Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Joonalta kyllä yleistystä. Esim esimerkkifirmassa kouluttaja (pl asiakaspalvelukursseilla, tarviiko siihen monen vuoden ajokokemusta??) on koko ikänsä linkkua pyöritellyt. Eli reippaan 30 vuoden kokemus alalta....

 

 

Lueppa nyt ihan vaikka piruuttas tuon minkä edelliselle sivulle kirjoitin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta, oletko Mikko istunut itse monellakin ammattipätevyystunnilla? Voisin kyllä väittää että Joona on tarpeeksi noilla tunneilla istunut nähdäkseen, mikä on sen koulutuksen oikea taso.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö tässä huolestua jostakin? Tatu ymmärsi kouluttajien olevan mitä ovat... Marko toteaa etteivät uneliaan oloiset kuljettaja anna koulutustilaisuudessa fiksua kuvaa itsestään... Joonan mielestä se ei edes ole tarpeellista...Mikä tavoite näillä koulutuksilla on? Pitäisikö niistä oppia jotakin, vai ovat jo kertaalleen opitut toimintamallit ehdottomasti ainoat oikeat? Olin kerran turvallisuuskoulutuksessa jossa opin raskaasta-autoilusta pari juttua: kuorma-auton hytistä ei saa tulla ulos etuperin ja lavalta on tultava alas asti hallitusti hyppäämättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mikä tavoite niillä on. Rahastus. Alkuperäinen idea ammattikuljettajien koulutuksesta on kyllä ihan hyvä. Meillä on onneksi aika paljon sivuttu omaan yritykseen liittyviä asioita yms. Tuon pakollisen ennakoivan ajon koulutuksen (1pvä teoriaa) lisäksihän loput 4pvä voivat olla mitä tahansa höpöhöpöjuttuja, jotka eivät työhön liity mitenkään. "Ammattipätevyyden" niillä kuitenkin saa.

 

Ensi vuodesta alkaen Suomeen(kin) iskee melkoinen kuljettajapula, kun jo nykyisistä kuljettajista isolla osalla ei ole koulutuksia käytynä ja uusia kuljettajia ei enää saada juuri mistään pv:n ja ammattikoulujen lisäksi. Tämä tulee johtamaan hintojen nousuun, kun vapaista kuljettajista alkaa kilpailu ja uskoisin, että myös palkat tulevat sen takia nousemaan ja viimeisenä tuotteiden hinnat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki parempaan suuntaan on menty alkuajoista, jolloin monella kurssilla käytiin aamulla juomassa kahvit ja hakemassa todistukset. Valvonta on (ilmeisesti) lisääntynyt, kun näistä ei enää kuulu mitään.

 

Asia on silti, kuten jo sanoin; kortin saantia olisi pitänyt kiristää ja siirtää painopiste koulutuksen osalta sinne jatkokoulutuksen sijaan. Tarvittavat tiedot lainsäädännön uudistumisesta saadaan kyllä esim ADR-ajolupaa uusiessa jatkokoulutuksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta, oletko Mikko istunut itse monellakin ammattipätevyystunnilla? Voisin kyllä väittää että Joona on tarpeeksi noilla tunneilla istunut nähdäkseen, mikä on sen koulutuksen oikea taso.

 

Parilla kävässym vielä kun ei ole tarvis sen enempää niillä istua... Muttakun on tosiaa niitä lafkoja jossa koulutuksen hoitaa just koulusta päässyt 25vee jannu ja lafkoja joissa kouluttajalla on oikeasti kokemusta alalta, vieläpä mahd. enemmän kuin koulutettavalla....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opettajilla (peruskoulu ja lukio) pakollista VESO-koulutusta on opettajien VirkaEhtoSOpimuksen mukaan ollut jo kymmeniä vuosia. Jo edesmennyt äitini (kansakoulun opettaja) joutui suureksi harmikseen istumaan näissä koulutuksissa, vaikka perheenäidillä olisi ollut parempaakin tekemistä viikonloppuisin. En edes muista milloin nuo koulutukset alkoivat. Koulutusta on kolmena päivänä lukuvuoden aikana vähintään kuusi tuntia päivässä. Koulutusta ei saa pitää työaikana, joten ne ovat joko illalla tai viikonloppuna. Osallistumisvelvollisuus on jokaisella päätoimisella opettajalla (opetustunteja vähintään 16 viikossa). Mitään palkanlisää näistä ei saanut. Kyseessä oli/on "luontaisetu", jota tosin ei erikseen verotettu.

 

Alkuaikoina koulutuksen järjesti poikkeuksetta Opetusvirasto (sen aikainen nimitys kaupungin/kunnan opetusta hallinnoivalle elimelle), ja koulutukset olivat mitä milloinkin. Hyvin samantapaisia kokemuksia minullakin on kuin täällä on kerrottu. Yleensä ne vielä olivat yhtä aikaa kaikille kaupungin opettajille samassa tilassa. Joensuunkin kokoisessa pikkukaupungissa tarvittiin aina kaupungin suurimpiin kuuluva sali, joka tuli ääriään myöten täyteen. Oli joskus hyvin puuduttavaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Olinpa iltapäivän tunteina joskus kuulevinani takapenkistä pullonkorkin rasahduksenkin.  ;D

 

En kuitenkaan suoralta kädeltä menisi tuomitsemaan tätä koulutusta. Sen voi järjestää tuolla tavoin tai sitten toisin - mielekkäämmin. Nykyisin tähänkin koulutukseen on tullut joustavuutta. Määrästä ja ajankohdista ei jousteta, mutta miltei kaikesta muusta. Koulutuksen voi pilkkoa pienempiin osiin. Nykyään koulut itse tai jotkut koulut yhdessä voivat järjestää tarpelliseksi katsomaansa koulutusta ja valita aiheet sekä kouluttajat omiin tarpeisiinsa parhaiten soveltuen. Voipa yksittäinen opettajakin hyväksyttää jonkun itse hankkimansa koulutuksen VESO-koulutuksena. Esimerkiksi meillä matemaattisten aineiden opettajilla oli (olen jo eläkkeellä) ja on edelleen ainejärjestömme MFKA:n järjestämää hyvin tasokasta koulutusta vuosittain, joka poikkeuksetta on hyväksytty VESO-koulutukseksi.

 

Kun koulutus tehdään mielekkääksi, asennoituminen siihen myös muuttuu positiiviseksi.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joonalta kyllä yleistystä. Esim esimerkkifirmassa kouluttaja (pl asiakaspalvelukursseilla, tarviiko siihen monen vuoden ajokokemusta??) on koko ikänsä linkkua pyöritellyt. Eli reippaan 30 vuoden kokemus alalta....

 

Kaikista surkeimmat kouluttajat, joihin olen törmännyt, ovat olleet niitä jotka ovat ikänsä ajaneet itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ammattipätevyys touhu on kyllä niin susi kuin se vain voi olla. 40 vuotta tienpäällä olleita ruetaan opettaan ajamaan.  Mitä näiltä pätevyyskoulutukseen osallistuneilta olen kuullut niin siellä sitä vain istuskellaan ja ihmetellään ja katellaan kalvoja tunnista toiseen. Moni on kertonut ,että kun tulee se h hetki niin hanskat  heittävät pöytään ja rupeavat kahteleen muita hommia.   Saako tästä uudistuksesta kiittää eu:ta ?  Rahastuksen makua niin kuin monessa muussakin asiassa tänä päivänä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ammattipätevyys touhu on kyllä niin susi kuin se vain voi olla. 40 vuotta tienpäällä olleita ruetaan opettaan ajamaan.  Mitä näiltä pätevyyskoulutukseen osallistuneilta olen kuullut niin siellä sitä vain istuskellaan ja ihmetellään ja katellaan kalvoja tunnista toiseen. Moni on kertonut ,että kun tulee se h hetki niin hanskat  heittävät pöytään ja rupeavat kahteleen muita hommia.   Saako tästä uudistuksesta kiittää eu:ta ?  Rahastuksen makua niin kuin monessa muussakin asiassa tänä päivänä...

 

Ei ne 40 vuotta ajaneet ala oikeasti enään mitään muuta katselemaan, kunhan purnaavat. Noilla kursseilla on aina jokunen "älä ala mulle opettamaan" -asenteella oleva liikkeellä. Tuskin kukaan niille mitään alkaa ja yrittää opettaa mutta homman nimi on nyt tämä ja ne kurssit ja materiaalit on käytävä kaikkien läpi. Se on paljon mukavampaa jokaiselle ilman näitä leipääntyneitä rekka- tai bussi joreja, jotka tietävät kaikesta jo kaiken ja vähän päälle. Ainakin omasta mielestään. Ja sitäpaitsi, kyllä harvassa ovat alat jossa ollaan kerralla valmiita ammattilaisia. Joskus voi rivien välistä jopa saada jotain uuttakin, jos osaa katsoa muilla kuin omilla puusilmillään. Ei tieliikenne ole ainoa ala jossa näitä pakollisia juttuja käydään läpi. Melkein voisi sanoa että tässä päästään vielä vähällä, vaikka kaiken maailman direktiiveja ja pätevyyksiä on kiusaksemme tehty. En minäkään ilosta hyppien noilla kursseilla juokse. Hyvä työnantaja hoitaa nämä koulutusasiat myös sujuvasti työn ohessa. Päivä silloin, toinen tällöin, ei kuitenkaan maailmaa kaada. Vaikka jotkut ovatkin toista mieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuljetusliike Ilmari Lehtosen toimitusjohtaja totesi eräässä kommentissaan  ,että  tämä ammattipätevyys homma tulee maksamaan meille 5 vuoden välein  85 000 € . 

 

Jos 40 vuotta jaksaa kiertää tienpäällä niin kyllä minä heille hattua nostan.Kai nyt tuossa ajass jotain luulis oppivan. En ole kyllä yhdenkään kurssin käyneen kuullut sanovan ,että tästä olis jotain käytännön hyötyä...siis niinkuin oikeesti....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuljetusliike Ilmari Lehtosen toimitusjohtaja totesi eräässä kommentissaan  ,että  tämä ammattipätevyys homma tulee maksamaan meille 5 vuoden välein  85 000 € . 

 

Jos 40 vuotta jaksaa kiertää tienpäällä niin kyllä minä heille hattua nostan.Kai nyt tuossa ajass jotain luulis oppivan. En ole kyllä yhdenkään kurssin käyneen kuullut sanovan ,että tästä olis jotain käytännön hyötyä...siis niinkuin oikeesti....

 

Toki alalla kuin alalla osaa duunia tehdä 40 vuoden kokemuksella. Vieläpä hyvin. Siinä on alla rahalla korvaamatonta kokemusta, pääomaa jota ei voi ostaa. Mutta siinä ajassa myös moni asia muuttuu.  Jo pelkästään teknisesti, niin että vanhoilla opeilla ja tottumuksilla ei ehkä saa parasta irti siitä päästä joka hommat oppi, vaikka vuonna 1973. Miksi juuri kuljetusalalla otetaan ammattiylpeyden päälle käydä välillä muutamat kurssit? Eihän se dissaa jo hankittua kokemusta vaan antaa työkaluja kehittyä edelleen. "Kirjekurssilla" ei tietenkään valmiiksi tulla, eikä taas ratissa nähdä kaikkea mitä vaikkapa konttorin puolella tiedetään. Kyse on täydentävästä asiasta, ei mitätöivästä. Toki se maksaa firmalle mutta niin se on kaikilla aloilla ja hinnat siirretään joka tapauksessa eteenpäin, koska se koskee kaikkia. Oli kyse kuljetuksista tai leivän myynnistä, se on liiketoiminnan perusjuttuja.

Eipä kukaan sitä 85 000€ mielellään maksaisi, kun ennen sekin jäi taloon. Kymmenen vuotta niin tämäkin on jo henkisesti kuljetusfirmoille helpompaa. Jos se kaatuu siihen, se kaatunee muutenkin.

 

Korostan etten ole minkään alan koulututuspäivien vankkumaton kannattaja mutta en myöskään näe vastustukselle oikein kestäviä perusteitakaan. Kyllä monella alalla pärjättiin ennen ilmankin - totta - mutta kyllä asioita voidaan tehostaa ja näkökulmia teroittaa.

Sille ei tietenkään voi mitään jos työntekijä katsoo että "minähän en ala mitään juttuja oppimaan tai edes ajattelemaan, kaiken jo osaan, jne." Se on varmaa että silloin ainakin se raha menee työnantajalla hukkaan ja vastine jää täysin hyödyntämättä. En minä ainakaan ilosta pomppisi jos alaisena olisi työntekijä, jolla on jo lähtökohtaisesti kädet henkisesti  puuskassa ja naama norsun ruvella, kun joudun laittamaan kalliille kurssille. Hienoa toki jos maailmassa olisi täysin valmiita ja täyteen 100% iskuun hiottuja timanttisia ja  duunareita olemassa.

Mutta mikään ei viittaa siihen että juuri kuljetusalalle on valkoitunut se aines. Ehkä se juttu on vaan se "tosimiesten maailma" minkä varpaille on nyt muka astuttu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turhanpäiväisiähän noi pääsääntöisesti on mutta ei minua ainakaan haittaa. 1 lauantai vuodessa, josta saa vieläpä palkan ja koulutukset liittyvät pääsääntöisesti oman talon toimintaan. Ei se iso vaiva ole. Totta on, ettei liikenneturvallisuuden kannalta noilla ole juurikaan tekemistä, ainakaan meillä - ennakoivaa ajoa lukuunottamatta. Ensi keväänä tosin tulee taloudellisen ajon kurssi, jonka jälkeen alkaa laaja ajotapa/polttoaineseuranta. Innolla tosin odotan sitäkin, kun alkaa saada omasta ajamisesta palautetta kaavioiden ja käppyröiden muodossa kuukausittain sähköpostiin ja mahdollisesti jopa porkkanaa kepin sijaan :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllättävän moni kuljettaja tekee töitä nimenomaan virka-aikaan 8-16 tai 9-17.

 

 

Jos Kuljettajan virka-aika olisi 9-17 niin leipä loppus kaupasta kahdessa päivässä. Ja niin loppuis monen muunkin elintarvikkeen saatavuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki alalla kuin alalla osaa duunia tehdä 40 vuoden kokemuksella. Vieläpä hyvin. Siinä on alla rahalla korvaamatonta kokemusta, pääomaa jota ei voi ostaa. Mutta siinä ajassa myös moni asia muuttuu.  Jo pelkästään teknisesti, niin että vanhoilla opeilla ja tottumuksilla ei ehkä saa parasta irti siitä päästä joka hommat oppi, vaikka vuonna 1973. Miksi juuri kuljetusalalla otetaan ammattiylpeyden päälle käydä välillä muutamat kurssit? Eihän se dissaa jo hankittua kokemusta vaan antaa työkaluja kehittyä edelleen. "Kirjekurssilla" ei tietenkään valmiiksi tulla, eikä taas ratissa nähdä kaikkea mitä vaikkapa konttorin puolella tiedetään. Kyse on täydentävästä asiasta, ei mitätöivästä. Toki se maksaa firmalle mutta niin se on kaikilla aloilla ja hinnat siirretään joka tapauksessa eteenpäin, koska se koskee kaikkia. Oli kyse kuljetuksista tai leivän myynnistä, se on liiketoiminnan perusjuttuja.

Eipä kukaan sitä 85 000€ mielellään maksaisi, kun ennen sekin jäi taloon. Kymmenen vuotta niin tämäkin on jo henkisesti kuljetusfirmoille helpompaa. Jos se kaatuu siihen, se kaatunee muutenkin.

 

Korostan etten ole minkään alan koulututuspäivien vankkumaton kannattaja mutta en myöskään näe vastustukselle oikein kestäviä perusteitakaan. Kyllä monella alalla pärjättiin ennen ilmankin - totta - mutta kyllä asioita voidaan tehostaa ja näkökulmia teroittaa.

Sille ei tietenkään voi mitään jos työntekijä katsoo että "minähän en ala mitään juttuja oppimaan tai edes ajattelemaan, kaiken jo osaan, jne." Se on varmaa että silloin ainakin se raha menee työnantajalla hukkaan ja vastine jää täysin hyödyntämättä. En minä ainakaan ilosta pomppisi jos alaisena olisi työntekijä, jolla on jo lähtökohtaisesti kädet henkisesti  puuskassa ja naama norsun ruvella, kun joudun laittamaan kalliille kurssille. Hienoa toki jos maailmassa olisi täysin valmiita ja täyteen 100% iskuun hiottuja timanttisia ja  duunareita olemassa.

Mutta mikään ei viittaa siihen että juuri kuljetusalalle on valkoitunut se aines. Ehkä se juttu on vaan se "tosimiesten maailma" minkä varpaille on nyt muka astuttu?

 

 

Maalilma muuttuu ja jos meinaa kyytissä pysyä niin on muututtava mukana. En minä lisäkoulutusta vastaan ole. Vaan tuo turhanpäiväinen direktiivien viidakko kaipaa harvennusta. Tuleeko mieleen toista ammattikuntaa joiden tyäaika on lähestulkoon minuutilleen lakipykälillä ennalta määrätty ?

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos Kuljettajan virka-aika olisi 9-17 niin leipä loppus kaupasta kahdessa päivässä. Ja niin loppuis monen muunkin elintarvikkeen saatavuus.

 

Ihanko tosi. Onko nyt varmasti näin..

 

Onko luetun ymmärtämisessä ongelmia? Kirjoitin yllättävän moni. En kirjoittanut kaikki. Ja nekään, kutka tekee virka-aikaan, ei välttämättä aja sitäkään autoa yksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihanko tosi. Onko nyt varmasti näin..

 

Onko luetun ymmärtämisessä ongelmia? Kirjoitin yllättävän moni. En kirjoittanut kaikki. Ja nekään, kutka tekee virka-aikaan, ei välttämättä aja sitäkään autoa yksin.

 

Ehket ymmärrä sitä mitä kirjoitat.  Otetaampa yksinkertainen kysymys jotta tämä aihe avautuisi paremmin.   Omistat leipäauton jolla kuskaat leipää ympäri ämpäri. Kuka kertoo sinulle aikataulun milloin olet missäkin?   

 

 

Kahdenkuljettajan systeemi voi paperilla toimia mutta käytännössä hyvin huonosti jos ollenkaan. Yhtenä syynä  on  alas poljetut taksat. Autoilijoita kyllä rokotetaan milloin miltäkin puolen. Aine ei kohonneiden kuljetuskustannuksien siirto onnistu kuluttajahintoihin.  Toiseksi välimatkat, aatellaampa näin ,että ajat jotain pidempää linjaa, mistäs sen vaihtokuljettajan keksit sinne välille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehket ymmärrä sitä mitä kirjoitat.  Otetaampa yksinkertainen kysymys jotta tämä aihe avautuisi paremmin.   Omistat leipäauton jolla kuskaat leipää ympäri ämpäri. Kuka kertoo sinulle aikataulun milloin olet missäkin?   

 

Leipomo tai tehdas kertoo lastausajan. Esim Fazerilla täällä etelässä ajetaan normaalisti 2-3 lenkkiä päivässä. Keräily menee tietyssä järjestyksessä ja tämän mukaan lastausajat arvioidaan suunnilleen. Sen kummempaa aikataulua ei kerrota. Muutenkaan kaupan ajossa ei kyllä ole minkäänlaista aikataulua purkuihin yms. Tiettyjä rajoituksia on, esim purku tiettyyn kellonaikaan mennessä.

 

 

Kahdenkuljettajan systeemi voi paperilla toimia mutta käytännössä hyvin huonosti jos ollenkaan. Yhtenä syynä  on  alas poljetut taksat.

 

Olen ajanut useamman vuoden yhdistelmää kahden kuljettajan systeeminä. Ei siinä ole oikeastaan mitään vaikeuksia, jos on tietty ajo. Iso osa kalustosta pyörii kahden tai useamman kuljettajan voimin. Ellei kyseessä sitten ole joku ajo, jossa asutaan autossa tai taksat on sen verran hyvät, että autoa pystyy seisottaa puolet ajasta. Paskapuhetta siis tämäkin.

 

Autoilijoita kyllä rokotetaan milloin miltäkin puolen. Aine ei kohonneiden kuljetuskustannuksien siirto onnistu kuluttajahintoihin.

 

Liikennöitsijän omaa tyhmyyttä, jos ei saa siirrettyä kuluja rahtihintoihin.

 

Toiseksi välimatkat, aatellaampa näin ,että ajat jotain pidempää linjaa, mistäs sen vaihtokuljettajan keksit sinne välille?

 

Todennäköisesti se kuljettaja pitää tauon siinä välillä, tai jos ei ole mahdollista ja ajoaika ei riitä linjalle, se ajetaan silloin kahdella autolla. Esim siten, että molemmista päistä lähtee autot, jotka vaihtavat kuorman keskenään puolessa välissä.

 

 

 

EDIT: Katselin viestihistoriaasi, ollaan näköjään joskus ennenkin väitelty. Huomasin, että olet ajanut rahtia joskus kauan sitten viestiesi perusteella. Maailma on varmaan muuttunut niistä ajoista aika paljon. Poistan siksi trolliviittauksen. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leipomo tai tehdas kertoo lastausajan. Esim Fazerilla täällä etelässä ajetaan normaalisti 2-3 lenkkiä päivässä. Keräily menee tietyssä järjestyksessä ja tämän mukaan lastausajat arvioidaan suunnilleen. Sen kummempaa aikataulua ei kerrota. Muutenkaan kaupan ajossa ei kyllä ole minkäänlaista aikataulua purkuihin yms. Tiettyjä rajoituksia on, esim purku tiettyyn kellonaikaan mennessä.

 

Kyllä kesko on sellaset onnistunut loihtimaan. Purku kello 05.00 ja pulinat pois.    Ja jos ei perälauta ollu laiturissa 05.00 niin sitten ihmetellään ,että missä luurataan. Etelä-suomessa tämä jollain lailla onnistuu ,mutta pohjoinen onkin sitten ihan eri juttu

 

 

 

 

Olen ajanut useamman vuoden yhdistelmää kahden kuljettajan systeeminä. Ei siinä ole oikeastaan mitään vaikeuksia, jos on tietty ajo. Iso osa kalustosta pyörii kahden tai useamman kuljettajan voimin. Ellei kyseessä sitten ole joku ajo, jossa asutaan autossa tai taksat on sen verran hyvät, että autoa pystyy seisottaa puolet ajasta. Paskapuhetta siis tämäkin.

 

Liikennöitsijän omaa tyhmyyttä, jos ei saa siirrettyä kuluja rahtihintoihin.

Kyllä tämä on kaukana paskapuheesta. Auton seisottaminen nykysillä taksoilla on täyttä utopiaa.Auton pitää liikkua 24/7 jos meinaa jotain tienata.  Mitempä ajatteli korottaa taksoja kesken sopimuskauden? Dieselveron korotustakaan ei kaikki voi taksoihinsa lisätä. Sopimuksia kun tarjotaan ota tai jätä systeemillä. Jos et sinä aja niin sitten joku muu. Ihan ajattelit noin vain siirtää ammattipätevyyskurssin tuomat kustannukset ajoliksoihin?

 

 

 

EDIT: Katselin viestihistoriaasi, ollaan näköjään joskus ennenkin väitelty. Huomasin, että olet ajanut rahtia joskus kauan sitten viestiesi perusteella. Maailma on varmaan muuttunut niistä ajoista aika paljon. Poistan siksi trolliviittauksen. :laugh:

Juu, kyllä ajoin. Siitä on nyt karkeesti 11vuotta. Onneksi älysin lähtiä muihin hommiin. Ei tuo järjetön ajaminen ole mistään kotoisin. Varmasti on muuttunut niiltä ajoilta... Aikataulut kiristyneet, taksat tippunu, työmäärä lisääntyny. ajomatkat pidentyneet.

 

En minä näe väittelyssä mitään huonoa ,kunhan pysytään asialinjalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämä on kaukana paskapuheesta. Auton seisottaminen nykysillä taksoilla on täyttä utopiaa.Auton pitää liikkua 24/7 jos meinaa jotain tienata.  Mitempä ajatteli korottaa taksoja kesken sopimuskauden? Dieselveron korotustakaan ei kaikki voi taksoihinsa lisätä. Sopimuksia kun tarjotaan ota tai jätä systeemillä. Jos et sinä aja niin sitten joku muu. Ihan ajattelit noin vain siirtää ammattipätevyyskurssin tuomat kustannukset ajoliksoihin?

 

Kyllä minä tiedän jakeluliikenteestä erittäin paljon sellaista kalustoa, joka seisoo suurimman osan ajasta täällä pk-seudulla. Kyllähän se on ihan sopimuksen tekijästä kiinni, onko sopimuksessa mainittu esim mahdolliset hintojen korotukset esim polttoaineen hinnannousun takia sopimuskaudella. Ei koulutuskustannuksia varmasti saakaan suoraan jyvitettyä taksoihin saman tien. Pikkuhiljaa ne sinne kuitenkin pitää saada mukaan. Muutenhan sitten kuljetusliikkeellä menee huonosti, jos ajon kannattavuus on siinä ja siinä ja pieni lisäkulu saattaa kaataa liiketoiminnan. Ehkä silloin onkin parempi laittaa pillit pussiin eikä taistella.

 

 

Juu, kyllä ajoin. Siitä on nyt karkeesti 11vuotta. Onneksi älysin lähtiä muihin hommiin. Ei tuo järjetön ajaminen ole mistään kotoisin. Varmasti on muuttunut niiltä ajoilta... Aikataulut kiristyneet, taksat tippunu, työmäärä lisääntyny. ajomatkat pidentyneet.

 

11 vuoden takaiseen verrattuna järjetön ajaminen on loppunut, ajomatkat lyhentyneet, työmäärät vähentyneet. Vielä pitäisi tietotekniikan lisääntyä logistiikassa, jotta mahdollisimman paljon paperia saataisiin siirrettyä sähköiseen muotoon. Joissain paikoissa se jo toimiikin (esim Tokmanni yllättävän hyvin). Sitten taas joissain paikoissa poltetaan miljoonia euroja paskaan ja mennään perse edellä puuhun, kun ei edes tiedetä mitä halutaan ja se mitä lopulta saadaan, on jotain aivan muuta, kuin mitä oikeasti tarvittaisiin :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

11 vuoden takaiseen verrattuna järjetön ajaminen on loppunut, ajomatkat lyhentyneet, työmäärät vähentyneet. Vielä pitäisi tietotekniikan lisääntyä logistiikassa, jotta mahdollisimman paljon paperia saataisiin siirrettyä sähköiseen muotoon. Joissain paikoissa se jo toimiikin (esim Tokmanni yllättävän hyvin). Sitten taas joissain paikoissa poltetaan miljoonia euroja paskaan ja mennään perse edellä puuhun, kun ei edes tiedetä mitä halutaan ja se mitä lopulta saadaan, on jotain aivan muuta, kuin mitä oikeasti tarvittaisiin :laugh:

 

Miten ajomatkat voi lyhentyä  jos kerran keskitetään etelä-suomeen enemmän toimintoja, keskusvarastot sun muut toiminnot... Ja se sama tavara viedään edelleen vaikkapa ivaloon ??? Samaa mieltä olen työmäärästä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ajomatkat voi lyhentyä   jos kerran keskitetään etelä-suomeen enemmän toimintoja, keskusvarastot sun muut toiminnot... Ja se sama tavara viedään edelleen vaikkapa ivaloon ??? Samaa mieltä olen työmäärästä...

 

Jos ajatellaan nyt vaikka Helsinki - Ivalo väliä niin esimerkkinä se voidaan tehdä niin, että Oulussa sijaitsee vaikka asemapaikka, josta ajetaan kuorma jonnekin etelään, vaikkapa Vantaalle. Pidetään sen jälkeen 9h vuorokausilepo ja sen jälkeen (tai mahdollisesti on purku/lastausmies etelässä) lastataan se Ivaloon menevä kuorma ja ajetaan Ouluun, josta toinen kuljettaja lähtee Ivaloon saman tien ja toinen menee kotiin. Vielä jos ajo on päivittäistä ja sen pystyy suunnilleen aikatauluttamaan, voi äijiä pitää useassa toimipisteessä ja työvuoron mukaisesti aina lähteä sillä paikasta a tulevasta paikkaan b menevällä autolla.

 

Ei se sen kummosempaa ole. Toki työvoimaa tarvitaan vähän enemmän mutta se saattaa tulla halvemmaksi kuin ajattaa pienempää porukkaa suuremmilla ylitöillä.

 

Ei tuollaisia välejä ajeta 1 kuljettajalla ja vielä sen lisäksi hoideta lastauksia ja purkuja, mikäli tavara ei saa seistä matkalla tai muuten rikotaan ajoaikalakia ja se taas on laitonta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ajatellaan nyt vaikka Helsinki - Ivalo väliä niin esimerkkinä se voidaan tehdä niin, että Oulussa sijaitsee vaikka asemapaikka, josta ajetaan kuorma jonnekin etelään, vaikkapa Vantaalle. Pidetään sen jälkeen 9h vuorokausilepo ja sen jälkeen (tai mahdollisesti on purku/lastausmies etelässä) lastataan se Ivaloon menevä kuorma ja ajetaan Ouluun, josta toinen kuljettaja lähtee Ivaloon saman tien ja toinen menee kotiin. Vielä jos ajo on päivittäistä ja sen pystyy suunnilleen aikatauluttamaan, voi äijiä pitää useassa toimipisteessä ja työvuoron mukaisesti aina lähteä sillä paikasta a tulevasta paikkaan b menevällä autolla.

 

Ei se sen kummosempaa ole. Toki työvoimaa tarvitaan vähän enemmän mutta se saattaa tulla halvemmaksi kuin ajattaa pienempää porukkaa suuremmilla ylitöillä.

 

Ei tuollaisia välejä ajeta 1 kuljettajalla ja vielä sen lisäksi hoideta lastauksia ja purkuja, mikäli tavara ei saa seistä matkalla tai muuten rikotaan ajoaikalakia ja se taas on laitonta.

 

Kukas se sitten kuorman purkaa ja lastaa jos ei kuljettaja..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukas se sitten kuorman purkaa ja lastaa jos ei kuljettaja..?

 

Kuten sanoin, etelässä voi olla purkaus/lastausmies. Samaten esimerkissä myös Ivalossa. Mistä sait päähäsi, että juuri sen pitkää matkaa ajavan kuuluu lastaa tai purkaa kuorma? Eihän se niin mene läheskään joka paikassa. On esim ihan normaalia, että 2 paikkakunnalla on henkilö päivävuorossa, joka purkaa kuorman ja lastaa uuden ja runkomies ajaa yöllä niiden 2 kaupungin väliä. Niin se meilläkin menee monen auton osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään