Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Kävin hakemassa yhden vaunun huollosta samanlaisella autolla kun tämä. Meille tuli yhdistelmän vetureiksi kesän ja syksyn aikana näitä R560-malleja 5kpl ja sitten yksi FH540 Volvo. Ihan mukava peli ja jaksaa hyvin vetää ainakin tyhjää konttiruotoa. ;D Kulutukset tippunut näillä noin 10l/100km, kun vertaa noihin vanhempiin MANneihin jotka on 480heppasilla koneilla.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuollaiset Volvon sorvinlastuista tehtyjä. ;D

 

On muuten universumin tuoreimpia ja hauskimpia läppiä tuo  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teinpäs tänään työautostani uuden huomion. Jos se alkaa heittelehtimään, niin se alkaa automaattisesti vilkuttamaan pitkiä ja hätävilkut menee päälle. Pelkkä sladi ei sitä aiheuta, mutta jos pari kertaa revittää perää puolelta toiselle niin sitten. Ihan hyvä ominaisuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis tuosta ei kukaan kertonut?

 

Siis kuka kukaan? Kun tuohon firmaan menin niin eipä siellä tarvinut kenenkään autoista minulle kertoa. Olen ajanut Scaniaa, mania, volvoa ja nykyinen auto on Renault. Kaikki toimii samalla lailla paitsi rellusta huomasin senkin uuden ominaisuuden että pakokaarujarrun kytekeytyessä syttyy myös jarruvalot. Kaikkea "jännää" sitä huomaa vaikka onkin ajellut pitkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnä tuota että jos saa uuden sorvin, ei välttämättä toimi kuten vanha Valmetti.Kannattaisiko lukea käyttöohjeet, kysellä joltain, tuossahan olisi voinnut olla heittoistuin ja vedät tuosta punaisesta kahvasta, kas hitto eipä avannutkaan makuuosaston kaihdinta.

Tiukassa tilanteessa aivot työstää, miksi vilkut, ja ohjauksen korjuu jää takaalalle, en epäile taitojasi kuljettajana, pelottaa vain tuollaiset yllättävät tilanteet ja miten ne hallitset maantiellä jossa minävaikka voin olla.

Sain eräänä aamuna luottamustehtävän, piti viedä 500 sarjan henkilökuljetin mersun tekemä Helsingin länsipuolelle.Avasin oven ja istahdin penkille, 15 minuuttia myöhemmin olin lähes valmis lähtemään liikenteeseen, olin parempiakin autoja ajellut mutta tuon laitteen nappulaviidakko viivästytti hetken.Eli minä en halua joutua tilanteeseen jossa valot vilkkuu ja muitakin yllättäviä juttuja esiintyy kun liikenteessä lasten ja vanhusten seassa liikun ja auto joutunut luistoon tai heittelehtii muutoin vain.

Ei siis neuvona sinulle vaan omakohtaisena ajatuksena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekeekö Aarne nyt kärpäsestä härkäsen? Ei se Tonin auton heittelehtiminen johttunut manuaalin lukemisen puutteesta. Hän huomasi vain että autoon on laitettu tämänlainen lisäominaisuus. Mikä sinänsä vaikuttaa fiksulta. Mutta ei sen olemassaolon huomaaminen vaikuta vanhusten ja lasten turvallisuuteen. Ja kai siellä muitakin on, joiden henkikulta on samanarvoinen?

 

Kyllä minullekkin tuli yllärinä että omassa autossani pyyhkijät liikahtavat, kun joka viides kerta sammuttaa virrat (tämä siis kun pyyhkijät eivät ole olleet toiminnassa). Tämä tapahtuu siksi että pyyhkimien eivät jämähtäisi. Ominaisuus joka on ihan kiva mutta sen huomaamatta jättäminen ei kerro mitään yllättävien tilanteiden hallinnasta. Kyllä minäkin manuaalit kahlaan mutta aina ei tule huomattua kaikkia pienempiä ominaisuuksia mitä autossa on. Ainakaan jos on tottunut hyppimään autoista toisiin. Ei niissä mitään ylläreitä tule jotka vaikuttaisivat ajoturvallisuuteen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teinpäs tänään työautostani uuden huomion. Jos se alkaa heittelehtimään, niin se alkaa automaattisesti vilkuttamaan pitkiä ja hätävilkut menee päälle. Pelkkä sladi ei sitä aiheuta, mutta jos pari kertaa revittää perää puolelta toiselle niin sitten. Ihan hyvä ominaisuus.

 

Tuommoisia ominaisuuksia kun jakelukippoihin laitetaan, niin kohta joka toinen jakelukippo tulee vastaan nelivilkut päällä pitkiä vilkutellen.

 

 

Olen ajanut Scaniaa, mania, volvoa ja nykyinen auto on Renault. Kaikki toimii samalla lailla paitsi rellusta huomasin senkin uuden ominaisuuden että pakokaarujarrun kytekeytyessä syttyy myös jarruvalot. Kaikkea "jännää" sitä huomaa vaikka onkin ajellut pitkään.

 

Scaniassa on toiminut iät ja ajat samalla tavalla, että pakokaasujarrua käyttäessä jarruvalot palaa. Mitä  muuten tarkoitat renaultin pakokaasujarrulla? Sitä vipua ratin takana, josta syttyy sinisiä valoja ja ääni hiukan muuttuu? :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä  muuten tarkoitat renaultin pakokaasujarrulla? Sitä vipua ratin takana, josta syttyy sinisiä valoja ja ääni hiukan muuttuu? :laugh:

Minä kyllä sanoisin että se ääni ei ihan hiukankaan muutu. Järkyttävää örinää, mutta mitään ei tapahdu.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekeekö Aarne nyt kärpäsestä härkäsen? Ei se Tonin auton heittelehtiminen johttunut manuaalin lukemisen puutteesta. Hän huomasi vain että autoon on laitettu tämänlainen lisäominaisuus. Mikä sinänsä vaikuttaa fiksulta. Mutta ei sen olemassaolon huomaaminen vaikuta vanhusten ja lasten turvallisuuteen. Ja kai siellä muitakin on, joiden henkikulta on samanarvoinen?

 

Kyllä minullekkin tuli yllärinä että omassa autossani pyyhkijät liikahtavat, kun joka viides kerta sammuttaa virrat (tämä siis kun pyyhkijät eivät ole olleet toiminnassa). Tämä tapahtuu siksi että pyyhkimien eivät jämähtäisi. Ominaisuus joka on ihan kiva mutta sen huomaamatta jättäminen ei kerro mitään yllättävien tilanteiden hallinnasta. Kyllä minäkin manuaalit kahlaan mutta aina ei tule huomattua kaikkia pienempiä ominaisuuksia mitä autossa on. Ainakaan jos on tottunut hyppimään autoista toisiin. Ei niissä mitään ylläreitä tule jotka vaikuttaisivat ajoturvallisuuteen.

 

 

 

 

 

No nyt en ajatellut tuota lainkaan tuohon tapaan, ajatuksenjuoksuni meni seuraavasti, käsitin että auto alkoi lähes viemään kuljettajaa, heittelehti, no tuolloin ainakin tavan ihmisen ajatukset täyttyvät tuosta ajatuksesta, yritän pitää auton tiellä.

Yllättäviä aivorasituksia saapuu yhtäkkiä kun vilkut syttyvät ja valot vilkkuvat, eikö?Jos tiedät tuon ja ymmärrät että nuo voi unohtaa niin kaikki ok. jos tulevat yllätyksenä niin mitäs sitten.Ajattele risteys edessä, vaunu heittelehti siinä ja keskitytkin ihmettelemään vilkkuja ym.

Voin tietty olla väärässä mutta tiedän että monellakin alalla koulutetaan erikseen juuri tuohon, tiedät kaiken laitteesta jota käytät, tiedät myös mistä kaikesta tuo pirulainen voi varoittaa eri äänin ja valoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arnen kanssa samaa mieltä. Mistä johtuu että rekkoja on nurin lähes joka päivä? Tyyppikurssi ei paljon maksa mutta antaa varmasti eväitä.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arnen kanssa samaa mieltä. Mistä johtuu että rekkoja on nurin lähes joka päivä? Tyyppikurssi ei paljon maksa mutta antaa varmasti eväitä.

 

Heikki

Miksi pk-seudulla on ojat täynnä pikkuautoja kun tulee lumimyräkkä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi pk-seudulla on ojat täynnä pikkuautoja kun tulee lumimyräkkä...

 

 

Liian suuri tilannenopeus. Niin kuin aika monessa onnettomuudessa muuallakin päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liian suuri tilannenopeus. Niin kuin aika monessa onnettomuudessa muuallakin päin.

 

Höpö höpö. Liian suuri tilannenopeus selittää ehkä osan suistumisista kaarteissa, mutta ei sitä, että suoralla tai lähes suoralla tiellä ohjataan auto ojaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arnen kanssa samaa mieltä. Mistä johtuu että rekkoja on nurin lähes joka päivä? Tyyppikurssi ei paljon maksa mutta antaa varmasti eväitä.

 

Heikki

 

No ei ainakaan sen takia, että joku on tai ei ole käynyt jotain kurssia. Yhdelle mutkin on pakotettu osallistumaan ja 95 % ajanhukkaa, eikä kouluttajan puhe täsmännyt todellisuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Scaniassa on toiminut iät ja ajat samalla tavalla, että pakokaasujarrua käyttäessä jarruvalot palaa. Mitä  muuten tarkoitat renaultin pakokaasujarrulla? Sitä vipua ratin takana, josta syttyy sinisiä valoja ja ääni hiukan muuttuu? :laugh:

 

Vaan onpa se rellussakin toiminut niin jo ainakin kymmenen vuotta. Hmm.. voiko sanaa "toimia" käyttää edes samassa lauseessa rellun kanssa, ilman kieltosanaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei ainakaan sen takia, että joku on tai ei ole käynyt jotain kurssia. Yhdelle mutkin on pakotettu osallistumaan ja 95 % ajanhukkaa, eikä kouluttajan puhe täsmännyt todellisuuteen.

 

 

 

Tulet Tatu vielä moneen kertaan havaitsemaan että maailmassa on hyviä opettajia ja sitten niitä huonompia, turhaa tietoa tuputetaan paljon, seassa myös tärkeitä pikkuseikkoja.

Korjasithan tuon huonon opettajan tiedonvajaisuutta.

Tietty joskus tulee tunne että kaikki tämä on turhaa kunnes joskus huomaa vajavaisuutensa, kaikki eivät. :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö. Liian suuri tilannenopeus selittää ehkä osan suistumisista kaarteissa, mutta ei sitä, että suoralla tai lähes suoralla tiellä ohjataan auto ojaan.

 

Vai niin. Mikä saa suoralla tai lähes suoralla tiellä ajokin ojaan? Ohjausvirhe, keskittymisen puute, sivutuuli kenties? Jos auto suoralla tai lähes suoralla tiellä JOUDUTAAN ohjaamaan ojaan vaikkapa siksi, että on ajettu taas siinä toisen puskurissa ja kaveri joutuu hölläämään, on kyseessä liian suuri tilannenopeus. Tai jos auto lähtee luistelemaan suoralla, mikä on virhe? Kokemattomuus tunnistaa keliolosuhteet ja osaamattomuus oikaista? Paljon hauskoja nimiä voidaan keksiä, mutta jos sitä perimmäistä syytä haetaan, niin se on edelleen aika monessa tapauksessa liian suuri tilannenopeus. Vai huvikseenko jotkut autoilijat ajelevat ojiin?

 

Liian suuri tilannenopeus tarkoittaa sitä, ettei kyetä hallitsemaan autoa niin ettei olla vaaraksi itselle tai muille oli nopeus mitä tahansa. Vaikka kävelyvauhti. Aivan sama ollaanko kadunkulmassa, parkkarilla tai motarilla, suoralla tai väärällä tiellä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tulet Tatu vielä moneen kertaan havaitsemaan että maailmassa on hyviä opettajia ja sitten niitä huonompia, turhaa tietoa tuputetaan paljon, seassa myös tärkeitä pikkuseikkoja.

Korjasithan tuon huonon opettajan tiedonvajaisuutta.

Tietty joskus tulee tunne että kaikki tämä on turhaa kunnes joskus huomaa vajavaisuutensa, kaikki eivät. :santa:

 

 

Asia nyt vain on niin, että kuljetusalan direktiivikoulutusta antaa monet pätemättömät/epäpätevät koulusta juuri valmistuneet kouluttajat, joilla ei ole hajuakaan siitä, mistä puhuu. Tunnen kuljetusalan kouluttajan, joka on saanut kuljetusliikkeestä monoa. Kuormat oli lastattu päin persettä, sidonnasta ei ollut mitään käsitystä. Autoja tämä sankari laittoi paskaksi useamman ja kerran perävaunulla hieroi edestakaisin uutta vetoautoa vasten ja tuloksena molemmat paskana. Eikä itse edes huomannut mitään.

 

Niin eikä tainnut olla mitään kokemusta kuljetusalalta ennen opettajaksi ryhtymistä.

 

Tällaista porukkaa sitten opettaa meitä työksemme ajavia.

 

Joskus opettajan tiedonvajavaisuutta ei voi noin vain korjata, jos kaveri on täysi käsi eikä edes ymmärrä, mistä puhuu. Tuommoinen kaveri pitäisi laittaa itse koulun penkille opettelemaan kaikki perusasioita lähtien ennen kuin muita alkavat opettaa.

 

Ja tällaisia kuljetusalan "opettajia" on paljon.

 

 

EDIT: Niin, tämä epäpätevien kouluttajien antama direktiivikoulutus antaa meille sitten sen ammattipätevyyden!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos näin niin todella surkea tilanne, toivottavasti otatte yhteyttä esim. ammattiyhdistys voisi olla yksi mahdollisuus, työnantajasta en tiedä, lienee tänäpäinä kaukana mutta jos tällaista löytyy luulisi että kaikkien yhteinen intressi olisi tilanteen oikaiseminen.

Tuskin sorvin omistajakaan on kiinnostunut korjauslaskuista mikäli huomaa että johtuu vajaasta koulutuksesta.

Syy miksi aloitin keskustelun aiheesta kuitenkin ettei kuljettaja tiennyt hänelle uudesta ominaisuudesta hänelle uudessa sorvissa.Siinäpä tarvittaisiin vain ohjekirjaan tutustuminen uskoisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos näin niin todella surkea tilanne, toivottavasti otatte yhteyttä esim. ammattiyhdistys voisi olla yksi mahdollisuus, työnantajasta en tiedä, lienee tänäpäinä kaukana mutta jos tällaista löytyy luulisi että kaikkien yhteinen intressi olisi tilanteen oikaiseminen.

Tuskin sorvin omistajakaan on kiinnostunut korjauslaskuista mikäli huomaa että johtuu vajaasta koulutuksesta.

 

Meillä on koulutus kunnossa ja tuttu ja pätevä kouluttaja.

 

Vaan kun ongelma ei ole siinä vaan siinä, että tämä on tilanne koko maassa. AKT, SKAL, ALT jne ei ole kiinnostunut paskan vertaa asioista. On esimerkiksi ihan normaalia kuljetusalalla, että ajatetaan 100-tuntisia viikkoja jatkuvasti. Vaan aina AKT "yllättyy", kun paljastuu yksittäinen tapaus, jossa on ajettu hiukan liian paljon.

 

Syy miksi aloitin keskustelun aiheesta kuitenkin ettei kuljettaja tiennyt hänelle uudesta ominaisuudesta hänelle uudessa sorvissa.Siinäpä tarvittaisiin vain ohjekirjaan tutustuminen uskoisin.

 

Toki käyttöohje kannattaa lukea siirryttäessä uuteen autoon mutta kaikkia ominaisuuksia ei voi yksinkertaisesti tietää.  Nythän kyseessä oli autoon asennettu varoitustoiminto. Ei suinkaan mikään liikennettä tai ajoa vaarantava seikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin, kun direktiivikoulutukset alkoivat, kuului paljon juttuja, kuinka tultiin aamulla kurssille, juotiin kahvit ja jaettiin todistukset ja lähdettiin kotiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään