Guest fsfinland

Ohjaamokuvia

459 viestiä aiheessa

A330 Grönlannin eteläkärjen yläpuolella (JFK-HEL)

Ompas melkoista multimediaa toi uudemman mallinen EGPWS :)

 

Mitäs noi kaasuvivun about puolivälissä takapuolella olevat "luukut"(ja niiden alta löytyvät napit?) on? Enkä nyt meinaa reversin kahvoja vaan toisella puolen olevia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä keplotin ja missä kaahataan? Kuva on vähän epätarkka, mutta jos kepsistä saa vinkkejä?

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ikarukseltahan tuo näyttää, mutta ei sitä jaksa koordinaatteja tähän aikaan... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ompas melkoista multimediaa toi uudemman mallinen EGPWS :)

 

Mitäs noi kaasuvivun about puolivälissä takapuolella olevat "luukut"(ja niiden alta löytyvät napit?) on? Enkä nyt meinaa reversin kahvoja vaan toisella puolen olevia...

 

Niillä aktivoidaan Thrust Bump. Sillä saa lentoonlähtöön vähän lisäpotkua (~2,5 %) TOGA -tehoa käytettäessä. Emme ainakaan vielä käytä sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niillä aktivoidaan Thrust Bump. Sillä saa lentoonlähtöön vähän lisäpotkua (~2,5 %) TOGA -tehoa käytettäessä. Emme ainakaan vielä käytä sitä.

 

Eihän se oo järjestelmänä asennettu, eihän?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se ole, kun on nappulatkin. Kui?

 

Eiku tuli aivohäiriö ja jotensakin muistin, ettei sen nimenomaan pitänyt olla asennettuna. Mutta oikeastihan se justiinsa piti olla. Noin MEL-teknisessä mielessä käväisi syvä kouraisu sydänalassa, mutta kaikki ookoo :D

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuipas tuossa taas silmään jokunen rautakauden otos. Eli räpsytelmiä DC-9 -ajalta, silvuplee.

 

 

Kipparin paneeli. Kone lienee OH-LYS

[ attachment removed / expired ]

 

Keskipaneeli. Tämä on ainakin LYS

[ attachment removed / expired ]

 

Sama LYV:sta

[ attachment removed / expired ]

 

Overhead Panel. Kuka lienee kohde.

[ attachment removed / expired ]

 

Naviradio-, audiopaneeli ja tutkahässäkkää. Ei ehken viimeisintä avioniikan saralla, mutta ah, niin kaunista! Lienee LYV tämäkin edellisten kuvien perusteella.

[ attachment removed / expired ]

 

Perämiehen paneeli.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaunis yövalaistusotos kipparin taulusta ;D

[ attachment removed / expired ]

 

 

LYX:n ohjaamo

[ attachment removed / expired ]

 

LYX:n kipparin paneeli

[ attachment removed / expired ]

 

Joku läheisempi yleiskuva

[ attachment removed / expired ]

 

LYX:n perämiehen paneeli

[ attachment removed / expired ]

 

Integrated Standby Insttrument System...eiku miten se nyt menikään?

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä LYX-klosuuri

[ attachment removed / expired ]

 

Näemmä Ysin ohjaamon väri vähän vaihtuu ja instrumentaatiokin näyttää hiukan modernimmalta. Ollaan siis 80-sarjassa ja LPC:n kyydissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Koko kokpitti.

[ attachment removed / expired ]

 

Periksen taulu.

[ attachment removed / expired ]

 

Pedestaali. Näemmä huoltohommat meneillään.

[ attachment removed / expired ]

 

Loppuun vielä jotain ihan muuta. Huimassa mittarinoussa Deboairilla. Läpi pinta 60.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten voidaan vielä havaita, kuinka kelpo koneet kulkee. Ei sillä vielä groundspeedrecords.commissa pärjää, mutta silti... Karvan auki 400 km/h. Sama retki kuin edellä.

[ attachment removed / expired ]

 

Sellaisia löytöjä uumenista.

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Antille hienoista ohjaamokuvista!

 

Olisiko kellään lisää ohjaamokuvia kasikymppisistä ja DC-9:stä? Noita voisi katsella melkein loputtomasti   :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kellään lisää ohjaamokuvia kasikymppisistä ja DC-9:stä? Noita voisi katsella melkein loputtomasti   :)

 

Cheers! Ois kun jaksais skannata. Digiaikaudelta on ehkä aika nihkeästi. Tuossa lienee parhaimmisto joka tapauksessa.

 

EDIT:

 

Taino, jos millää kestää katsoa, niin löysinpä nyt vielä plaraamalla muutaman valmiiksi skannatun vähän samassa hengessä, joskaan ei ysiraudasta:

 

 

B727. Ruorin takaa näkyvästä tarrasta voisin kuvitella koneen olevan EI-HCB, joka aloitti uransa American Airlinesin matkustajakoneena:

http://www.airliners.net/photo/American-Airlines/Boeing-727-223/1092588/L/

jatkoi sitten Kalittan riveissä:

http://www.airliners.net/photo/Untitled-(Kalitta)/Boeing-727-223(F)/0207788/L/

Ollen kuvausajankohtana Hunting Cargo Airlinesin rahtarina ja lopetti uransa Air Contractorsin joukoissa:

http://www.airliners.net/photo/Air-Contractors/Boeing-727-223(F)/0318040/L/

Löytyipä tuosta ohjaamosta vielä yksi kuva toiseltakin puolelta  :'( http://www.planepictures.net/netshow.php?id=273609

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen epeli taasen on Southern Air Transportin DC-8-73 rahtari.

http://www.airliners.net/photo/Southern-Air-Transport/McDonnell-Douglas-DC-8-73(F)/1420362/L/

Se on lentänyt myös Challenge Air Cargon väreissä

http://www.airliners.net/photo/Challenge-Air-Cargo/McDonnell-Douglas-DC-8-73(F)/0901474/L/

väliin DHL:llä

http://www.airliners.net/photo/DHL-(DHL-Airways)/McDonnell-Douglas-DC-8-73(F)/0773188/L/

ja viimeiset kuvat ovat parin vuoden takaa Astar Air Cargon väreissä:

http://www.airliners.net/photo/Astar-Air-Cargo/McDonnell-Douglas-DC-8-73(F)/1194021/L/

Lentää edelleenkin. Tässä jok. tap. herrat lentäjät konttorissaan

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä perämiehen työmaa

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja tässä kipparin ohviisi

[ attachment removed / expired ]

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kellään lisää ohjaamokuvia kasikymppisistä ja DC-9:stä? Noita voisi katsella melkein loputtomasti   :)

 

Jaahas, no tässä muutama nostalgiakuva siltä ajalta, kun lentokoneet olivat amerikkalaisia ja ratista meni ohjaimille vaijerit. Kuvitelkaa!

 

Ysistäkin olisi kuvia, mutta sama ongelma kuin Antilla, että ovat paperilla.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikarukseltahan tuo näyttää, mutta ei sitä jaksa koordinaatteja tähän aikaan... ;)

 

No, Ikarushan se. Mikkelin taajamassa. Arvatenkin...  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

-Jani

 

Mikä kone on kyseessä? Arvelen että joku Boeingin, mutta en saa päähäni mikä malli?

 

 

Ei kuvaa lainaukseen /SP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä kone on kyseessä? Arvelen että joku Boeingin, mutta en saa päähäni mikä malli?

 

Eipäs ole, vaan Avro RJ85 vai olikohan BAe 146-300/200.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama huonolaatuinen kuva FinnCommin ATR:n ohjaamosta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bae on se vanha malli käsittääkseni :P Uudessa taitaa olla eri moottorit ja muitakin poikkeavaisuuksia.. Siis Avrossa. Vähän niin kuin Bae 146-100,-200 ja 300 on Avro RJ70, 85 ja 100

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuipas tuossa taas silmään jokunen rautakauden otos. Eli räpsytelmiä DC-9 -ajalta, silvuplee.

 

-A-

Jep, tylsiähän nämä nykyiset ovat rautakauteen verrattuna.

Pelkkää mustaa... (ja vielä pokkari laatua tm)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

S

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pedestaali. Näemmä huoltohommat meneillään.

 

Kehtaatko vielä Antti vähän vihjata että mikä se on tuo pedestaalin päällä pötköttävä bittivasara ja mitä sillä tehdään? Huoltopäätteeksi sen tulkitsen mutta siihenpä sitten arvailut loppuukin?

 

 

 

Ei kuvaa lainaukseen /SP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kehtaatko vielä Antti vähän vihjata että mikä se on tuo pedestaalin päällä pötköttävä bittivasara ja mitä sillä tehdään? Huoltopäätteeksi sen tulkitsen mutta siihenpä sitten arvailut loppuukin?

 

Minä voin yrittää vihjata, vaikken sinällään ole asiaan sen paremmin perehtynyt. Joskus olen sentään nähnyt vermeksen käytössä, joten yritän muistella. Muuten olisinkin ollut aivan muistin tavoittamattomissa, mutta kilkkeen kyljessä näkyy lukevan Air Data Test System. Niinpä rohkenen muistella sen kuuluvan osana järjestelmään, jossa testataan koneen Air Datan perusteella toimivia härpättimiä. Laitokseen voidaan syöttää pitot/staattisen paineen aukoista kamaa sisään ja täten jäljitellä erilaisia lentotiloja. Ko. vasaralla taitaa saada halutut arvot laitteeseen ja sitten voidaan seurata koneen näyttöjen olevan samaa mieltä.

 

Uskoisinpa foorumilla olevan jonkun, joka on oikeastikin kyseisiä testejä tehnyt tai tietää muuten minua paremmin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikken koneen pitot/staattista järjestelmää koskaan olekaan ohjaamossa testaillut (ainoastaan irrallisia Air Data Computereita), niin kyllä tuo näppäimistö kovasti Druckin ADTS:n käyttöpäätettä muistuttaa. Kuvassa siis näkyy vain laitteen "kauko-ohjain" ja linkin kuvasta löytyy itse painegeneraattori. Kuten Antti sanoi, ADTS kytketään lentokoneen staattisiin aukkoihin sekä pitotputkiin. Ohjaimesta valitaan esim. haluttu lentopinta sekä ilmanopeus ja laite generoi näiden perusteella Ps- ja Pt-lähtöihin sellaiset paineet, jotka tätä korkeutta ja nopeutta vastaavat. Sitten vaan tarkistetaan näyttääkö ohjaamoinstrumentit suunnilleen samoja lukemia. Voisin kuvitella, että lentokoneen valmistaja on määritellyt tietyt korkeudet ja nopeudet, jotka käydään testissä läpi. Siis tyyliin FL50, FL100, FL150 jne. Sitten vaan uskotaan, että lentokoneen mittari on riittävän lineaarinen näiden mittauspisteiden välissä.

 

Näyttääpä remoten ruudulla lukevan myös "Safe at ground", mikä kertoo käyttäjälle, ettei putkistossa ole ylimääräistä painetta, vaan ainoastaan vallitseva ilmanpaine. Tietää kertoa testin suorittajalle, että testiletkut voi huoletta irrottaa. Nuo paineanturit, ovatpa ne sitten lentokoneen paineaneroideja tai niiden moderneja vastineita, eivät oikeen tykkää nopeista paineenvaihteluista eli saattavat mennä rikki, mikäli testaaja on esim. generoinut 300kts ilmanopeuden pitotputkeen ja sitten menee tempaisemaan testiletkun irti putkesta...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla