Jani Nissi

Koska raskas kuorma vaatii...(Kuorma/Rekka-autokuvia)

1 422 viestiä aiheessa

Aiai....nuo kuvat täyttävät jo Rikoslain 45 luvun 3 pykälän mukaisen lievän palvelusrikoksen tunnusmerkit...vilkaiseppa mitä Yleisessä Palveluohjesäännössä on sanottu kameran käytöstä palvelusajalla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aiai....nuo kuvat täyttävät jo Rikoslain 45 luvun 3 pykälän mukaisen lievän palvelusrikoksen tunnusmerkit...vilkaiseppa mitä Yleisessä Palveluohjesäännössä on sanottu kameran käytöstä palvelusajalla...

Ja? Mikäli haittaa niin poistetaan...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja? Mikäli haittaa niin poistetaan...  ;)

Joku innokas esimies voi järkätä esitutkinnan...niitähän intis riittääkin.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku innokas esimies voi järkätä esitutkinnan...niitähän intis riittääkin.  ;D

No sehän ei vaikuta kotiutumispäivämäärään millään tavalla. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleisessä Palveluohjesäännössä on sanottu kameran käytöstä palvelusajalla...

Hiukan mielenkiinnosta tuota googlettelin enkä löytänyt kamerasta mitään mainintaa YLPALVO:sta. Missähän siellä mainitaan asiasta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hiukan mielenkiinnosta tuota googlettelin enkä löytänyt kamerasta mitään mainintaa YLPALVO:sta. Missähän siellä mainitaan asiasta?

Olet katsonut jotain vanhaa YlPalvoa. Vuonna 2009 julkaistusta uudesta YlPalvosta pykälä 193 kertoo seuraavasti:

"Palveluksen aikana erilaisten tallenteiden tekeminen matkaviestimillä tai muilla

tallennusvälineillä on kiellettyä ilman yksikön päällikön lupaa. Luvallisessa tallentami-

sessa on otettava huomioon puolustusvoimien turvallisuus- ja salassapitomääräykset

sekä laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta. Kasarmiolosuhteissa vapaa-aikana

tehtävissä tallenteissa sekä niiden julkaisemisessa on otettava huomioon puolustus-

voimien turvallisuus- ja salassapitomääräykset sekä laki viranomaisten toiminnan

julkisuudesta. Kenestäkään ei saa tehdä tallennetta eikä tehtyä tallennetta julkaista ilman

asianomaisen henkilön suostumusta"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olet katsonut jotain vanhaa YlPalvoa. Vuonna 2009 julkaistusta uudesta YlPalvosta pykälä 193 kertoo seuraavasti:

Kyllä minä tuota uusinta katsoin, mutta en osannut hakea oikealla hakusanalla. Yritin etsiä kamera ja valokuva ja sen suuntaisilla hakusanoilla. "Tallenteiden tekeminen" ei tullut mieleeni synonyyminä valokuvaukselle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä tuota uusinta katsoin, mutta en osannut hakea oikealla hakusanalla. Yritin etsiä kamera ja valokuva ja sen suuntaisilla hakusanoilla. "Tallenteiden tekeminen" ei tullut mieleeni synonyyminä valokuvaukselle.

Tuolla pykälällä voi estää kuvaamisen lisäksi myös nauhoitukset yms. Ehkä siksi on muotoiltu tuollain...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolla pykälällä voi estää kuvaamisen lisäksi myös nauhoitukset yms. Ehkä siksi on muotoiltu tuollain...

Totta, ihan fiksu muotoilu mutta oli hiukan hankala haulla etsiä kun en koko ohjesääntöä jaksanut lukea läpi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tää nyt kun meni tälläseks YlPalvon siteeraamiseksi niin otin ja poistin moiset. Ei sitten jää mitään ihmeteltävää moisista, jatkakaamme harjoituksia.   :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tää nyt kun meni tälläseks YlPalvon siteeraamiseksi niin otin ja poistin moiset. Ei sitten jää mitään ihmeteltävää moisista, jatkakaamme harjoituksia.   :P

Kyllä niitä pykäliä saa rikkoa, kunhan ei jää kiinni.  ;D. Näin mm. meikäläisen perusyksikön varapäällikkö totesi, kun meikäläiselle piti esitutkintaa parista pikku rötöksestä....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näkeekö kuvien exif-datasta nykyään senkin, että millaiset luvat niiden ottamiseen on ollut? cool =)

Ite otin palvelusaikana muutaman tuhat kuvaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Järjenkäyttö on sallittua joskus jopa intissä. Olen 99% varma, että maastossa kuvattuja autoja saa kuvata ja kuvia julkaista ilman seuraamuksia. Hallin sisällä kuvaamisesta voi sitten spekuloida enemmän, varsinkin jos kuvaan tulee sisätiloja enemmänkin.

Tämäkin pykälä lienee seurausta näiden hormonihirmujen törttöilystä, kun ei ymmärretä mitä voi kuvata ja mitä ei. Esim naisten suihkuvuoro ei ole oikea paikka tallenteiden tekemiseen. Samoin kun tämä Suomen versio Guantanamosta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Järjenkäyttö on sallittua joskus jopa intissä. Olen 99% varma, että maastossa kuvattuja autoja saa kuvata ja kuvia julkaista ilman seuraamuksia. Hallin sisällä kuvaamisesta voi sitten spekuloida enemmän, varsinkin jos kuvaan tulee sisätiloja enemmänkin.

No kyllä minä ainakin annan varuspoikien ottaa kuvia mielenkiintoisista tilanteista kunhan siinä ei kuvassa ei ole ketään/mitään joka ei kuvaan halua (esim. itseäni en yleensä salli kuvattavan virkapuvussa) ja harvoinpa niissä mitään salattavaa on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo ei kyllä taida olla kuorma-auto kuin hyvin väljästi tulkittuna ;D

Mutta hieno kuva  :thmbup:

Kyllähän se on yli seitsemän tonnin kuorma-auto. Katso vaikka rekisteriotteesta. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sehän on vanha "kunnon" nasu!!  :thmbup:

Extrana YlPalvoa törkeästi rikkoen, kuvatus korvaavasta/vaihtoehtoisesta työpelistä.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Intin kuljettajakoulutuskin kuulemma muuttuu ns. erikoiskoulutukseksi johon haetaan erikseen mm. netin kautta, niin kuin vaikka lentorukkiin tai amekiksi. Kesällä voi laittaa ensimmäisiä papereita sisään, jos ilmasotakoulun kuljetuspäällikköön on uskominen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Intin kuljettajakoulutuskin kuulemma muuttuu ns. erikoiskoulutukseksi johon haetaan erikseen mm. netin kautta, niin kuin vaikka lentorukkiin tai amekiksi. Kesällä voi laittaa ensimmäisiä papereita sisään, jos ilmasotakoulun kuljetuspäällikköön on uskominen.

Saapas nähdä. Miksiköhän mulle ei ole moista kerrottu vaikka mun työ on toteuttaa sitä koulutusta? :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saapas nähdä. Miksiköhän mulle ei ole moista kerrottu vaikka mun työ on toteuttaa sitä koulutusta? :P

Tornihuhuja taitaa päällikkö levitellä.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä sulla ei ole tarpeeksi natsoja hihassa?  ;D Ideanahan tuossa olisi rekrytoida mahdollisimman paljon kavereita joilla olisi jo pohjalla C- tai CE-kortti + mahdollisesti ammattipätevyydet, kun tulevaisuudessa inttiin tulevilla kavereilla ei ole edes C-korttia, kun tuo ammattipätevyysdirektiivi astui voimaan. Kaipa tuosta tulee kohta jotain virallistakin tietoa, jos paikkansa pitää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ideanahan tuossa olisi rekrytoida mahdollisimman paljon kavereita joilla olisi jo pohjalla C- tai CE-kortti + mahdollisesti ammattipätevyydet, kun tulevaisuudessa inttiin tulevilla kavereilla ei ole edes C-korttia, kun tuo ammattipätevyysdirektiivi astui voimaan. Kaipa tuosta tulee kohta jotain virallistakin tietoa, jos paikkansa pitää.

Ei se ole tulevaisuutta vaan nykyaikaa. Jo nyt suurin osa koulutettavista tulee armeijaan pelkällä B-kortilla. Ei niitä kavereita ole siltikään pakko rekrytoida jo ennen palveluksen aloittamista. Siinä on palveluksen ensimmäiset 4-8 viikkoa (joukko-osastosta riippuen) aikaa ennen autokoulun alkua etsiä ne harvat, joilla löytyy B:tä isompi kortti ja niistä kuljettajiksi haluavat pääsevät ihan varmasti. Tietysti jos jossain suunnitellaan kuljettajakoulutuksen aloittamista heti palveluksen alusta tuo voisi tulla kyseeseen, mutta itse en ainakaan kannata sitä, koska sitten sitten jää perussotilaskoulutus saamatta tai se ainakin kärsii. Kyllä jokaisen suomalaisen sotilaan pitää osata myös taistella ja ampua, ei pelkästään ajaa masilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se ole tulevaisuutta vaan nykyaikaa. Jo nyt suurin osa koulutettavista tulee armeijaan pelkällä B-kortilla. Ei niitä kavereita ole siltikään pakko rekrytoida jo ennen palveluksen aloittamista. Siinä on palveluksen ensimmäiset 4-8 viikkoa (joukko-osastosta riippuen) aikaa ennen autokoulun alkua etsiä ne harvat, joilla löytyy B:tä isompi kortti ja niistä kuljettajiksi haluavat pääsevät ihan varmasti. Tietysti jos jossain suunnitellaan kuljettajakoulutuksen aloittamista heti palveluksen alusta tuo voisi tulla kyseeseen, mutta itse en ainakaan kannata sitä, koska sitten sitten jää perussotilaskoulutus saamatta tai se ainakin kärsii. Kyllä jokaisen suomalaisen sotilaan pitää osata myös taistella ja ampua, ei pelkästään ajaa masilla.

Taisi KarPr:ssä lähteä ensimmäinen porukka autokouluun jo parin viikon jälkeen, ainakin vielä muutama vuos takaperin. Yhteensä autokouluryhmiä oli 5/saapumiserä.

kun tuo ammattipätevyysdirektiivi astui voimaan.

Tulevaisuudessako se vasta vaikuttaa? Sen lisäksi, että varsinainen CAP-direktiivi (2003/59/EY) on jo vaikka kuinka vanha, siitä on ehditty säätää yli 3 vuotta sitten Suomessakin jo laki. Sillä direktiivin voimaanastumisella, joka tapahtui joskus heinä-elokuussa 2003, ei tosin ole oikein mitään tekemistä tämän asian kanssa. Direktiivin sisältö on otettava sisälle paikalliseen lainsäädäntöön, se ei siis ole sellaisenaan voimassaolevaa lainsäädäntöä. En minä tätä ehkä muuten olisi sanonut, mutta on tässä muutaman vuoden aikana alkanut pikkuhiljaa hatuttaa kun "ammattipätevyysdirektiivi" sitä ja "ammattipätevyysdirektiivi" tätä. Ja ilmailun puolella on se "partti".

4 luku

Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset

28 §

Voimaantulo

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2007.

Linja-auton kuljettajien tulee täyttää tässä laissa säädetyt pätevyysvaatimukset 10 päivästä syyskuuta 2008 ja kuorma-autonkuljettajien 10 päivästä syyskuuta 2009.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä sulla ei ole tarpeeksi natsoja hihassa?  ;D Ideanahan tuossa olisi rekrytoida mahdollisimman paljon kavereita joilla olisi jo pohjalla C- tai CE-kortti + mahdollisesti ammattipätevyydet, kun tulevaisuudessa inttiin tulevilla kavereilla ei ole edes C-korttia, kun tuo ammattipätevyysdirektiivi astui voimaan. Kaipa tuosta tulee kohta jotain virallistakin tietoa, jos paikkansa pitää.

En tosta lauseesta tajunnut kyllä yhtään mitään, mutta kuulostaa vähän tornarilta koko juttu. Ainakin reilu vuosi sitten kun oman kuljettajakoulutuksen aloitin intissä, niin halukkaita kuljettajakoulutukseen ei oikein tahtonut löytyä. Reilusti yli puolet oli määrätty kyseiseen tehtävään ja loput pääsivät sitten koulutukseen todella helposti, jos halukkuutta löytyi. Tietysti jatkossa on mahdollisuus, että varuskuntien kuljetusosastot yhdistetään yhdeksi valtavaksi kuljetuskomppaniaksi ja sinne sitten haetaan erikseen. En kyllä silti näe, mistä sinne saataisiin tarpeeksi halukkaita.

Itse olin ensimmäistä saapumiserää, joka sai myös kuljettajan ammattipätevyyskoulutuksen intissä. Ammattipätevyyden opettajat olivat sitä mieltä, että "siviilimaailma" on pyytänyt puolustusvoimilta koulutusapua, jotta tulevaisuudessakin saataisiin turvattua siviilimaailman kuljettajamäärät. Propagandaa tai ei, itse uskon siihen ainakin, etenkin kun tuo puolustusvoimien ammattipätevyyskoulutus oli suurimmaksi osaksi "siviilimaailman" asiaa, jonka kouluttamisesta puolustusvoimat ei kyllä hyödy kummemmin. En saanut tuosta siis ihan selvää, onko tarkoitus ettei kuljettajakoulutukseen tulevilla olisi mitään kortteja vai olisiko kortillisia tarkoitus saada mahdollisimman paljon pv:n kuljettajakoulutukseen? No jos tarkoitus olisi saada kortillisia kuljettajia enemmän, niin sitten tuo mainitsemani siviilimalle kuljettajien tuottaminen ei pitäisi ainakaan paikkansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään