Pertti Kevätkylä

F Secure 2007 prosessi fssm32.exe

18 viestiä aiheessa

Hei! Minulla on  F Secure Internet Security 2007 virustorjuntaohjelma. Kone alkoi toimia hitaasti sen asennuksen jälkeen. Katsoin suoritinkäytön, se vaihtelee välillä 0 - 90%, vaikka kaikki ohjelmat ovat kiinni.Tämän aiheuttaa prosessi fssm32.exe  ( käytönaikainen tarkastus ). jotain se tarkastelee, mutta mitä. Sen kun kytkee pois, niin kone on OK. Minulla on sama ohjelma myös toisessa koneessa, jossa kaikki on OK. Suoritinkäyttö vaihtelee välillä 0 - %. Avusta kiitollisena.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarksitas ensiksi onko F-Securen asetuksissa miten määrätty tuo ajoitettu virustarkistus. Itse olen sen säätänyt niin että se tiettynä päivänä tiettyyn kellon aikaan aloittaa sen, toinen vaihtoehto on se että se tekee sitä sinä päivänä kun konetta ei käytetä tiettyyn aikaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei! Minulla on  F Secure Internet Security 2007 virustorjuntaohjelma. Kone alkoi toimia hitaasti sen asennuksen jälkeen.

Tuo on kyllä kokemukseni mukaan ihan normaalia.  ;D

Käytönaikaisessa tarkistuksessa f-secure tunkee itsensä aina väliin kun tiedostoja luetaan tms. Jos käytössäsi on jokin tausta-ajossa tiedostoja sorkkiva ohjelma, kuten indexointipalvelu, se voisi selittää tuon.

Jos koneilla on eri windows versiot, ero koneiden välillä voi johtua siitäkin. XP kun säätää itseään taustalla.

Tai ehkä sinulla on jo jokin viirus jota f-secure ei tunnista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi! Asia OK! Hitaus johtui Thinkpad kansion tarkastelusta, johon käytönaikainen tarkastus käytti rutkasti resursseja. Ohitin sen ja myt kone on taas kuin ennen. Suoritinkäyttö vaihtelee 0-8 % välillä. Kiitti vielä kommenteista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on kyllä kokemukseni mukaan ihan normaalia.  ;D

Käytönaikaisessa tarkistuksessa f-secure tunkee itsensä aina väliin kun tiedostoja luetaan tms. Jos käytössäsi on jokin tausta-ajossa tiedostoja sorkkiva ohjelma, kuten indexointipalvelu, se voisi selittää tuon.

Niin siis väärin konfiguroituna mikä tahansa kunnollinen virustorjunta hidastaa. Sen takia siellä saa määrätä, mitä tarkastetaan ja mitä ei. Jotkut muuttavat konfiguroinnista virustorjunnan tarkastamaan kaikki tiedostot ja sitten haukkuvat kun se hidastaa. Järkevästi konfiguroitu virustorjunta tarkastaa vain tiedostotyypit, joista käsin haittaohjelma voi aktivoitua (mm. F-Securessa tämä on oletuksena). Silloin se ei hidasta merkittävästi. Ainoa mitä olen joutunut lisäämään F-Securen excludeihin on päätteettömät tiedostot, jollaisia erään ohjelman tietokantatiedostot ovat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi! Tämä FS 2007 mukanaan tuoma hitaus tuli minulle yllätyksenä, koska FS 2006 toimi OK. Minulle outo asia oli tämä Ohita mahdollisuus, ei ole tarvinnut aiemmin moista käyttää. Tämä asia selvisi e - mailien välityksellä käydyissä keskustelussa FS tukihenkilön kanssa. Ajoin scanlog.log tiedot ja lähetin ne heille ja asia selvisi sitä kautta. FS 2006 ei ilmeisesti ollut Thinkpad kansion tutkinnassa niin tiukka, kuin tämä FS 2007.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, jatkuvasti keksitään uusia tapoja saada haittaohjelma ujutettua käyntin ja vastaavasti torjuntaohjelmien tarkastuksia joudutaan lisäämään. Siksi onkin tärkeää päivittää virustietokantojen lisäksi myös itse ohjelma melko tiheään. Joskus voi joutua määrittelemään käsin ohituksia jatkuvasti käsiteltäville tiedostoille, jos ne muuten kuuluisivat tarkastettaviin. Mulla ei ole ollut IBM:n läppäreitä niin en tiedä mitä se siinä kansiossa pitää, mutta ilmeisesti sitten justiin jotain tuollaista jatkuvasti käsiteltävää dataa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin siis väärin konfiguroituna mikä tahansa kunnollinen virustorjunta hidastaa. Sen takia siellä saa määrätä, mitä tarkastetaan ja mitä ei. Jotkut muuttavat konfiguroinnista virustorjunnan tarkastamaan kaikki tiedostot ja sitten haukkuvat kun se hidastaa. Järkevästi konfiguroitu virustorjunta tarkastaa vain tiedostotyypit, joista käsin haittaohjelma voi aktivoitua (mm. F-Securessa tämä on oletuksena). Silloin se ei hidasta merkittävästi. Ainoa mitä olen joutunut lisäämään F-Securen excludeihin on päätteettömät tiedostot, jollaisia erään ohjelman tietokantatiedostot ovat.

Hidastumisen huomaa helposti vaikka resurssienhallinnalla hakemistoja selaillessa. Esim. kun avaa jonkin isoja exe-tiedostoja sisältävän kansion (windows service packit yms.), kuvakkeet tulevat näkyviin hitaammin kuin jos avaa vaikka pelkkiä txt-tiedostoja sisältävän kansion. Kun sammuttaa kaikki f-secure palvelut, sujuu hakemistojen selailu kuten ennenkin. Ero on tuskallisen selvä varsinkin vähän vanhemmalla koneella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseänikin on alkanut tympiä tämä F-securen "koneen valtaus", tässä yritin pari viikkoa sitten asennella Trackmania Nations-nimistä ilmaispeliä, kun yrittää käynnistää asennusohjelmaa, alkaa fssm32.exe-prosessi toimia vieden samalla 300 000+kt koneen tehoista  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseänikin on alkanut tympiä tämä F-securen "koneen valtaus", tässä yritin pari viikkoa sitten asennella Trackmania Nations-nimistä ilmaispeliä, kun yrittää käynnistää asennusohjelmaa, alkaa fssm32.exe-prosessi toimia vieden samalla 300 000+kt koneen tehoista  ;D

Se katos tarkistaa sen koko tiedoston viruksista ... Itse olen saman huomannut kun itsepurkavat exe:t se tarkistaa, lataa kaiken muistiin ja käy läpi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näistä poikkeuksista vielä. Itselläni on Norton/Symantec Antivirus ja siinä Real time protection "On" + "All types" + "Check when accessed or modified" eli mahdollisesti se kaikkein raskain konffis käytössä. En ole huomannut hitausongelmia. Mutta jos haluaisin alkaa optimoida ja valita tarkastettavat tiedostotyypit, niin onko mitään tiedostotyyppiä, joka ei kertakaikkiaan voisi sisältää jotain virusta/matoa/troijalaista ja mitä muita niitä nyt olikaan? .txt tulee mieleen, mutta voiko siitäkään olla varma?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä mikä tahansa tiedosto periaatteessa voi sisältää viruksen tai olla troijalainen. Mutta tämähän ei olekaan se, millä on väliä. Väliä on sillä, mistä tiedostosta se haittaohjelma voi aktivoitua. Näitä ei ole kauhean monta, suurin osa tiedostotyypeistä on turvallisia. Virustorjuntaohjelmissa on (tai ainakin kuuluu olla) valmiiksi määriteltynä tarkastettavat tiedostotyypit, eikä niitä kannata lisätä turhan päiten. Vaarallisia ovat kaikki suoritettavat ohjelmatiedostot, näytönsäästäjät mukaan lukien, Officen työtiedostot, joissa voi olla makrovirus ja jotkin multimediatiedostot.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikähän kansio tai tiedosto mahtaisi olla HP:n koneessa sellainen, että sen lisääminen ohitettavien listalle poistaisi tämän fssm32-ongelman?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläkin ollut välillä ongelmia tuon fssm32.exen kanssa..  Ottamalla f-securesta käytönaikaisen tarkistuksen pois ainakin vähentää huomattavasti sen toimintaa ja muistinkäyttöä, siis ainakin kaikilla koneilla mitä meiltä löytyy. Läppäriä se ainakin hidastaa välillä hermostuttavan paljon, ottamalla tuon pois muistia vapautuu paljon ja suoritinkäyttökin vähenee. Samaten uuden koneen kanssa meni hermot kun suoritinkäyttö oli välillä sen takia 30% :ssa ja muistia käytti yli 300mb ja jatkuva rutina käynnissä. Otin tuon sitten lopulta pois niin käytti muistia enään 60mb ja suoritinkäyttö loppui lähes kokonaan ja konetta pystyi taas käyttämään. Laitan sen kyllä mielelläni takasin päälle netissä pyörittäessä. :) Läppärillä nyt poiskytkettynä käyttää muistia vain 12900kt eikä suoritinta ollenkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostellaanpa vanhaa aihetta, kun on tullut ajankohtaiseksi.

Minulla on 5 vuotta vanha kone ja prosessin fssm32.exe käyttö todella tuntuu. Jonkun ohjelman tai vain jonkun kansion avaaminen saattaa kestää minuutteja! Työskentelystä ei tule mitään. Tehtävienhallinta näyttää fssm32:n muistinkäytöksi pahimmillaan lähes 400 megaa ja suoritinkäyttö on tasan sata prosenttia eikä siitä lipeä tippaakaan. Ei ihme, jos mikään muu kuin F-securen käytönaikainen tarkistus koneessa ei silloin pyöri. Loki puolestaan näyttää, että auttaakseni asiaa minun pitäisi ohittaa miltei jokainen kansio, jossa koneella on ohjelmia mukaanlukien järjestelmäkansio Windows (järjestelmä on XP). Mutta eihän koko toiminnolla silloin ole enää mitään virkaa. Saman tekee kun poistaa käytönaikaisen tarkistuksen kokonaan päältä ja altistaa koneen viruksille ja haittaohjelmilla.

Mikä avuksi? Toinen kevyempi virussofta?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostellaanpa vanhaa aihetta, kun on tullut ajankohtaiseksi.

Minulla on 5 vuotta vanha kone ja prosessin fssm32.exe käyttö todella tuntuu. Jonkun ohjelman tai vain jonkun kansion avaaminen saattaa kestää minuutteja! Työskentelystä ei tule mitään. Tehtävienhallinta näyttää fssm32:n muistinkäytöksi pahimmillaan lähes 400 megaa ja suoritinkäyttö on tasan sata prosenttia eikä siitä lipeä tippaakaan. Ei ihme, jos mikään muu kuin F-securen käytönaikainen tarkistus koneessa ei silloin pyöri. Loki puolestaan näyttää, että auttaakseni asiaa minun pitäisi ohittaa miltei jokainen kansio, jossa koneella on ohjelmia mukaanlukien järjestelmäkansio Windows (järjestelmä on XP). Mutta eihän koko toiminnolla silloin ole enää mitään virkaa. Saman tekee kun poistaa käytönaikaisen tarkistuksen kokonaan päältä ja altistaa koneen viruksille ja haittaohjelmilla.

Mikä avuksi? Toinen kevyempi virussofta?

Pekka

Onko käytössäsi edelleen versio 2007? Mikäli on; kannattaa se päivittää uudempaan versioon; vanha asennustunnus käy mikäli siinä on aikaa vielä jäljellä. Uudemman 2010 version saat tästä.

Mikäli F-Securesta haluat luopua on Microsoftin ilmainen tietoturvaohjelmisto hyvä vaihtoehto. Microsoft Security Essentials Get high-quality, hassle-free antivirus protection for your home PC now.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko käytössäsi edelleen versio 2007? Mikäli on; kannattaa se päivittää uudempaan versioon; vanha asennustunnus käy mikäli siinä on aikaa vielä jäljellä. Uudemman 2010 version saat [url=http://download.f-secure.com/estore

...

Vanha versuuna, joka siis ilmeisesti hyytyy näiden uusien viruskantapäivityksien kanssa vähitellen?

Kiitos neuvoista.

Pekka

Edit: Pitääkö muuten entinen versio poistaa, vai asentuuko uusi suoraan sen päälle?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanha versuuna, joka siis ilmeisesti hyytyy näiden uusien viruskantapäivityksien kanssa vähitellen?

Kiitos neuvoista.

Pekka

Edit: Pitääkö muuten entinen versio poistaa, vai asentuuko uusi suoraan sen päälle?

Vanhaa ei tarvitse välttämättä poistaa. Versio 2010:n asennusohjelma poistaa automaattisesti vanhan version ja asentaa sen jälkeen uuden version tilalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään