Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Velipuoleni ei siis ole validi, vaikka onkin inttikuski? Joona, eikös tuollaiseen vakio puokki-konttikärryyn saisi dollyn eteen, jolloin olis tuo 1x20"+2x20" mahdollinen?

 

Miten tuo dolly siihen vaikuttaa? Dollylla tehdään puoliperästä täysperä. Eihän se itse kuormatilaan/konttialustaan/jne vaikuta mitenkään. Vai tarkoititko, että se 20 kontti laitettaisiin veturiin? Siinähän ei olisi järkeä. Nyt veturi lastattiin rautaa täyteen ja kärryn keulaan 3 merikonttia ja vähän lisää rautaa. Samalla saatiin täysi yhdistlemäkuorma samaan paikkaan. Sen sijaan, että kuskattaisiin yhdistelmällä 3 pientä merikonttia toiselle puolelle Suomea. Ja tultaisiin tyhjänä alas. Inttikuskille en anna minkäänlaista arvoa. En niin minkäänlaista. Puhun vuoden kokemuksesta intin CEDE-kuskina.

 

EDIT: Tuossa kuvassahan rätti makaa dollyn päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Inttikuskille en anna minkäänlaista arvoa. En niin minkäänlaista. Puhun vuoden kokemuksesta intin CEDE-kuskina.

Nohnoh, niin kuin aikaisemminkin olen sanonut, niin tämä koulutuksen laatukin riippuu paikasta. Ei tainnut vielä sinun aikanasi intti kouluttaa ammattipätevyyttä? Itse tosiaan palvelin ilmavoimissa Karjalan lennostossa pääasiallisesti säiliöyhdistelmänkuljettajana jossa tehtäviin kuului mm. hävittäjien ym. ilma-alusten tankkaaminen ja tietenkin petrolin kuljetusta lentoleireille, jalostamolta varastoon jne.

 

Koulutuksesta:

 

P-kauden jälkeen siirryttiin Rissalasta 11viikoksi Jyväskylään Tikkakoskelle ilmavoimien autokouluun, jossa koulutetaan kaikki ilmavoimien joukko-osastojen kuljettajat + Utin jääkärirykmentin säiliöjepet jotka tankkaavat koptereita. Autokoulun aikana ajettiin yhdistelmäkortit niille kenellä sitä ei jo ollut (12 kaverilla vajaasta 60:stä kaverista oli jo CE pohjalla) ja koulutettiin osa ammattipätevyyksistä. Joka toinen päivä ajettiin ajotunteja ja käytiin teoriatunneilla ja joka toinen päivä tehtiin käytännönharjoituksia (Sitomista, koukkulaitteitten käyttöä, kasetointia yms.) ja käytiin lisää teoriaa. Opettajina ei ollut kuin yksi puolustusvoimien henkilökuntaan kuuluva, loput olivat autokouluista ja aikuis/ammattikouluista tulleita opettajia.

 

Autokoulun jälkeen siirryttiin takaisin Rissalaan, jossa valittiin laivuekuljettajat eli säiliökuskit ja sitten autohallin kuskit, jotka pyörittivät komppanian kuljetuksia (leirikuskaukset yms.) Autohallin kuskit selvisivät viikon perehdytyksellä, mutta meillä koulutus/perehdytys jatkui palveluspaikassa vielä noin kolme viikkoa, kun tutustuttiin säiliöautojen sielunelämään, itse tankkaukseen, lentopetrolin laadunvarmistukseen, kenttäalueen ajolupiin, radioliikennekoulutukseen yms.

 

Hommat kun alkoivat sujumaan rutiinilla, niin vastuutakin tuli kesällä paljon. Kaikki esimiehet olivat päällekkäin lomilla pari viikkoa, jolloin koko laivueen polttoainetoiminnan pyöritysvastuu oli meillä seitsemällä varusmiehellä. Tämän lisäksi hoidimme keskenämme mm. autojen huoltoonviennit (kaikki säiliöautot ovat huoltosopparivehkeitä) ja muutama säiliöiden vuositarkastukseen vientikin osui tuolle ajalle. Hommat menivät niin kuin pitikin ja saatiin jopa parit kuntsarit per naama tuosta.

 

Joukko-osastossa jatkui myös ammattipätevyysajot ja muu koulutus, jota pyörittivät yksi kuljetusyrittäjä, joka tarjoaa koulutuspalveluja ja sitten yksi vanha Kiitolinjan kuski, joka on vanhoilla päivillään siirtynyt koulutushommiin terveydellisistä syistä. Koulutus oli todella hyvää ja vanhoilta konkareilta sai paljon hyviä käytännönvinkkejä. Vuosi huipentui sitten tuohon kortin siviiliin saantiin. Kaupanpäälle tosiaan tulivat kaikki mahdolliset kuljetusalalla tarvittavat läpyskät ADR-luvista ensiapukortteihin.

 

Voin kyllä suositella tuota ilmavoimien kuljettajakoulutusta ja Karjalan lennostoa. Vuosi meni nopeasti (lukuunottamatta P-kautta  ;D ) ja näin jälkikäteenkin, kun miettii niin kyllä siellä hauskaakin oli. :)

 

Intistä saatuja lappuja en ole vielä hirveästi päässyt hyödyntämään, kun hommat jatkuvat edelleen nupin puikoissa paskanajossa. Ahne paska kun on niin tekee sitä mistä maksetaan eniten. ;D Noh, sitten kun paikat ratkeaa, niin tuo lentopeten kuljetus olisi sellainen mitä olisi mielenkiintoista kokeilla. Sekin on homma missä ei tarvitse kuormansidonnoista välittää ja ainoa fyysinen työ mitä tarvitsee tehdä on letkujen kiinni laittaminen ja irti ottaminen. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se intin kuljettajakoulutus oli aivan täyttä paskaa, siitä nyt ollu mitään hyötyä. "Ammattipätevyysopettajat" oli suurimman osan ajasta  kaffella, kysymys kuormansidontaa koskien eräällä keikalla sai vastauksen "Näitä tarvi sitoa, sen verra lyhyt matka" = ajettiin 30 min motaria Hämeenlinnaan...  :thmbup:

 

Et laadukasta on!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se intin kuljettajakoulutus oli aivan täyttä paskaa, siitä nyt ollu mitään hyötyä. "Ammattipätevyysopettajat" oli suurimman osan ajasta  kaffella, kysymys kuormansidontaa koskien eräällä keikalla sai vastauksen "Näitä tarvi sitoa, sen verra lyhyt matka" = ajettiin 30 min motaria Hämeenlinnaan...  :thmbup:

 

Et laadukasta on!

Eikai tästä viestistä nyt vain ilmene jonkilaista katkeruutta valtiota kohtaan, kun löivät vuoden C-kuskiksi, niin että joutui omalla rahalla ajamaan siviilissä sen CE:n?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikai tästä viestistä nyt vain ilmene jonkilaista katkeruutta valtiota kohtaan, kun löivät vuoden C-kuskiksi, niin että joutui omalla rahalla ajamaan siviilissä sen CE:n?  ;D

No eipä juurikaan. Sama se, minkä kortin sieltä saa, se ei poista sitä tosiasiaa että se koulutuksen taso on todella ala-arvoista. Se korttiluokka mikä on, on aivan se ja saakelin sama. Näin jälkikäteen melkein voisi sanoa että sen pitkän kortin ajaminen jo tässä kohtaa harmittaa... Leipänsä kun helpomalla ja paremmallakin työllä saisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eipä juurikaan. Sama se, minkä kortin sieltä saa, se ei poista sitä tosiasiaa että se koulutuksen taso on todella ala-arvoista. Se korttiluokka mikä on, on aivan se ja saakelin sama. Näin jälkikäteen melkein voisi sanoa että sen pitkän kortin ajaminen jo tässä kohtaa harmittaa... Leipänsä kun helpomalla ja paremmallakin työllä saisi...

Joo, kyllä sitä joutuu koulunpenkille jossain kohtaa lähtemään. Kyllä sitä leipää saa enemmän ja rennommin vaikka lakimiehenä. Eikä tarvitse herätä 03:00 duuniin.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nohnoh, niin kuin aikaisemminkin olen sanonut, niin tämä koulutuksen laatukin riippuu paikasta. Ei tainnut vielä sinun aikanasi intti kouluttaa ammattipätevyyttä?

 

Luojan kiitos ei kouluttanut. Saan sen paremmin istumalla firman piikkiin 1 päivän vuodessa koulutuksessa, jossa käydään oikeasti järkeviä asioita läpi ja saan siitä vielä täyden palkankin. Sen sijaan, että istun kuuntelemassa paskanjauhantaa puoli vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä sitä joutuu koulunpenkille jossain kohtaa lähtemään. Kyllä sitä leipää saa enemmän ja rennommin vaikka lakimiehenä. Eikä tarvitse herätä 03:00 duuniin.  ;D

 

Juurikin käyn lukiota ja ajattelin ehkä parin vuoden päästä yrittää liikennelentäjäksi. Rekkahommat haisee pahalle. Eikä mun tartte ees nousta 03:00 töihin. 95% työvuoroista alkaa työvuorolistan mukaisesti klo 7 aamulla :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

petrolin kuljetusta lentoleireille, jalostamolta varastoon jne.

 

Mitkä jalostamolta (ja miltä jalostamolta) lähtevät runkokuljetukset PV hoitaa itse, kun autoja hyvin harvoin jalostamoilla kuitenkaan näkee...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä jalostamolta (ja miltä jalostamolta) lähtevät runkokuljetukset PV hoitaa itse, kun autoja hyvin harvoin jalostamoilla kuitenkaan näkee...?

Kokoaikaisesti ei tosiaan PV ajele tota lentopeteä jalostamolta omiin varastoihin. Me ajettiin ammattipätevyysajoina Porvoosta Kuopioon ainetta ja yhdet kuormat haettiin kesällä, kun lennoston jakeluasema hajosi, niin ettei sieltä saanut (turvallisesti) ainetta pihalle. Oulunsalon lentoleireille ainetta ajettiin Nesteen Kemin varastolta (Jalostamohan se ei ole, mutta isompi laitos kumminkin). Lentobensiinin kuljetukset intti taas hoitaa kokonaan itse yhdellä puolikkaalla, jota ajaa PV:n henkilökuntaan kuuluva kuljettaja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et sinä direktiivipäivillä saa ammattitutkintoa, vaan pelkästään luvan jatkaa ammattikuljettajana seuraavat viisi vuotta. Puolustusvoimilta saa virallisen ammattitutkinnon.

 

Ammattitutkinto...direktiivin mukainen ammattipätevyys... Mikä ero? Kumpikin on vain jonkin sortin lisenssi tehdä töitä. Itse työntekoon niillä ei ole mitään vaikutusta. Eikä esim ammattipätevyyskoulutus ole omalla kohdallani auttanut juuri lainkaan. Eikä se autakaan. Miksi auttaisikaan. Olemassaolevista kursseista (esim. EA, ADR jne) vain saa nyt vielä erillisen todistuksen, jolla sitten voidaan hakea itse ammattipätevyyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt Haulinissa ja eräässä toisessa pelissä B-junia ja täysperiä pyöritellyt, niin helpommin toi taittuu kuin dolly-vaunu.... En tiedä että olenko vasta nyt alkanut kiinnittää huomiota vai mitä, mutta mielestäni B-junat ovat yleistyneet Suomessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt Haulinissa ja eräässä toisessa pelissä B-junia ja täysperiä pyöritellyt, niin helpommin toi taittuu kuin dolly-vaunu.... En tiedä että olenko vasta nyt alkanut kiinnittää huomiota vai mitä, mutta mielestäni B-junat ovat yleistyneet Suomessa?

Jepjep....  :thmbup:

Mites, meinaatko että tämäkin taittuu kulmaan?  ::)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taipuiskohan Mr. Suomelalta tälläinen viritelmä traktorituntumalla? ;D

 

Tossa alkaa jo olemaan rekalla kokoa! ;D

"Mercy sakes alive, looks like we got us a convoy!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepjep....  :thmbup:

Mites, meinaatko että tämäkin taittuu kulmaan?  ::)

 

Dolly-kärryt onkin se vaikea osuus... Niitä ei meinaa millään saada, mutta reeniä reeniä... Mielestäni Haulin on varsin hyvä apuväline harjoittelemiseen...

 

Pitäiskö taas kattoa Convoy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dolly-kärryt onkin se vaikea osuus... Niitä ei meinaa millään saada, mutta reeniä reeniä... Mielestäni Haulin on varsin hyvä apuväline harjoittelemiseen...

 

Pitäiskö taas kattoa Convoy...

 

Olen sanaton. Luulen että Rubber Duck olisi myös. Jos tietäisi mikä on "Haulin"  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa kyllä nykyään lähestymään simulaattoria....  8)

Eikun oikean rattiin jää simulaattorit sun muut kun nalli kalliolle :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään