Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Silloin, kun direktiivikoulutukset alkoivat, kuului paljon juttuja, kuinka tultiin aamulla kurssille, juotiin kahvit ja jaettiin todistukset ja lähdettiin kotiin.

 

Aika riskin koulutustaho ottaa, jos vaikka Trafin edustaja tulee paikalle - ilman ennakkovaroitusta - seuraamaan opetusta. Helpompi olisi kuvitella että moinen on todellinen poikkeustapaus, tai matkalla värittynyt tarina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika riskin koulutustaho ottaa, jos vaikka Trafin edustaja tulee paikalle - ilman ennakkovaroitusta - seuraamaan opetusta. Helpompi olisi kuvitella että moinen on todellinen poikkeustapaus, tai matkalla värittynyt tarina?

 

Nykyäänhän se on ilmeisesti vähentynyt ja valvonta lisääntynyt. Alkuaikoina valvontaa ei ollut juuri lainkaan. En usko, että on kovinkaan poikkeustapaus kun näistä olen kuullut kavereilta, jotka ovat olleet paikalla ja muualta ja jopa eri kouluttajilta. Tosin, en kyllä usko, että Trafi vieläkään juuri valvoo näitä. En ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, että olisi Trafi tullut paikalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyäänhän se on ilmeisesti vähentynyt ja valvonta lisääntynyt. Alkuaikoina valvontaa ei ollut juuri lainkaan. En usko, että on kovinkaan poikkeustapaus kun näistä olen kuullut kavereilta, jotka ovat olleet paikalla ja muualta ja jopa eri kouluttajilta. Tosin, en kyllä usko, että Trafi vieläkään juuri valvoo näitä. En ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, että olisi Trafi tullut paikalle.

 

Mulla on käsitys että valvoo muttei aktiivisesti. Vanhojen hommien loppuessa kouluttauduin hiljattain kuljetusalalle ja opettajan mukaan heillä on joskus käynyt Trafilta väkeä, joskaan ei hänen kursseillaan. Ilmeisesti nykyään kouluttajatahokin suhtautuu asiaan hieman eri tavalla kuin alkuaikoina. Kieltämättä itsekkin alussa epäilin hommaa rahastukseksi mutta täytyy sanoa että oli mukana paljon asiaa. Ainakin alalle sisääntuleville, vaikka oli itselläkin edellisessä elämässä takana 6-vuotta ammattiajoa (C-kortilla).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika riskin koulutustaho ottaa, jos vaikka Trafin edustaja tulee paikalle - ilman ennakkovaroitusta - seuraamaan opetusta. Helpompi olisi kuvitella että moinen on todellinen poikkeustapaus, tai matkalla värittynyt tarina?

 

Vaan sekin on jo todettu, että Trafi ei aina pääse tarkastusta tekemään, vaikka haluisinkin. Minkäs sille mahtaa, jos ovet on lukossa. Varsinkaan ilman ennakkovaroitusta se ei rakennukseen, tai edes piha-alueelle, tule joka paikassa pääsemään vaikka kuinka tekisi mieli.

 

Nykyäänhän se on ilmeisesti vähentynyt ja valvonta lisääntynyt. Alkuaikoina valvontaa ei ollut juuri lainkaan. En usko, että on kovinkaan poikkeustapaus kun näistä olen kuullut kavereilta, jotka ovat olleet paikalla ja muualta ja jopa eri kouluttajilta. Tosin, en kyllä usko, että Trafi vieläkään juuri valvoo näitä. En ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, että olisi Trafi tullut paikalle.

 

Minä olen nähnyt yhden, jossa yritti, mutta turvakenkien puuttumisen takia ei päästetty paikalle, kerrankin oli vartijan virkaintoisuudesta jotain hyötyä... Yhden toisen koulutuskerran kohdalla (kuulin jälkikäteen) oli käynyt ovella kolistelemassa, mutta hirveä yllätys ei liene se, että ovet on viikonloppuna lukossa ja että toimiston tai aulan puhelimesta tuskin kukaan vastaa viikonloppuisin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai niin. Mikä saa suoralla tai lähes suoralla tiellä ajokin ojaan? Ohjausvirhe, keskittymisen puute, sivutuuli kenties? Jos auto suoralla tai lähes suoralla tiellä JOUDUTAAN ohjaamaan ojaan vaikkapa siksi, että on ajettu taas siinä toisen puskurissa ja kaveri joutuu hölläämään, on kyseessä liian suuri tilannenopeus. Tai jos auto lähtee luistelemaan suoralla, mikä on virhe? Kokemattomuus tunnistaa keliolosuhteet ja osaamattomuus oikaista? Paljon hauskoja nimiä voidaan keksiä, mutta jos sitä perimmäistä syytä haetaan, niin se on edelleen aika monessa tapauksessa liian suuri tilannenopeus. Vai huvikseenko jotkut autoilijat ajelevat ojiin?

 

Tilannenopeushöpötys on ihan silkkaa paskaa niiden tilanteiden osalta, joissa auto tuupataan hankeen esimerkiksi kännykkään keskittymisen takia, olkoonkin niin, että se ei sinne todennäköisesti menisi jos se ajamisen sijaan (=nopeutta) seisoisi esimerkiksi paikallaan (ei nopeutta). Talvisten suorien teiden ulosajojen syy harvoin on se, että auto lähtee luistelemaan suoralla, varsinkaan liian suuren nopeuden takia. Toki autosta voi saada pidon loppumaan painamalla kaasua (nopeuden ei tarvitse lisääntyä), tai aiheuttamalla auton etenemisvastukseen sen pitkittäisakselin suunnassa asymetrisen hidastuvuuden oikealle ja vasemmalle puolelle, esimerkiksi niin, että ohjataan oikean puolen renkaat kulkemaankin lumihangessa, kun vasemman puolen renkaat kulkevat polanteella tai asfaltilla. Tällöin ulosajon perimmäinen syy on arviointivirhe, ei nopeus. Auto voidaan myös paskan keskittymisen, havainnointivirheen, havainnon tulkintavirheen tai jonkun muun syyn takia ajaa tuohon edellä mainittuun hankeen niin, että se siitä lipsahtaa sitten metsähallituksen tontin puolelle.

 

Auton saa suoralla tiellä ojaan myös niin, että se tien suunnassa ei etene metriäkään. Onko siinäkin liikaa tilannenopeutta (sivusuunnassa)?

 

edit: unohtui vielä mainita. Jos suoralla tai lähes suoralla tiellä joudutaan ohjaamaan ohjaan ojaan siksi, että on ajettu toisen puskurissa, on syynä riittämätön turvaväli (TLL 10 §, ei 23 §).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Auton saa suoralla tiellä ojaan myös niin, että se tien suunnassa ei etene metriäkään. Onko siinäkin liikaa tilannenopeutta (sivusuunnassa)?

 

 

Kerro tästä hiukan lisää. Että aukenisi muillekin.

 

Ja jos joudutaan ohjaamaan ojaan kun on ensiksi roikuttu jonkun takapuskurissa, on ensisijainen syy liian suuri tilannenopeus, jonka seurauksena on ajauduttu toisen takapuskuriin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerro tästä hiukan lisää. Että aukenisi muillekin.

 

Ja jos joudutaan ohjaamaan ojaan kun on ensiksi roikuttu jonkun takapuskurissa, on ensisijainen syy liian suuri tilannenopeus, jonka seurauksena on ajauduttu toisen takapuskuriin.

 

No kuule kun sopivasti kallistetulla tiellä pysähtyy vaikkapa rekalla, niin se saattaa pari minuuttia pysähtymisen jälkeen valua sivuttain sinne metsähallituksen maan puolelle. Tai jos joutuu mäkeen pysähtymään (niin, mäissä on mutkia, ylös asti ei näe välttämättä kun mäkeen ajaa) ja ei pääse siitä peruuttamaan alas, kun muut autot perseilevät takana minkä kerkiävät, voi käydä näin:

 

pilari_1.jpg

 

Meinasin myös, että kirjoitan jonkun sanan tuosta tilannenopeuden ja nopeuden erosta, mutta ajattelin, että asia olisi mennyt jakeluun. Mikäli puhut samasta tilannenopeudesta, jota TLL käyttää, liian lähellä toista ajoneuvoa ajaminen ei perustu liian suureen tilannenopeuteen, eikä tilanne edes alunperin synny sillä, että tilannenopeutta olisi ollut liikaa - eikä välttämättä nopeuttakaan, varsin tyypillinen tilanne rekalla on se, että joku henkilöautorunkkari ohittaa väenväkisin ja sen jälkeen jää hidastelemaan keulan alle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä hyvä esimerkki (postasin kyllä viime tammikuussa kun tapahtui).

 

Ensinhän siis jäin tähän mäkeen kiinni, jonka jälkeen hetken päästä polakki yritti ohi, epäonnistui ja liukui kylkeen (kyljet vastakkain). Auto näpsäkästi vielä tien puolella.

 

382942_3006345446514_1814687631_n.jpg

 

Parin tunnin päästä, kun polakkia alettiin hinaamaan, kärryn keula vähän valahti ojaan päin.

 

390802_3008933951225_1857473070_n.jpg

 

Tästä n. 5 minuutin päästä, koko vaunu lähti yksinkertaisesti vain liukumaan kohti ojaa. Liike oli silminnähtävää.

 

405847_3008936151280_334576534_n.jpg

 

 

Ei tartte kenenkään tulla sanomaan, ettei liukas keli suista autoa ojaan itsestään. Olen sen nähnyt vieressä seisoen ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei tartte kenenkään tulla sanomaan, ettei liukas keli suista autoa ojaan itsestään. Olen sen nähnyt vieressä seisoen ;D

 

No, kun jäit tuohon kiinni, olisiko ollut kyseessä sitten liian hiljainen tilannenopeus?  :-\;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli puhut samasta tilannenopeudesta, jota TLL käyttää, liian lähellä toista ajoneuvoa ajaminen ei perustu liian suureen tilannenopeuteen, eikä tilanne edes alunperin synny sillä, että tilannenopeutta olisi ollut liikaa - eikä välttämättä nopeuttakaan, varsin tyypillinen tilanne rekalla on se, että joku henkilöautorunkkari ohittaa väenväkisin ja sen jälkeen jää hidastelemaan keulan alle.

 

Tuota tapahtuu valitettavan usein myös ihan henkilöautoliikenteessä, ja aiheuttaa koko letkan pumppauksen. Tänään iltapäivällä välillä Lahti-Mikkeli nähtiin taas melkoisia suorituksia lumipölläkässä. Ensin vauhdilla ohi, paluu heti ohitettavan eteen, joka joutuu jarruttamaan a) siksi kun pitää jättää turvaväli ja b) siksi ettei näe yhtään mitään. Ja se takasumari oli taas unohtunut laittaa päälle aika monessa vekottimessa (eikö tuo nyt jo ala olla vakiovaruste ellei pakollinen nykyautoissa).

 

Ihan turha oli ajaa tasaista ja edes suunnilleen keliolosuhteiden edellyttämää nopeutta näiden maanteiden ritareiden seassa. No, pysyi ainakin skarppina koko matkan - jos nyt haluaa jotain positiivista väkisin hakea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kun jäit tuohon kiinni, olisiko ollut kyseessä sitten liian hiljainen tilannenopeus?  :-\;D

 

Joo pysähdyin asianmukaisesti tasamaalle virtsaamaan bussipysäkille tarkalleen vetoauton oikeanpuoleista vetopyörää vasten. Mutkasta alkoi sitten metsäpätkän jyrkin ylämäki. Liikkeellelähtiessä jo suti ja vauhtia sain 30km/h mäkeen. Ei auttanut, vaikka veturissa oli 12tn juustoa ja kärrissä vaan 10tn ja kunnolla kevennetty (vetävillä jotain 17-18tn) ja lukot päällä. Siihen se jämähti. En edes siitä mutkasta päässyt läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinhän siis jäin tähän mäkeen kiinni, jonka jälkeen hetken päästä polakki yritti ohi, epäonnistui ja liukui kylkeen (kyljet vastakkain). Auto näpsäkästi vielä tien puolella.

Tuliko mitään isompaa jälkeä kaapin kylkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otettiin kaverin firman rekasta vähän mainoskuvia...

 

 

Taitaa olla "pienyrittäjä"  ;D

Ei siinä mitään, kyllähän noin komeella vekottimella hommia tekee !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla "pienyrittäjä"  ;D

 

;D HEHEH, päivän naurut...

 

Juu, pitää paikkansa. Heitän tuonne sekalaisiin kuviin kohta pari lisää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin ilmottaudun pienyrittämisen kannattajaksi, hämärien miesten hommia nämä lelut  :D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jarmo J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TB Avia Vantaa?

 

Juuu, oikein tiesit paikan, siellä Teboililla kävin tankkaamassa lataamassa yhdistelmän. Kovin oli hiljaisia V8 diesel miehiä kun Truckpuller jyrisi surisi tontilla 7,2 voltin voimalla.   ;D Nyt noin iso yhdistelmä mahdu tuolle pihalle kun siihen on rakennettu huoltamorakennus päälle.  :P

 

Jarmo J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuu, oikein tiesit paikan, siellä Teboililla kävin tankkaamassa lataamassa yhdistelmän. Kovin oli hiljaisia V8 diesel miehiä kun Truckpuller jyrisi surisi tontilla 7,2 voltin voimalla.   ;D Nyt noin iso yhdistelmä mahdu tuolle pihalle kun siihen on rakennettu huoltamorakennus päälle.  :P

 

Jarmo J

 

Kaukokiidon terminaali on tuossa naapurissa niin vaikea olla tietämättä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei näsäviisas vaan jämpti kuten tällä foorumilla ollaan. Kun täällä kaikki saatanan pilkunviilaukset huomioidaan niin ajattelin nyt korjata tämänkin koska Suomessa ei ole montakaan puutavararekkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään