Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Ja lisäksi vekaralla ei yksikään moottorialiupseeri saanut CE-koulutusta, vaan joutuivat tyytymään C-korttiin.

 

Missäs saapumiserässä näin? Ymmärsin, että ainakin.. öö.. vielä II/09:n johtajien joukossa oli ce-kortillisia vekaran royal kuljussa (ja vaikka ce olisi jo ennen inttiä, niin pv ei kouluta intin ce-korttia?).

 

mutta se itse koulutus on kyllä jotain varastohommia/lastaushommia ajatellen ihan mukava.

 

Mä oon käyny sellasen koulutuksen nyt kolmesti... karseeta touhua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No varmaan on ainakin eri varuskunnissa eri touhut. Meillä tuo trukkikortti kuului CE-vaiheen ammattipätevyyskoulutukseen, joten sen saivat kaikki, joille CE-koulutus annettiin. Ja se itse korttihan on käytännössä aika turha läpyskä, mutta se itse koulutus on kyllä jotain varastohommia/lastaushommia ajatellen ihan mukava.

 

Siitä on ihan yhtä paljon hyötyä kuin intin vehkeillä annettavasta täysperäkoulutuksesta. Hypätessäsi oikean yhdistelmän puikkoíhin, voit unohtaa kaiken mitä olet oppinut ja aloittaa alusta. Trukkikurssilla ei opita lastaushommia ajatellen yhtään mitään. Paljon enemmän oppii kun annetaan trukki, muutama yhistelmä ja käsketään lastata aivan kattoa myöten erilaista ja -kokoista kappaletavaraa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs saapumiserässä näin? Ymmärsin, että ainakin.. öö.. vielä II/09:n johtajien joukossa oli ce-kortillisia vekaran royal kuljussa (ja vaikka ce olisi jo ennen inttiä, niin pv ei kouluta intin ce-korttia?).

 

Mä oon käyny sellasen koulutuksen nyt kolmesti... karseeta touhua.

Okei, no ehkä puhuin vähän turhan laajalti kun en ihan kaikkien yksiköiden juttuja tuntenut. Muistelisin silti, ettei I/09:n CE-koulutuksessa ollut yhtään aliupseerioppilaita/alikessuja. Autokoulun aliupseereista vain yhdellä oli BECE-kortti ja sekin vain, koska omisti jo siviilin kautta rekkakortin. Muuten jos piti siirrellä jotain raskaampia perävaunuja niin CE-kurssilaiset niitä siellä siirteli.

 

En ole ajanut intin jälkeen mitään henkilöautoa suurempaa, joten en tiedä millasta se ihan OIKEASTI on ajaa esim. täysperää. Täysperäkoulutus annettiin meille pääosin PV:n Scanioilla ja Kouvolan ammattillisen aikuiskoulutuskeskuksen vehkeillä/opettajilla. Tietty kaikki kuormausjutut sun muut jäivät vähälle, mutta en tiedä miten tuo ajamisen kannalta eroaisi niin ihmeellisesti.

 

Ammattipätevyyskoulutus oli kyllä aikamoista kuraa, mutta muilta osin olisi ihan kiva saada vähän perusteluitakin Joonan "väittämille".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole ajanut intin jälkeen mitään henkilöautoa suurempaa, joten en tiedä millasta se ihan OIKEASTI on ajaa esim. täysperää. Täysperäkoulutus annettiin meille pääosin PV:n Scanioilla ja Kouvolan ammattillisen aikuiskoulutuskeskuksen vehkeillä/opettajilla. Tietty kaikki kuormausjutut sun muut jäivät vähälle, mutta en tiedä miten tuo ajamisen kannalta eroaisi niin ihmeellisesti.

 

Ammattipätevyyskoulutus oli kyllä aikamoista kuraa, mutta muilta osin olisi ihan kiva saada vähän perusteluitakin Joonan "väittämille".

 

Ne Scaniat nyt oli jo vähän parempia, mutta sitten taasen ne millä peruutetaan kulmaa Jokelassa niin aivan toisenlaisia kuin käytännössä lähes kaikki siviiliyhdistelmät. Mm. yksi kulmaperuutuksen tärkeimpiä asioita on aisan ohjaaminen peränylityksellä. Intin vehkeillä sitä ei pysty harjoittelemaan juurikaan, koska veturin kääntäminen ei aisaa käännä juuri lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole ajanut intin jälkeen mitään henkilöautoa suurempaa, joten en tiedä millasta se ihan OIKEASTI on ajaa esim. täysperää.

 

Oikeasti sä et mene kärryyn kiinni peruuttaessa ihmettelemään sitä perävaunun aisaa vaan peruutat vaan kiinni, eikä silti tule esimies huutamaan naama punasena että pitää käydä varmistamassa... Mutta joku skappari saattaa silti tulla, Joona voi kertoa lisää :D

 

Ne Scaniat nyt oli jo vähän parempia, mutta

 

...mutta mihinkään yhtä perseelleen kääntyvään ja oikovaan siviiliperävaunuun en vielä ole törmännyt. Tai no yhteen, mutta se oli pitkä lavetti ilman kääntyviä takafillareita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeasti sä et mene kärryyn kiinni peruuttaessa ihmettelemään sitä perävaunun aisaa vaan peruutat vaan kiinni, eikä silti tule esimies huutamaan naama punasena että pitää käydä varmistamassa... Mutta joku skappari saattaa silti tulla, Joona voi kertoa lisää :D

 

 

 

Varmaan kerroin silloin pari vuotta sitten kun Parolan S-marketin pihalla rupesi skapparit avautuu kun peruutin aisaan katsomatta, kun ne lähti paniikissa joka puolelle kun pasi oli ajettu aisan eteen ja lähdin peruuttamaan päälle :D Kun otettiin sen paviaanin kanssa yhteen. Mistään mitään tietämätön idiootti rupeaa neuvomaan toisia ihmisiä.  Mutta näin se on. Ei sitä tarvitse periaatteessa käydä katsomassa. Minä käyn katsomassa, koska perävaunut vaihtuvat niin usein ja koskaan ei tiedä, mihin asentoon se on ruuvattu. Mutta pääsääntöisesti en kyllä edellisessä talossa vakiokärryjen kanssa käyny tkoskan katsomassa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä tarvitse periaatteessa käydä katsomassa. Minä käyn katsomassa, koska perävaunut vaihtuvat niin usein ja koskaan ei tiedä, mihin asentoon se on ruuvattu.

 

Toki juu tilanteen mukaan, jos on tuntematon tai tuntemattomasti jätetty vaunu ja aisan korkeutta ei pysty kunnolla arvioimaan (maan profiili huomioonottaen) niin parempi katsoa kuin peruuttaa johtoja/pistorasioita paskaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä selkee.

 

Ja eikös muutenkin siviilipuolen koulutuksessa harjoitella tuota kulmaperuutusta niin kauan että sen osaa vaikka silmät kiinni unissaan? Intissä se tehdään niin, että menee käsittelykoe läpi ja aikaa harjoitteluun on niin vähän, että se tosiaan menee lähinnä tuurilla läpi.

 

Juu en kyllä näillä taidoilla kovin mielelläni peruuttelisi täysperällä kulman taakse jossain ruuhkaisella lastausalueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku osaa varmaan täällä kertoa, että mikä trukkikortti oikeen on? Perustuuko se johonkin lakiin tai asetukseen vai mitä ihmettä?

 

Oon ajellut trukkia muiden työtehtävien ohessa nyt vuodesta 2004 koulunkäynnin ohella ja trukkikortista ei ole tietoakaan. Eipä oo kyllä kukaan ikinä sellaisen perään kysellytkään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku osaa varmaan täällä kertoa, että mikä trukkikortti oikeen on? Perustuuko se johonkin lakiin tai asetukseen vai mitä ihmettä?

 

Oon ajellut trukkia muiden työtehtävien ohessa nyt vuodesta 2004 koulunkäynnin ohella ja trukkikortista ei ole tietoakaan. Eipä oo kyllä kukaan ikinä sellaisen perään kysellytkään..

Se taitaa olla joku täysin "epävirallinen" juttu.. mitään ajokorttiahan ei trukeille ole, eli esimerkiksi oma trukkikortti on Kouvolan ammatillisen koulutuskeskuksen oma kortti, joka lähinnä kertoo annetusta koulutuksesta ja perehdytetyistä trukkityypeistä. Eli työnantajaa ei sellainen välttämättä paljon kiinnosta, mutta sillä voi toisaalta "todistaa osaamisensa"..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku osaa varmaan täällä kertoa, että mikä trukkikortti oikeen on? Perustuuko se johonkin lakiin tai asetukseen vai mitä ihmettä?

 

Oon ajellut trukkia muiden työtehtävien ohessa nyt vuodesta 2004 koulunkäynnin ohella ja trukkikortista ei ole tietoakaan. Eipä oo kyllä kukaan ikinä sellaisen perään kysellytkään..

 

Perustuu valtineuvoston asetukseen työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastuksesta

Trukin ja henkilönostimen kuljettajalla on oltava sen käyttöön työnantajan antama kirjallinen lupa. Työnantajan on ennen luvan antamista varmistettava, että kuljettajalla on riittävät kyvyt ja taidot työvälineen käyttämiseen.

 

Eli toi trukkikortti on vain helppo tapa varmistua siitä, että trukkikuski osaa edes jotain ja on saanut jonkinlaisen turvallisuuskoulutuksen. Varsinkin jos on paikka jossa moni eri ihminen saattaa ajaa esim trukkia. Vaikka joku iso työmaa tai rekkaterminaali. Trukkikorttia vaatimalla työnantaja täyttää velvollisuutensa varmistaa riittävät kyvyt ja taidot trukin ajamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku osaa varmaan täällä kertoa, että mikä trukkikortti oikeen on? Perustuuko se johonkin lakiin tai asetukseen vai mitä ihmettä?

 

Oon ajellut trukkia muiden työtehtävien ohessa nyt vuodesta 2004 koulunkäynnin ohella ja trukkikortista ei ole tietoakaan. Eipä oo kyllä kukaan ikinä sellaisen perään kysellytkään..

 

Löytyy erinäisiltä tahoilta noita trukkikortteja, mulla on roclan, erään rehutukun ja jonkun alan yhdistyksen kortit.. Käytännössä sen tarkoitus on se, että sillä työnantajapuoli/vastaava voi todistaa, että on annettu koulutus ja toisaalta että kuljettajala olisi pitänyt olla tiedossa tietyt perusasiat, kun se tappaa ittensä sen trukin kanssa. Jossain käytetään "kortteja", joissain paikoissa annetaan vaan joku koulutus ja joissain annetaan vaan trukki. Valitettava fakta on se, että viimeksi mainituissa paikoissa työtehokkuus on yleensä korkein ja homma kokonaisuutena toimii...

 

Tuo Jukan lainaus on sellasesta dokumentista kuin VNa 403/2008 1:14.4§

 

mitään ajokorttiahan ei trukeille ole

 

Paitti sellaisille, jotka on ajoneuvorekisterissä... Siinäpä vasta kyrväkäs peli kauppakassiksi, parin tonnin vastapainolla kun hurauttais paikalliseen ostoskeskukseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onhan PV:n koulutuskin mennyt 20 vuoteen perseelleen, aikoinaan jos ei osannut ajaa etu- tai takaperin erilaisia keksintöjä joutui harjoittelemaan ne viikonloput jotka osaavat oli velvillä. Tämä harjoittelu oli siis omaan tahtiin, usein aseveljien opastuksella omalla vapaa-ajalla PKarPsto:ssa. Hyvää porukkaa kaikki valmistuneet. Noilla perustiedoilla ja taidoilla on selvinnyt sitten kaikesta kohdalle sattuneesta kalustosta, vaikka mittaakin on kasvanut kymmeniä metrejä. Hermotkin vahvistuivat parin 5-6 viikon kineksen aikana, joten nykyisin rahaa tuovan HSL/HRT alueen bussikuskin hommissakin pärjää, vaikka suuri osa jopa saman ammatin elättämistä on melkoisia kuupoja.

 

Ps. Ennen oli nostalgiakin parempaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eikös muutenkin siviilipuolen koulutuksessa harjoitella tuota kulmaperuutusta niin kauan että sen osaa vaikka silmät kiinni unissaan? Intissä se tehdään niin, että menee käsittelykoe läpi ja aikaa harjoitteluun on niin vähän, että se tosiaan menee lähinnä tuurilla läpi.

Täällä ainakin harjoitellaan niin kauan, että menee kärry kulmaan ja kavennukseen silmät ummessa. Iltaisin käydään peruuttelemassa parin kolmen tunnin sessiot vähintään joka toinen päivä ja ajopäivinäkin peruuttamista harjoitellaan kunnolla ajotuntien päätteeksi.

 

Vielä pitäisi hitusen parantaa, kun oma ennätys on 2min20sec, kun kärry on ollut kulmassa ja kavennuksessa letkut irti. 15minuuttiahan kokonaiseen suoritukseen on aikaa. Kärry kulmaan ja kokonaan kavennukseen, letkut irti, nuppi kulman taakse ja peruutus takaisin, letkut kiinni ja se on siinä. Vartin aikana kerkee jo hitusen korjailemaankin jossei ensimmäisellä yrityksellä kärry meinaa osua kavennukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosta trukkikortista: Mullakaan ei ole mitään varsinaista trukkikorttia vaikka työssäni satamassa ajoin mm konttitrukkeja, en tosin kurottajaa mutta tuollainen 16 tonninen paperitrukki oli jokapäiväinen työkalu ja siitä alaspäin ihan 3 tonniseen asti. Vetomestarit erilaisilla työlaitteilla kuten kontinkuljettimella ja kasettivaunuilla sekä vielä semiperävaunujen käsittelylaitteilla tuli oikein tutuksi. Oli vain Kotkassa saatu peruskoulutus ja sitten työnantajan kurssitukset siitä eteenpäin. Työtodistuksessa lukee vain että Erikoiskoneiden kuljettajan pätevyys. Sekin vissiin vain palkanlisien vuoksi. Se oli muuten aika kivaa hommaa. Tarkkana piti vaan olla. Vain kerran kaaduin itse enkä edes pahasti loukannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaisin käydään peruuttelemassa parin kolmen tunnin sessiot vähintään joka toinen päivä ja ajopäivinäkin peruuttamista harjoitellaan kunnolla ajotuntien päätteeksi.

 

Kävin kerran, kun kerran oli pakko. Onneksi sen jälkeen ei enää ollut pakko. Ihan perseestä muutenkin peruuttaa noilla intin romuilla, varsinkin sillä maastokalustolla, jossa se kita on melkein taka-akselissa kiinni. Sillä peruuttamisella ei ole mitään tekemistä oikeiden yhdistelmien kanssa ja sitä on myös ihan turha harjoitella niin, että se menisi jotenkin silmät kiinni...

 

Vielä pitäisi hitusen parantaa, kun oma ennätys on 2min20sec

 

Jos peruutettava matka (jos puhutaan oikeista yhdistelmistä) on jotain 60 metrin luokkaa ja yhdistelmä liikkuu taaksepäin 5 km/h, siitä tulee 45 sekuntia, jonka jälkeen vielä letkujen irti nyppäämiseen ja kidan avaamiseen menee kävelyineen 30 sekuntia. Jos kalusto olisi niin paskaa, että se vaatisi pyöräkiiloja erikseen, on parempi olla koskematta siihen muutenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin kerran, kun kerran oli pakko. Onneksi sen jälkeen ei enää ollut pakko. Ihan perseestä muutenkin peruuttaa noilla intin romuilla, varsinkin sillä maastokalustolla, jossa se kita on melkein taka-akselissa kiinni. Sillä peruuttamisella ei ole mitään tekemistä oikeiden yhdistelmien kanssa ja sitä on myös ihan turha harjoitella niin, että se menisi jotenkin silmät kiinni...

 

Siitähän mä tossa ylempänä puhuin, miten intin vehkeillä ei pysty harjoittelemaan aisan ohjaamista perällä, joka on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista ;)

 

 

Jos kalusto olisi niin paskaa, että se vaatisi pyöräkiiloja erikseen, on parempi olla koskematta siihen muutenkaan.

 

Parasta oli silti se naurettava renkaiden kopautus :D Ja voi itku mikä huuto, jos et katsonut vilkkuja molemmin puolin :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin kerran, kun kerran oli pakko. Onneksi sen jälkeen ei enää ollut pakko. Ihan perseestä muutenkin peruuttaa noilla intin romuilla, varsinkin sillä maastokalustolla, jossa se kita on melkein taka-akselissa kiinni. Sillä peruuttamisella ei ole mitään tekemistä oikeiden yhdistelmien kanssa ja sitä on myös ihan turha harjoitella niin, että se menisi jotenkin silmät kiinni...

Täällä on ihan hyviä kouluautoja. Volvo FH12 moduuli, Nelossarjan Scanioita joista yksi moduulimittainen, muissa intin 2-akselinen konttikärry, MAN TGA vaihtolavalaitteilla ja neliakselisella kärryllä, yksi Sisun sorayhdistelmä, yksi Scanian puolikas ja sitten uusi Scanian G480 intin konttikärryllä. 3 yhdistelmää on intin vehkeitä ja loput sitten Jyväskylän ammattiopiston kalustoa. Maastokalustoa päästään kokeilemaan vasta toukokuussa, kun autokoulu huipentuu ajoleiriin Lahdessa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin kerran, kun kerran oli pakko. Onneksi sen jälkeen ei enää ollut pakko. Ihan perseestä muutenkin peruuttaa noilla intin romuilla, varsinkin sillä maastokalustolla, jossa se kita on melkein taka-akselissa kiinni. Sillä peruuttamisella ei ole mitään tekemistä oikeiden yhdistelmien kanssa ja sitä on myös ihan turha harjoitella niin, että se menisi jotenkin silmät kiinni...

 

Jos peruutettava matka (jos puhutaan oikeista yhdistelmistä) on jotain 60 metrin luokkaa ja yhdistelmä liikkuu taaksepäin 5 km/h, siitä tulee 45 sekuntia, jonka jälkeen vielä letkujen irti nyppäämiseen ja kidan avaamiseen menee kävelyineen 30 sekuntia. Jos kalusto olisi niin paskaa, että se vaatisi pyöräkiiloja erikseen, on parempi olla koskematta siihen muutenkaan.

 

Kylläpä sitä nyt ollaan niin rekkamiestä että hehheh. Voisin melkein luulla, että olet saanut kortin kuukausi sitten puheidesi mukaan jos en paremmin tietäisi... ::) Kyllä tässä maassa saattaa olla muitakin, jotka osaavat ajaa rekkaa. Ja ainakin minä olen ajanut työkseni siviilimaailmassa myös monia muitakin kärryjä kuin moduulimittaisia. Jopa saman mittaista kärryä kun PV:llä on. Montakohan kasettikuskia Suomessa vääntää lyhyttä kolmeakselista kärryä päivästä toiseen? Et sinä niin uniikki ihminen ole.  :o Ja sitä paitsi jos osaat peruuttaa sitä lyhyttä kaksiakselista kärryä niin osaat kyllä neljä- tai viisiakselista moduulimittaistakin, KOSKA SE ON HELPOMPI! Ainoa mitä sen isomman kärryn kanssa on opeteltava on se kuinka paljon enemmän se vaatii tilaa. Kääntösuunnat ja peruutusperiaate on ihan samanlaista. Kun olet ajellut pitkän aikaa "isoja" kärryjä ja otatkin taas kaksiakselisen pätkän siihen taakse niin eipä meinaa taipua minnekään aluksi, koska se on niin hätäinen verrattuna 4- tai 5-akseliseen. Nimimerkillä kokemusta on vähän turhan paljonkin. Ja tuosta kalustosta: PV osti viime vuonna karvan verran alle sata uutta Scaniaa lisää lähinnä koulukäyttöön, että kyllä ne varuspojat hyvillä vetureilla ajaa korttiansa läpi maan. Meilläkin on pelkkiä kolmeakselisia autoja kärryjä vetämässä, että se siitä peräylityksen puutteesta. Pitkiä kärryjä on sitten koulukäytössä harvemmassa paikassa, mutta jotkin joukko-osastot ostavat autot ja opettajat ulkopuolisilta toimijoilta ja niillä on monesti ihan moduulimittaisia vehkeitä. Ja ainakin meilläpäin ammattipätevyyskoulutuksessa pojat laitetaan ajamaan lähes kaikenlaisella kalustolla mitä talosta löytyy, raskaslavetit ja muutkin ajoneuvot, mitkä on olleet ennen lähinnä henkilökunnan ajamia. PV:n koulutus otti aimo harppauksen viime vuoden alusta jolloin koko systeemi lyötiin uusiksi. Turha teidän on Joonan kanssa vanhentuneella "faktalla" täällä elvistellä, vaan ottakaa selvää asioista ja väitellään sitten uusiksi. :thmbup: Monikohan kymmenien, jopa satojen tuhansien nykyisten rekkakuskien kortti on ajettu PV:llä ja monikohan niistä pärjää aivan hyvin siellä rekan ratissa ja osaa ehkä jopa peruuttaa? Älkää tehkö mukavasta alasta niin vaikean ja negatiivisen kuuloista. Vuosittain tuhannet varusmiehet saavat ILMAISEN kortin PV:ltä. Jos tuota mahdollisuutta olisi niin tästä maasta olisivat rekkakuskit loppuneet jo aikoja sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä sitä nyt ollaan niin rekkamiestä että hehheh. Voisin melkein luulla, että olet saanut kortin kuukausi sitten puheidesi mukaan jos en paremmin tietäisi... ::)

 

No onhan tuo nyt ihan naurettavaa, ettei jousikelloja ole 2000-luvun perävaunuissa. Enkä mä kyl koe olevani rekkamies, enkä edes halua olla pitkään rekkakuski, kun fiksumpaakin tekemistä olisi kuulemma olemassa. mutta tässä opiskelun ohessahan tuo menee ihan kivasti niin saa jonkinlaisen toimeentulon...

 

Ja vielä, ettei jäisi väärää käsitystä kenellekään, niin töissähän ei ole mikään kiire peruutella noita vaunuja. Kyllä ne aikanaan löytää laituriin tai muulle lastauspaikalle. Ja jos tila riittää, niin saa mun puolesta jäädä vaikka kuinka vinoon, kun siitä suoruudesta ei kukaan maksa kuitenkaan ylimääräistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ainakin minä olen ajanut työkseni siviilimaailmassa myös monia muitakin kärryjä kuin moduulimittaisia. Jopa saman mittaista kärryä kun PV:llä on. Montakohan kasettikuskia Suomessa vääntää lyhyttä kolmeakselista kärryä päivästä toiseen?

 

Kuinka moni kasettikuski käy laittamassa pyöräkiilat tai veivaa kammesta jarrut päälle, saati käy tarkastamassa vaunun kaikki valot aina jokaisen kytkennän päätteeksi (tai käy edes koskemassa seisontajarrun ohjausventtiiliin :P)?

 

Et sinä niin uniikki ihminen ole.  :o Ja sitä paitsi jos osaat peruuttaa sitä lyhyttä kaksiakselista kärryä niin osaat kyllä neljä- tai viisiakselista moduulimittaistakin, KOSKA SE ON HELPOMPI!

 

Niin onkin, ja muutenkin mukavampi, varsinkin kun paripyörät jää pois.

 

Jos tuota mahdollisuutta olisi niin tästä maasta olisivat rekkakuskit loppuneet jo aikoja sitten.

 

En menisi allekirjoittamaan ihan varmaksi tätä tietoa, koska sen rekkakortin ajaminen siviilissä on ennen ollut niin helppoa. Tulevaisuudessa tuo pitänee kyllä paikkaansa, sen verran älyttömiksi on vaatimukset menneet (ja intin touhusta huolimatta ennustan kuljettajapulaa ainakin kotimaisen työvoiman osalta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuosta kalustosta: PV osti viime vuonna karvan verran alle sata uutta Scaniaa lisää lähinnä koulukäyttöön, että kyllä ne varuspojat hyvillä vetureilla ajaa korttiansa läpi maan. Meilläkin on pelkkiä kolmeakselisia autoja kärryjä vetämässä, että se siitä peräylityksen puutteesta. Pitkiä kärryjä on sitten koulukäytössä harvemmassa paikassa, mutta jotkin joukko-osastot ostavat autot ja opettajat ulkopuolisilta toimijoilta ja niillä on monesti ihan moduulimittaisia vehkeitä. Ja ainakin meilläpäin ammattipätevyyskoulutuksessa pojat laitetaan ajamaan lähes kaikenlaisella kalustolla mitä talosta löytyy, raskaslavetit ja muutkin ajoneuvot, mitkä on olleet ennen lähinnä henkilökunnan ajamia. PV:n koulutus otti aimo harppauksen viime vuoden alusta jolloin koko systeemi lyötiin uusiksi.

 

Tuo kaikki taasen johtuu siitä, että pv alkoi kouluttaa ammattipätevyysdirektiivin mukaisesti. Tosin, kyllä meillä se intin koulutus oli sellainen, että aimo harppaukset on mahdollisia lähtötason ollessa hiukan nollan yläpuolella ;)

 

 

 

Monikohan kymmenien, jopa satojen tuhansien nykyisten rekkakuskien kortti on ajettu PV:llä ja monikohan niistä pärjää aivan hyvin siellä rekan ratissa ja osaa ehkä jopa peruuttaa? Älkää tehkö mukavasta alasta niin vaikean ja negatiivisen kuuloista. Vuosittain tuhannet varusmiehet saavat ILMAISEN kortin PV:ltä. Jos tuota mahdollisuutta olisi niin tästä maasta olisivat rekkakuskit loppuneet jo aikoja sitten.

 

En pikaisella googlauksella löytänyt suomessa voimassaolevien CE-korttien määrää, mutta epäilen aika vahvasti tuota satoja tuhansia. Ja etenkin sitä, että ne kaikki olisi ajettu pv:llä. Kuten Tatu jo sanoikin, ennen rekkakortin sai Suomessa työkokemuksella ja sen kuin kävi ajamassa vain jonain vapaana viikonloppuna harjoitellen ja siitä kokeisiin.  Meiltä suomesta tuskin hirveästi löytyy porukkaa, jolta löytyy CE ja vielä turhempaa on väittää, että ne olisi ajettu intissä. Ei todellakaan. Osa on mutta vain osa. Joten jätetäänkö se intin propaganda vähemmälle. Sitä roskaa sai kuulla intissä ihan riittävästi aikanaan.

 

Ps. Se mukava ala on vaikeaa ja negatiivista ellei pääse kunnon taloon töihin. Vai miksikö luulet alan maineen olevan pohjamudissa? Ei todellakaan minkään Konginkankaan tapausten ja vastaavien takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään