Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Niin, no tuskin perävaunu  tuolla 4 tonnin lisäyksellä niin radikaalisti vaarallisemmaksi muuttuu.  Lisäys kokonaispainoon verrattuna pieni.   Mites meni se pykälä, kuinka paljon perävaunu saa olla vetoautoa raskaampi ?

 

Ja 60 tonnin yhdistelmillä melkein järkejään oli se  64-65 t  kokonaispaino. Nythän ylikuorma tuli tavallaa lailliseksi uusien kokonaismassojen myötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, no tuskin perävaunu  tuolla 4 tonnin lisäyksellä niin radikaalisti vaarallisemmaksi muuttuu.  Lisäys kokonaispainoon verrattuna pieni.   Mites meni se pykälä, kuinka paljon perävaunu saa olla vetoautoa raskaampi ?

 

Ja 60 tonnin yhdistelmillä melkein järkejään oli se  64-65 t  kokonaispaino. Nythän ylikuorma tuli tavallaa lailliseksi uusien kokonaismassojen myötä.

 

On se yli 10% lisää kärryyn. 1,5 kertaa veturin paino on tuo pykälä. Toki aina on se muutama tonni ollut ylikuormaa mutta nyt lailla säädettiin se lisäpaino kärryyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se yli 10% lisää kärryyn. 1,5 kertaa veturin paino on tuo pykälä. Toki aina on se muutama tonni ollut ylikuormaa mutta nyt lailla säädettiin se lisäpaino kärryyn.

 

Sehän tekee 400kg per rengas jos 5 akselinen kärry.  Ennemmin ottasin lisäpainon kärryyn kuin vetäjään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän tekee 400kg per rengas jos 5 akselinen kärry.  Ennemmin ottasin lisäpainon kärryyn kuin vetäjään...

 

Onko sulla jokin järkevä perustelu sille, miksi sen kaiken lisäpainon haluat sinne taakse roikkumaan? Ideahan oli alunperin, että normaalissa 8-akselisessa täysperävaunuyhdistelmässä (varmaan kaikkein yleisin), jossa perävaunu on ykköspyörillä, kokonaismassa nousee 4tn. 2tn veturissa ja 2tn perävaunussa. 28 + 36tn on paljon parempi kuin 26 + 38tn. Etenkin kun Suomessa on tapana ajaa melko liukkailla keleillä, jolloin sitä vetopainoa kyllä oppii arvostamaan.

 

Jos molempiin lisättäisiin 2tn, se olisi 200kg per rengas molemmissa yksiköissä. Vaikkakaan en kyllä ymmärtänyt, mitä rengaspainolla ajoit takaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sulla jokin järkevä perustelu sille, miksi sen kaiken lisäpainon haluat sinne taakse roikkumaan? Ideahan oli alunperin, että normaalissa 8-akselisessa täysperävaunuyhdistelmässä (varmaan kaikkein yleisin), jossa perävaunu on ykköspyörillä, kokonaismassa nousee 4tn. 2tn veturissa ja 2tn perävaunussa. 28 + 36tn on paljon parempi kuin 26 + 38tn. Etenkin kun Suomessa on tapana ajaa melko liukkailla keleillä, jolloin sitä vetopainoa kyllä oppii arvostamaan.

 

Jos molempiin lisättäisiin 2tn, se olisi 200kg per rengas molemmissa yksiköissä. Vaikkakaan en kyllä ymmärtänyt, mitä rengaspainolla ajoit takaa.

 

Ei ole mitään selitystä, heitin vain. Ihmettelen vain, eikö 26t ole jo 3 akseliselle ihan riittävä paino.   Ei se talvella liukastelu lopu jos painojakauma olisi 28+36.  Jos kaksi yhdistelmää lastataan painoilla 28+36 ja 26+38   niin ei niitä kyllä ajamalla erota kumminpäin paino on. Kun loppupelissä puhutaan vain 4 tonnista. Nyt pitäs jotenki ymmärtää ,että paljonko se 4 tonnia on käytännössä. 4kpl kuution vesipönttöä...    Rengaspaino hieman selventää mistä on kyse...paljonko nousee renkaalle tuleva paino periaatteessa/ per rengas jos aatellaan ,että akselikuormat menisi tasan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

48tn maks ja tienkäyttäjät kiittää... Tutulla ketä runkoa ajaa taitaa olla ennätys viime talvelta 56 tonnia 25.25m yhdistelmässä, sen kovempaa kuormaa ei kuulemma oo koskaa tullu ja tuossakin vielä jonkin verran luntakin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

48tn maks ja tienkäyttäjät kiittää... Tutulla ketä runkoa ajaa taitaa olla ennätys viime talvelta 56 tonnia 25.25m yhdistelmässä, sen kovempaa kuormaa ei kuulemma oo koskaa tullu ja tuossakin vielä jonkin verran luntakin...

 

Mitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että yhdistelmille 48 tonnia maksimimassat. Ois kaikkien elämä mukavampaa. Kaverilla ketä ajaa runkoa niin ei oo koskaan ollu suurempaa yhdistelmän kokonaismassaa kuin 56 tonnia, viime talvena ja siinäkin massassa oli jonkin verran lumikuorrutusta päällä... Tuntuu ihan oikeesti että noista suuremmista massoista ei hyödy ku sorakeisarit ja puu/hakekuskit. Harvoin tulee vastaan runkoautoa tai elintarvike autoa missä ois saatu tappiin asti lastattua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesikuormalla oli aikalailla tapissa.  Oisko ollu kuorma ,kaks viikkoon.  Toimiihan se homma teoistekkinpäin. Lastaat kokoretelin paskapaperia ja saat siitä täyden rahdin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että yhdistelmille 48 tonnia maksimimassat. Ois kaikkien elämä mukavampaa. Kaverilla ketä ajaa runkoa niin ei oo koskaan ollu suurempaa yhdistelmän kokonaismassaa kuin 56 tonnia, viime talvena ja siinäkin massassa oli jonkin verran lumikuorrutusta päällä... Tuntuu ihan oikeesti että noista suuremmista massoista ei hyödy ku sorakeisarit ja puu/hakekuskit. Harvoin tulee vastaan runkoautoa tai elintarvike autoa missä ois saatu tappiin asti lastattua.

 

No katohan vaan, kun tulee taas aivopieruja :thmbup: Paljonko raskaan kaluston määrä tieliikenteessä kasvaa, kun maksimipainoksi tulee 48tn? Kaverillasi ei välttämättä tule kuin 56tn max. Meillä useampi kuin moni auto kulkee yli 60tn massalla joka päivä ja vieläkin olisi joissain ajoissa varaa kasvattaa, esim juuston ja kaljan. On totta, että normaalissa ajossa nuo 76tn massat on ehkä ylimitoitettuja. Eikä niitä kukaan hankikaan mihinkään villan ajoon. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, mitä on nämä mainitsemasi runkoautot?

 

Elintarvikeajossakin tulee helposti lähes tai yli täydet painot, kun ajetaan keskusvarastolta runkosiirtona kohdeterminaaliin tavaraa. Kyllä se ruokakin painaa, yllättävän paljon. Se jakokuorma kauppaan onkin sitten kevyempi. Kappaletavara-ajossa myös massat on helposti maksimissa. Siellähän sitä kulkee kaikkea mahdollista painotavaraa, kipsilevyä, laminaattia, maalia, kattohuopaa, IBC-pyttyjä, paperia yms ja näitten päälle kun pinotaan vielä kunnolla kevyempää tavaraa. Monesti kun lastaa kappaletavaraa terminaalista runkokuorman, joutuu katsomaan ettei mene ylikuorman puolelle.

 

Toi viimenen lauseesi olikin ihan puhdasta paskapuhetta. Tuntuu, että pätemisen tarpeesi olisi taas kova mutta ei niitä juttuja kannata pohjustaa millään "kaveri tekee sitä ja tätä." facepalm.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuneesta syystä painavin ajoneuvo millä olen ajanut tieliikenteessä on täyteenlastatu Tranportteri. Sillä ihan perustelen että jos ne muualla pärjää noilla 48 tonnin painoilla, miksei mekin? Jos joku oikeasti kehtaa väittää että tiet on meillä hyvässä kunnossa niin hirtettäköön aamunkoitteessa. Jos 1-tie on parhaimmassa kunnossa oleva tie Suomessa, niin en halua oikeasti tietää mikä on se paskimmassa kunnossa oleva? Enkä ole tämän ajatukseni kanssa yksin, myös tosiaan jotkut ammatikseen ajavat ovat tätä mieltä. Ja runkoauto on tässä tapauksessa täyspitkä (25,25m) moduuliyhdistelmä jota vetää semmoinen kampe kuin MB Actros. Ja kyseinen kampe ajaa runkolinjaa. Runkoauto ehkä huono sana, mutta huomaa taas että Väisänen haluaa tarttua näihin pikku yksityiskohtiin joilla varsinaisen asian kanssa ei ole p*skaakaan tekemistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on taas Suomelalle todettava, että ei ihan aina kannata kuunnella niitä kavereiden juttuja totena. Tai sit Itellalla on vaan varaa. Työnantajallani ei tuohon ole varaa, vaan runkoautot kulkee 58-62 t. painoissa, poikkeuksena "illan viimeiset", jotka on asemapaikka jne. syistä pakko ajaa.

 

48 tonnia onnistuu maissa joissa joko etäisyydet on pienempiä tai pitkiä välejä tuetaan muilla keinoin (juna). Tämä siis kappaletavaraliikenteelle. FTL ja LTL- hommat erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eks logistiikan opiskelu AMK-tasolla sitte riitä vai?  ???

 

62 tonnia sopii Suomeen juu. Tässä on vaan se mutta että kohta joutuu ostamaan maasturin tai traktorin (ja sekin täysjousitettuna....) että pääsee siirtymään paikasta toiseen. Vielä kun 76-tonniset tulee niin tienpinnat huutaa hoosianna...

 

Tässäkin tapauksessa, Valtio on syöpä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eks logistiikan opiskelu AMK-tasolla sitte riitä vai?  ???

 

Ei. Ja et opiskele varsinaisesti logistiikkaa, joten väitteesi ei toimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eks logistiikan opiskelu AMK-tasolla sitte riitä vai?  ???

 

Jos nyt minua tarkoitat niin opiskelen ihan muuta alaa ja logistiikan osana on henkilö- ja pakettiautot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuneesta syystä painavin ajoneuvo millä olen ajanut tieliikenteessä on täyteenlastatu Tranportteri. Sillä ihan perustelen että jos ne muualla pärjää noilla 48 tonnin painoilla, miksei mekin? Jos joku oikeasti kehtaa väittää että tiet on meillä hyvässä kunnossa niin hirtettäköön aamunkoitteessa. Jos 1-tie on parhaimmassa kunnossa oleva tie Suomessa, niin en halua oikeasti tietää mikä on se paskimmassa kunnossa oleva? Enkä ole tämän ajatukseni kanssa yksin, myös tosiaan jotkut ammatikseen ajavat ovat tätä mieltä. Ja runkoauto on tässä tapauksessa täyspitkä (25,25m) moduuliyhdistelmä jota vetää semmoinen kampe kuin MB Actros. Ja kyseinen kampe ajaa runkolinjaa. Runkoauto ehkä huono sana, mutta huomaa taas että Väisänen haluaa tarttua näihin pikku yksityiskohtiin joilla varsinaisen asian kanssa ei ole p*skaakaan tekemistä.

 

Osittain jo vastauksen saitkin. 48tn painot passaa maissa, joissa välimatkat ovat pienemmät ja koko maa ei pyöri lähes täysin kumipyöräliikenteen varassa. Perustelusi on siis täysin väärä. Suomessa liikkuu erittäin paljon tavaraa tieliikenteessä ja painojen rajoittaminen noin radikaalisti lisäisi kaluston määrää entisestään. Samalla kasvaisi myös kaikki kulut ja yllätys yllätys, kaiken ostamasi tavaran hinta pompsahtaisi ylöspäin. En tiedä missä kunnossa  :-\-tie on nykyään mutta ihan ok se oli viimeksi kun ajoin. Samoin myös 4- ja 5-tietkin. Huonoja teitä etelässä on esim Kehä 3, jossa päällyste repeilee ja reikääntyy rajusti.

 

Rungolla viittasin lähinnä siihen, että mitä on tämä saatanan runko, josta jaksat paasata. Ite muuten ajan ammatikseni 25,25 metrin mittaista täysperävaunuyhdistelmää, jonka korkeus on 4,2m. Joskus, kuten tänään, yhdistelmän korkeus on 4,4m. Keulilla on Scania R480 tai Scania V8 R500, pääsääntöisesti vm. 2010 ja uudemmat, n. puolet ajasta vm 2012 ja 2013. Kaikkien yhdistelmien sallittu kokonaismassa on 64 tonnia. Näillä autoilla ajetaan eri asemapaikkakuntien väliä sekä sen lisäksi nouto- ja jakeluliikennettä mainituilla asemapaikkakunnilla ja niiden välissä. Onko runkoautoja vai jakeluautoja? Ihan uteliaisuudesta kyselen.

 

***tu jee, mullakin on kavereita, jotka ajaa runkoa :-[

 

 

Jos sitten vähän lasketaan välillä. Normaalissa 8-aks 60tn yhdistelmässä, jossa on 20 rengasta, paino 1 rengasta kohti on 3000kg. Samassa yhdistelmässä uudella 64tn massalla on jo 3200kg rengasta kohti. Uusi 9-aks yhdistelmä, jossa on 30 rengasta ja kokonaismassa 76tn, paino 1 rengasta kohti onkin 2533kg. Eli siis jo iät ja ajat sallittuun 60tn yhdistelmään verrattuna 15,5% pienempi paino 1 rengasta kohti.

 

Muistaakseni Ilmari Lehtonen hankki 76tn yhdistelmän, jolla ajavat paperia pohjoisesta etelään ja kaljaa takaisin pohjoiseen. Täysillä painoilla ;)

 

 

EDIT: Niin joo, unohtui mainita, että meillä kaikki autot lähtee aina täydellä kuormalla, joko se on täysi painojen osalta tai sitten tilavuuden osalta. Viimeinen menee sitten vaikka tyhjänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten monta tuntia/kilometriä tuota Euro Truck Simulatoria piti ajaa, että saa tulla pätemään tänne?

 

Kuitti ostoksesta riittää. :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtio tekee kaiken kumipyöräliikenteen kalliiksi, oli sitte yhdistelmä, bussi taikka h-auto. Nyt taas totuttu tuohon 1-tien kuntoon mutta keväällä kun reilut pari tuhatta kilsaa ajeli tuolla etelämpänä ja parin tunnin lennon jälkeen hyppäsi autoon ja ajoi Hesa-Vantaalta takaisin kotiin niin kyllä se vaan tuntu että huomattavasti huonommassa kunnossa kuin toisaalla...

 

Ja kun valtio tekee kaiken kalliiksi, niin miten esim. kaikkien tuntema halpabussiyritys saa hinnat alas. Polkemalla työntekijöiden oikeuksia. http://www.hs.fi/talous/a1387335734450 Tuossa nyt jotain kys. keissistä...

 

Ja Joona, valitettavasti mulla ei kuittia ole kuin Going East-lisäosasta. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko ostaa toi euro truck simulator 2, kun sitä ajamalla oppii rekkakuskiksi ja sen saa nyt niin halvalla. :thmbup:

 

Onhan sun nyt jo aika opetellakin!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan sun nyt jo aika opetellakin!  ;)

 

Ostin ja xp:tä tulee niin, että ropisee. Kyllä kohta kehtaa jo ainakin ammattilaiseksi itseään kutsua  :thmbup: Harmittaa vain, kun pääsee peruuttamaan enintään n. pari kertaa tunnissa ja silloinkin jollain isolla pihalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostin ja xp:tä tulee niin, että ropisee. Kyllä kohta kehtaa jo ainakin ammattilaiseksi itseään kutsua  :thmbup: Harmittaa vain, kun pääsee peruuttamaan enintään n. pari kertaa tunnissa ja silloinkin jollain isolla pihalla.

 

Tuohon perutteeluuhan saa vaikeutta kun hakee modeilla niitä uusia laitureita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään