan hitusen enemmän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäpä kuullostaa hyvälle. Paljos Vekaralla on C- ja CE-kuskeja? C-kuskeja varmaan hitusen enemmän?

En kyllä osaa mitään kokonaissuhdetta sanoa, mutta kenttätykistössä taisi olla n. 5 kuskia, jotka eivät halunneet/päässeet CE-jatkoille.. ja kuskeja oli jotain 30 luokkaa. Huolto/kuljetus ja kenttätykistö taisivat olla niitä, joissa eniten koulutettiin BECE-kuskeja. Muissa yksiköissä BECE-kuskeja taidettiin kouluttaa vain muutamia per yksikkö.

 

Meidän saapumiserän lähdön jälkeen oli kovasti tarkoitus nostaa kuljettajamääriä, mutta en tiedä miten ovat onnistuneet. Halukkaita kuskeja ei ole oikein ikinä ollut tarpeeksi, kun hintana on varmasti vuoden palvelusaika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halukkaita kuskeja ei ole oikein ikinä ollut tarpeeksi, kun hintana on varmasti vuoden palvelusaika.

 

C-kuski oli ainakin ennen 9 kk?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trukkikortin sai Vekaralla BECE-kuskit (?) ja eipä tarvinnut itse edes maksaa 40€ kun ne vielä pistivät mukaan Puolustusvoimien maksusitoomuksen. Sen kun antaa poliisilaitoksella niin PV lähettää rahat poliisille.

 

Ei ymmärtääkseni edelleenkään kouluteta kaikille ce-kuskeille eikä ce-mtau:ille. Toiseksi, se "trukkikortti" on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ymmärtääkseni edelleenkään kouluteta kaikille ce-kuskeille eikä ce-mtau:ille. Toiseksi, se "trukkikortti" on ihan yhtä tyhjän kanssa.

No varmaan on ainakin eri varuskunnissa eri touhut. Meillä tuo trukkikortti kuului CE-vaiheen ammattipätevyyskoulutukseen, joten sen saivat kaikki, joille CE-koulutus annettiin. Ja se itse korttihan on käytännössä aika turha läpyskä, mutta se itse koulutus on kyllä jotain varastohommia/lastaushommia ajatellen ihan mukava.

 

Ja lisäksi vekaralla ei yksikään moottorialiupseeri saanut CE-koulutusta, vaan joutuivat tyytymään C-korttiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään