Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Ei nykyisellä lainsäädännöllä pystytä ajamaan mitenkään niin, että lastataan kuorma, ajetaan 1000km ja puretaan se yhden työvuoron aikana. Eri asia sellaisessa ajossa, jossa voidaan pitää se vuorokausilepo, kun on sen aika ja jatkaa ajoa seuraavana päivänä. Mutta esim kaupan ajohan on sellaista, joka pitää nopeasti saada perille eikä tavara voi seisoa mitään ylimääräistä puolta vuorokautta tien päällä. Silloin tarvitaan useampi mies ja mahdollisesti useampi autokin ajamaan se kuorma (jos esim runkoauto lastaa kuorman ja ajaa perille terminaaliin, jossa se lastataan jakoautoihin.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten sanoin, etelässä voi olla purkaus/lastausmies. Samaten esimerkissä myös Ivalossa. Mistä sait päähäsi, että juuri sen pitkää matkaa ajavan kuuluu lastaa tai purkaa kuorma? Eihän se niin mene läheskään joka paikassa. On esim ihan normaalia, että 2 paikkakunnalla on henkilö päivävuorossa, joka purkaa kuorman ja lastaa uuden ja runkomies ajaa yöllä niiden 2 kaupungin väliä. Niin se meilläkin menee monen auton osalta.

 

Ei sitä mistään keksiä tarvi...Kun siellä ei erikseen ole kuorman purkajata. Sama tyyppi joka auton laituriin peruuttaa niin se myöskin lastaa kuorman ja ajelee vaikkapa ouluun. Sama homma oulussa, kuljettaja lastaa ja karauttaa etelään. No lähdet vaikkapa oulusta jakokierrokselle lappiin, itse lastaat ja purat kuorman, Reissu kestää sen mitä kestää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nykyisellä lainsäädännöllä pystytä ajamaan mitenkään niin, että lastataan kuorma, ajetaan 1000km ja puretaan se yhden työvuoron aikana. Eri asia sellaisessa ajossa, jossa voidaan pitää se vuorokausilepo, kun on sen aika ja jatkaa ajoa seuraavana päivänä. Mutta esim kaupan ajohan on sellaista, joka pitää nopeasti saada perille eikä tavara voi seisoa mitään ylimääräistä puolta vuorokautta tien päällä. Silloin tarvitaan useampi mies ja mahdollisesti useampi autokin ajamaan se kuorma (jos esim runkoauto lastaa kuorman ja ajaa perille terminaaliin, jossa se lastataan jakoautoihin.)

 

Niin ,tuohan on ollu tiedossa jo pitkään ettei onnistu. Silti sitä vaan tehdään.  Kyllä siinä omat ongelmansa on kun terminaalien väli on 800 km.

 

 

Tuohan on sitten selvää ,että kuljettaja pula tulee iskemään kuljetusalaan rankalla kädellä ajokortti pykälien uudistuksen  myötä.  Pelkästään kuorma-auto kortin hankkiminen on pitkässä kuusessa nuorisolla.  Tarvii ne muutkin C luokan korttia kun pelkästään  kuorma-autonkuljettajat  työssään. Tätä ne ei herrat ole hurmioissaan hoksannu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä mistään keksiä tarvi...Kun siellä ei erikseen ole kuorman purkajata. Sama tyyppi joka auton laituriin peruuttaa niin se myöskin lastaa kuorman ja ajelee vaikkapa ouluun. Sama homma oulussa, kuljettaja lastaa ja karauttaa etelään. No lähdet vaikkapa oulusta jakokierrokselle lappiin, itse lastaat ja purat kuorman, Reissu kestää sen mitä kestää...

 

Mistä sen tiedät näin varmasti ettei ole?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se vaan pääsääntöisesti menee niin että Kuorma-autoissa on kuljettajan lastaama kuorma ja rekoissa on terminaalihenkilökunnan lastaama kuorma. Kärry ajetaan laituriin jossa se lastataan ja kuski ajaa nupilla ottamaan kärryn perään ja ajaa sen määränpäähän. Olen itse duunissa Itellalla Pasilassa eikä siellä runkoautokuskit lastaa tai pura kuormia. Itse ajan kuorma-autoa ja lastaan itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se vaan pääsääntöisesti menee niin että Kuorma-autoissa on kuljettajan lastaama kuorma ja rekoissa on terminaalihenkilökunnan lastaama kuorma. Kärry ajetaan laituriin jossa se lastataan ja kuski ajaa nupilla ottamaan kärryn perään ja ajaa sen määränpäähän. Olen itse duunissa Itellalla Pasilassa eikä siellä runkoautokuskit lastaa tai pura kuormia. Itse ajan kuorma-autoa ja lastaan itse.

 

Vai että pääsääntöisesti näin jne. Älä nyt viitsi naurattaa. Se, että postilla tehdään noin, ei tarkoita, että niin tehdään missään muualla. Meillä esim ei todellakaan tehdä noin. Joka paikassa on erilainen toimintatapa. Tuossa viestissäsi muuten kiteytyi erinomaisesti nimenomaan Itellan tapa. Tosin, tuokin edellyttää sitä, että perävaunua käytetään vain terminaalien välisessä ajossa ja muuten ajellaan jakeluautoilla. Mites kun ajetaan niitä noutoja ja jakoja yhdistelmällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä sen tiedät näin varmasti ettei ole?

 

No sen verran on tuttuja rahtareina ,että tiedän ja olen omin silmin nähnyt...( Oulussa käväsin syksyllä kaukokiidon terminaalissa heittämässä tavaraa etelään. Kuskin kanssa siinä vaihdettiin muutama sana. Ei ollu lastaajaa ja kuljettaja lastasi kuormaa sitä mukaa mitä tavaraa tuli)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaverilta joka pari kesää yhdistelmäkuskin opiskelun lisäksi oli täällä eräällä isommalla terminaalilla duunissa, tais kirota lähes joka kerta kun joku kuski oli auton lastannut. Siellä lastasivat 95% autoista terminaalityöntekijät. Ei tainnu kuskeilla edes kauhemmin olla lätkiä millä trukit ois saanu liikkeelle, jos oikein aikoinaan ymmärsin.  ???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaverilta joka pari kesää yhdistelmäkuskin opiskelun lisäksi oli täällä eräällä isommalla terminaalilla duunissa, tais kirota lähes joka kerta kun joku kuski oli auton lastannut. Siellä lastasivat 95% autoista terminaalityöntekijät. Ei tainnu kuskeilla edes kauhemmin olla lätkiä millä trukit ois saanu liikkeelle, jos oikein aikoinaan ymmärsin.  ???

 

 

 

Pumppukärrykin on keksitty...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pumppukärrykin on keksitty...

 

Vaikea sillä muuta kuin pohjakuormaa on tehdä. Se pitäisi kuitenkin ahtaa mahdollisimman paljon kattoa myöten täyteen.

 

( Oulussa käväsin syksyllä kaukokiidon terminaalissa heittämässä tavaraa etelään. Kuskin kanssa siinä vaihdettiin muutama sana. Ei ollu lastaajaa ja kuljettaja lastasi kuormaa sitä mukaa mitä tavaraa tuli)

 

Noinhan se hyvin usein (=normaalisti) toimii. Tosin, varmaan sekin kuski lastasi terminaalista sen kappaletavarakuorman ja ajoi sitten määränpääpaikkakunnalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea sillä muuta kuin pohjakuormaa on tehdä. Se pitäisi kuitenkin ahtaa mahdollisimman paljon kattoa myöten täyteen.

 

Noinhan se hyvin usein (=normaalisti) toimii. Tosin, varmaan sekin kuski lastasi terminaalista sen kappaletavarakuorman ja ajoi sitten määränpääpaikkakunnalle?

 

Tuossahan menee ikuisuus jos kattoa myöten rupee ahtamaan. Kyllä siellä oli laatikoita jos monenkin kokosta ja näköstä, terminaalista lastas... Turkuun se tyyppi taisi olla menossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tähän liittyä kuljettajien eri luonteet tms.Muistan kun aikanaan kuljeskelin enemmänkin kylillä, kahvee ym. tuokiot vietin usein paikoissa mistä löytyi kuorma/rekkaautoja.

Siellä kun murusteli sai kuunnella eli luonteita, oli näitä joilla ei koskaan ollut hyvää päivää, auto oli p ja isäntä samoin, kuormakin oli p.Samanlaisilla autoilla ja kuormilla toiset vaan oli töissä ja naureskelivat jopa kahveja juodessaan, kertoilivat mukavia juttuja jne.

En sitte tiedä. :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan menee ikuisuus jos kattoa myöten rupee ahtamaan. Kyllä siellä oli laatikoita jos monenkin kokosta ja näköstä, terminaalista lastas... Turkuun se tyyppi taisi olla menossa.

 

Kyllä se trukilla lastattaessa nopeasti on tehty. Kyllä meillä normaalit kappaletavarakuormat on mätetty kattoa myöten. Täyttöaste on aika tärkeä tekijä kuljetusalalla, etenkin kappaletavara-ajossa. Jos jollain matalalla pohjakuormalla ajetaan, niin eihän siinä ole minkään valtakunnan järkeä. Etenkin, jos jostain runkokuormasta on kyse. Ei sillä ole merkitystä, minkälaista ja näköistä ja kokoista tavaraa on. Päälle vaan niin paljon mitä saa ja pystyy laittamaan.

 

On sitä kaikenlaisia kuormia tehty

 

26979_1399309511620_1830173_n.jpg

 

60280_1582717736711_2473261_n.jpg

 

224013_1963880745548_4927733_n.jpg

 

582290_3995317530198_1502193242_n.jpg

 

562529_3911210387572_1028954138_n.jpg

 

No, idea varmaan tulee selväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se trukilla lastattaessa nopeasti on tehty. Kyllä meillä normaalit kappaletavarakuormat on mätetty kattoa myöten. Täyttöaste on aika tärkeä tekijä kuljetusalalla, etenkin kappaletavara-ajossa. Jos jollain matalalla pohjakuormalla ajetaan, niin eihän siinä ole minkään valtakunnan järkeä. Etenkin, jos jostain runkokuormasta on kyse. Ei sillä ole merkitystä, minkälaista ja näköistä ja kokoista tavaraa on. Päälle vaan niin paljon mitä saa ja pystyy laittamaan.

 

No joo.  Onneksi ei tarvinnu rueta mättämään täyteen asti. Sen kun veteli rullakot kyytiin ja sillä sipuli. Kuivatavaraa useimmiten oli parilavaa päällekkätä. Kahviballetteja monestikkin 2 päällekkäin, pirun tarkkana sai olla ettei kaadu....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo.  Onneksi ei tarvinnu rueta mättämään täyteen asti. Sen kun veteli rullakot kyytiin ja sillä sipuli. Kuivatavaraa useimmiten oli parilavaa päällekkätä. Kahviballetteja monestikkin 2 päällekkäin, pirun tarkkana sai olla ettei kaadu....

 

Nythän noihin 4,4m korkeisiin autoihin menee rullakoiden päälle vielä korkeita lavoja pankoille. 4,2m korkeisiin meni vain matalia lavoja sinne päälle  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän noihin 4,4m korkeisiin autoihin menee rullakoiden päälle vielä korkeita lavoja pankoille. 4,2m korkeisiin meni vain matalia lavoja sinne päälle  :santa:

 

Ja seuraavan sillan jälkeen lastataan uudestaan... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeusrajoitusmerkinnät näkee ottaluullakin. Sitä en tähän hätään muista, onko kuorkeissa pakko olla korkeuslappu kuljettajan näkyvillä, mutta luulis Artollakin olevan sen verran älliä että 4.4 metrisellä ei ajella 3.8 metrisen sillan ali.  ::) Ei taida kyllä valtateillä kauhean montaa siltaa olla jotka ei olis 4.4m korkeita? Tähän hätään ei ainakaan tuu mieleen että oltais kauheasti kierrelty 4.4 metriä korkealla bussilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auton korkeutta ei välttämättä näe mistään. Rekisteriotteessa sitä ei ole ja jos sitä ei ole hyttiin merkitty niin se on mittaushommiin vaan jos alkaa epäilyttämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeusrajoitusmerkinnät näkee ottaluullakin. Sitä en tähän hätään muista, onko kuorkeissa pakko olla korkeuslappu kuljettajan näkyvillä, mutta luulis Artollakin olevan sen verran älliä että 4.4 metrisellä ei ajella 3.8 metrisen sillan ali.  ::) Ei taida kyllä valtateillä kauhean montaa siltaa olla jotka ei olis 4.4m korkeita? Tähän hätään ei ainakaan tuu mieleen että oltais kauheasti kierrelty 4.4 metriä korkealla bussilla...

 

Meneppä sanoon tuo sille seuraavalle joka täräyttää 4,4m:lla  matalaan siltaan...voipi tulla kilipajuoksu :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai siitä että menen toteamaan että kyseinen kuski ei oo viittiny tarkistella ajoneuvoaan yhtään mittojen puolesta. Mielenkiintosta logiikkaa täällä tarjolla..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai siitä että menen toteamaan että kyseinen kuski ei oo viittiny tarkistella ajoneuvoaan yhtään mittojen puolesta. Mielenkiintosta logiikkaa täällä tarjolla..

 

No jotainhan siinä on mennyt pieleen kun 4,4m korkea yhdistelmä on sullottuna  vaikkapa 4 metriseen alikulkuun.  Niin kauan se naurattaa kun omalle kohdalle sattuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on kalusto 4,2m ja 2 yhdistelmää tietyssä ajossa on 4,4m. Täytyy tietää mistä ajaa ja pysähtyä ennen siltaa, jos ei mahdu. Mm. Turuntiellä on pari matalaa siltaa. Ei laki vaadi mitään lappuja autoon eikä rekisteriotteessa kerrota päällirakenteiden mittoja. Se korkeus pitää jokaisen tietää itse.

 

 

 

 

Edit. Jokin aika sitten kehä 3 katkaistiin, kun Jokiniemen liittymässä elementtiyhdistelmä ei mahtunut sillan ali. Sai peruuttaa sen muutaman kilometrin Heikinlaakson liittymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin Suomeen noita on tulossa näille teille! Ne eivät yksinkertaisesti kestä...

 

Kommentti 65-66tn painoista ketjun alkupuolelta. No, nyt on 76tn massat laillisi ja jopa 80tn. Meillä 64tn. Saatiinpa pari viikkoa sitten uusi auto mutta eipä saakaan sitä rekisteröityä uudelle 28tn painolle jonkun pykälän takia, vaan se on 26tn. Meni se koko 4tn korotus siis perävaunuun. Tätäkö lainsäätäjä halusi. Ajoneuvo muuttui heti vaarallisemmaksi. Perävaunu saa siis painaa nyt 38tn entisen 34tn sijaan, koska kokonaispaino nousi 60 -> 64tn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään